Tussen de Amazigh wortels en de Arabische vertakking

Gestart door Lezer, 15/07/2010 om 18:23:15

Lezer

Ik heb recent een artikel gestuurd naar de elektronische krant "maraypress". In het artikel stel ik de volgende vraag:

Wetend dat de grote Maghreb oorspronkelijk Berbers was, en dat het nu ver gearabiseerd is, is het te verwachten dat de gearabiseerden zich met de Berberse historische identiteit zouden associeren met behoud van hun kulturele, godsdienstige en linguistieke banden met de Arabische wereld?

Het artikel in arabisch:
http://www.marayapress.net/index.php?act=press&id=3882

Torres

Er bestaat niet zoiets als verarabisering. Dat is een mythe die door Azulisten in het leven is geroepen om de Marokkaans/Maghrebijns Arabische taal en cultuur af te doen als iets dat niet inheems is aan Marokko of de Magrheb.

Arabische Marokkanen identificeren zich prima met hun 'Berberse' afkomst en hebben dat een plek gegeven in hun Arabisch-Marokkaanse identiteit.

arriset

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 10:30:05
Er bestaat niet zoiets als verarabisering.

Arabische Marokkanen identificeren zich prima met hun 'Berberse' afkomst en hebben dat een plek gegeven in hun Arabisch-Marokkaanse identiteit.
Azul

u geeft blijk van krachtige samenhang !

ik zeg u ze, de marokkanen zijn van psychologisch probleem getroffen en gebrek intellectueel.


3ich

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 10:30:05
Arabische Marokkanen identificeren zich prima met hun 'Berberse' afkomst en hebben dat een plek gegeven in hun Arabisch-Marokkaanse identiteit.

Wie zijn die "Arabische Marokkanen" dan volgens jou?

3ich

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 10:30:05
Er bestaat niet zoiets als verarabisering. Dat is een mythe die door Azulisten in het leven

Is dat een nieuwe term ofzo: Azulisten?

Het is indd geen verarabisering verbastering is een beter woord voor jou soort.

Torres is ook een verbastering. Net als jij een bastaard bent.

Torres

Citaat van: uzop op 16/07/2010 om 13:38:38
Azul

u geeft blijk van krachtige samenhang !

ik zeg u ze, de marokkanen zijn van psychologisch probleem getroffen en gebrek intellectueel.



Misschien moet jij eens leren coherent Nederlands te typen.

CiteerIs dat een nieuwe term ofzo: Azulisten?

Het is indd geen verarabisering verbastering is een beter woord voor jou soort.

Torres is ook een verbastering. Net als jij een bastaard bent.

Arabische Marokkanen zijn Marokkanen die Arabisch als eerste taal hebben. Zoals je ook Frans-Canadezen hebt e.d.

Verarabisering bestaat niet. De Marokkaanse Arabische cultuur is niet hetzelfde als die van pak-hem-beet Yemen. Marokkaans Arabisch cultuur is geëvolueerd, niet opgelegd of overgenomen.

3ich

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 14:37:06


Arabische Marokkanen zijn Marokkanen die Arabisch als eerste taal hebben. Zoals je ook Frans-Canadezen hebt e.d.

Verarabisering bestaat niet. De Marokkaanse Arabische cultuur is niet hetzelfde als die van pak-hem-beet Yemen. Marokkaans Arabisch cultuur is geëvolueerd, niet opgelegd of overgenomen.


Geëvolueerd? Die knuppels van de rmexzen die zijn geëvolueerd ?

Bespaar de amazigh.nl leden je bullshit praatjes grotedeels van de mensen die hier komen zijn zeer zelfbewuste mensen. Die kan je dit soort bullshit niet aansmeren:  Marokkaans Arabisch cultuur is geëvolueerd, niet opgelegd of overgenomen.

Iemand zei tegen mij hetzelfde wat jij nu zegt. Van ik ben een Arabier. Mijn antwoord was dan ben jij eerder een Jood dan een Arabier. Hij beledigt. En k lachte me een slag in de ronte. De Joodse invasie was eerder dan de Arabische.

Arabieren heb je in midden-oosten. In noord Afrika heb je Imazighen. Leer er mee te leven.

Tamazgha wel te verstaan. 


Botermes

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 10:30:05
Er bestaat niet zoiets als verarabisering. Dat is een mythe die door Azulisten in het leven is geroepen om de Marokkaans/Maghrebijns Arabische taal en cultuur af te doen als iets dat niet inheems is aan Marokko of de Magrheb.
Verarabisering bestaat wel degelijk maar natuurlijk merk jij daar niks van. Azulisten is juist een mythe dat door mensen zoals jij, die daar de mond van vol hebben, het leven in geroepen is omdat ze een niet-arabische identiteit zien als een bedreiging voor het maghrebijns collectief.
Citeer
Arabische Marokkanen identificeren zich prima met hun 'Berberse' afkomst en hebben dat een plek gegeven in hun Arabisch-Marokkaanse identiteit.
Dat kun je wel zo makelijk zeggen maar probeer daar eens wat concreter over te zijn. Welke plek heeft jouw berberse afkomst in je Marokkaanse identiteit dan ?  Leg eens uit, jong.

Amazigh/rebel

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 10:30:05
Er bestaat niet zoiets als verarabisering. Dat is een mythe die door Azulisten in het leven is geroepen om de Marokkaans/Maghrebijns Arabische taal en cultuur af te doen als iets dat niet inheems is aan Marokko of de Magrheb.


