Ibn Battutta, De Amazigh Vekenner

Gestart door Ifri, 21/08/2010 om 01:03:49


Ifri

Voor Torres, degene die zegt dat Imazighen achterlijk zijn, eweshoen jemaach, ezemmer,

Hier is een reply voor jouw vooroordeel eh cobardi, rkehba

Hadou

rustig aan. laat ieder in zijn waarde. Beste volk in de wereld blijven de Duitsers.

Ifri

Citaat van: Hadou op 21/08/2010 om 03:29:14
rustig aan. laat ieder in zijn waarde. Beste volk in de wereld blijven de Duitsers.

Torres is voor mij een persoon die slaags verdient. Zijn haat voor Imazighen druipt uit zijn woorden.

Voor mij zijn de Joden, het volk waar wij een voorbeeld aan moeten nemen, of ook Turken,

Joden trouwen enkel uit hun ras

Botermes

Joden trouwen helemaal niet enkel uit hun ras, anders zouden er geen sefaridische, askenazische en allerlei subgroeperingen zoals jiddische joden en dergelijke bestaan. En het turkse ras valt helemaal geen touw aan vast te knopen, centraalAziatisch? Perzisch? Arabisch ? Grieks? Slavisch ? Balkan?, Ja sorry zij lijken nog meer onderlinge verschillen te hebben dan wij. De echte turken die komen uit turkmenistan en zo, die van turkije zijn eigenlijk al half grieks en weet ik allemaal wat.

Lezer

Ja, laat iedereen in zijn waarde. Het gebruiken van een wood uit de lage laden van de woordenschat doet je ook lager worden.

Ibn Battuta was trouwens analfabeet, een Berber uit Tanger (jabli dus :D)

Ifri

Citaat van: Lezer op 21/08/2010 om 17:54:05
Ja, laat iedereen in zijn waarde. Het gebruiken van een wood uit de lage laden van de woordenschat doet je ook lager worden.

Ibn Battuta was trouwens analfabeet, een Berber uit Tanger (jabli dus :D)

Ja maar in die tijd waren het Ghomara's en Senhaja's, het waren geen Jebli-Homo's, die zich schamen voor hun ras,

Lezer

Hij is van Luwata stam. Ik kan de stammen helaas niet plaatsen. Maar je hoeft je ook niet negatief uit te drukken tegen de jbala ;)

Botermes

Wie heeft zijn reisverslagen dan geschreven als hij analfabeet was ?

Lezer

Ik zou niet weten of hij helemaal analfabeet was, want het kon ook juist zijn dat hij arabisch gewoon niet goed beheerst. De reisverhalen zijn voor hem door iemand anders geschreven, heb ik ergens gelezen.

Torres

Citaat van: Ifri op 21/08/2010 om 01:04:34
Voor Torres, degene die zegt dat Imazighen achterlijk zijn, eweshoen jemaach, ezemmer,

Hier is een reply voor jouw vooroordeel eh cobardi, rkehba

Ibn Battouta was een Ghomarri. Een Jebli dus. Heeft niks met Riffijnen te maken. Ya bou allouch.

Ifri

Citaat van: Torres op 23/08/2010 om 10:26:14
Ibn Battouta was een Ghomarri. Een Jebli dus. Heeft niks met Riffijnen te maken. Ya bou allouch.

Beste broeder,

M'n excuses dat ik je zo uitgscholden had.

Maar Ghomara's zijn toch gewoon een broedervolk van de Riffijnen. Riffijnen en Ghomara's waren toch één volk?

Jbala daarentegen zijn een mix van andalusiers, europese slaven, ghomara's en riffijnen die geemigreerd zijn naar Jbala-land. Je mag ook niet vergeten dat er verhalen zijn, dit heb ik letterlijk gehoord van een inwoner van de stad JEBHA, dus de hartland van Ghomara's, hij zei tegen mij, dit land werd bewoond door "Souassa", maar er was 7 jaar een soort mist, aangezien de souassa zeer bijgelovig waren, zijn zij geeimgreerd naar het zuiden, het land was geledigd van zijn inwoners


De Almouwahideen hebben ook 80 percent van de Ghomara's gedeporteerd naar de streek van Wahran waar nu nog een taal gesproken wordt dat sterk op het Tarifit lijkt, het heet "Senoussia", deze taal is aan het verdwijnen evenals de taal die in het Westen van marokko gesproken wordt namelijk "Al Ghomari"


Beste broeder, wij Riffijnen zijn meer verwant met de Ghoamara's dan de Jbala verwant zijn met de Ghomara's
, niet omwill van raciale banden, neen, maar Ghomara's beste broeder stonden bekend dat zij nationalisten waren en fanatieke Imazighen, zij zijn namelijk één van de volken die de Arabieren actief hebben bestreden, door het feit dat jij jouw oude Amazightaal hebt opgegeven, je vraagt er niet achter, je denkt er zelfs niet eens aan, je bekommert je niet om, dit maakt van je een "verrader" pur sang

Alé caaaao

Ifri

Ibn Batutta is volgens mij een Abekkoy

Want Ibekkoyen heten ook Ibettoyen,

En Ibekoyen waren ook uitstekende zeevaarders.


Torres

#13
Je verhaal is complete onzin. Echt totale onzin.

Jbala zijn de afstammelingen van de Ghomarra en Sanhaja stammen van de Westelijke Rif gebergte en behoren tot de grotere stam van de Masmuda. Met natuurlijk vermening met de Andalusiers die vanaf eind 15e eeuw naar het gebied vluchten en de steden Tetouan en Xauen bouwden.

