Houari Boumedienne en Zeroual = Berbers????

Gestart door Ifri, 31/07/2010 om 07:19:49

Ifri

Salam Aleikoum Warahmatolah Wabarakatoho

Beste broeders, ik was wat geschiedenis boeken aan het lezen en Houari Boumedienne was een Berber oorspronkelijk uit Klein-Kabylie en hij, Boumedienne, zou dus eigenlijk de achitect zijn van de Arabiseringspolitiek in Algerij, door hem zijn een groot aantal Berbers gearabiseerd in Algerije, Boumedienne sprak waarschijnlijk geen Berbers maar hij zou dus oorspronkelijk uit Kabylie zijn,


Weeral, de Berbers die hun eigen graven graven, zichzelf in hun voeten schieten, de ramen van hun huizen kapotmaken, soubhanallah


Wasalam

Hadou


Ifri

Liamine Zéroual
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Liamine Zéroual (Batna, 3 juli 1941) was van 31 januari 1994 tot 27 april 1999 de negende president van Algerije.

[bewerken] Militaire carrière
Op zijn zestiende werd hij lid van l’Armée de Libération Nationale (A.L.N.). Hij nam tussen 1957 en 1962 deel aan de Algerijnse Onafhankelijkheidsoorlog. Na een diploma te hebben gehaald aan de militaire school van Moskou en l’école de guerre de Paris bekleedde hij verschillende functies in het Algerijnse leger (A.N.P). Eerst was hij bevelhebber van een aantal militaire scholen (in 1975 in Batna, in 1981 in Cherchel). Daarna werd hij bevelhebber van verschillende militaire districten (district 6, 3 en 5). In 1989 werd hij bevelhebber van de landmacht. In 1990 diende hij zijn ontslag in.

[bewerken] Politieke carrière
Hij bekleedde gedurende korte tijd de functie van ambassadeur in Roemenië. In juli 1993 werd hij benoemd tot minister van Defensie. Op 30 januari 1994 werd hij aangesteld als hoofd van het Algerijnse Hoog College van Staat voor een overbruggingsperiode. Hij werd de nieuwe Algerijnse president na de verkiezingen van 16 november 1995, en deed afstand van het presidentschap op 27 april 1999.



Batna = Batna (Arabic: باتنة‎, Berber: , Tbathent) is the main city of Batna Province, Algeria. With a population of 285,800 (2004 estimation) it is the fifth largest city in Algeria. It is also one of the principal cities of the Chaoui area and is considered the capital of the Aures.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Azul,


Ofigh shen tiwlafin kh amzrouy n kabylie awarni omi thafagh fransa, documentaire lamdaghd zays atass
Goede weergave van het verraad en de vervolgingen van de Amazighisten door de arabisten

http://www.youtube.com/watch?v=mQNGX97uOYo

tanmirt

Botermes

#4
Slaven dromen niet van vrijheid maar van zelf meester te zijn.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Azul

mooi citaat over slavernij athawmat

Botermes

Citaat van: Amkraz op 16/10/2013 om 18:04:03
Azul

mooi citaat over slavernij athawmat
Azul,

Ik riep maar wat, ay amaghnas. Een paar weken had ik dat gezien in een film en ik vond dat het wel toepasselijk is op deze situatie.

Tanmirt,


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Azul


tidhet a thawmat, iqzinen am wanita zenzen tamazight, jin iwdhen sghoyoen khass. Echt thaghyouri om te denken da je met arabisme te dienen vooruit komt. Als ik naar de landschappen van Tamazgha kijk, associeer ik het met Tifinagh en vrijheid en niet met die achterlijke woestijnrattencultuur die als een paard van troje onze eigenheid wil kapen.


Snamirghk atass athawmat kh amsawad itaged

Botermes

Ik wil jou niet corrigeren, maar ik wil jou wel laten weten dat wanneer je je negatief uitlaat over een hele cultuur dat dat altijd slecht voor jezelf uitpakt. Kijk maar naar Joden, Joden zijn slim. Ze zeggen nooit dat ze de Duitsers haten maar dat ze de Nazi's haten. Zij moeten dat verschil maken, anders discrimineren zij ook.

