kan iemand die kabylisch christelijklied vertalen?

Gestart door Bades, 03/07/2010 om 19:05:38

Bades

http://www.youtube.com/watch?v=Yz9aZpQnoNA&feature=player_embedded

tot zover kwam ik

Itri ig ce3len
ghar zzat iswa..(??)

msellech id ilulen
anruh atenzar

usind ghas imusnawen
usind s leqder


Schitterende ster
naar voren ..(??)

Msellech (?) is hij geboren
wij moeten hem zien

de wijzen kwamen naar hem toe
dat was het lot..

Botermes

Citaat van: Bades op 03/07/2010 om 19:05:38
http://www.youtube.com/watch?v=Yz9aZpQnoNA&feature=player_embedded

tot zover kwam ik

Itri ig ce3len
ghar zzat iswa..(??)
Ithri yaraqan zdath i sbahv, letterlijk. De ster die schijnt voor de ochtend. De welbekende ithri n rafjar wordt hiermee bedoeld,denk ik. Ja want de geboorte van Jezus had iets met een ster te maken herinner ik me vaag van wat me vroeger is verteld op de basisschool.
Dus je bent christelijk geworden joh? Nou, best apart.
Dat kabylische christendom waar is dat eigenlijk op gebaseerd ? Hebben de antieke christelijke Imazighen en de manier waarop zij dat beleden daar iets mee te maken ? Of is het gewoon een soort modern katholiscisisme,? ja  moeilijk woord, sorry.

Bades

Citaat van: Bouthghmas op 03/07/2010 om 19:51:05
Ithri yaraqan zdath i sbahv, letterlijk. De ster die schijnt voor de ochtend. De welbekende ithri n rafjar wordt hiermee bedoeld,denk ik. Ja want de geboorte van Jezus had iets met een ster te maken herinner ik me vaag van wat me vroeger is verteld op de basisschool.
Dus je bent christelijk geworden joh? Nou, best apart.
Dat kabylische christendom waar is dat eigenlijk op gebaseerd ? Hebben de antieke christelijke Imazighen en de manier waarop zij dat beleden daar iets mee te maken ? Of is het gewoon een soort modern katholiscisisme,? ja  moeilijk woord, sorry.

Ik denk dat je de bedoeling van de topic niet begrepen hebt?




Botermes

Citaat van: Bades op 03/07/2010 om 20:02:08
Ik denk dat je de bedoeling van de topic niet begrepen hebt?
Ik wilde gewoon wat te weten komen over het amazighse christendom, voor zo ver je daar over kan spreken. Waarom wil je daar dan niks over kwijt? Het komt omdat uitgerekend ik het vroeg, zeker.
Ik meende dat niet van die ene keer dat je, als het aan mij ligt, dood kon vallen. Ik wilde gewoon duidelijk maken dat ik je zeker niet ergens over bevoordeel en ik drukte dat op een ongelukkige manier uit.
Ik ben alleen geïnteresseerd hoe de antieke Imazighen hun christendom beleden, ook een stuk geschiedenis, weet je wel.
Niet dat ik geïntereseerd ben in christen zijn zelf.

samihaamazigh

Hoi Iedereen,

Het was mij vraag aan Bades om dit filmpje te vertalen, omdat ik de tekst pracht vind. IK had het op tarifit.info gevonden. Het klopt ik ben Christelijk geworden, omdat ik als kind niet het vermogen had op onderzoek te gaan en gewoon de Islam moest volgen en geen vragen moest stellen. Op latere leeftijd kwam ik er achter na de koran en boeken te hebben gelezen, dat de Islam voor mij niet het ware geloof is. In de Koran kreeg ik geen antwoord op mijn vragen, ik kreeg meer onduidelijkheden. IK was er wel van overtuigd dat er een God bestond. Dus ik nam me voor gewoon met hem in gesprek te gaan en te gaan bidden, zodat hij mij het ware geloof zou laten zien. Ik ging veel boeken lezen en zo kwam ik de Bijbel tegen. Zodra ik begon te lezen voelde ik een deken van liefde om me heen. Ik kwam ook verschillende mensen tegen die me meer gingen vertellen over Jezus en dat raakte me.

Op mijn 22ste heb ik besloten dat het Christelijke geloof het ware geloof voor me is. Het geeft me rust en kracht en ik voel me nu een gelukkiger mens. Helaas hangt er bij de Imazighen nogal een taboe sfeer over dit onderwerp. Er zijn duizenden Kabely Imazighen die kiezen voor een leven met Jezus en dat doen ze niet zomaar!
Maar omdat Jezus hun hart heeft aangeraakt en ze het vurige verlangen hadden om het ware geloof te leren kennen




I

buɛluz

#5
Error 404 - Not found

Amdawkel

Citaat van: samihaamazigh op 04/07/2010 om 11:32:53
Hoi Iedereen,

Het was mij vraag aan Bades om dit filmpje te vertalen, omdat ik de tekst pracht vind. IK had het op tarifit.info gevonden. Het klopt ik ben Christelijk geworden, omdat ik als kind niet het vermogen had op onderzoek te gaan en gewoon de Islam moest volgen en geen vragen moest stellen. Op latere leeftijd kwam ik er achter na de koran en boeken te hebben gelezen, dat de Islam voor mij niet het ware geloof is. In de Koran kreeg ik geen antwoord op mijn vragen, ik kreeg meer onduidelijkheden. IK was er wel van overtuigd dat er een God bestond. Dus ik nam me voor gewoon met hem in gesprek te gaan en te gaan bidden, zodat hij mij het ware geloof zou laten zien. Ik ging veel boeken lezen en zo kwam ik de Bijbel tegen. Zodra ik begon te lezen voelde ik een deken van liefde om me heen. Ik kwam ook verschillende mensen tegen die me meer gingen vertellen over Jezus en dat raakte me.