Sebta en Tanger waren/zijn belangrijke steden van de Ghomarra. Riffijnen kwamen niet in de Westelijke Rif voor. Die behoren uitsluitend tot de Oostelijke Rif.Tanger is nog steeds de belangrijkste stad voor de Jabala en de haar orginele inwoners (Tanjawa assalijen) zijn ook voornamelijk van Jbala orgine. En Ibn Battuta was een Ghomari en geen Riffi. Riffijnen zijn pas in de 20ste eeuw naar Tanger getrokken en dan voornamelijk vanwege de hongersnood.

Hier een mooie uitleg over onze beschermheilige, Moulay Absllam

http://www.dar-sirr.com/Mashish.html
De Jbala stammen zijn eeuwenoud.
CiteerMaar Ghomara's zijn toch gewoon een broedervolk van de Riffijnen. Riffijnen en Ghomara's waren toch één volk?

Nee. Riffijnen zijn Zenati Berbers en Ghomara zijn van Masmuda orgine. De taal was anders (veel berber woorden in het Darija van de Jbala zijn voor Riffijnen onverstaanbaar bijvoorbeeld) en natuurlijk de kledingdracht. Niet alleen dat: Riffijnen zien er ook anders uit dan Jbala. Er zijn wel meer verschillen trouwens.

Ifri

Citaat van: Torres op 23/08/2010 om 10:52:29
Je verhaal is complete onzin. Echt totale onzin.

Jbala zijn de afstammelingen van de Ghomarra en Sanhaja stammen van de Westelijke Rif gebergte en behoren tot de grotere stam van de Masmuda. Met natuurlijk vermening met de Andalusiers die vanaf eind 15e eeuw naar het gebied vluchten en de steden Tetouan en Xauen bouwden.

Sebta en Tanger waren/zijn belangrijke steden van de Ghomarra. Riffijnen kwamen niet in de Westelijke Rif voor. Die behoren uitsluitend tot de Oostelijke Rif.Tanger is nog steeds de belangrijkste stad voor de Jabala en de haar orginele inwoners (Tanjawa assalijen) zijn ook voornamelijk van Jbala orgine. En Ibn Battuta was een Ghomari en geen Riffi. Riffijnen zijn pas in de 20ste eeuw naar Tanger getrokken en dan voornamelijk vanwege de hongersnood.

Hier een mooie uitleg over onze beschermheilige, Moulay Absllam

http://www.dar-sirr.com/Mashish.html
De Jbala stammen zijn eeuwenoud.
Nee. Riffijnen zijn Zenati Berbers en Ghomara zijn van Masmuda orgine. De taal was anders (veel berber woorden in het Darija van de Jbala zijn voor Riffijnen onverstaanbaar bijvoorbeeld) en natuurlijk de kledingdracht. Niet alleen dat: Riffijnen zien er ook anders uit dan Jbala. Er zijn wel meer verschillen trouwens.


Beste broeder, ik kan je met historische bronnen bewijzen dat er een constante trek was van het Oosten naar het Westen van Riffijnen, elke Ajebli die je nu tegenkomt is voor zeker 30 percent Riffi, omdat in mijn vriendenkring alleen al, ken ik een twintigtal Jbala, vrienden van me, die allen ofwel "Riffi", Temsamani,  Ouraiaghli, Touzani, Nadori, Ben Abdellahi, heten, allen achteranemen hebben van Riyafa, zij zeggen mijzelf "Mijn grootvader kwam uit Nador", of de andere zegt "Mijn grootvader kwam uit Hoceima" de ene zegt mijn overgrootvader en zus en zo, dus Jbala bezitten zeer veel RIFbloed, dit valt niet te ontkennen, en nochtans dit zijn enkel zoons van gastarbeiders, dus je gaat me niet zeggen dat al de Jbala die van Riffijnse origine zijn, enkel naar Europa zijn geemigreerd, ik herhaal je weeral, Jbala land was een lege land, Rif is een leverancier van mensen, het is altijd al zo geweest, de Amazighstreken  bevatten meer mensen dan de Arabischtalige streken, dit omdat de Arabischtalige streken onveilige streken waren, en de Arabieren zijn een nomade volk,


De Riffijnen trokken van het Oosten naar het Westen vanaf mensehuegenis, zij vermengden zich dan daar met de mensen, verder nog, de Andalusiers hebben weeral Tetuan en Chefchawen niet gesticht, want Andalusiers zijn Spanjaarden, en zij zijn Arabieren,

Terwijl Tetuan komt van Titawine = ogen

Chefchawen komt van Ashawen = de hoorns naar analogie van de twee bergtoppen die op hoorns lijken

Dus tetuan en Ashawen zijn sowieso gesticht door een Tamazight-sprekende volk ongeacht van Masmouda, Senhaja of Zenata-afkomst, indien het de Andalusers waren die bestonden uit Arabieren en Gearabiseerde Berbers, indien zij dus deze steden hadden gesticht dan zouden zij een Arabische naam kiezen en geen twee Amazighnamen zoals Asshawen en Titawine,


Ten tijde van de Al Mouwahideen werden vele Ghomara's gedeproteerd naar het Westen van Algerije waardoor dit land leeg kwam te staan, het vacuum werd dan gevuld door de Andalusiers en door de Riffijnen die zich weliswaar aanpasten en het Arabisch begonnen te spreken,


één vraag aan u" Ben je Amazigh of ben je Arabier? Vergeet niet Ghomara's zijn Imazighen en Riffijnen zijn Imazighen,