De Riffijnse vrijheidstrijd: historische verdieping & geografische verbreding

Gestart door buɛluz, 25/06/2010 om 01:15:56

buɛluz

#45
Error 404 - Not found

Ifri

Citaat van: Señor Canardo Echo op 02/08/2010 om 02:11:10
Dat je je eigen filosofische prediking vooral in de 1e persoon meervoud moet blijven voortzetten... If you know what I mean.


Ps. On-topic: Hoe ver ben je eigenlijk al met het opzoeken van de volgens jou zeer licht ontvlambare Bushta el Baghdadi?

Beste broeder ihizzen ino, ik weet het niet, ik ben ermee bezig,

Pacha Al Baghdadi moge Allah hem zijn straf geven, die hij verdiend, mees nreham,

Ik zal het opzoeken

Wasalam

Ferhat

Citaat van: Señor Canardo Echo op 31/07/2010 om 13:08:06
Ookal is de rise van Bou Hmara te herleiden tot de persoonlijke betrokkenheid van Jilali bij de dood van sultan moulay Hassan I en de staatsgreep van Bou Ahmed die daarop volgde, het kan de opkomst van Jilali uiteraard niet geheel verklaren. Andere verklaringen die de rijzende ster van Bou Hmara enigzins kunnen uitleggen, moeten gezocht .....

Nadat bou Hmara uit de gevangenis kwam, is hij richting Algerije vertrokken. Eenmaal terug in Marokko had hij een plan, geld en wapens!!

Wat heeft hij in Algerije gedaan?  Hoe kwam hij aan geld en wapens?
Zouden de Fransen deze opstand hebben gestimuleerd en gefinancierd?
Ook wel merkwaardig dat na de terug trekking van bou Hamara uit Oujda, deze stad binnen 3 dagen door de Fransen is ingenomen. 

buɛluz

#48
Error 404 - Not found

.zw.n

Citaat van: Ferhat op 03/08/2010 om 18:52:40
Nadat bou Hmara uit de gevangenis kwam, is hij richting Algerije vertrokken. Eenmaal terug in Marokko had hij een plan, geld en wapens!!

Wat heeft hij in Algerije gedaan?  Hoe kwam hij aan geld en wapens?
Zouden de Fransen deze opstand hebben gestimuleerd en gefinancierd?
Ook wel merkwaardig dat na de terug trekking van bou Hamara uit Oujda, deze stad binnen 3 dagen door de Fransen is ingenomen. 


Bouhmara had een jood financier en Adviseur. Hij wist Bouhmara te overtuigen dat Rif grondstoffen hem rijker zullen maken dan zijn familie vijand (Sultan Havid). Het gaat hier om David Charvit die de grond (waar 75% ijzer inzat) van Aith Bu-ifrur aan Spanse bedrijven heeft verkocht. Hij heeft goed samengewerkt met Bouhmara: David onderhoudt de contacten met buitenlandse bedrijven en Bouhmara jacht Irifijen van hun grond weg of vermoord. Daarnaast bewaakt hij de buitenlandse bedrijven.
David  had op de berg Hmam van aith wajagher gemunt. Dat was de reden dat Bouhmara aith wajagher heeft aangevallen waar zijn eind carrier is begonnen.
Frankrijk heeft met Bouhmara samengewerkt om eind te maken aan Imjahdan die uit noord oost Marokko Fransen in Algerije aanvielden.
Bouhmara is in gevangenis in Fes overleden.


buɛluz

#51
Error 404 - Not found

arriset

Citaat van: Señor Canardo Echo op 31/07/2010 om 13:37:46

http://img42.imageshack.us/img42/5613/buhumara5.png

The Bu Himara Rebellion in Northeast Morocco: Phase I - Ross E. Dunn blz. 39       
Deze belasting werd in Arrif na het eind van de Republiek van Arrif geïntroduceerd.

na het Spaanse protectoraat en de annexatie totaal van Arrif door Marokko, werd deze belasting geannuleerd.

Citaat van: Señor Canardo Echo op 05/08/2010 om 03:07:36
De mijnconcessie van de berg Afra in Ait Bou Ifrour uit 1907 is voor zover ik kan nagaan het werk geweest van een op papier Spaans-Frans bedrijf genaamd Compañía del Norte Africano, hoewel het volledig is gefinancierd met Frans kapitaal. De belangrijkste personen, die deze mijnconcessie hebben weten los te peuteren bij Bou Hmara zijn: Alexandre Baille en ene Massenet uit Parijs. Ik heb in de geraadpleegde bronnen echter niks kunnen vinden over een joodse David Charvit, die volgens jou betrokken zou zijn geweest bij de Afra mijnconcessie. Dus ik ben wel benieuwd naar jouw bron.         

