wie woont er in marokko in ourzazate???

Gestart door fatima16, 27/04/2004 om 15:28:41

fatima16

ey mensuuh ik wou even weten wie er allemaal uit ourzazate komen ben ik de enige namelijk

Bassou_Arhal

#1
Salaam. Nee je bent niet alleen. Ik kom ook uit de regio van Ouarzazate. Waar kom je precies vandaan(dorpje bedoel ik) ????

shel7i

#2
Ik kom uit de buurt van Ouarzazate, Tinghir om precies te zijn, 't zit tussen Ouarzazate en Errachidia in.

Prachtige omgeving. :)

ouarzazatia

#3
SAlaam ou 3halahiok meid ( en de rest ),


EWa jah ik kom ook uit ouarzazate richting kelaa mgouna en jij (jullie dan )????


nou ik hoor et wel inschaAllah .


bousaaaaa van fa

rachid111

hoi ik kom uit ait ihja het is 9km bij elkalha magouna vandaan

Ben3men

#5
Ik kan het dialect van Atlas beter begrijpen dan die van Agadir. Hoe komt het?
ps. Ik kom niet uit Ourzazat, maar uit provincie Ayt Boeayach, ergens in Rif.

ayned_m

azul shelhi!
ik ben in ouarzazat geweest.Een prachtige lanschap zonder twijfel en ook zeer vriendelijke mensen. het is een landschap waar iedere amazigh moet er trots op zijn !
tanemmirt
ayned

shel7i

#7
Citaat van: Ben3men op 27/10/2005 om 02:29:04
Ik kan het dialect van Atlas beter begrijpen dan die van Agadir. Hoe komt het?
ps. Ik kom niet uit Ourzazat, maar uit provincie Ayt Boeayach, ergens in Rif.

Wat dacht je van omdat het twee verschillende Amazigh-dialecten zijn? Vergelijkbaar met 't verschil tussen Tarifit en Tachawit of zelfs met Taqbaylit. Dat van de Atlas noemen ze in linguistische kringen vaak Tamazight of Atlas-Tamazight, en dat van Agadir noemen ze dan vaak Tachelhit of Tasousit. Probleem is alleen dat mensen uit de Hoge Atlas (waar ik ook vandaan kom) hun taal ook Tachelhiyt noemen, en zichzelf Ichelhiyn, waardoor het makkelijk te verwarren is met van Souss. Terwijl het Hoge-Atlas dialect linguistisch gezien gewoon onder hetzelfde Tamazight valt als dat van de Midden-Atlas. Sowieso is "chle7" een Arabische woord, dat aan alle Imazighn werd gegeven, dus niet echt handig om als specifieke benaming te gebruiken.

Zie deze plaatjes voor duidelijkheid:

http://img437.imageshack.us/img437/7023/tamazightophonie2hb.jpg
http://img437.imageshack.us/img437/9444/berbers3ld.png
http://img437.imageshack.us/img437/963/tamazgha9gd.gif

Ben3men

Citeer
Wat dacht je van omdat het twee verschillende Amazigh-dialecten zijn? Vergelijkbaar met 't verschil tussen Tarifit en Tachawit of zelfs met Taqbaylit.

Ik weet dat ze twee verschillende dialecten zijn, maar misschien behoren ze niet tot dezelfde moederdialect.
De moederdialect van Tarifit, Tachaouit , Takbaylet,  Tanfousit, Tamizabet, etc is Zennata.
Vroeger had je Zennat dialect, Zenhaha dialect, en nog veel meer.
Volgens mij behoort Tamazight van Atlas niet tot dezelfde groep als Tasousit.

CiteerSowieso is "chle7" een Arabische woord, dat aan alle Imazighn werd gegeven,
In Rif wordt ons dialect Chalha in het Arabisch genoemd.
Wij noemen ons taal Tmazight, en Arabieren die daar wonen noemen het Chalha.
Het woord Tarift wordt daar bijna nooit gebruikt
.

shel7i

Citaat van: Ben3men op 27/10/2005 om 13:20:03Ik weet dat ze twee verschillende dialecten zijn, maar misschien behoren ze niet tot dezelfde moederdialect.
De moederdialect van Tarifit, Tachaouit , Takbaylet,  Tanfousit, Tamizabet, etc is Zennata.
Vroeger had je Zennat dialect, Zenhaha dialect, en nog veel meer.
Volgens mij behoort Tamazight van Atlas niet tot dezelfde groep als Tasousit.

CiteerSowieso is "chle7" een Arabische woord, dat aan alle Imazighn werd gegeven,
In Rif wordt ons dialect Chalha in het Arabisch genoemd.
Wij noemen ons taal Tmazight, en Arabieren die daar wonen noemen het Chalha.
Het woord Tarift wordt daar bijna nooit gebruikt
.

Ik weet niet hoe jij er bij komt dat Taqbaylit tot de Zenata behoort, maar 't is verre van. Er zijn genoeg sites met een mooie aftakkingboom van de Tamazight varianten, als je ze zelf niet kan vinden via bijv. Google wil ik wel even voor je zoeken.

Simpel stamboompje met de belangrijkere groepen:

- Zenata --> Rif, Chawi, Chenwa, Mzab, Nfusa, etc.
- Kabyle --> (heeft z'n eigen tak, dus niet direct gerelateerd aan een ander. Qua 'verwantheid' kun je zeggen dat: accent lijkt op Zenata, grammatica lijkt op Atlas-Tamazight, woordenschat lijkt op Souss)
- Moroccan Atlas languages --> Souss (= Tachelhit n Souss), Midden- & Hoge-Atlas (= Atlas-Tamazight). Ze zijn dus 'closely related' zoals ze 't noemen, oftewel nauw verwant.
- Touareg talen

Ben3men

Citeer

Ik weet niet hoe jij er bij komt dat Taqbaylit tot de Zenata behoort, maar 't is verre van.
Ik las dit in verschillende Lakbayel sites.
In het boek van Mokaddemat Ben khadleon stonden de staten die door Zennata zijn opgericht. Deze staat namen trof ik in lakbayel sites in een kaart. deze plaatsten zijn de huidige lakbayel.


shel7i

Citaat van: Ben3men op 27/10/2005 om 18:29:29
Citeer

Ik weet niet hoe jij er bij komt dat Taqbaylit tot de Zenata behoort, maar 't is verre van.
Ik las dit in verschillende Lakbayel sites.
In het boek van Mokaddemat Ben khadleon stonden de staten die door Zennata zijn opgericht. Deze staat namen trof ik in lakbayel sites in een kaart. deze plaatsten zijn de huidige lakbayel.



Okey, maar er zijn zoveel huidige plaatsen die ooit opgericht zijn door een andere, al dan niet Amazigh, groep. Dat impliceert natuurlijk niet meteen dat de huidige taal noch de mensen tot dezelfde groep als die oprichters behoren.

Nogmaals, Taqbaylit behoort niet tot de Zenata-groep, en Iqbayliyen hebben ook nooit tot de Zenata-stam behoord. Irifiyen wel, al is 't huidige Tarifit van Alhoceima & Nador zodanig veranderd dat 't niet direct meer strookt met de oostelijker liggende varianten, maar dat is een ander verhaal.

Chlouh