De Riffijnse vrijheidstrijd: historische verdieping & geografische verbreding

Gestart door buɛluz, 25/06/2010 om 01:15:56

Ferhat

Citaat van: arriset op 06/08/2010 om 14:34:48

dit gerucht van mijnen gaat tot zeer lang terug, misschien werd dit gerucht door Auguste Mouliéras gelanceerd.

Al  in 1883 heeft een Franse zakenman genaamd Le Comte Maurice de chavagnac geprobeerd de berg Hmam (El Dorado) te kopen.  Hij had dit geregeld  met een qaid uit Ait Waryaghil en met een rechter uit Traguist. Op het moment dat deze zakenman met zijn schip bij Bades wilde aanmeren, hebben de Rijfijnen hem tegengehouden. 

Ferhat

Citaat van: Señor Canardo Echo op 04/08/2010 om 00:17:41
Zo merkwaardig was het niet aangezien de verdediging van de oostelijke grens van het sultanaat na de val van het Ottomaanse rijk in Algerije en na de vernietigende nederlaag bij Wadi Isly zo lek als een mandje werd.

waarom zou Bou Hmara zich terug trekken uit Oujda? Het is een belangrijke handelroute, waar hij goed geld aan kan verdinnen. Het is een grote stad met een muur en zit aan de grens met Algerije. strategisch gezien heeft hij enkele voordeel bij zijn terug trekking uit Oujda. Het blijft merkwaardig!! 

buɛluz

#62
Error 404 - Not found

buɛluz

#63
Error 404 - Not found

buɛluz

#64
Error 404 - Not found

Botermes

Hey bro, jij kan echt een boek gaan schrijven, maat. Ghak politique ijhad attas. Nee, zonder gekheid man, dat meen ik echt. Uiteindelijk moeten imazighen zelf hun geschiedenis gaan herschrijven. Go for it !

arriset

Citaat van: Bouthghmas op 07/08/2010 om 23:38:01
Hey bro, jij kan echt een boek gaan schrijven, maat. Ghak politique ijhad attas. Nee, zonder gekheid man, dat meen ik echt. Uiteindelijk moeten imazighen zelf hun geschiedenis gaan herschrijven. Go for it !
:-D


buɛluz

#67
Error 404 - Not found

buɛluz

#68
Error 404 - Not found

Botermes

Citaat van: Señor Canardo Echo op 07/08/2010 om 23:49:59
Normaal gesproken zijn de gesprekken tussen jij en ik een stuk vijandiger, dus dit compliment komt wel als een soort aangename verrassing.
Nannas Iglinziyan "let by gones be by gones".

buɛluz

#70
Error 404 - Not found

arriset

Citaat van: Señor Canardo Echo op 07/08/2010 om 23:51:30
Wees maar niet bang a uzop, mocht het ooit zover komen dat ik een boek hierover ga schrijven, zal ik niet vergeten om deze hoogstpersoonlijk aan jou op te dragen. Zonder jou zou dat boek namelijk niet mogelijk zijn geweest ;).
u bekent dat ik uw mentor ben.

maar u hebt nog niet uw mentor overschreden, u hebt vele leemte ;-)

Ifri

Goed bezig mijn broeders Imazighen, laten we mekaar niet tot vijanden maken maar tot bondgenoten

Wij moeten echt de moeite nemen om de banden tussen de Imazighen te versterken


Ferhat

Citaat van: Señor Canardo Echo op 07/08/2010 om 23:28:27
Ook al laat Ferhat tot nu toe weinig van zich horen om zijn stelling te bewijzen dat Jilali na zijn terugkomst uit het buitenland beschikte over "een plan, geld en wapens", leek het mij voor het historisch verloop van Bou Hmara's episode wel zo handig om het begin van zijn opstand (Oktober 1902) wat beter in kaart te brengen.

Ik ben opzoek naar een boek “المعسول L'encyclopédie Al Maâssoul” van Muhamed mukhtaar assousi 1900-1963, http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammed_al-Mokhtar_Soussi

In deel 20 schijnt hij verslag te hebben gedaan over bu Hmara. Zijn informatie heeft hij van ooggetuigen die de rebellie van bu hmara hebben meegemaakt en tegen ‘m hebben gevochten. Als iemand deel 20 op het net kan vinden, dan graag. .

Ferhat

Citaat van: Señor Canardo Echo op 04/08/2010 om 00:17:41
Jouw stelling lijkt mij onwaarschijnlijk en bovendien lastig te onderbouwen. Maar dat neemt niet weg dat je gerust kan proberen om mij te overtuigen dat Jilali volgens jou toen hij eenmaal terug was uit Algerije (en Tunesie) gelijk "een plan, geld en zelfs wapens" had?

Al3arbi al waryachi  geboren in 1900 te Ait Bouifrour (Iqar3ian) geeft in zijn boek
الكشف والبيان عن سيرة بطل الريف الأول سيدي محمد أمزيان وأخبار مقاومته هو وإخوانه الريفيين لأبي حمارة ثم الإسبان
het volgende aan:
"Na zijn terugkeer van Algerije naar Marokko is Bu Hmra richting de stam Hiyayna gegaan. Hij heeft gekozen om tijdens een feest rond een tombe van belangrijke heilige aldaar, waar alle stamleiders van omgeving Taza aanwezig waren, 7 zwarte stieren te laten slachten. Hij heeft zo de aandacht van de bezoekers weten te trekken. Kort daarna begon hij huilend te preken dat zijn broer Abdel Aziz een heul is in dienst in van de Fransen etc. en dat hij Mhamed de oudste zoon van Hassan 1 is, de rechtmatige troonopvolger. En dat hij vast besloten is een opstand te beginnen tegen zijn broer en de Fransen. De stamleider geloofden hem en beloofden hem te helpen in zijn opstand. Het geld dat hij mee heeft genomen uit Algerije (Franse geld) deelde hij uit over de stamleiders die hem trouw hebben gezworen… en zo begon de opstand"
Hier zien we duidelijk dat Bu Hmara, een plan en geld had, en geld = wapens.