Ibn Battutta, De Amazigh Vekenner

Gestart door Ifri, 21/08/2010 om 01:03:49

Ifri

Citaat van: Bouthghmas op 23/08/2010 om 20:13:16
Ik denk dat hij liever zijn Spaans op wil schroeven. Wist je niet dat Tetouan zo'n nepmascotte heeft met die Spaanse stier ? Je weet wel die je onderweg tegenkomt in Spanje, van die wijnreclame.

Aaah zo, hewa ja, Titawine is nu ingepalmd door de vrijmetselaars.

Botermes

Citaat van: Torres op 23/08/2010 om 13:46:45
Hun stammen zijn eeuwenoud en beschreven in de geschiedenisboeken en hebben niks met de stammen van de Rif te maken. We zien er niet eens uit als Riffijnen!
Jonge,  je weet geen hol over de echte Jebala, je komt uit Tetouan en bent ook nog eens gedeeltelijk andalusiër waar je zo trots op bent. Hoe kunnen mensen die aan elkaar grenzen op vaste land en ook nog  subgroepen zijn van een hoofdgroep niks  met elkaar te maken hebben ? Gomara, Zenata, Masmuda, Senjaha zijn allen verwant aan elkaar, it´s in the blood. Daar kun je verder niks aan veranderen hoe hard je ook probeert imazighen van elkaar te distancièren, yew durty bAstard.

abrid

Citaat van: Lezer op 21/08/2010 om 17:54:05
Ja, laat iedereen in zijn waarde. Het gebruiken van een wood uit de lage laden van de woordenschat doet je ook lager worden.

Ibn Battuta was trouwens analfabeet, een Berber uit Tanger (jabli dus :D)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij oorspronkelijk behoorde tot de stam Ibetuyen. Vandaar ook die achternaam. Deze stam schijnt uitgestorven te zijn.
Tanger was vroeger (en nu)bewoond door veel Riffijnen. De gesproken taal was daar een aantal eeuwen ook het Riffijns.

MBTiza

Citaat van: Ifri op 23/08/2010 om 15:03:34
Hier in onderstande tekst kan je zien dat er al in 1600 sprake was van een "Riffijnse Leger" hetende "Al Jaish Riffi"


Lees de link, uit de link blijkt dat zelfs tot in 1900 men Riffijns hoorde spreken in Tanger

http://jebala.forumculture.net/langue-dialecte-f7/le-parler-d-anjra-t32.htm

Het Riffijnse leger heeft het Engelse leger uit Tanger verjaagd


Uit deze link in het Frans blijkt dat er nu nog tot de dag van vandaag "Jbala" leven in West-Algerije namelijk in de omgeving van Nedroma


http://jebala.forumculture.net/de-la-prehistoire-a-aujourd-hui-f20/des-jeblis-a-l-ouest-de-l-algerie-t463.htm


Deze Jbala of Ghomara's werden gedeporteerd door de Al Mohaden naar West-Algerije waardoor het land van de Jbala gedeeltelijk geledigd werd, deze vacuum werd dan gevuld door de Arabisschprekende Andalusiers en Riffijnen.


Dit stukje heb ik zelfs ooit ingescand, een jaar 9 terug ofzo :-)

Ik heb verder nog genoeg van dit soort stukken die gewoon aantonen dat Tanger altijd al Riffijns is geweest, de eerste pasha's zijn allen Riffijns.

MBTiza

Citaat van: Lezer op 23/08/2010 om 19:32:21
Hij zegt niet dat Gomara Arabieren zijn, maar een substam van Masmuda (ook Berbers).

Wat betreft de GHOMARA, de bni buzra zijn volgens mij nog de enige stad die Tamazight spreken, JEBHA eo zijn ook GHOMARA.

MBTiza

ff nog iets, Raisuni komt uit het plaatsje Taghzut, is ook geen Arabisch he?

