Amazighbeweging kan enkel slagen door Islam

Gestart door Ifri, 31/07/2010 om 23:23:43

Ifri

iensie

Citaat van: Ifri op 31/07/2010 om 23:23:43

mee eens

die kroeg mentaliteit brengt alleen maar schade aan de zaak

arriset

kan jij precies zijn?

bijvoorbeeld, wat de taal van de liturgie zal zijn?

Hadou

Citaat van: Ifri op 31/07/2010 om 23:23:43
Taliban zijn ook bezig met islam in Afghanistan.

Botermes

Wat de mensen die "Islam" zeggen, dat is gewoon een woord, waar van alles mee bedoeld kan worden wanneer dat hun uitkomt, voor hun profijt geven ze de islam een slechte naam, maar dat is weer een hele ander probleem. 

Ifri

Beste mensen, wanneer je de Koran en Soennah neemt als hulp, de Koran bevat tal van verzen en de Hadiths ook die voldoende zijn om de Imazigen hun rechten te geven

Het probleem, de vijanden van de Amazigh-activisten vinden genoeg gaten in onze verdediging, en één van dat gaatje, is namelijk dat wij afgestempeld worden als "seculiere en atheistische Imazigen"

Marokkaanse Imazighen zijn niet zoals de Kabylen, die het badwater met het kindje hebben weggesmeten, wij accepteren Islam, die door de Arabieren is meegebracht maar wij verwerpen de Arabisering,

De Kabylen die nochtans fanatieke Moslims zijn en waren, een deel onder hen is volledig de Islam aan het vergeten, omdat zij zeggen dat het allemaal te maken heeft met Arabieren, enzo

Ifri

Citaat van: uzop op 01/08/2010 om 14:05:19
kan jij precies zijn?

bijvoorbeeld, wat de taal van de liturgie zal zijn?

Beste, de Arabieren zeggen altijd: Arabisch is de taal van de Islam

Imazighen moeten onderwezen worden in de deen, zodat zij eindelijk kunnen begrijpen zoals alle andere volkeren dat je niet hoeft jezelf te arabiseren om naar het Paradijs te gaan

Dat het leren van het Arabisch niet een reden hoeft te zijn om het Paradijs te betreden

arriset

antwoordt jij niet op mijn vraag?

Ik wil weten, bent jij voor een hervorming van de islam? dat wil zeggen bijvoorbeeld te doen het gebed in het Tamazight.

Dora

Citaat van: uzop op 04/08/2010 om 13:55:38

Ik wil weten, bent jij voor een hervorming van de islam? dat wil zeggen bijvoorbeeld te doen het gebed in het Tamazight.
Ik antwoord wel even.

Nee, de islam is al een compleet levenswijze met zijn eigen regels en wetten.
Geen enkel persoon op aarde heeft het recht om dus de islam te hervormen.
waarom?...Omdat er duidelijk in de koran staat dat elke toevoeging, bid3a is en bid3a leidt regelrecht tot de hel (ja daar geloven wij in).

Van de hele islamitische bevolking over de wereld doet niemand moeilijk over het gebed dat in het arabisch verricht wordt, behalve (wie anders) een aantal "zogenaamde amazigh activisten". get a grip!!

.zw.n

Citaat van: Ifri op 04/08/2010 om 02:55:16
Beste, de Arabieren zeggen altijd: Arabisch is de taal van de Islam

Imazighen moeten onderwezen worden in de deen, zodat zij eindelijk kunnen begrijpen zoals alle andere volkeren dat je niet hoeft jezelf te arabiseren om naar het Paradijs te gaan

Dat het leren van het Arabisch niet een reden hoeft te zijn om het Paradijs te betreden
Welke "heilige" taal moeten imazighen leren om islamitische kennis tot zich nemen?

Ifri

Citaat van: uzop op 04/08/2010 om 13:55:38

Neen er hoeft geen hervorming van de Islam te komen

De Pakistanen zijn Moslim en behouden hun taal, de Chinezen ook, de Indische Moslims ook, de Perzen,de Turken, de Koerden, dus de Imazighen ook

Het gebed mag gerust in het Arabisch gebeuren, MAAR, het is niet de bedoeling dat wij onze taal gaan vergeten

Ifri

Citaat van: .zw.n op 04/08/2010 om 15:15:58
Welke "heilige" taal moeten imazighen leren om islamitische kennis tot te nemen?

Zij moeten Arabisch kunnen om enkel de Koran te lezen, de kennis van het Arabisch is niet verplicht, om je gebed te doen enzo

Botermes

Citaat van: Ifri op 04/08/2010 om 02:53:32
Het probleem, de vijanden van de Amazigh-activisten vinden genoeg gaten in onze verdediging, en één van dat gaatje, is namelijk dat wij afgestempeld worden als "seculiere en atheistische Imazigen"
Alleen domme moslims vinden zulke woorden negatief. Wat is er nou bij voorbaat zo negatief aan seculier en atheist zijn ? Ik heb een agnostische kijk op het leven, mischien bestaat god wel maar mischien ook niet. Ik weet het gewoon niet en dat accepteer ik van mijzelf. Ik heb een islamitische achtergrond en door mijn opvoeding zal de Islam altijd wel een bepaalde invloed op mij hebben.

Lezer

Misschien bedoel je dat de amazighbeweging meer aanhang zou hebben met de islamideologie?

Ik ben er niet zeker van, aangezien met de veronderstelde aanhang ook de groei van islamisten zou stijgen waardoor er weer zo'n "negatief" evenwicht zou blijven.

Het probleem van de amazighbeweging is dat er geen populaire (volks-) beweging is, maar eerder een groeiend aantal amazighbewusten/gezinden.

Mochten de hele imazighen de amazighbeweging aanhangen, dan verdwijnt deze behoefte aan een andere meespelende ideologie.

Het is zo dat de imazighen wat terecht voelen dat er geen behoefte is aan een amazighbeweging, aangezien ze zich aangepast hebben aan heersende cultuur. Nationalisme ontstaat meestal als tegenreactie of anders als scheiding van een "te lage" status. De Imazighen zijn gewend aan de heersende cultuur, waardoor ze de realiteit als gewone zaak zien, en niet als reactie waartegen een andere reactie moet komen.

Ik ben persoonlijk tegen je stelling: de islamideologie mag als neutrale factor gezien worden.

arriset

Citaat van: Dora op 04/08/2010 om 14:46:54
Ik antwoord wel even.

Nee, de islam is al een compleet levenswijze met zijn eigen regels en wetten.
Geen enkel persoon op aarde heeft het recht om dus de islam te hervormen.
waarom?...Omdat er duidelijk in de koran staat dat elke toevoeging, bid3a is en bid3a leidt regelrecht tot de hel (ja daar geloven wij in).

Van de hele islamitische bevolking over de wereld doet niemand moeilijk over het gebed dat in het arabisch verricht wordt, behalve (wie anders) een aantal "zogenaamde amazigh activisten". get a grip!!
u beheerst niet de islamitische theologie en diens geschiedenis.

hervormingen hebben in de islam plaatsgevonden, en zij werden door „3omar“, „3othman“ verwezenlijkt…

de profeet (peace and blessings be upon him) heeft toegestaan om het gebed in een andere taal te doen. AAN diens tijdperk elke arabische stam het gebed in diens dialect deed. hij heeft eveneens Salman de Perzische toegelaten om het gebed in Perzische te kunnen doen.

aldus iman abu hanifa heeft het mogelijk gemaakt te reciteren om de koran in het gebed met een andere taal dan de arabier.

Turkse 3olema hebben een fatwa geschreven om het gebed in Turk te doen.