Ik wil mijn taal leren spreken.Kan alles gewoon verstaan....Wie wil mij helpen?

Gestart door OneWish--, 21/08/2010 om 16:40:06

OneWish--

Ik snap er niets van. Ik kan alles verstaan wat mijn familie/moeder zegt alleen ik durf het niet te spreken. Ik wil het graag leren. Dit kan niet langer zo doorgaan. Ik schaam me ervoor dat ik geen berbers kan praten. Ik kan wel woorden en nu nog de zinnen.

OneWish--

Graag iemand met hetzelfde dialect als ons. Ait wayagher. Al hoceima etc.

Lezer

Door te blijven luisteren, en te oefenen.
Ik kende mensen die het zelfs niet konden begrijpen, maar spreken het nu perfect. Anderen die de moeite niet doen, begrijpen het steeds beter, maar spreken ze het niet, en misschien nooit.
arrogantie en schaamte zijn vijanden van het leren, zegt de leraar in marokko. :D

Ifri

Citaat van: OneWish-- op 21/08/2010 om 16:40:06
Ik snap er niets van. Ik kan alles verstaan wat mijn familie/moeder zegt alleen ik durf het niet te spreken. Ik wil het graag leren. Dit kan niet langer zo doorgaan. Ik schaam me ervoor dat ik geen berbers kan praten. Ik kan wel woorden en nu nog de zinnen.

Beste, jouw mannelijkheid komt naar boven, jouw gezond verstand komt naar boven, Moge Allah jou uit dat duisternis doen wekken

Hetgeen je kan doen: Alles wat je zelf doet is beter

Hier zijn wat tips:

-Probeer pogingen te doe om Thmazight te spreken
-Luister naar Amazigh-lezingen van Abou Chayma en Ahmed Talib, Tarik Ibn Ali,
-Ga op Youtube naar Amazighclipjes kijken
-Kijk regelmatig naar Tamazight-TV
-Ga vaak op bezoek bij familie in marokko
-Ga om met Riffijnse mensen

-Koop een woordenboek
-Koop een CD rom over Thmazight
-Neem een taalbad door gewoon een Amazighomgeving op te zoeken

Moge Allah je helpen jouw Amazighidentiteit die jou door Allah is geschonken te herwinnen

Botermes

Citaat van: OneWish-- op 21/08/2010 om 16:40:06
Ik snap er niets van. Ik kan alles verstaan wat mijn familie/moeder zegt alleen ik durf het niet te spreken. Ik wil het graag leren. Dit kan niet langer zo doorgaan. Ik schaam me ervoor dat ik geen berbers kan praten. Ik kan wel woorden en nu nog de zinnen.
Wat spreek je thuis tegen je ouders dan ? Wat spreek je als je in Marokko bent tegen je familie, de buren, de ober en de wildvreemden daar vandaan ?

OneWish--

Citaat van: Bouthghmas op 22/08/2010 om 14:04:46
Wat spreek je thuis tegen je ouders dan ? Wat spreek je als je in Marokko bent tegen je familie, de buren, de ober en de wildvreemden daar vandaan ?

Nederlands tegen mijn moeder. En in Marokko met me handen en voeten. Ik heb altijd wel iemand bij me die de taal spreekt. En nou wil ik zelf spreken.

OneWish--

Citaat van: Ifri op 22/08/2010 om 05:13:16
Beste, jouw mannelijkheid komt naar boven, jouw gezond verstand komt naar boven, Moge Allah jou uit dat duisternis doen wekken

Hetgeen je kan doen: Alles wat je zelf doet is beter

Hier zijn wat tips:

-Probeer pogingen te doe om Thmazight te spreken
-Luister naar Amazigh-lezingen van Abou Chayma en Ahmed Talib, Tarik Ibn Ali,
-Ga op Youtube naar Amazighclipjes kijken
-Kijk regelmatig naar Tamazight-TV
-Ga vaak op bezoek bij familie in marokko
-Ga om met Riffijnse mensen