Het is david charBit : http://books.google.fr/books?id=Xfwt4hwRgJgC&pg=PA15&dq=charbit+rif&hl=fr&ei=tJVaTMDUKtW7jAfSlZHtAQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDcQ6AEwAw#v=onepage&q=charbit%20rif&f=false

de andere maatschappij is : http://es.wikipedia.org/wiki/Compa%C3%B1%C3%ADa_Espa%C3%B1ola_de_Minas_del_Rif_S.A.

.zw.n

Citaat van: Señor Canardo Echo op 05/08/2010 om 03:07:36


De mijnconcessie van de berg Afra in Ait Bou Ifrour uit 1907 is voor zover ik kan nagaan het werk geweest van een op papier Spaans-Frans bedrijf genaamd Compañía del Norte Africano, hoewel het volledig is gefinancierd met Frans kapitaal. De belangrijkste personen, die deze mijnconcessie hebben weten los te peuteren bij Bou Hmara zijn: Alexandre Baille en ene Massenet uit Parijs. Ik heb in de geraadpleegde bronnen echter niks kunnen vinden over een joodse David Charvit, die volgens jou betrokken zou zijn geweest bij de Afra mijnconcessie. Dus ik ben wel benieuwd naar jouw bron. 
David heeft een bemiddelaar rol in deze gahad. De spaanjaarder Ruiz Albeniz heeft in zijn boek (Ispana en el Rif p.44) precies beschrijven hoe deze proces is verlopen.

Citaat van: Señor Canardo Echo op 05/08/2010 om 03:07:36
     

Volgens onderstaande bron van Hart was het nog maar de vraag of Bou Hmara daadwerkelijk zijn zinnen had gezet op de berg Hmam, om diens "imaginary gold mines" te verkopen aan Europeanen. Het gerucht van een mijnconcessie in Ait Wayagherland had namelijk evengoed Riffijnse propaganda kunnen zijn om de strijd tegen Bou Hmara verder te doen oplaaien.



The Aith Waryagher of the Moroccan Rif - David Hart blz. 366
Aith wayagher hadden geen propaganda nodig om oorlog tegen Bouhmara te beginnen. Ze zijn aangevallen en ze moesten hun gebied verdedigen.

het verhaal van grondstoffen in Jbal Hmam was geen fantasie. Er zijn nog steeds documenten waaruit kan jij conclederen dat het geen fantasie is. Abdel 7amid Araajes uit Alhoceima heeft in 1999 een onderzoek hiernaar gedaan. de uitslag van die onderzoek is te lezen in (Annal du rif) p. 73

.zw.n

Citaat van: Lezer op 04/08/2010 om 20:33:50
@.zw.n,
Ben je Izwan?

Indien ja, dan kennen we elkaar:
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=14231.0

ik heb die artikel gelezen, maar het is me niet echt duidelijk wat je daarmee wil zeggen.

MBTiza

Citaat van: .zw.n op 05/08/2010 om 14:36:17
David heeft een bemiddelaar rol in deze gahad. De spaanjaarder Ruiz Albeniz heeft in zijn boek (Ispana en el Rif p.44) precies beschrijven hoe deze proces is verlopen.
Aith wayagher hadden geen propaganda nodig om oorlog tegen Bouhmara te beginnen. Ze zijn aangevallen en ze moesten hun gebied verdedigen.

het verhaal van grondstoffen in Jbal Hmam was geen fantasie. Er zijn nog steeds documenten waaruit kan jij conclederen dat het geen fantasie is. Abdel 7amid Araajes uit Alhoceima heeft in 1999 een onderzoek hiernaar gedaan. de uitslag van die onderzoek is te lezen in (Annal du rif) p. 73

Ooh kunnen we strakies vangen, we hebben daar veel land. Was het niet Adrar n Ixsan die Bouhmara aan de Spanjaarden had verpatst.

arriset

Citaat van: ElGalloNegro op 05/08/2010 om 15:42:21
Ooh kunnen we strakies vangen, we hebben daar veel land. Was het niet Adrar n Ixsan die Bouhmara aan de Spanjaarden had verpatst.
http://www.arrifinu.net/?p=19274

buɛluz

#57
Error 404 - Not found

buɛluz

#58
Error 404 - Not found

arriset

Citaat van: Ferhat op 03/08/2010 om 18:52:40
Nadat bou Hmara uit de gevangenis kwam, is hij richting Algerije vertrokken. Eenmaal terug in Marokko had hij een plan, geld en wapens!!

Wat heeft hij in Algerije gedaan?  Hoe kwam hij aan geld en wapens?
Zouden de Fransen deze opstand hebben gestimuleerd en gefinancierd?
Ook wel merkwaardig dat na de terug trekking van bou Hamara uit Oujda, deze stad binnen 3 dagen door de Fransen is ingenomen. 

