Hoofdmenu

Tachawit = Tarifit

Gestart door Ifri, 07/08/2010 om 14:44:49

MBTiza

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 08/10/2010 om 12:51:04

Als ik aan Uzop denk zie ik ogenblikkelijk een kleine megalomane dictatortje,een soort van kwaadaardige Inspecteur Clouseau :-)

Inlc. bril met jampotglazen, blauw bloesje met korte mouwen en een pantalon met daaronder slippers?

Chatt zie arif

#16
Citaat van: ElGalloNegro op 08/10/2010 om 13:01:18
Inlc. bril met jampotglazen, blauw bloesje met korte mouwen en een pantalon met daaronder slippers?

Nee..man,als het langzaam donker wordt doet hij in z'n appartement de zware gordijnen dicht. Wanneer hij het diepe gesnurk van z'n vrouw en kinderen hoort loopt hij op kousevoeten naar de 'geheime kast',dat is de kast waar niemand onder geen beding aan mag komen.

Hij doet het slot open en knipt het licht aan,een angstaanjagende grimas verschijnt op zijn gezicht. Op de grond ligt een grote krat van hout,maar z'n blik blijft op de rij veelkleurige generaals-uniformen rusten.

Hij haalt voorzichtig het khaki-kleurige gala-uniform uit de kast en trekt 'm geduldig over z'n Pink Panther-pyama aan.Uit de krat haalt hij z'n legerkistjes en de holster die gevuld is met het klappertjespistool van z'n jongste zoon.

Wanneer hij in vol ornaat is klimt hij op de tafel in de woonkamer,met getrokken pistool oefent hij alvast het -boven op een tank-  glorieus binnentrekken van de Rif :-)



In troosteloos Leuven wordt het langzaam licht, hij bergt z'n spulletjes stilletjes op voordat z'n gezin wakker wordt...

argaz

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 08/10/2010 om 12:33:57
Hij is gepikeerd,Gallo ;-)

Ik ga een andere vraagstelling proberen...


Niggegh a jargaz,awwex d jemmex mrinnex sawaRegh nigh sawaLegh,awal nigh awar,Awaryagher nigh Awaryaghel?

ik ga proberen pedagogisch te zijn, het is niet van jouwe fout als jij idioot is.

waarom jij uitspreekt "andere fraxstelling" en en jij schrijft "andere vraagstelling" ?

herhaaldelijk ik heb in dit forum gezegd, men moet het verschil tussen een fonetisch schrift (fraxstelling) en een phonologique schrift (vraagstelling) doen.

Om een standaardschrift te hebben men moet  een phonologique schrift gebruiken.


het uitschrijven gebaseerd op het Nederlandse uitschrijven : Niggegh a jargaz,awwex d jemmex mrinnex sawaRegh nigh sawaLegh,awal nigh awar,Awaryagher nigh Awaryaghel

standaardtamazight : niɣ-ak aya argaz, aba-k d yimma-k mlin-ak : sawareɣ niɣ sawaleɣ...

fonetisch : niɣak' ayaag'az, avak' θ yimmak' mrinak' : sawareɣ niɣ sawaleɣ...

R et L zijn allofoon

Chatt zie arif

#18
Citaat van: argaz op 08/10/2010 om 13:54:24
ik ga proberen pedagogisch te zijn, het is niet van jouwe fout als jij idioot is.

waarom jij uitspreekt "andere fraxstelling" en en jij schrijft "andere vraagstelling" ?

herhaaldelijk ik heb in dit forum gezegd, men moet het verschil tussen een fonetisch schrift (fraxstelling) en een phonologique schrift (vraagstelling) doen.

Om een standaardschrift te hebben men moet  een phonologique schrift gebruiken.


het uitschrijven gebaseerd op het Nederlandse uitschrijven : Niggegh a jargaz,awwex d jemmex mrinnex sawaRegh nigh sawaLegh,awal nigh awar,Awaryagher nigh Awaryaghel

standaardtamazight : niɣ-ak aya argaz, aba-k d yimma-k mlin-ak : sawareɣ niɣ sawaleɣ...

fonetisch : niɣak' ayaag'az, avak' θ yimmak' mrinak' : sawareɣ niɣ sawaleɣ...

R et L zijn allofoon

JE TE DEMANDE CE QUE TA APRIS DE TES PARENTS,PAS TES EXPLICATIONS BLA BLA BLA PHONOLOGIQUE!!


AWAL: oui ou non?
AWAR: oui ou non?