Er bestaat niet zoiets als verarabiseren hoor ik hier ik adviseer je om het op wikipedia in te typen dan krijg je de
hele definitie voor je kun je het nog eens rustig nalezen.

Verder betwijfel ik of jij de geschiedenis van de arabische cultuur kent. Deze komt namelijk zoals de naam doet
vermoede uit arabia en dat is alsje ook nog eens goed je topografie beheerst het arabische schiereiland. Heeft dus niks te maake met het vroegere noord afrika . Maar nu is het jou beurt leg eens de historische verbanden tussen de amazigh cultuur en arabische cultuur. Of cultuur de arabische cultuur bestaat niet het is een samen voegsel van allerlei onderdelen uit andere culturen

Lezer

#9
@Torres,

Hoewel je de moeite hebt ondernomen om zich in te schrijven, heb je niet willen nagaan of de arabisering bestaat of niet.

Als je nu Egypte bekijkt, dan weet je dat de arabisering het duidelijkste dat er is.

Verder kan je zelf zoeken op google.... (niet een paar uren, maar misschien maanden, als je overtuigd wil zijn)

Mijn artikel was niet gericht aan degenen die dat ter sprake brengen, maar tegen degenen die het wel toegeven of bereid zijn om het toe te geven.

arriset

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 14:37:06
Misschien moet jij eens leren coherent Nederlands te typen.

bedankt voor het advies, in ieder geval is mijn het Nederlands genoeg begrijpelijk, want hij er heeft van de logica en de diepere zin. het commentaar hieronder is een voorbeeld van dwaasheid en onwaarheid.

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 14:37:06Arabische Marokkanen zijn Marokkanen die Arabisch als eerste taal hebben. Zoals je ook Frans-Canadezen hebt e.d.

Verarabisering bestaat niet. De Marokkaanse Arabische cultuur is niet hetzelfde als die van pak-hem-beet Yemen. Marokkaans Arabisch cultuur is geëvolueerd, niet opgelegd of overgenomen.
.
de Arabische taal is de moedertaal van geen enkele inwoner van Tamazgha.

alsdan waarom de alle staaten van Tamazgha een beleid van verarabisering voeren?

zoals een dariyatalige intellectueel zei : 
"Si l'Algérie est arabe pourquoi l'arabiser, et si elle n'est pas arabe pourquoi l'arabiser ?"
Kateb Yassine

Torres

Citaat van: Lezer op 17/07/2010 om 22:21:24
@Torres,

Hoewel je de moeite hebt ondernomen om zich in te schrijven, heb je niet willen nagaan of de arabisering bestaat of niet.

Als je nu Egypte bekijkt, dan weet je dat de arabisering het duidelijkste dat er is.

Verder kan je zelf zoeken op google.... (niet een paar uren, maar misschien maanden, als je overtuigd wil zijn)

Mijn artikel was niet gericht aan degenen die dat ter sprake brengen, maar tegen degenen die het wel toegeven of bereid zijn om het toe te geven.

Maar de Arabische taal/cultuur is niet hetzelfde als die van de Bedoeïenen Arabieren uit de Hejaz regio van Saudië. In egypte heeft de Arabische cultuur en taal haar vormen aangenomen, zoals ook dat in Marokko het geval is.

Citeerde Arabische taal is de moedertaal van geen enkele inwoner van Tamazgha.

Tamazgha?

Kijk, jij kan het ontkennen, jij kan er het niet mee eens zijn, je kan ze verraders noemen etc. Maar feit is dat de overgrote meerderheid van de Magrheblanden Arabisch sprekende mensen zijn met Arabisch-Berberse cultuur. Deal with it.

Amazigh/rebel

Citaat van: Torres op 20/07/2010 om 14:49:30


Kijk, jij kan het ontkennen, jij kan er het niet mee eens zijn, je kan ze verraders noemen etc. Maar feit is dat de overgrote meerderheid van de Magrheblanden Arabisch sprekende mensen zijn met Arabisch-Berberse cultuur. Deal with it.

Dat de overgrote meerderheid in oorspronkelijk amazigh landen arabisch spreken ontken ik niet. Maar dat je arabisch kent wil niet perse zeggen dat je de arabische cultuur hebt aangenomen want jij baseert je idee op taal , maar in de islam is het verplicht arabisch te beheersen dus heb je niet de arabische cultuur overgenomen maar de islamitische godsdienst. En we vergeten dat het dominante geloof in noord afrika islam is.

Verder vroeg ik jou om de relaties van de arabische cultuur in het oude noord afrika te bewijzen maar daar heb je kennelijk geen oor voor

Amazigh/rebel

Citaat van: Torres op 20/07/2010 om 14:49:30
In egypte heeft de Arabische cultuur en taal haar vormen aangenomen, zoals ook dat in Marokko het geval is.



Torres laat ik je effe helpen. In marokko wordt de arabische cultuur opgedrongen aan de imazighen, en dat is verarabiseren snap je het een beetje

Amazigh/rebel

Citaat van: Torres op 16/07/2010 om 14:37:06

Arabische Marokkanen zijn Marokkanen die Arabisch als eerste taal hebben. Zoals je ook Frans-Canadezen hebt e.d.


Moslim die van de islam arabisch moet leren heeft hij dan volgens jou de arabische cultuur aangenomen of de islam