Citaat van: Señor Canardo Echo op 04/08/2010 om 00:17:41
Jouw stelling lijkt mij onwaarschijnlijk en bovendien lastig te onderbouwen. Maar dat neemt niet weg dat je gerust kan proberen om mij te overtuigen dat Jilali volgens jou toen hij eenmaal terug was uit Algerije (en Tunesie) gelijk "een plan, geld en zelfs wapens" had?

Wat ik tot nu toe heb kunnen bevestigen is dat Jilali gedurende enkele jaren na zijn gevangenisstraf heeft rondgereisd in Algerije en Tunesie.

De beantwoording van deze vraag is afhankelijk van de verschillende periodes van Bou Hmara's rebellie. In de eerste fase (1902-1903) zal hij in eerste instantie waarschijnlijk aan zijn machtsmiddelen zijn gekomen via de Arabische en Amazighstammen uit de Taza regio die hem trouw zwoeren en bijstonden in de strijd tegen de makhzen van sultan moulay Abdelaziz. Verder kon Bou Hmara in deze fase nog aan machtsmiddelen komen door de Fez-Oujda handelsverbinding af te tappen. Dit kon hij doen door bijv. zelf handel te gaan drijven en / of  belastingen te gaan heffen op de Fez-Oujda handel.   

In de latere fase van Bou Hmara's rebellie  (1903-1909), toen hij zijn basis van Taza naar Selouan had verplaatst, zal hij ongetwijfeld zijn militaire en financiële steun hebben uitgebreid naar de stamleiders van de Amazigh stammen uit het oosten van de Rif. Daarnaast kon hij vanaf deze tijd behalve de nationale handel tussen Fez en Oujda, nu ook de internationale handel via Melilla gaan aftappen. Deze Spaans-Riffijns handelverbinding was berucht vanwege de overvloedige smokkelpraktijken (in oa. wapens) onder meer te danken aan de Riffijnse smokkelaars, de uitgerekte Riffijnse kustlijn en de nabijheid van internationale handelsteden als Oran, Melilla, Ceuta en Gibraltar.   

Sinds de pak slaag die de mahalla (30.000 man sterk)van de Alaweieten hebben gekregen van de Fransen (11.000 man) bij Wadi Isly in het jaar 1844 zitten Franse kolonisten te azen op een penetratie uit het oosten van het Alawieten sultanaat. Voorwendselen aangrijpen om het gezag van de sultan in het oosten des lands te ondermijnen, was daarom een logisch gevolg voor de Fransen. Dit was zo ook het geval bij de 2e fase van Bou Hmara's rebellie. En ook al werd het op hoogste niveau van de Franse politiek ontkend, de uitvoerende ambtenaren zullen zich hoogstwaarschijnlijk geschaard hebben achter de Franse kolonisten en handelaren die een agressieve houding op na hielden, wat betreft de Franse penetratie van Marokko. En samen met deze Franse hardliners waren er ook tal van andere Europeanen die Bou Hmara rebellie als springplank gebruikte voor de rest van Marokko.   

Zo merkwaardig was het niet aangezien de verdediging van de oostelijke grens van het sultanaat na de val van het Ottomaanse rijk in Algerije en na de vernietigende nederlaag bij Wadi Isly zo lek als een mandje werd.

goede opmerking Ferhat,

exact, Frankrijk heeft "bu aghyul" geholpen door bemiddeling van Daniel Bourmancé en Gabriel Delbrel.


Citaat van: Señor Canardo Echo op 05/08/2010 om 18:19:15
Je hebt mijn vorige post blijkbaar niet begrepen, aangezien ik nergens heb beweerd of bedoeld dat de Ait Wayagher het gerucht over de imaginary goldmines van de berg Hmam nodig hadden om de strijd tegen Bou Hmara te beginnen. Wat ik wel geprobeerd heb duidelijk te maken in mijn vorige post is dat het gerucht de strijd van Ait Wayagher tegen Bou Hmara - die dus al begonnen was - verder heeft kunnen aanschepen. In die zin zou het best propaganda kunnen zijn geweest om wat meer olie op het vuur te gooien.

Aangezien ik het boek Annal du Rif - wie is de auteur? - niet ken, misschien kun jij ons wat meer vertellen over het onderzoek van onze Abdelhamid en de geruchtmakende imaginary gold mines van Hmam.
http://img502.imageshack.us/gal.php?g=afbeelding177.jpg

men kan het gemakkelijk vinden in een boekhandel in hoceima.

dit gerucht van mijnen gaat tot zeer lang terug, misschien werd dit gerucht door Auguste Mouliéras gelanceerd.