kan iemand die kabylisch christelijklied vertalen?

Gestart door Bades, 03/07/2010 om 19:05:38

buɛluz

#15
Error 404 - Not found

Botermes

Citaat van: Señor Canardo Echo op 04/07/2010 om 23:23:27
Juist ja, de Franse "mission civilisatrice" is inderdaad niet identiek aan de Arabische veroveringen. Bij lange na niet. Ookal laat ik jou historisch gezien vertwijfeld achter in de waan dat beiden "zeker tot op een bepaalde hoogte vergelijkbaar" zijn.
OK ze zijn heeeeeeeelemaal niet te vergelijken, jij blij.
CiteerEn ohja waar hoor je mij beweren dat er geen enkel cultureel aspect verbonden is aan de Arabische veroveringen van Tamazgha?
Omdat je zegt dat de arabische bekeringsdrang een sociaal-eco oriëntatie en het cultureel aspect daarmee lijkt te verwaarlozen.
Citeer
Ps. Beter lezen én relativeren a Tandhoofd
Geef mij geen Nederlandse benamingen a nep spanjooltje.

buɛluz

#17
Error 404 - Not found

Botermes

Citaat van: Señor Canardo Echo op 05/07/2010 om 17:35:09
Als je gaat kijken op de vooravond van de veroveringen door de Fransen en de Arabieren is het duidelijk dat het culturele component bij de Franse expansiedrift uit de 19e eeuw een veel grotere rol heeft gespeeld dan bij de Arabische veroveringstochten uit de vroege Middeleeuwen. Franse soldaten kregen namelijk al vanaf het begin de opdracht mee om zoveel mogelijk data over de gewoonten en cultuur van de Imazighen in kaart te brengen zodat deze later nog van pas konden komen bij de Franse verdeel-en-heers tactiek tussen Arabieren en Imazighen, ook wel bekend als de Kabyle-mythe. Ook de Franse katholieke missionarissen speelden hierbij een belangrijke rol, aangezien zij de Goddelijke Opdracht om diep door te dringen tot de Amazigh massa met veel succes hadden vervuld. Als je dit gaat vergelijken met de Arabische veroveringen in de 7e eeuw dan zien we dat de Arabische veroveraars itt hun Franse collega's zich veel minder bemoeiden met de massa of de cultuur van de gewone mensen. De Arabische veroveringstactiek was veel meer gericht op de lokale Amazigh elite. Zodra ze deze aan zich wisten te binden of uit de weg hadden geruimd konden ze het gebied als veroverd beschouwen.
Ik snap niet wat je nu allemaal zo zielig loopt te doen als het uiteindelijke doel van beiden toch allemaal hetzelfde is, nl assimileren. De arabische verovering heeft phases gekend en 1 of meerdere daarvan moet sterk cultuur georiënteerd zijn. Dus wat maakt het allemaal uit ? 
Je kunt er gewoon niet tegen dat een Amazigh christen wil zijn en daarom probeer je hem met de donkere kant van het verleden te confronteren terwijl daar in eerste instantie helemaal geen reden voor was om dat aan te kaarten.

Botermes

Ik ga toch ook geen amazigh lastig vallen met geschiedenis omdat hij zegt zijn leven gebeterd te hebben en nu als echte moslim door het leven te gaan. Wat voor een zieke gast zou ik dan zijn ? Netals jou zeker...

buɛluz

#20
Error 404 - Not found

Botermes

#21
kar sini a bouthqinsa ya,
Houd nou eens een keer op met dat geratel, spaanse vlooi dat je bent.
Ik was opzoek naar het huidige kabylische christendom of dat gerelateerd de antieke amazigh christendom van voor de islam, abouthqinsa.
Als je een ontwikkeld mens was had je hem gesteund in het geloof waarin hij zijn heil gevonden heeft.

buɛluz

#22
Error 404 - Not found

Botermes

#23
Citaat van: Señor Canardo Echo op 06/07/2010 om 19:22:25
Waar heb je het in godsnaam over en over wie zit je nou eigenlijk te kakelen a Tandhoofd? Samiha Amazigh?

