Hoofdmenu

Tachawit = Tarifit

Gestart door Ifri, 07/08/2010 om 14:44:49

Botermes

#30
Citaat van: Hadou op 10/10/2010 om 13:39:39
Er is op dit moment geen vraag naar standaard Tamazight van Arif, uit Riffijnse kant. plus is het niet rendabel. Je kan geld in pompen , toch haal je geen winst uit.
Ja sorry, ik ga geen Arabisch leren om een Riffijnse krant te kunnen lezen. Ik ben geen klein kind. Dat moeten zij nou ook eens weten dat doordat ze Arabisch schrijven zich minder toegangkelijk zijn voor mensen die geen Arabische educatie hebben gehad. Ik weet wel dat die kranten meer voor plaatselijke mensen bedoeld is dan voor Riffijnen elders in de wereld maar ze sluiten ons door daar wel mee buiten.
Citeer
Als wij toch er over gaan praten, discussiëren dan zal de vraag  in een paar jaar wel toenemen. Onze ( mensen die willen) eerste taak is onze Riffijnen en Imazighen overtuigen dat het nodig is.
Wij hebben steden, daar zijn mixen van dialecten ontstaan. Dat is al eigenlijk standarisatie.
Dingen die een rol zouden moeten spelen zijn juist niet numerieke overwicht van een gesproken dialect in Rif zelf maar Tamazight all round.
We zouden bijvoorbeeld ipv Wa gewoon U moeten zeggen omdat bij de meesten Tamazight varianten dit toch het meest gebruikt wordt voor in een ontkennende zin.
Ik heb geen enkel probleem om leenwoorden uit mijn dialect te vervangen met authentiek Amazighse.
Waarom zouden we wel leenwoorden uit andere talen wel accepteren maar Amazighse niet ?

Hadou

Citaat van: allasian op 10/10/2010 om 15:34:37
Ja sorry, ik ga geen Arabisch leren om een Riffijnse krant te kunnen lezen..


Ik heb geen enkel probleem om leenwoorden uit mijn dialect te vervangen met authentiek Amazighse.
Waarom zouden we wel leenwoorden uit andere talen wel accepteren maar Amazighse niet ?
Goed dat jij er zo over denkt.
In Arif durven ze  niet over na  te denken. Ze zien het als onmogelijk.
Het Tamazight (taal, schrift, cultuur, geschiedenis, enz)  is eigenlijk pas herontdekt. Sinds het jaar 1990 ( naar mijn mening).

Botermes

#32
Ik weet heus wel dat de Amazigh intellectuelen daar al lang over na gedacht hebben.
Maar er is mij hier nooit voorgelegd hoe dat precies in elkaar zit. En hoe het Tamazight van IRCAM bijvoorbeeld is samengesteld, welke filosofiën en richtlijnen er achter zitten, kortom gedetailleerde uitleg.
Ik ben die oppervlakkig verhalen zat, gewoon omdat ik er niet van op aan kan.
Het is toch belangrijk dat we dat weten.