Huis abdelkrm Khattabi Ait Kamra, stamboom Abdelkrim

Gestart door amazighmaghreb, 12/09/2010 om 10:28:12

amazighmaghreb

Ik heb op internet een foto gezien met als titel huis van abdelkrim Ait Kamra.
Zie onderstaande URL.

http://c7.img.v4.skyrock.com/c77/rifhistoir/pics/134003999_small.jpg

Ik heb een aantal vragen:
1) Weet iemand of dit huis in Ait Kamra nog bestaat. Is het gerenoveerd of is het een ruine. Komt iemand uit ait kamra die dat kan bevestigen?

2) Kan iemand mij vertellen of het huis of het stuk grond in Ait Kamra nog steeds in het bezit is van de familie khattabi. Ik had namelijk op internet gelezen dat de koning na 1950 de bezittingen van abdelkrim aan zijn familie khattabi had teruggegeven. De toenmalige koning had na 1926 de bezittingen van de famillie Khattabi in beslag genomen.

3) Ik heb in een aantal bronnen gelezen dat abdelkrim geboren is in Ajdir maar zijn "Homestead = hoofdverblijf  in Ait Kamra had. Kan iemand dat verhaal bevestigen. Wat was de reden dat hij zijn woning in Aitkamra gebouwd heeft. Heeft zijn vader die fqih was ook in ait kamra als Imam gediend?

4) Kent iemand de stamboom van Abdelkrim, daarmee bedoel ik de vader van abdelkrim, zijn opa etc etc.

5) weet iemand het adres van de stichting van abdelkrim in Ajdir van wijlen Omar Khattabi, zijn neef. Weet iemand wie nu de voorzitter is van deze stichting.

Het zijn veel vragen maar ik zal je dankbaar zijn met het antwoord

Botermes

Van waar die naam eigenlijk ? Ik meen te weten dat dat houthakker betekent in het Arabisch, klopt dat ?

Ifri

Beste mensen,

Ik ben een Awayagher, oorspronkelijk waren alle aith wayagher volgens mij woonachtig in de diepe bergen, zoals Aith Kamra, Aith Hadifa, Aith Ben Abdellah, Aith Marzga, Aith Boutkabout

Er zijn ook stammen die naar de vlaktes trokken

Sommigen gingen naar Woukidaren, anderen naar Ajdir, anderen naar Souani (naast Woukidaren) zo werden de kusten gekoloniseerd,

Ikzelf ben een Awayegher van de Aith Marzga, Mijn grootvader heeft gediend onder het leger van Abdel Krim, Mijn grootvader was sergeant, hij heeft ook gediend onder Spanje,

Volgens bepaalde roddels zouden eigenlijk de meeste Aith Wayagher afkomstig zijn van de Igzennayen, ik denk zelfs dat de Igzennayen onze stamvaders zijn,


Wasalam

abrid

Citaat van: amazighmaghreb op 12/09/2010 om 10:28:12
Ik heb op internet een foto gezien met als titel huis van abdelkrim Ait Kamra.
Zie onderstaande URL.

http://c7.img.v4.skyrock.com/c77/rifhistoir/pics/134003999_small.jpg

Ik heb een aantal vragen:
1) Weet iemand of dit huis in Ait Kamra nog bestaat. Is het gerenoveerd of is het een ruine. Komt iemand uit ait kamra die dat kan bevestigen?

2) Kan iemand mij vertellen of het huis of het stuk grond in Ait Kamra nog steeds in het bezit is van de familie khattabi. Ik had namelijk op internet gelezen dat de koning na 1950 de bezittingen van abdelkrim aan zijn familie khattabi had teruggegeven. De toenmalige koning had na 1926 de bezittingen van de famillie Khattabi in beslag genomen.

3) Ik heb in een aantal bronnen gelezen dat abdelkrim geboren is in Ajdir maar zijn "Homestead = hoofdverblijf  in Ait Kamra had. Kan iemand dat verhaal bevestigen. Wat was de reden dat hij zijn woning in Aitkamra gebouwd heeft. Heeft zijn vader die fqih was ook in ait kamra als Imam gediend?

4) Kent iemand de stamboom van Abdelkrim, daarmee bedoel ik de vader van abdelkrim, zijn opa etc etc.

5) weet iemand het adres van de stichting van abdelkrim in Ajdir van wijlen Omar Khattabi, zijn neef. Weet iemand wie nu de voorzitter is van deze stichting.