Op mijn 22ste heb ik besloten dat het Christelijke geloof het ware geloof voor me is. Het geeft me rust en kracht en ik voel me nu een gelukkiger mens. Helaas hangt er bij de Imazighen nogal een taboe sfeer over dit onderwerp. Er zijn duizenden Kabely Imazighen die kiezen voor een leven met Jezus en dat doen ze niet zomaar!
Maar omdat Jezus hun hart heeft aangeraakt en ze het vurige verlangen hadden om het ware geloof te leren kennen




I
Geloven dat er een god op aarde is gekomen en dat ie werd bespuugd en gemarteld, is net zo idioot als geloven dat Muhammed helemaal alleen in de bergen visioenen van god kreeg....

Botermes

Citaat van: Señor Canardo Echo op 04/07/2010 om 13:01:20
Dat doen de enkele tientallen duizenden Kabyliers inderdaad niet zomaar. Al sinds 1830 niet meer zomaar....>




Algeria in France: transpolitics, race, and nation - Paul A. Silverstein blz. 61
Het is nou eenmaal zo dat geloof verkeerde types aantrekt die het exploiteren en daarmee hun macht op anderen uit willen oefenen.Het geval van de Fransen is vrijwel identiek aan hun arabische voorgangers van 1100jaar eerder. Niks nieuws onder de zon.

buɛluz

#8
Error 404 - Not found

3ich

Citaat van: Bouthghmas op 03/07/2010 om 19:51:05
Ja want de geboorte van Jezus had iets met een ster te maken herinner ik me vaag van wat me vroeger is verteld op de basisschool.
Dus je bent christelijk geworden joh?


Dit is die ster. http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13946.15

Jezus is nooit gekruisigd het was de Iblies en die komt elk jaargetal terug ofzo. Het heeft iets met de kalender te maken i.i.g. En jaargetuide zoals je misschien wel vaker gehoord heb is 2012 een nieuwe deel en vele suggereren dat het de laatste zal zijn....

Allah ou 3alam

Creapy shit, hoor als je echt weet hoe het in elkaar steekt.

Geworden... ? Volgens mij is Bades het altijd geweest. K heb hem wel is op M.NL betrapt over zijn gedachtens voor Allah.

3ich

Citaat van: samihaamazigh op 04/07/2010 om 11:32:53
Hoi Iedereen,
Dus ik nam me voor gewoon met hem in gesprek te gaan en te gaan bidden, zodat hij mij het ware geloof zou laten zien.

En dat was het Christendom


Botermes

Citaat van: Señor Canardo Echo op 04/07/2010 om 15:43:40
Als jij echt van mening bent dat de Franse bekeringsijver van anderhalve eeuw "vrijwel identiek" is aan de Arabische bekeringsdrang van ruim 1100 jaar terug dan is dat jouw goed recht ookal lijkt mij dat historisch zeer onwaarschijnlijk.

Een wezenlijk verschil tussen de Franse en Arabische aanpak is naar mijn mening dat de Franse penetratie meer van sociaal-culturele aard was, terwijl de Arabische religieuze verovering een sociaal-economische orientatie had.
Als je beseft wat we cultureel allemaal wel niet hebben overgenomen van de Arabieren onder het mom van Islam  had je zoiets niet kunnen beweren.

buɛluz

#12
Error 404 - Not found

Azjdhiedh

Citaat van: samihaamazigh op 04/07/2010 om 11:32:53
Hoi Iedereen,

Het was mij vraag aan Bades om dit filmpje te vertalen, omdat ik de tekst pracht vind. IK had het op tarifit.info gevonden. Het klopt ik ben Christelijk geworden, omdat ik als kind niet het vermogen had op onderzoek te gaan en gewoon de Islam moest volgen en geen vragen moest stellen. Op latere leeftijd kwam ik er achter na de koran en boeken te hebben gelezen, dat de Islam voor mij niet het ware geloof is. In de Koran kreeg ik geen antwoord op mijn vragen, ik kreeg meer onduidelijkheden. IK was er wel van overtuigd dat er een God bestond. Dus ik nam me voor gewoon met hem in gesprek te gaan en te gaan bidden, zodat hij mij het ware geloof zou laten zien. Ik ging veel boeken lezen en zo kwam ik de Bijbel tegen. Zodra ik begon te lezen voelde ik een deken van liefde om me heen. Ik kwam ook verschillende mensen tegen die me meer gingen vertellen over Jezus en dat raakte me.

Op mijn 22ste heb ik besloten dat het Christelijke geloof het ware geloof voor me is. Het geeft me rust en kracht en ik voel me nu een gelukkiger mens. Helaas hangt er bij de Imazighen nogal een taboe sfeer over dit onderwerp. Er zijn duizenden Kabely Imazighen die kiezen voor een leven met Jezus en dat doen ze niet zomaar!
Maar omdat Jezus hun hart heeft aangeraakt en ze het vurige verlangen hadden om het ware geloof te leren kennen




I

Na je bekering dacht je van: ik ga lekker zieltjes proberen te winnen op amazigh.nl?

Botermes

Citaat van: Señor Canardo Echo op 04/07/2010 om 17:13:31
En waarom dan precies had ik zoiets volgens jou dan niet kunnen beweren?
Omdat de arabische bekeringsdrang wel degelijk een cultureel aspect met zich meebracht. Zowel beiden zijn zeker tot op een bepaalde hoogte vergelijkbaar. Vrijwel identiek niet, nee inderdaad. Ik snap niet dat jij de juist de verschillen opzoekt terwijl er zo veel overeenkomsten zijn. Maar hey dat is jouw call.