En trouwens Torres waarom hoor je een Irakees nooit zeggen, he ik ben een Babylonier, of een Italiaan zeggen ik ben een Romein, een griek ik ben een Byzantijn?

arriset

jbala = ibudraren !

in Souss, de bewoners van de atlas zijn bijnaam "ibudraren"

deze mensen zijn ook Imasmuden

Torres

#37
Citaat van: Bouthghmas op 23/08/2010 om 16:45:02
Jonge,  je weet geen hol over de echte Jebala, je komt uit Tetouan en bent ook nog eens gedeeltelijk andalusiër waar je zo trots op bent. Hoe kunnen mensen die aan elkaar grenzen op vaste land en ook nog  subgroepen zijn van een hoofdgroep niks  met elkaar te maken hebben ? Gomara, Zenata, Masmuda, Senjaha zijn allen verwant aan elkaar, it´s in the blood. Daar kun je verder niks aan veranderen hoe hard je ook probeert imazighen van elkaar te distancièren, yew durty bAstard.


Ik ben ten eerste geen Andalusiër, ik kom oorspronkelijk uit de omgeving van Moulay Abslam. De stam van Bni Arouss.

CiteerJonge,  je weet geen hol over de echte Jebala, je komt uit Tetouan en bent ook nog eens gedeeltelijk andalusiër waar je zo trots op bent. Hoe kunnen mensen die aan elkaar grenzen op vaste land en ook nog  subgroepen zijn van een hoofdgroep niks  met elkaar te maken hebben ? Gomara, Zenata, Masmuda, Senjaha zijn allen verwant aan elkaar, it´s in the blood. Daar kun je verder niks aan veranderen hoe hard je ook probeert imazighen van elkaar te distancièren, yew durty bAstard.

Omdat de Moren zich hebben vermengd met de Jbala. Van Raissouni heb je vast wel gehoord, maar je hebt ook mensen die Andaloussi heten. Niet om het een of ander: De Andalussiers begonnen vanaf de 15e eeuw Marokko in te stromen. Das een halve millennia geleden.

Verder kletsen de meesten hier uit hun nek. Of komen ze met stukken zonder bronvermelding van een of andere vage Westerling.


matou

Citaat van: arriset op 24/08/2010 om 23:36:42
jbala = ibudraren !

in Souss, de bewoners van de atlas zijn bijnaam "ibudraren"

deze mensen zijn ook Imasmuden

"aboudrar"  heb ik wel gehoord in de souss,  betekent bergbewoner toch

Chatt zie arif

#39
Citaat van: matou op 25/08/2010 om 15:47:31
"aboudrar"  heb ik wel gehoord in de souss,  betekent bergbewoner toch

'Adrar' betekent berg,aboudrar betekent iemand die uit de bergen komt of gewoon bergbewoner.

Jbel/Jballa=Arabisch           Adrar/Aboudrar=Dhmazight

Ibn Battuta schijnt zo'n beetje de helft van z'n reizen bij elkaar te hebben verzonnen


http://www.youtube.com/watch?v=0fAWlKEURpc

Lezer

Uit wikipedia:

Masmuda waren gedurende de Middeleeuwen één van de drie grote Berber-confederaties, naast de Zenata en Sanhaja (Berbers: Izneghen).

De Masmuda waren van oudsher sedentair en leidden een agrarisch leven. De aristocratie van de Masmuda verbleef in Aghmet, in de Hoge Atlas van Marokko. Vanaf de 10e eeuw werd hun grondgebied binnen gevallen vanuit het Zuiden en Oosten, door respectievelijk de Senhaja- en de Zenata-stammen. In de 12e eeuw volgden vernietigende invallen van de Arabische Banu Hilal.

In het begin van de 12e eeuw verenigde Ibn Toemart de verschillende Masmuda-stammen en stichtte de Almohaden-dynastie. De dynastie zou in rap tempo heel Noord-Afrika, ten westen van Egypte, en heel Islamitisch Spanje onderwerpen. Van de 13e tot de 16e eeuw regeerde een andere Masmuda-dynastie, de Hafsiden, over Tunesië en omgeving.