AGYUL:oui ou non?
AGYUR:oui ou non

argaz

jij gedaan niet het verschil tussen het oraal (awar) en het geschrift (awal). men schrijft niet zoals men uitspreekt.

Om te begrijpen moet men een wetenschappelijke geest hebben, helaas is uw intellectueel niveau laag, derhalve kunt u niet begrijpen.

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 08/10/2010 om 12:51:04
Als ik aan Uzop denk zie ik ogenblikkelijk een kleine megalomane dictatortje, een soort van kwaadaardige Inspecteur Clouseau :-)
na jouw laatste commentaar, geloof ik dat dit anathema je komt beter overeen.

Chatt zie arif

#20
Citaat van: argaz op 08/10/2010 om 14:21:40
jij gedaan niet het verschil tussen het oraal (awar) en het geschrift (awal). men schrijft niet zoals men uitspreekt.

Om te begrijpen moet men een wetenschappelijke geest hebben, helaas is uw intellectueel niveau laag, derhalve kunt u niet begrijpen.
na jouw laatste commentaar, geloof ik dat dit anathema je komt beter overeen.

Je capitule,ik capituleer,ik geef het op! Deze idioot met een dermate laag intellectueel niveau smeekt om de genade van Uzop de alwetende ,het dictatortje dat het helaas onmogelijk is een vraag met een ja of nee te beantwoorden ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=BCCTXNU9-Gw

argaz

Que veux tu, on fait avec les moyens qu'on a, je ne peux pas m'abaisser à ton niveau, je suis navré, mon intellect est ce qu'il est, on ne peut pas rattraper le passé, sinon je t'aurai conseiller d'aller t'instruire!

Je te souhaite une bonne après midi, a+ ;-)

aqac din

Chatt zie arif

#22
Citaat van: argaz op 08/10/2010 om 14:52:14
Que veux tu, on fait avec les moyens qu'on a, je ne peux pas m'abaisser à ton niveau, je suis navré, mon intellect est ce qu'il est, on ne peut pas rattraper le passé, sinon je t'aurai conseiller d'aller t'instruire!
Pour moi c'est trop tard,mais toi par contre, je te conseille d'aprendre a repondre avec un oui ou un non (parfois)...

Citeer
Je te souhaite une bonne après midi, a+ ;-)

aqac din

Je te souhaite une agréable journée!


Thalla

MBTiza

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 08/10/2010 om 13:34:12
Nee..man,als het langzaam donker wordt doet hij in z'n appartement de zware gordijnen dicht. Wanneer hij het diepe gesnurk van z'n vrouw en kinderen hoort loopt hij op kousevoeten naar de 'geheime kast',dat is de kast waar niemand onder geen beding aan mag komen.

Hij doet het slot open en knipt het licht aan,een angstaanjagende grimas verschijnt op zijn gezicht. Op de grond ligt een grote krat van hout,maar z'n blik blijft op de rij veelkleurige generaals-uniformen rusten.

Hij haalt voorzichtig het kaki-kleurige gala-uniform uit de kast en trekt 'm geduldig over z'n Pink Panther-pyama aan.Uit de krat haalt hij z'n legerkistjes en de holster die gevuld is met het klappertjespistool van z'n jongste zoon.

Wanneer hij in vol ornaat is klimt hij op de tafel in de woonkamer,met getrokken pistool oefent hij alvast het -boven op een tank-  glorieus binnentrekken van de Rif :-)



In troosteloos Leuven wordt het langzaam licht, hij bergt z'n spulletjes stilletjes op voordat z'n gezin wakker wordt...

hahah..cek d amcum

Ferhat

#24
Het is een kwestie van smaak. wel of niet standaardiseren?

Het Nederlands werd ook ooit geschreven zoals men het uitsprak en er waren verschillende dialecten. Op een gegeven moment was er, om verschillende redenen, behoefte aan een algemene schrijftaal . en die is ontstaan en zo hebben we tegenwoordig het standaard Nederlands.
persoonlijk denk ik dat de Imazighen een standaard taal nodig hebben, om hun taal te beschermen en om met elkaar te kunnen communiceren.
Maar aan de andere kant begrijp ik de mening van Zwart heel goed. Met standaardiseren verdwijnen de verschillende dialecten.

Chatt zie arif

#25
Citaat van: Ferhat op 08/10/2010 om 19:23:49
Het is een kwestie van smaak. wel of niet standaardiseren?