Ik weet niet of je het weet maar Samiha is naar mijn weten nog altijd een (Arabische) meisjesnaam en verder wilde ik je nog vragen of je mij in deze discussie iets hebt horen zeggen over Samiha's of iemand anders persoonlijke ervaring met het christendom?
Citaat van: Señor Canardo Echo op 04/07/2010 om 13:01:20
Dat doen de enkele tientallen duizenden Kabyliers inderdaad niet zomaar. Al sinds 1830 niet meer zomaar....>
Waarom kies je er dan voor om zo'n sarcastische opmerking te maken ?
Citeer
Nee, dat dacht ik al! Dus beter ga je die haatdragende hersenspinsels van jou op iemand anders projecteren. Ik ben namelijk immuun voor die goedkope en makkelijk-doorheen-te-prikken zwartmakerij van jou... ¿Me entiendes?
Tja,  A9er3ijns dat versta ik wel..a 7imi.
Maar ja, je wilt blank zijn maar ik ben zwart, dus kan ik sowieso niet met je opschieten.
Zwart = Amazigh
Blank=alles wat niet Amazigh is.

Bades

Citaat van: 3ich op 04/07/2010 om 15:56:49

Dit is die ster. http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13946.15

Jezus is nooit gekruisigd het was de Iblies en die komt elk jaargetal terug ofzo. Het heeft iets met de kalender te maken i.i.g. En jaargetuide zoals je misschien wel vaker gehoord heb is 2012 een nieuwe deel en vele suggereren dat het de laatste zal zijn....

Allah ou 3alam

Creapy shit, hoor als je echt weet hoe het in elkaar steekt.

Geworden... ? Volgens mij is Bades het altijd geweest. K heb hem wel is op M.NL betrapt over zijn gedachtens voor Allah.

Als iemand je gedachten denkt te kunnen betrappen ben je volgens mij totaal geschift.

allah of god  heben of heeft niets met het liedje te mak(k)en. 

buɛluz

#25
Error 404 - Not found

arriset

Citaat van: Señor Canardo Echo op 05/07/2010 om 17:35:09
Als je gaat kijken op de vooravond van de veroveringen door de Fransen en de Arabieren is het duidelijk dat het culturele component bij de Franse expansiedrift uit de 19e eeuw een veel grotere rol heeft gespeeld dan bij de Arabische veroveringstochten uit de vroege Middeleeuwen. Franse soldaten kregen namelijk al vanaf het begin de opdracht mee om zoveel mogelijk data over de gewoonten en cultuur van de Imazighen in kaart te brengen zodat deze later nog van pas konden komen bij de Franse verdeel-en-heers tactiek tussen Arabieren en Imazighen, ook wel bekend als de Kabyle-mythe. Ook de Franse katholieke missionarissen speelden hierbij een belangrijke rol, aangezien zij de Goddelijke Opdracht om diep door te dringen tot de Amazigh massa met veel succes hadden vervuld. Als je dit gaat vergelijken met de Arabische veroveringen in de 7e eeuw dan zien we dat de Arabische veroveraars itt hun Franse collega's zich veel minder bemoeiden met de massa of de cultuur van de gewone mensen. De Arabische veroveringstactiek was veel meer gericht op de lokale Amazigh elite. Zodra ze deze aan zich wisten te binden of uit de weg hadden geruimd konden ze het gebied als veroverd beschouwen.

