Hoofdmenu

Tachawit = Tarifit

Gestart door Ifri, 07/08/2010 om 14:44:49

Ifri

Salam Aleikoum

Beste mensen is het jullie niet opgemerkt dat het Tmazight van de Chaouis in Algerije hetzelfde is als Tarifit van Marokko, soubhanallah, ik was stomverbaasd, Tachawit heeft meer gelijkenissen met Tarifit

Tarifit = Tachawit = Zenatiya

Takbaylit = Senhaja

Botermes

Iets waar mee je niet geconfronteerd wordt merk je niet zo gauw op,alleen wanneer je zelf echt opzoek gaat. De Chawi cultuur kom je niet zomaar mee in contact.
Nou heb ik even geluisterd op Agraw naar wat Chawi muziek. Amiroch heb ik wel eens van gehoord. Ik heb naar Dihya geluisterd en ben blijven steken in een liedje die ik heel de avond blijf draaien, haha.
Ik merk meer gelijkenissen op dan met andere Tamazighten.
Wat zijn thifella ? Dat is toch wat wij aithwayagher thifedja noemen ? Een soort bladeren, stengels of iets dergelijks, toch?

arriset

azul

er bestaat geen taal die tarifit heet.

de Riffijnen noemen hun taal Tmazight.

de Riffijnen zijn geen Idjenaten (zenatiya), teneinde hun genealogie te kennen, dit onderwerp te lezen : http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.90


Tamazigh is verschillend van de Tashawit, begrijp jij hun dialoog? : http://www.dailymotion.com/video/x48w8y_femmes-de-l-awras_news

Botermes

En hoe denk je dat zij hun taal noemen ? Het woord Tarifit wordt gebruikt om de betreffende Tamazight-variant mee aan te duiden. Heb je daar problemen mee ? Dan ben je echt lomp.

arriset

hoe jouwe moeder haar moedertaal noemt ?

zij zegt :

1/ nic ttsawalagh Tmazight
2/ nic ttsawalagh tarifit

volgt jouwe moeder!

is de naleving van de voorvaders een waarde Amazigh.

MBTiza

Citaat van: arriset op 08/08/2010 om 01:30:49
hoe jouwe moeder haar moedertaal noemt ?

zij zegt :

1/ nic ttsawalagh Tmazight
2/ nic ttsawalagh tarifit

volgt jouwe moeder!

is de naleving van de voorvaders een waarde Amazigh.

wat dit betreft heb je geijk, m'n ouders heb ik nog nooit het woord tarifit horen gebruiken.

abrid

Citaat van: ElGalloNegro op 07/10/2010 om 12:48:18
wat dit betreft heb je geijk, m'n ouders heb ik nog nooit het woord tarifit horen gebruiken.

Klopt mijn grootouders hadden het over Dmazighth. Laten we het dan verduidelijken door de term Tmazigh n Arif dan weet iedereen waar het over gaat.

Chatt zie arif

Citaat van: ElGalloNegro op 07/10/2010 om 12:48:18
wat dit betreft heb je geijk, m'n ouders heb ik nog nooit het woord tarifit horen gebruiken.

Dhrifith/Tarifit is een vrouwelijke inwoonster van de Rif.


Maar...Gallo,heb je je ouders wel eens 'ttsawalagh' horen zeggen?

MBTiza

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 07/10/2010 om 13:09:29
Dhrifith/Tarifit is een vrouwelijke inwoonster van de Rif.


Maar...Gallo,heb je je ouders wel eens 'ttsawalagh' horen zeggen?

Haha...nee maar een neefje van me wel...maar die spreekt gaar Tmazight en spreekt bijna alles verkeerd uit.

Chatt zie arif

#9
Citaat van: ElGalloNegro op 07/10/2010 om 15:10:56
Haha...nee maar een neefje van me wel...maar die spreekt gaar Tmazight en spreekt bijna alles verkeerd uit.

Dan is het toch vreemd dat ene Arriset,een Awaryagher zie Tamasind) stelselmatig de R verwisselt met een L? 






Chatt zie arif

#10
Citaat van: arriset op 08/08/2010 om 01:30:49
hoe jouwe moeder haar moedertaal noemt ?

zij zegt :

1/ nic ttsawalagh Tmazight
2/ nic ttsawalagh tarifit

volgt jouwe moeder!

is de naleving van de voorvaders een waarde Amazigh.

Alors,c'est paradoxale ce L...,non?

MBTiza

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 07/10/2010 om 18:04:06
Dan is het toch vreemd dat ene Arriset,een Awaryagher zie Tamasind) stelselmatig de R verwisselt met een L? 



Misschien spreekt hij ook gebrekkig Tmazight :-)

argaz

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 07/10/2010 om 18:10:55
Alors,c'est paradoxale ce L...,non?

alogh sé paghadoksale se L..., non ?

Citaat van: ElGalloNegro op 08/10/2010 om 09:51:52
Misschien spreekt hij ook gebrekkig Tmazight :-)
Misxi sprekt hey ok xebrekkegh Tmazight :-)


Heren geloofde ik dat u intelligenter was, ik ben aan de spijt uw onwetendheid, het is betreurenswaardig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fonologie

verhoogt uw intellectueel niveau ;-)

Chatt zie arif

#13
Citaat van: argaz op 08/10/2010 om 11:12:52
alogh sé paghadoksale se L..., non ?
Misxi sprekt hey ok xebrekkegh Tmazight :-)


Heren geloofde ik dat u intelligenter was, ik ben aan de spijt uw onwetendheid, het is betreurenswaardig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fonologie

verhoogt uw intellectueel niveau ;-)

Hij is gepikeerd,Gallo ;-)

Ik ga een andere vraagstelling proberen...


Niggegh a jargaz,awwex d jemmex mrinnex sawaRegh nigh sawaLegh,awal nigh awar,Awaryagher nigh Awaryaghel?

Chatt zie arif

Citaat van: ElGalloNegro op 08/10/2010 om 09:51:52
Misschien spreekt hij ook gebrekkig Tmazight :-)

Nee,integendeel,hij is een van de weinige leden die Dhmazight zeer goed beheersen. Hij verloochent -om de een of andere reden- de uitspraak die hem thuis door z'n ouders geleerd is.

Maar hij vraagt ons tegelijkertijd om de taal van onze moeders en voorouders te blijven spreken,maar hijzelf is exempted van hetgeen hij propageert ;-)


Als ik aan Uzop denk zie ik ogenblikkelijk een kleine megalomane dictatortje,een soort van kwaadaardige Inspecteur Clouseau :-)