Het zijn veel vragen maar ik zal je dankbaar zijn met het antwoord

Ik heb een aantal vragen:
1) Weet iemand of dit huis in Ait Kamra nog bestaat. Is het gerenoveerd of is het een ruine. Komt iemand uit ait kamra die dat kan bevestigen?
Antwoord: Wat ik weet is dat hij woonde in Ajdir met als uitvalsbasis Ait Kamra en Targuist. Land wat de Khtabbi's was is nu door zijj zonene verkocht of weer teruggevens aan de rechtmatige eigenaar. De plek waar nu een Lkachla wordt gebouwd (voorheen een olijvengaarde) was ook hun land.

2) Kan iemand mij vertellen of het huis of het stuk grond in Ait Kamra nog steeds in het bezit is van de familie khattabi. Ik had namelijk op internet gelezen dat de koning na 1950 de bezittingen van abdelkrim aan zijn familie khattabi had teruggegeven. De toenmalige koning had na 1926 de bezittingen van de famillie Khattabi in beslag genomen.
Antwoord: zie vorg antwoord

3) Ik heb in een aantal bronnen gelezen dat abdelkrim geboren is in Ajdir maar zijn "Homestead = hoofdverblijf  in Ait Kamra had. Kan iemand dat verhaal bevestigen. Wat was de reden dat hij zijn woning in Aitkamra gebouwd heeft. Heeft zijn vader die fqih was ook in ait kamra als Imam gediend?
Antwoord: vader van Moulay Muhand was al overleden toen Ait Kamra als uitvalsbasis diende. Waar heb bovenstaande gelezen? Ssi Abdelkrim was Refqi in Ajdir. Reden bouw van het huis: meerdere uitvals basisseen binnen de Rif werkte uiteraard in zijn voordeel.

4) Kent iemand de stamboom van Abdelkrim, daarmee bedoel ik de vader van abdelkrim, zijn opa etc etc.
Antwoord: hier zijn wel stambomen van maar of die geloofwaardig zijn word betwijfeld. Meest betrouwbare: voorouders van de Khatabis zijn gevlucht vanuit Gezanayaland als Idhriben. Ze kregen inm Ajdit een stuk land en werden aldaar verwelkomt. Echter begin 1900 zijn ze weer gevlucht naar Titawin. Een nadere stamboom leid terug tot Omar Ibn AlKahatab. Ditdeden veel prominenten binnen de Rif om aanzien te veraaren. David Hart noemde dit: The Berber Hunger for the Arab Identity.

5) weet iemand het adres van de stichting van abdelkrim in Ajdir van wijlen Omar Khattabi, zijn neef. Weet iemand wie nu de voorzitter is van deze stichting.
Antwoord: dit zou je na kunnen vragen op de site van de SMD. Wat ik weet is dat het tegenover het eiland N'kour ligt. Ergens bij Dhar n Sedjum.

Tip: Raadpleeg The Ayth Waryagher van David Hart en Rebels in the Rif van D.S. Woolman. Daar vind je veel info over je vragen.

D wa netta

argaz

Citaat van: argaz op 12/09/2010 om 11:06:12
Kulci iruh' kulci iwuda!

http://maps.google.fr/maps?hl=fr&ie=UTF8&ll=35.148582,-3.988048&spn=0.00429,0.007907&t=h&z=17


er blijft niets meer, alles werd vernietigd, eerst door de Spanjaarden en vervolgens door de marokkanen!

andaag het eigendom werd  door de familie (3isha taskayrit) van Amghar Mohand verkocht. Makhzen heeft het gekocht om een te bouwen militair basis van de zeemacht.
http://biladi.ma/16127-sm-le-roi-pose-la-premi-re-pierre-pour-la-construction-de-logements-locatifs-au-profit-du-pers

Amghar Mohand had veel terrein (ajdir,  ait qamra…). een andere aarde van Amghar Mohand in Temsamen (naast Nkur) werd verkocht. de promotors zijn Riffijnen (mafioso's), zij willen een plaats van rusten bouwen (benzine station, restaurant, hotel…)

er blijft een terrein, hij is in de bergen (dshar n imikliwin).


wij worden gekoloniseerd, hij willen het geheugen van de Riffijnen vernietigen. het is een dienstregeling voor de Riffijnen