De Arabisch cultuur kan mooi zijn, man. Mooie muziek, mooie vrouwen etc etc.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Wat jij verstaat onder Arabische cultuur is in wezen een samenraapsel van overwegend niet-arabische disciplines en kunsten die men onderbrengt onder Arabische naamgevingen om de eer op te strijken.

Muziek steunt op een goed melodie en dat kan je met onze instrumenten ook. Eens dat er is klinkt onze taal evengoed op een mooi melodie. Kijk ook naar de rai die ongetwijfeld Amazigh invloeden kent.

Wat mooie vrouwen betreft, dat is relatief en veel gearabiseerde volkeren worden gebruikt om een zogezegd Arabische schoonheid te vertegenwoordigen.

Azul

Botermes

#10
Azul


Mijn eerdere joden&nazi's vergelijking raakt eigenlijk kant noch wal, omdat wij een heel ander type relatie met de Arabische beschaving hebben, één waar op wij ook een stempel hebben weten te drukken. Wij hebben de Arabische beschaving ook beïnvloed, wist je dat sommige klassiek Arabische woorden een Amazigh-oorsprong hebben ? Het is nooit éénrichtingsverkeer geweest en het valt natuurlijk ook niet te ontkennen dat wij veel meer hebben opgenomen en ook veel van onze oudere cultuur hebben opgegeven, dat gezien over een lange periode van dik een millennium. Als je kijkt hoe bijvoorbeeld een taal als het Engels geëvolueerd is, over die periode, tot het moderne Engels, dan is dat in vergelijkbare mate waarmee onze taal veranderd is. Het moderne Engels heeft zo veel uit het Frans overgenomen.

Wij Imazighen hadden/hebben een beperkte op stamgebaseerde identiteit, hoewel er periodes waren waarin zij zich verder hadden of leken te ontwikkelen dan dat, toch iets was waar op teruggegrepen werd in tijden van verval waarin hun ontwikkeling tot stilstand kwam te staan en zelfs achteruit ging. Pas op het moment dat wij, de nakomelingen, mensen van de laatste 50 jaar, op zoek zijn gegaan naar onze wortels is gebleken hoe belangrijk juist een algemene Amazigh-identiteit blijkt te zijn. Natuurlijk had Abdekrim dat reeds voorzien. Voor een gezonde balans heb je deze 3 elementen nodig : 1. Je stam 2. Amazigh (of een geografische subdivisie daarvan: Riffijn zeg maar) 3. je geloof. Het maakt niets uit in welke volgerde je ze zet maar wel alle 3. Imazighen hadden de Amazigh weggestreept en daarna beleven er maar 2 over. Je geloof en je stam. Dus met andere woorden: je kon meer hebben met een moslim uit, pak weg Irak, dan met een Amazigh van een andere stam of van je eigen stam zelfs, terwijl dat de persoon is waarmee je het meest of alleen maar, te maken hebt, niet de moslim die een paar duizend kilometer verder op leeft. Dus dat je een band hebt met de mensen uit je directe omgeving is veel belangrijker, dan een band hebben met andere volkeren, dat komt later. Daarom is Amazigh-bewustzijn belangrijk en die misvatting ook de oorzaak van het gebrek daar aan. Als je meer in stam denkt gaan de dingen die je gemeen hebt met andere stammen vervagen en uiteindelijk ook verdwijnen. Daarom is het gebruikelijk dat Tamazight gesproken wordt in beperkte kring, alsof je lid moet zijn van een selecte groep  mensen. En daarom heeft het Arabisch het Tamazight teruggedrongen door gebruik te maken van die verschillen en, the incapability by Imazighen to make larger and more intensive networks that could merge all the differences within.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#11
Azul

Idd, uw vergelijking didn't make much sense maar je hebt dat al reeds gecompenseerd met andere wijze bevindingen :).

Persoonlijk hecht ik niet veel belang aan mijn stam, de vaststelling dat wij ondanks onze diversiteit als Imazighen toch allemaal onder dezelfde noemer vallen, stemt mij het meest tevreden. Die tiddoekra is wel bijzonder want zoals je zegt, de affiniteit met ons eigen volk heeft voorrang op banden aanhalen met het midden oosten bijvoorbeeld. I3rabn hebben gebruik gemaakt van de rivaliserende stammen om hun taal en cultuur te vestigen. Gelukkig hebben wij dat element van terugplooien op onze identiteit wanneer onze rechten in het gedrang komen.