Wat jij wil a Handicap!
een samenraapsel van onwaarheid,

ziehier een historisch verhaal van Émile Carrey, hij beschrijft de alliantie van de Arabieren en de Fransen om de kabylen te koloniseren :

"Plus loin, un convoi d’arabes est en marche. les mulets vont pliés sous leur fardeaux ; les chameaux défilent à grands pas lents, avec leur corps difformes, leurs cols tendus, leurs têtes étranges, qui regardent tout d’un Å"il mélancolique et bête ; les charges pendent secouées aux deux côtés de leur dos. les arabes conducteurs suivent isolés, toujours graves, guidant leurs bêtes avec le bâton. sur les flancs du convoi, un spahi, drapé de rouge, court à cheval, encaissé dans sa haute selle arabe ; du haut de sa monture, aux mouvements rapides, il active de la voix la lenteur des mulets et de leurs guides ; et chaque arabe obéissant frappe sa bête en murmurant à demi-voix, un chhou excitateur, qui paraît correspondre à tous les cris divers de nos charretiers français."

Botermes

Citaat van: Señor Canardo Echo op 07/07/2010 om 20:24:53
Dat jij mijn woorden als sarcasme bestempelt is zoals ik al eerder heb aangegeven: jouw fucking probleem en niet de mijne. Mijn woorden dienden enkel en alleen als historische mededeling opgevat te worden over het enorme keerpunt dat de Franse penetratie van 1830 teweeg heeft gebracht bij de religiositeit van de Kabylische bevolking. En dat jij desondanks gehoor geeft aan die primitieve drang binnen in jou, die jou vertelt om mijn woorden en opmerkingen te verbinden met allerlei negatieve conclusies over christelijke Imazighen. Dat is iets waar jij voor kiest. Blijkbaar ben jij nog niet zo ver ontwikkeld om verder na te denken dan alleen maar in die raciale zwart-wit-termen .....>
pffffffffffff..... Zij schreef dat duizenden Kabyliërs niet zo maar in Jezus geloven. Jij schreef ja inderdaad niet zomaar sinds 1830....bla.. sugererend dat ze dat volledig aan de Fransen te danken hadden die hun wilden assimileren en hun land afpakken. In dat geval kun je dat wat betreft Islam ook over arabieren stellen. Maar dat is toch niet de reden waarom jij denkt dat je moslim bent ? Nou, dat is hetzelfde bij die christenen.

Citeer
Ps. Als je echt zo begaan bent met de fragiele gevoelens van je christelijke mede-Imazighen, waarom hoor ik je dan niet huilen over de bovenstaande reactie van Azjdhiedh. Als je zijn reactie vergelijkt met mijn opmerking, waar jij zo sentimenteel van werd, dan lijkt mij toch wel overduidelijk, dat zijn woorden sarcastisch en persoonlijker gericht waren op de christelijke beleving van Samiha Amazigh dan mijn woorden. Vertel mij a selectieve Tandhoofd: waarom hoor ik jou daar ook niet over janken?
Akides karagh ma a 7imi ? Dazud aday d smanghad ag iwdan ma ? ikfay iju manghi.

buɛluz

#28
Error 404 - Not found

Botermes

#29
Citaat van: Señor Canardo Echo op 08/07/2010 om 22:37:57
Ik suggereer helemaal niks a huilbaby. Jij hebt gewoon een defecte interpretatievermogen, that's all! Mij heb je toch niet horen zeggen dat we de huidige kerstening van Kabylie "volledig te danken hadden aan de Fransen". Maar, en ik zeg nogmaals: maar dat de Franse penetratie van 1830 een grote keerpunt markeert in de geschiedenis van de godsdienstbeleving van de Kabyliers, kom op... dat kan zelfs een vertwijfelde Tandhoofd als jij niet ontkennen ofwel soms? 
Maar dat is toch niet wat zij bedoelt met dat ze niet zo maar in Jezus geloven en dat weet jij ook. Dus vandaar die vieze actie van je.  
Citeer
Nee laat maar zitten jongen, want zonder streetcredibility zul je toch weer worden afgeserveerd.... als nagerecht.
Streetcredibility jixt y aith buxroran am cak idyurin x mayonis d batatafrita  gi znaqi n holanda.
3zizak allasian wami ra itezzar gi znaqi cek tougha aqc gi spieltaun ta3yarath spallatjiez.