Sahrawi's en Canariers

Gestart door Lezer, 25/08/2010 om 19:33:15

Lezer

Ik heb moeite met deze combinatie. De ene beweert amazigh te zijn, en de andere beweert arabisch te zijn.

De ene rekent op Spaanse steun (naast algerije) en andere wilt zich scheiden van Spanje.

De vraag is eigenlijk: Wat hebben ze met elkaar te maken?

buɛluz

Error 404 - Not found

Lezer

Ja, dat is één.

Hebben ze ook plannen om een verenigde staat te stichten, of blijft het bij elkaar steunen?

Mister1979

Wat ze gemeen hebben en weinig mensen weten is dat  de onafhankelijkheids bewegingen opgericht zijn door Algerije.

Algerije zei vroeger dat de Canarische Eilanden een van de laatste kolonieen zijn van Afrika. Ze steunden ze politiek en financieel. Ze hebben zelf een beweging opgericht (MPAIAC) en de leider onderdak gegeven in Algerije.
Later vanwege economische redenen heeft Algerije haar politiek veranderd en is ze gestopt met het steunen van een onafhankelijk Canarische Eilanden.

CiteerThe Canary Islands Independence Movement (CIIM), also known as the Movement for the Independence and Self-determination of the Canaries Archipelago (MPAIAC, from Spanish Movimiento por la Autodeterminación e Independencia del Archipiélago Canario), is a defunct independist organization that had a radio station in Algiers and resorted to violence in attempts to force the Spanish government to create an independent state in the Canary Islands.

The Canary Islands Independence Movement was started by Antonio Cubillo in 1964. Based in Algeria, the MPAIAC was recognized in 1968 by the Organization of African Unity. Its armed struggle was carried out by the group's armed wing, the Fuerzas Armadas Guanches (FAG), which in 1976 bombed a mall in Las Palmas de Gran Canaria. In 1978 Antonio Cubillo was the victim of an attempt against his life in Algiers, organized by the Spanish secret services, as a result of which he became handicapped. [1]

Lezer

Ik heb juist die stuk willen plaatsen, maar je was eerst :)

Dat is nu al twee :)

Link met verwijzing naar andere links/websites:
http://www.amazighworld.org/countries/canary_islands/index.php

buɛluz

Error 404 - Not found

Lezer

Citaat van: Señor Canardo Echo op 25/08/2010 om 20:16:34
Aspiraties voor een gedeelde Republikeinse Canarische-Sahraoui staat ben ik nog niet tegen gekomen. Wel herken ik zowel bij de Isahraouien als bij de Canariers een particularistisch verlangen en een vergevorderde politiek streven naar zelfbestuur.

Dat is ook de indruk die ik heb, maar ik neem aan dat ik zo'n map zag die ze beiden omcirkelt.

In dit link vind je verschillende youtubs over hun politieke betogingen:
http://www.azarug.org/debate/viewthread.php?tid=4655

Cho-Amazigh (gebruiker) is zelf een Canarier;

Ifri

Er is een spreekwoord hiervoor

"The enemy of my enemy is my friend"

buɛluz

Error 404 - Not found

Ifri

Citaat van: Señor Canardo Echo op 25/08/2010 om 21:33:33
Wie is dan volgens jouw spreekwoord de "enemy" en wie is de "friend"?

My enemy = sommige delen van de makhzen die een hekel hebben aan zuivere Imazighen,

onwetende Berbers, sommige Imazighen die samenwerken met de Makhzen, die dus privileges hebben, extreme, radikale fundamentalisten die de Islam verkeerd hebben begrepen, Franse politici die bepaalde maffialeden beschermen uit Marokko, je weet wat ik bedoel

buɛluz

Error 404 - Not found

Ifri

Citaat van: Señor Canardo Echo op 25/08/2010 om 21:52:45
Is wel leuk geprobeerd met jouw spreekwoord, maar in hoeverre hebben de "zuiver-Amazigh hatende Makhzen" en "extreem-radicale fundamentalisten" en "Franse maffia-beschermende politici" nou echt daadwerkelijk te maken met de Canariers en/of de Sahraouis, want ik begrijp nu nog minder van wat je specifiek bedoelt met jouw spreekwoordelijke gezegde "the enemy of my enemy is my friend"...

Beste, je moet leren begrijpend lezen, bij mij gaat het meer om de Sahrawy's, de Sahrawy's zien in de Riffijnen een geduchte bondgenoot,

de Makhzen is een instituur dat alles naar zich wil trekken, sterk centralistisch, terwijl de Sahrawy's en Riffijnen meer lokale autonomie wensen,

De Canarianen, voeren ook een strijd tegen de Spaanse Makhzen, evenals de Catalanen, ik vin persoonlijk de Vlaminingen en Catalanen een goede voorbeeld voor de Imazighen en met name de Riffijnen en Kabyliers

De Catalanen een economische macht dat onlangs nog de stierengevechten heeft verboden verklaar zeer tegen de zin van de daar wonende  niet-Catalaanse Spanjaarden

De Vlamingen, een volk dat dezelfde karakteristieken heeft als de Imazighen, hardwerkend, solidair, verdeeld, maar ook verlangend naar een sterke autonomie, en het zal daar ook in slagen

Ik heb één raad voor de Imazighen volg uw wil,

buɛluz

Error 404 - Not found

Ifri

De Catalanen zijn een voorbeeld voor de Imazighen

Zij hebben de stierengevechten verboden verklaard juist omdat zij weten dat dit een castiliaanse specialiteit is, dus hebben zij dit gedaan

dit is een strategie, om het tegenovergestelde te doen van jouw vijand, dus om jezelf te onderscheiden

Ik ben van mening dat er Amazighleiders moeten komen in de Riffijnse gemeenschap.

Die zodanig populair zijn dat zij gewoon untouchable kunnen worden. Van zodra hij vermoord wordt dan kan er een zware opstand uitbreken.

Op dit moment zijn Imazighen aan het slapen

buɛluz

Error 404 - Not found