De Riffijnse vrijheidstrijd: historische verdieping & geografische verbreding

Gestart door buɛluz, 25/06/2010 om 01:15:56

buɛluz

#75
Error 404 - Not found

buɛluz

#76
Error 404 - Not found

buɛluz

#77
Error 404 - Not found

Ifri


buɛluz

#79
Error 404 - Not found

Ifri

Citaat van: Señor Canardo Echo op 10/08/2010 om 23:22:21
Dat jij nog steeds niet hebt kunnen bevestigen dat Bushta el Baghdadi in de fik is gezet door Riffijnen. Waardoor ik steeds meer en meer geneigd ben om jouw gebrabbel ook in deze discussie te categoriseren als "pulp fiction".

Amaai je hebt een geheugen van een uil?

Heb je kunnen slapen? Of heb je ondertussen dromen gehad dat Al Bagdadi is verbrand?

Anders kan jij het zelf opzoeken?

arriset

Citaat van: Señor Canardo Echo op 10/08/2010 om 22:26:01
Nadat Jilali de identiteit van Bou Hmara had aangenomen in de herfst van 1902, kon hij zijn revolutionaire strijd tegen de Alawieten sultanaat eindelijk beginnen. De term Bou Hmara / Bou Thaghyutc verwijst naar zijn transportmiddel van die tijd, namelijk de ezel(in). Dit zou hij bewust hebben gekozen om aan te geven dat hij dichter bij het gewone volk staat dan de sultan, die zich in tegenstelling meestal liet vervoeren in een draagstoel. Echter Bou Hmara werd in zijn beginjaren ook wel Rogui genoemd. Deze benaming werd toentertijd gegeven aan iedere illegitieme troonpretendent die van plan was om de heersende Alawieten van de troon te stoten. Gezien het aantal revolutionaire opstanden na de dood van moulay Hassan, zal dus ook niemand verbazen dat er aan het einde van de 19e eeuw / begin 20e eeuw de term Rogui aan verschillende rebellenleiders is toegeschreven.

Volgens onderstaande bronnen echter zou de Rogui te herleiden zijn tot een zekere historische persoon genaamd Jalil el Rogui van de Rouga-clan (volgens Hart: Riyaga) van de Seffian stam ten noord-westen van Meknes. Deze Jalil el Rogui zou in 1862 in opstand zijn gekomen tegen de toenmalige sultan van Marokko, moulay Mohammed IV. Deze laatste kostte het echter nauwelijks moeite om de opstand van Jalil el Rogui neer te slaan, waarop Jalil el Rogui zou zijn gevlucht naar een zawiya in een dorpje nabij Meknes, Zerhoun, waar hij aldaar gelynched zou worden door de plaatselijke bevolking. Opmerkelijk aan dit verhaal is dat Bou Hmara of beter gezegd Jilali Zerhouni, die enkele decennia later ook ten strijde zou trekken tegen de Alawieten en dus met recht als een Rogui bestempeld kon worden, uit dezelfde regio - Zerhoun - komt waar de allereerst Rogui uit 1862 dus is gedood ......>
Het is niet het goede overschrijven. de namen zijn een verfransing.



klein complement betreffende Jilali al Roghi, hij beschouwde zich als de "mahdi".


de benaming "taghyult/taghyutc" is niet juist, waarom een man door een vrouwelijke naam noemen? de benaming juist moet "bu aghyul".

buɛluz

#82
Error 404 - Not found

arriset

Citaat van: Señor Canardo Echo op 11/08/2010 om 00:01:22
Rogui = Roghi = Rouga = Riyaga = Rawagha.


De benaming Bu Thaghyutc klopt wel als je beseft dat deze benaming slaat op de ezelin, waar die op rond reed en niet op de persoon Jilali zelf.
jij heeft echt een probleem van logica.

marra azugh ac ukkagh, ma ad innigh "bu aghyul" nigh "bu taghyutc" ?

buɛluz

#84
Error 404 - Not found

Ifri

Citaat van: Señor Canardo Echo op 11/08/2010 om 00:11:05
Met mijn logica is niets aan de hand. Mensen wilden hem niet uitschelden voor ezel zoals jij beweert, maar ze wilden met hem de spot drijven door te stellen dat ondanks zijn claim op troon hij toch op een ezelin rond reed.

Heeey !!!

Ik heb u een vraag gesteld, je kan het toch gewoon opzoeken

Wat weet jij over de dood van Al Baghdadi?

buɛluz

#86
Error 404 - Not found

Ifri

Ik ben momenteel die artikel aan het zoeken waar ik het gezien had

arriset

Citaat van: Señor Canardo Echo op 11/08/2010 om 00:11:05
Met mijn logica is niets aan de hand. Mensen wilden hem niet uitschelden voor ezel zoals jij beweert, maar ze wilden met hem de spot drijven door te stellen dat ondanks zijn claim op troon hij toch op een ezelin rond reed.


Ps. En bovendien het voorzetsel van "Bu" geeft al aan dat het gericht is naar een man, dus het maakt dan niet uit volgens mij dat je daarna "Thagyutc" zegt, want eigenlijk zeg je dan de man met de ezelin. 
jij kan het verschil tussen vrouwelijk en mannelijk in het Tamazight doen? jij kennen de congruenties in het Tamazight ?

aqac din xemmam

buɛluz

#89
Error 404 - Not found