-Koop een woordenboek
-Koop een CD rom over Thmazight
-Neem een taalbad door gewoon een Amazighomgeving op te zoeken

Moge Allah je helpen jouw Amazighidentiteit die jou door Allah is geschonken te herwinnen


Amazigh-lezingen? Hier bij ons hebben we ze alleen in het Arabisch. En hier in mijn stad wonen niet veel rif mensen die mijn taal spreken.
Ik zal eens kijken op Youtube. En de Tmazight tv ontvangen we niet. Daar moet ik nog iemand voor laten komen om dat te ontvangen.

Bedankt voor al je tips!

Botermes

Citaat van: OneWish-- op 22/08/2010 om 14:26:28
Nederlands tegen mijn moeder. En in Marokko met me handen en voeten. Ik heb altijd wel iemand bij me die de taal spreekt. En nou wil ik zelf spreken.
De beste manier is om tijd door te brengen in Marokko met familie en vrienden maken etc..Tijdens de vakantie pik je echt heel veel op. Of vraag aan je moeder of ze wat meer Tmazight tegen je praat omdat je het zo graag wil leren...gewoon spelenderwijs, weet je wel, niet geforceerd. Je kan ook de cd's en boeken kopen of online bestellen, deze bijvoorbeeld  http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/naar-nederland-tarifit-nederlands-boek-handleiding-videoband-druk-1/1001004002763837/index.html

Bades

Citaat van: OneWish-- op 22/08/2010 om 14:30:53

Amazigh-lezingen? Hier bij ons hebben we ze alleen in het Arabisch. En hier in mijn stad wonen niet veel rif mensen die mijn taal spreken.
Ik zal eens kijken op Youtube. En de Tmazight tv ontvangen we niet. Daar moet ik nog iemand voor laten komen om dat te ontvangen.

Bedankt voor al je tips!

probeer deze te ontvangen dan. Dit zijn de frequenties.
Nilesat: Positie 7 ° West
Frequentie: 11.765 Mhz
Symbol Rate: 27500
FEC: 5 / 6
Polarisatie: horizontaal



Hotbird: positie 13 ° Oost
Frequentie: 10.872 Mhz
Symbol Rate: 27500
3 / 4 FEC:
Polarisatie: verticaal


je hebt vast ook wat aan www.amazightv.net

Ifri

Citaat van: OneWish-- op 22/08/2010 om 14:26:28
Nederlands tegen mijn moeder. En in Marokko met me handen en voeten. Ik heb altijd wel iemand bij me die de taal spreekt. En nou wil ik zelf spreken.

Amazigh lezingen

http://www.dimadima.nl/catplay.php?catsmktba=284

http://www.youtube.com/watch?v=wY0eNDdQCeI

Youtubeprofiel van Tariq Ibn Ali

http://www.youtube.com/watch?v=7fWb7Owp0sU&feature=related

Ifri

Citaat van: OneWish-- op 21/08/2010 om 16:47:45
Graag iemand met hetzelfde dialect als ons. Ait wayagher. Al hoceima etc.

Ik ben van de Aith Wayagher, maar beste zuster, andere accenten zijn ook goed, van Ikerhiyan tot Aith Touzine, marra ik hou van hun,


Allemaal goede dialechten zolang het Tmazight is.

Luister naar Abou Chayma, je moet je zelf bevriend maken met een Arifi

OneWish--

Shoekran allemaal! Hier heb ik veel aan.

Ik had ook gedacht om 3 maanden naar marokko te gaan... heeft een persoon die ik ken ook gedaan en spreekt het nou vloeiend!

Bedankt allemaal voor de tips

arriset

Citaat van: Ifri op 24/08/2010 om 21:15:07
Luister naar Abou Chayma, je moet je zelf bevriend maken met een Arifi
:-)

jouw oude goeroe is een meisje van 19 jaar getrouwd, hij er lang heeft niet.

ait bu3acmar teggen ra3joubet!