Tussen de Amazigh wortels en de Arabische vertakking

Gestart door Lezer, 15/07/2010 om 18:23:15

Ifri

Beste mislukte einstein, senor, je hoeft mijn reacties niet ernstig te nemen, ik vraag dat niet van je, jij hebt geen pacht op de geschiedenis, wat denk je wel,

dat jouw zogezegde bronnen de enigste juisten zijn?

Man man, niemand heeft jou iets gevraagd, ga spelen of zo,


Ifri

Citaat van: Señor Canardo Echo op 09/08/2010 om 21:44:09

Als jij jouw fabeltjes bewering over de zogenaamde massamigratie van gehele Arabische stammen ten tijde van de Aghlabiden niet eens kan onderbouwen met verwijzingen naar historische bronnen, neem ik jouw historisch gebrabbel al bij voorbaat niet serieus.

En voor de duidelijkheid de Idrissiden vormden vanwege hun anti-soennitische basis - eigenlijk moet ik zeggen anti-Abbasidische - juist een tegenpool van de Aghlabiden. Dus dat de Idrissiden volgens jou de Aghlabiden, die de vazallen waren van de Abbassiden, hebben nagebootst kan ik al helemaal niet serieus nemen ....>   





Morocco: From Empire to Independence - C.R. Pennell blz. 31

Fuck you gewoon  eh mislukkeling,




als je wilt discussieren, dien je dit op een beschaafde manier te doen,  ik mag zeggen en brabbelen wat ik wil, zolang de moderators daar niets op tegen hebben, zeg ik wat ik wil, zonder historische bronnen, ik zeg wat ik wil,

De Aghlabids deden niet aan massamigratie maar zij deden wel aan een politiek van immigratie van Arabieren naar Ifriqiya, het is niet omdat jij historische bronnen vraagt dat ik dat ook moet doen, ik ben niet verplicht om historische bronnen te zetten, jij bent ook niet verplicht om mij te geloven, jij bent ook niet verplicht om mij serieus te nemen, wat ben jij? Dan? Ben jij een professor geschiedkunde of zo? Ga spelen

buɛluz

#77
Error 404 - Not found

Ifri

#78
Citaat van: Señor Canardo Echo op 09/08/2010 om 22:25:28
Señor Canardo is de naam en je hoeft echt niet gelijk uit je sloffen te schieten of te gaan beginnen met schelden. Dit is een discussie. En tijdens een discussie mag iedereen beweren wat hij wil. Zelfs jij met jouw hilarische visie op het verleden, hebt recht op een mening. Maar als ik je dan vervolgens vraag waar jij die pulp fiction van een mening op baseert, dan moet je niet met je mond vol tanden blijven staan, maar gewoon jouw geraadpleegde bronnen (titel/auteur/bladzijde) geven. En als je die niet kan geven, tja dan moet je dat ook gewoon kunnen toegeven... dat je weer aan je dikke duim hebt gezogen.


Stop met dat raar gedoe en doe effe normaal denk je nu echt dat ik alles uit m'n "dikke" duim zuig

Jij voegt daar bronnen bij, ik doe dat niet anders moet ik alles wat ik lees bijhouden en opslagen, je bent niet verplicht om te geloven wat ik zeg, doe uw job, ik zeg wat ik wil, zolang de moderators niet ingrijpen doe ik wat ik doe,

Ik heb gelijk, mijn visie is de juiste visie, de reden dat Imazighen verloren zijn, is de schuld van de Imazighen, punt aan de lijn

buɛluz

#79
Error 404 - Not found

Ifri

Citaat van: Señor Canardo Echo op 09/08/2010 om 22:44:47
Ewa zeg dan gelijk dat dit de Fictionele Ifri Show is en ga dan ook niet zonder enige vorm van historische onderbouwing de indruk proberen te wekken dat je daadwerkelijk bezig bent om de geschiedenis van de Imazighen te beschrijven. Want wat jij hier aan het doen bent hoort eerder thuis onder de categorie pulp fiction.

Fabeltjes voor het gewone klootjesvolk.

Oké dit is de Fictionele Ifri Show maar mag ik ook jouw foto gebruiken haha lol

buɛluz

#81
Error 404 - Not found



Mister1979

#84
Jammer dat op deze forum weinig aandacht wordt besteed aan het allerbelangrijkste en dat is de economische aspect.

Een van de belangrijkste redenen waarom Imazighen Arabiseren is omdat vele trekken naar de grote Arabisch sprekende steden omdat ze het daar economisch beter hebben en meer kans hebben op een baan.

Casa en Rabat zijn de economische machten en veel Imazighen uit het platteland trekken naar de steden voor een beter leven en raken daardoor gearbiseerd. Veel Riffijnen zijn zich gaan vestigen in Tanger, Oujda, Tetouan etc en zijn daardoor ook gearbiseerd.
Vroeger emmigreerden veel Riffijnen naar Algerije, omdat Algerije economisch meer te bieden had.
De Riffijnse immigranten daar zijn helemaal Algerijnen geworden en spreken ook nauwelijks Tamazight meer.


Daarom moet de Rif economisch sterker worden. Als de Rif economisch sterker wordt dan blijven de mensen in de Rif en kan je meer eisen. Kijk naar Catalonia en Baskenland. Ze zijn een economisch machtig in Spanje en daardoor hebben ze hun cultuur en taal behouden en kunnen ze dingen afdwingen.


Torres

Dat heb ik al in een vorige posting aangegeven.

Arabisering hangt samen met urbanisatie. De trek naar de grote stad versnelt het Arabisering proces. Trouwens niet alleen dat, maar ook verwestering en verFransing.

arriset

Citaat van: Torres op 16/08/2010 om 13:57:34
Dat heb ik al in een vorige posting aangegeven.

Arabisering hangt samen met urbanisatie. De trek naar de grote stad versnelt het Arabisering proces. Trouwens niet alleen dat, maar ook verwestering en verFransing.
voor eens, u zogenaamde het waar : -)

torres is hij uw achternaam ? het is een amazigh naam is u bent zich bewust erover?

Torres

Torres betekent torrens in het Spaans en is een bekende familienaam in Tetouan.

MBTiza

Citaat van: Bouthghmas op 23/07/2010 om 23:14:32
Marokko en zijn metro/cosmopolitisch karakter...Ja, natuurlijk stellen wij niks voor bij tetouan met die indrukwekkende skyscrapers van jullie en dat ultramoderne metronet en al die billboards...Hierbij doop ik deze stad tot "het miami van noordAfrika" ...en toen werd die wannabe sproetenkop van liverpool in eens wakker.


Ik denk dat Nador met z'n huidige groei (veel Igharboyen daar) Tetouan binnen een niet al te lange tijd zal inhalen wat betreft de grootte en inwonertal, Nador en omgeving zijn vlak dit itt Tetouan.

Torres

Tetouan telt bijna 400.000 inwoners, Nador maar 100.000. Erg knap als ze 'binnenkort' worden ingehaald, zeker gezien het feit dat Riffijnen liever in Tanger wonen dan in hun eigen gebied.