De Riffijnse vrijheidstrijd: historische verdieping & geografische verbreding

Gestart door buɛluz, 25/06/2010 om 01:15:56

MBTiza

Citaat van: arriset op 18/08/2010 om 19:06:59
blijkbaar, u volhardt in uw delirium aan.

in plaats van te blijven geïsoleerd in uw ellendig huis in Nederland, komt in Arrif, u gaat de Tamazight taal leren en u gaat zien of "butaghyutc" aan een betekenis! het ziet zich dat u ontwortelen bent, assed ac 3adegh ad necc ci n cwaya gi bukidar.

ik ben bewonderend van uw argumenten "E3ber_Tastite" en "Bu Thighyar" :-D

wanneer jij zal begrijpen dat het morfeem "bu" dient om bijvoeglijke naamwoorden te doen, alsdan zult u zijn in staat om te begrijpen dat "butaghyult" een onzin is, aya buta(r)sut

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: c

León el Africano relateert dat deze mijnen reeds door de Riffijnen op de XVI eeuw werden beheerd.

cek zi Boukidaan? siwthas srem i Jamal Akechar (ghas dini rkehwa)

arriset

Citaat van: ElGalloNegro op 19/08/2010 om 12:52:26
cek zi Boukidaan? siwthas srem i Jamal Akechar (ghas dini rkehwa)
la wa zedghegh ci gi bikudaan. mani i ghas idji lqahwa-ni, bukidaan cur s lqahwa?

buɛluz

Error 404 - Not found

argaz

Citaat van: Señor Canardo Echo op 21/10/2010 om 00:32:01
In tegenstelling tot onze Bu Thagyutc heeft Senor Canardo zijn dierlijke instincten al lang van zich afgeworpen en begeeft zich wat dat betreft op een hogere trede op de evolutionaire ladder dan onze ezel. Een andere tegenstelling tussen onze Bu Thagyutc en Senor Canardo is dat de laatstgenoemde ook geen last heeft van een of andere Riffijnse minderwaardigheids-complex of een historische slachtofferrol, dat hem dicteert om de Riffijnse geschiedschrijving enkel en alleen te belichten vanuit een (zeer extreem) Riffijns-nationalistisch oogpunt. Senor Canardo houdt van zijn Rif, maar Senor Canardo blijft desondanks realistisch genoeg om in te zien dat deze Riffijnse voorliefde uiteraard niet mag leiden tot een opgehemelde en overdreven gemythologiseerde reconstructie van het verleden om diens eigen Riffijnse ego te laten groeien. Hoe verleidelijk dit ook mag zijn, gezien de vele leemtes in de Riffijnse (geschreven) geschiedenis. Deze handicap om legendes en mythes tot established truths te verheffen beperkt zich helaas niet alleen tot onze Bu Thagyutc en zeker ook niet alleen tot de Riffijnse geschiedschrijving. De Marokkaanse historicus Abdallah Laroui schreef in de jaren 70 het volgende over die Marokkanen onder ons, die zich zowel op professionele als op amateur-niveau rekenen tot de geschiedkundigen en historici.

http://img704.imageshack.us/img704/2503/abdallahlaraoui.png

Morocco From Empire to Independance - C. R. Pennell blz. 189

Vandaar dat Senor Canardo vanuit het historisch besef wat hij zichzelf door de jaren heen eigen heeft gemaakt â€" niet het type dromerige hippie fantasie met een iets te hoog THC gehalte â€" graag nog een kanttekening wil plaatsten bij de anekdote, die Azidane met ons heeft gedeeld. Ik heb namelijk een tijdje terug in een andere topic geprobeerd om met name de beginfase van Bou Hmara’s opstandigheid (1894-1902) wat beter in kaart te brengen. En niet zonder reden aangezien ik voor mezelf heb vastgesteld dat te veel amazigh.nl-forumleden zich gewillig en vol overgave overgeven aan de 2-dimensionale karakterisering van Bou Hmara / Jilali Zerhouni  / (the real) Bu Thagyutc, precies zoals onze eigen Bu Thagyutc  / uzop / arriset / (the fake-azz) argaz met zijn Riffijns-nationalistische ideeën voor ogen heeft. En in die topic werd het mij toen ook op een vrij primitieve wijze kwalijk genomen door onze Bu Thagyutc, dat ik berichten plaatste die betrekking hadden tot de Bou Hmara-episode. Berichten, die in zijn ogen schijnbaar niet “Riffijns” genoeg waren om hier op deze site te vermelden, met als gevolg dat hij liever heeft dat de onwetendheid over de historische persoon Bou Hmara onverminderd voortduurt. Daarom zou ik graag nu van de gelegenheid gebruik willen maken om aan jou mee te delen dat volgens mij - en ik beroep mij hierbij op onderstaande bronnen - het niet Bou Hmara was, die bekend stond als de “ismag” - de negerslaaf, zoals jij beweert. Maar dat dit de daadwerkelijk negroide lakei van Bou Hmara genaamd Jilali Mul l-Whudhu was, die uiteindelijk bekend zou worden als de (ex-)negerslaaf. Zijn naam Mul el Whudhu geeft ons bovendien ook een acurate functiebeschrijving van de tijd dat hij slechts een negerslaaf was. Desondanks zou deze simpele waterdrager uitgroeien tot een van de meest kundige generaals van Bou Hmara en tevens als diens legeraanvoerder acte de presence zou geven in the Battle of the Boukidan op 9 September 1908. Wat volgens de orale traditie tevens ook de laatste keer zou worden dat Jilali Mul l-Whudhu Bou Hmara’s troepen zou aanvoeren. 