Het Nederlands werd ook ooit geschreven zoals men het uitsprak en er waren verschillende dialecten. Op een gegeven moment was er, om verschillende redenen, behoefte aan een algemene schrijftaal . en die is ontstaan en zo hebben we tegenwoordig het standaard Nederlands.
persoonlijk denk ik dat de Imazighen een standaard taal nodig hebben, om hun taal te beschermen en om met elkaar te kunnen communiceren.
Maar aan de andere kant begrijp ik de mening van Zwart heel goed. Met standaardiseren verdwijnen de verschillende dialecten.


Ik respecteer en begrijp de roep om standaardisatie van sommigen,maar argaz is een gevalletje apart. Als je een paar berichten terugleest kom je dit bericht tegen:

hoe jouwe moeder haar moedertaal noemt ?

zij zegt :

1/ nic ttsawalagh Tmazight
2/ nic ttsawalagh tarifit

volgt jouwe moeder!

is de naleving van de voorvaders een waarde Amazigh.


Uit de eerste zin blijkt dat hij afgaat op de uitspraak van zijn moeder,maar een paar woorden later komt hij met 'ttsawallegh' met een L. In onze regio spreken alleen kinderen die lispelen de R als een L uit :-)

Dus in feite 'volgt' hij helemaal niet z'n ouders,want hij verwisselt in het kader van standaardisatie letters in zowat elk woord dat hem vroeger geleerd is.

Ik ben een uitgesproken tegenstander van standaardisatie,je hoeft maar naar Esperanto te kijken om je een idee te vormen van het succes dat een gestandaardiseerde taal bij ons zal hebben.Onze voorouders hebben wie weet hoe lang onze taal levend gehouden,en wat doen wij?

Ik hou met handen en voeten vast wat mij is nagelaten door m'n voorouders,jullie mogen met wat van jullie is doen wat jullie willen.

Men zegt dat je bent wat je spreekt,wie ben je als je een vreemde taal spreekt? Een vreemdeling,zelfs voor jezelf :-)


Botermes

#26
Van uit een objecieve oogpunt heeft het geen zin om tegen standarisatie te zijn.
Weet je niet dat het Awayeghers wat je tegenwoordig spreekt ruim genomen half senjahaans en half zenetaans is,de antieke berberse dialecten. En je meent zelfs dat ighmiren ghomaraans zijn. Kijk eens aan, Daar ben je dan als Amazigh van 3 verschillende lijnen, en je bent uitgesproken tegen standarisatie ? Wat doe je dan moeilijke voor niks ?

Ferhat

Citaat van: allasian op 09/10/2010 om 18:37:35
.. En je meent zelfs dat ighmiren ghomaraans zijn. Kijk eens aan, Daar ben je dan als Amazigh van 3 verschillende lijnen, en je bent uitgesproken tegen standarisatie ? Wat doe je dan moeilijke voor niks ?

bij standaardisering is het een kwestie van compromissen sluiten, geven en nemen. als je niet goed bent vertegenwoordigd, heb je een grote kans dat er van jouw dialect weinig terugkomt in de nieuwe standaard (schrijf)taal.

Ferhat

Standaardisering blijft sowieso erg moeilijk. er is namelijk geen instituut die zich hiermee bezighoudt en ook een grote draagvlak heeft. je hebt hiervoor eigenlijk de hulp van de overheid nodig en die is er niet en zal ook niet komen.
Ik weet nog een aantal jaar terug dat er hier in Nederland een hele commotie is ontstaan over de nieuwe spelling. veel Nederlandse dagladen wilden de nieuwe regels van de Nederlandse Taalunie niet volgen.
Bij dit soort gebeuren heb je altijd voor en tegenstanders en het blijft een gevoelige kwestie.

Hadou

#29
Citaat van: Ferhat op 10/10/2010 om 13:27:16
Standaardisering blijft sowieso erg moeilijk. er is namelijk geen instituut die zich hiermee bezighoudt en ook een grote draagvlak heeft. je hebt hiervoor eigenlijk de hulp van de overheid nodig en die is er niet en zal ook niet komen.
Eens met u.
Er is op dit moment geen vraag naar standaard Tamazight van Arif, uit Riffijnse kant. plus is het niet rendabel. Je kan geld in pompen , toch haal je geen winst uit.

Als wij toch er over gaan praten, discussiëren dan zal de vraag  in een paar jaar wel toenemen. Onze ( mensen die willen) eerste taak is onze Riffijnen en Imazighen overtuigen dat het nodig is.