Maar, mij zullen ze ook nooit een haat tegen de joden aanpraten want daar hadden we duizend jaar voor er sprake was van islam, geen disputen mee. Er bereiken mij ook veel berichten van familie in amerika en europa, waarbij joden persoonlijk het onderscheid maken tussen marokkanen zijnde Imazighen en hun gezworen vijanden, de i3rabn.


Tanmirt, Azul

Botermes

#12
Citaat van: Amkraz op 08/11/2013 om 13:42:25
Azul

Idd, uw vergelijking didn't make much sense maar je hebt dat al reeds gecompenseerd met andere wijze bevindingen :).

Persoonlijk hecht ik niet veel belang aan mijn stam, de vaststelling dat wij ondanks onze diversiteit als Imazighen toch allemaal onder dezelfde noemer vallen, stemt mij het meest tevreden. Die tiddoekra is wel bijzonder want zoals je zegt, de affiniteit met ons eigen volk heeft voorrang op banden aanhalen met het midden oosten bijvoorbeeld. I3rabn hebben gebruik gemaakt van de rivaliserende stammen om hun taal en cultuur te vestigen. Gelukkig hebben wij dat element van terugplooien op onze identiteit wanneer onze rechten in het gedrang komen.
Azul,

Wat betekent Tiddoekra of Tiddoekla ? Een band/relatie of een eigenschap die je met iemand deelt, of iets totaal anders ?
Citeer
Maar, mij zullen ze ook nooit een haat tegen de joden aanpraten want daar hadden we duizend jaar voor er sprake was van islam, geen disputen mee. Er bereiken mij ook veel berichten van familie in amerika en europa, waarbij joden persoonlijk het onderscheid maken tussen marokkanen zijnde Imazighen en hun gezworen vijanden, de I3rabn.

Tamazight heeft juist de erkenning en respect  nodig van arabophone Noord-Afrika omdat we met hen leven en een band met ze hebben. Buiten Tamazight-sprekenden om, zijn zij eigenlijk onze directe naasten. Dan kom ik zodoende weer terug bij wat ik in mijn vorige post schreef over dat je meer baat bij je naasten moet hebben, het werkt ook op grotere schaal. De erkenning die je van Joden elders in de wereld kan krijgen is van vrij weinig waarde. Joden die Arabieren haten, of haatdragende mensen in het algemeen, wil ik niet eens bij in de buurt komen, laat staan dat ik erkenning van ze wil hebben.

Ik ben een trotse Amazigh en sluit mijn ogen niet voor de misdaden en het onrecht dat de Palestijnse mensen aangedaan wordt door de staat Israel. Ze zeggen dat de Palestijnen op voorhand, de staat Israel moeten erkennen maar andersom van de Israelische kant zeggen ze dat de Palestijnen moeten wachten en misschien, maar dan ook heel misschien, de Palestijnen in  de toekomst ooit erkend zullen worden. Dat is nog maar het topje van de ijsberg.

Ik weet dat veel Imazighen zich obsessief bezig houden met het midden-Oosten conflict en dat keur ik ook af. Men moet eerst naar zichzelf kijken maar dat betekent dan niet dat je je ogen moet sluiten voor het onrecht elders in wereld.

Tanmirt,

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

#13
Azul


Tiddoukla betekent vriendschap, vereniging.

Natuurlijk mogen mensen begaan zijn met humanitaire kwesties maar die sympathie voor de arabische wereld mag niet afdoen aan het belang van de Amazigh kwestie. Rather than addressing foreign affairs we should seek to resolve our own matters in Tamazgha.

De darija sprekende verarabiseerde Imazighen moeten zoveel mogelijk verzoend worden met hun ware identiteit in de plaats van te leven in een illusionair lidmaatschap van een arabische unie. Zoniet blijft een voedingsbodem voor propaganda van ideologieën waar wij geen timqit mee te maken hebben.

Azul