http://img189.imageshack.us/img189/6419/jilalimulwudhublz364.png

The Aith Waryagher of the Moroccan Rif - David Hart blz. 364

http://img197.imageshack.us/img197/9451/battleoftheboukidan1blz.png
http://img510.imageshack.us/img510/9590/battleoftheboukidan2.png

The Aith Waryagher of the Moroccan Rif - David Hart blz. 366

Echter ik ben aan de andere kant van mezelf ook bewust dat Senor Canardo de waarheid niet in pacht heeft, dus het zou ook best goed mogelijk kunnen zijn dat deze well-distinguished gentleman er volledig naast zit wat betreft zijn mening ten aanzien van jouw vermeende negroide associatie van Bou Hmara. Maar aangezien Senor Canardo - in scherp contrast met sommige primaten op deze site - zich duidelijk een treetje hoger begeeft op de trap der vooruitgang ben ik bereid om samen met jou hierover van gedachten te wisselen. Op een beschaafde manier, zoals hedendaagse Homo Sapiens dat ook gewend zijn. En niet zoals onze Bu Thagyutc doet door anderen op een Barbarian-style af te katten en ze proberen de mond te snoeren om ze vervolgens slechts als icekamen in een hoekje weg te stoppen. Enkel en alleen om zo het zielig stukje eigen bij elkaar geschraapte Riffijnse ego - of wat daar nog voor door moet gaan - te strelen en daarmee tegelijkertijd bewust de onwetendheid rondom bepaalde historische thema’s of personen in stand houdt.

Ps. De vertaling van ssmegh als “neger” dekt mijns inzien niet de volledige waarde van het woord, aangezien het van oudsher ging om slaven en slavinnen van negroide afkomst en zeker niet om negers die in vrijheid leefden. Deze negerslaven werden als bezit verhandeld binnen de Riffijnse elite, waarbij zelfs de bekering tot de islam nauwelijks verandering bracht in hun achtergestelde sociale positie. Aan de andere kant in een samenleving gebaseerd op bloedverwantschap en stamverhoudingen kon een ssmegh als negerslaaf van een Riffijnse elite wel rekenen op bescherming van zijn patron, waar deze slaaf anders zonder zijn Sidi als outkast buiten de samenleving stond. Zo is mij ooit verteld dat de vele isemghan van de 19e eeuwse primus inter pares uit Ait Said Sidi Mohand el 7atri na diens dood vrijwillig overgingen naar de familie van Hajj 3mar Uccen, de lokale heerser van Ait Said aan het begin van de 20e eeuw.         

Ssmegh â€" Isemghan = negerslaaf â€" negerslaven

Theya â€" Thiywin = negerslavin â€" negerslavinnen
ik ga op jouw stommiteiten antwoorden over dit topic want jij heeft nog altijd niet begrepen dat dit topic was gereserveerd om over chronologie over de geschiedenis van Arrif te spreken.

jouw credo is de glorie te preken van de arabieren en hun superioriteit. Jij kleineert de Imazighen om de arabieren te valoriseren. Voor je, is de geschiedenis van bedoeïenen van de Sahara is groter dan de geschiedenis van de Riffijnen. jij vindt legende en mythes uit om uw superioriteit te bewijzen maar uw propaganda is niet geslaagd want uw geslepenheid kan niet overtuigen aangezien wij meer intellectueel worden bebouwd.

u hebt verkozen om een huurling te zijn en te werken om voor de imperialistische arabieren. ik heb verkozen om een patriot te zijn, te verdedigen om de soevereiniteit van het Amazigh volk tegen de imperialistische arabier. Ik aanvaard mijn politieke ambitie, ik ben een Amazigh nationalist en die de Arabische kolonisatie van mijn land Arrif bestrijdt.

het complex is de persoon die gelooft dat de Riffijnen niet kunnen leidinggeven, de Riffijnen zijn een groot volk, zij hebben een schitterend geschiedenis die millennium is, zij hebben verschillende vijand gehad, zij zijn altijd zegevierend weggegaan, hun bestaan zal niet wij gaan de strijd voortzetten stoppen, wij worden bepaald!

