Abdelkrim el Khattabi en Che Guevara, Mao etc.

Gestart door Amando, 01/08/2010 om 16:35:51

Amando

Op verschillende wiki's vind ik diverse verwijzingen naar Cairo, waar Abdelkrim in ballingschap verbleef. Che Guevara schijnt Abdelkrim daar ontmoet te hebben en guerilla tactieken uitgewisseld te hebben.

Ook is Guevara naar mijn weten een keer naar Marokko geweest. Op internet vind ik dit;

'From July till August 1959 he travels as head of an official delegation to the United Arab Emirates and Egypt where he meets Nasser. The trip goes on to India, Thailand, Japan, Indonesia and Pakistan. They turn back via Eastern and Western Europe to close up in Morocco. On his return Che declares to be surprised for the sympathy that the Cuban revolution evoked all over the world."

Was er een samenwerking tussen Abdelkrim en Guevara? Was er uberhaupt samenwerking tussen verschillende revolutionairen? Wat deed hij in Marokko? Zoja, waar en wanneer?

Hadou

#1
che en zijn bekendheid is vergroot door mensen. m.a.w te overdreven. Hem als symbool te gebruiken voor een revolustionist vind ik niet op zijn plaats. Hij samen met Fidel en anderen hebben een corupte instabiele zwakke dictator van zijn positie verjaagd. Een binnenlandse conflict.
Verder slaagde Che nergens in..

Mohammed Abdel karim Al khattabi heeft zijn volk verenigt en geprobeerd om Spanje, een wereldmacht uit zijn land te verjagen.

Mao had ook te maken met een binnelandse conflict.