Ifri

Citaat van: ElGalloNegro op 24/08/2010 om 16:11:08

Dit stukje heb ik zelfs ooit ingescand, een jaar 9 terug ofzo :-)

Ik heb verder nog genoeg van dit soort stukken die gewoon aantonen dat Tanger altijd al Riffijns is geweest, de eerste pasha's zijn allen Riffijns.

Inderdaad broeder Tanger was altijd al Riffijns, La Fuera La Fuera voor de Wannabe-Arabs

Ifri

Citaat van: Torres op 25/08/2010 om 15:43:24
Ik ben ten eerste geen Andalusiër, ik kom oorspronkelijk uit de omgeving van Moulay Abslam. De stam van Bni Arouss.

Omdat de Moren zich hebben vermengd met de Jbala. Van Raissouni heb je vast wel gehoord, maar je hebt ook mensen die Andaloussi heten. Niet om het een of ander: De Andalussiers begonnen vanaf de 15e eeuw Marokko in te stromen. Das een halve millennia geleden.

Verder kletsen de meesten hier uit hun nek. Of komen ze met stukken zonder bronvermelding van een of andere vage Westerling.




Och jong je zegt "de moren" wie zijn de MOREN dan? Moren dat zijn wij Berbers, Imazighen

De Stam Van Beni Arous is een Amazigh stam, Aroos = bruidegom

In Rif heb je ook Aith Aroos


Jbala zijn gewoon hetgeen overgebleven is na de deprtatie van een gedeelte van de Ghomara's naar West-Algerije. En ook na de evacuatie van de Souassa.   Gans de streek van Tanger, Larache, Ketama, Sebta, Asshawen, dat is bewoon door mensen die een mix zijn van Arabieren van Casa, Riffijnen, Jbala die zelf een mix zijn van Jbala, Andalusiers, Ghomara's en Riffijnen


Hetgeen ik je kan zeggen, er is een CONSTANTE trek van Riffijnen naar Tanger, constant, je hebt oude immigratiestromen en telkens nieuwe immigratiestromen van Rif naar het Westen

abrid

#43
Zie deze kaart uit El Maqsad geschreven door Abd el Haq ElBadisi. Hierop is de stam te zien die niet meer bestaat nl de Battuya. Je kunt hem op je eigen PC/laptop opslaan en dan vergroten. Anders is het niet leesbaar. Ligt tussen Temsaman en Ait Tuzin. Dit plaatje komt uit een boek vn het jaar 1926.


Torres

#44
Citaat van: Ifri op 25/08/2010 om 21:25:14
Inderdaad broeder Tanger was altijd al Riffijns, La Fuera La Fuera voor de Wannabe-Arabs

Tanger is nog nooit Riffijns geweest. Tanger heeft altijd tot het gebied van de Jabala gehoord.

Jbala worden door historici meestal Riffijnen genoemd omdat ze ook uit de Rif komen (duh..), maar dat betekent nog niet dat ze allemaal uit Temsamane of Touzine komen.

Het is mij wel duidelijk dat jullie heel erg jullie best doen om steden, gebieden en geschiedenis toe te eigenen waarvan jullie part noch deel hebben uitgemaakt of uitmaken. Face it: Rwaffa zijn niets meer dan stel analfabete boeren op een stel dorre en droge bergen met nauwelijks noemenswaardige geschiedenis. Das ook altijd humor bij die bronvermeldingen van jullie: Het zijn altijd van Europeanen. Is er nooit een noemenswaardige Riffi geweest die de geschiedenis heeft geschreven? Lijkt mij toch een stuk betrouwbaarder dan een vage pagina uit een nog vager boek.

Echt, zeggen dat Tanger tot de stammen van de Oostelijke Rif behoren, volgens komt de gemiddelde Tanjawi niet meer bij van het lachen. Binnenkort komt er iemand die beweert dat Fes ook Riffijns is. Of Rabat. Of Marrakech. Concentreren jullie nou maar lekker op Nador en Hoceima.