Levendig Arrif! Dood aan de verraders en de kolonisatoren!

buɛluz

Error 404 - Not found

Botermes

Jongen, al was jij een afstammeling van Elvis, en wat dan nog ?
Je denkt toch zeker niet dat je hier zulke beledigingen over iemands oma kan zetten.
Heb respect voor je zelf en het forum, tenminste.
Wij lezen ook allemaal mee...

buɛluz

Error 404 - Not found

buɛluz

Error 404 - Not found

MBTiza

Het verhaal van Bouhmara heb ik hier al 10 jaar geleden geplaatst, tering tijd vliegt zeg. Was volgens mij toen nog rif.couscous.nl website.

Botermes

CiteerIk heb respect voor iedereen die ook respect toont voor mij. Aangezien jij mij niet lastig valt via de pm of continu mij de dood toewenst, hoef jij je dus ook niet druk te maken om beledigingen die niet gericht zijn tot jou. Maar als jij je graag wil mengen in zaken die jou niks aangaan en je geroepen voelt om het op te nemen voor iqzinnen i tzun. Dan zal Senor Canardo logischerwijs zich ook geroepen voelen om zijn broodje beef met onze Bu Thagyutc te vergroten met jou erbij. Senor Canardo's reactie hangt dus af van de keuze die jij maakt en niet andersom....
Ik mag toch wel afkeurend reageren op die walgelijke slur van je ? Of is dat ook al weer onredelijk, weer is het niet goed. Je kon die gek toch gewoon blokkeren op je pm dus waarom doe je zo alsof je zo veel te lijden had onder die malloot ?
De vorige keer waarschuwde ik hem dat hij moest kappen jou lastig te vallen bij jouw films docs, award topic. Dus selectief ben ik niet.
Nu daag je me uit voor een broodje beef ? Man, ur awful.

buɛluz

Error 404 - Not found

buɛluz

Error 404 - Not found

MBTiza

Citaat van: Señor Canardo Echo op 29/10/2010 om 13:35:27
En welke bronnen heb je gebruikt om het verhaal van Bu Hmara / Bu Thagyutc 10 jaar geleden te beschrijven?

Ik vraag jou dit aangezien de bestudering van verschillende bronnen ook tot nieuwe inzichten kan leiden.

Ik heb trouwens alleen dat stuk uit The Aith Wayagher of the Moroccan Rif vertaald en hier neergezet.

Ik had ervoor al over de geschiedenis van de Aith Wayagher met Bouhmara gehoord van een oudere oom (at yarhem sidi rebbi) wiens broers dit zelf hebben meegemaakt, hij was destijds een kind. En van m'n vader (at yarhem sidi rebbi) had ik ook al het eea meegekregen over de Aith Wayagher van vroeger en dat het echte Aith Warriors waren en dat ze Bouhmara in Boukidaan hebben verslagen. Was enigzins verbaasd toen ik later veel verhalen die m'n vader had verteld tegenkwam in dat boek. Wij komen uit het gebied waar David Hart lang heeft gewoond, Aith Turirth.

Verder ben ik in zomer ook erg vaak te vinden in Boukidaan (waar bouhmara verslagen werd) en hou ervan om met de mensen over de geschiedenis te hebben, valt me op dat de mensen daar erg chauvinistisch zijn voor wat Arif betreft.   

Botermes

Citaat van: Señor Canardo Echo op 29/10/2010 om 13:07:38
Nogmaals je mening geven is 1 ding, maar stellen dat ik mijn woorden terug moet nemen of dat ik iets niet mag zeggen is weer iets heel anders â€" hoe walgelijk die woorden ook in jouw ogen ook mogen over komen. Zoals ik al eerder heb gezegd laat Senor Canardo zich door niets of niemand hier op dit forum de wet voor schrijven.
Tja..sorry, het enige wat hier uit op te maken is dat jij vindt dat het moet kunnen onder omstandigheden iemands moeder of oma te beledigen hier op het forum. En dat je schijt hebt aan het Amazigh-publiek die dat ook leest.
Ben je wel goed bij je hoofd ?? Natuurlijk is iemand die het constant over zichzelf heeft in de 3e persoonsenkelvoud niet goed bij zijn hoofd. Waarom laat je je zo beïnvloeden door Chatt ?

buɛluz

Error 404 - Not found