Hoe maak je mammita?

Gestart door moennatje, 20/06/2010 om 21:06:53

moennatje

Ik heb echt van alles geprobeerd, maar het lukt me niet de saus lekker te krijgen. Het smaakt gewoon nergens naar.

Wie kan mij helpen aan een goed recept met de juiste hoeveelheden van elk ingredient?

Mijn dank is groot!

Botermes

Beter opletten als je moeder die maakt. Je bent toch wel Marokkaans ?

arriset

volgens diens vocabulaire (mammita), het is zeker een het Amazigh van Arrif!


Bades

Citaat van: Bouthghmas op 22/06/2010 om 09:30:23
Beter opletten als je moeder die maakt. Je bent toch wel Marokkaans ?

Waarom zeg je gewoon niets als je niets te melden hebt? Bespaar ons in iedergeval je bemoeizucht, want jij hebt het niet voor een ander te bepalen.

Moennatje, dit heb ik even gegoogld.
of zie dit:
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5618.0

voor 4 personen

halve kilo schapevlees (hompen verkrijgbaar bij de islamitische slager)
2 uien
2 tomaten
struikje koriander
scheutje zonnebloem/of olijf olie
zout
halve theelepel zwarte peper
halve theelepel gemalen komijn
halve theelepel witte peper
liter water
1 papiertje safraanpoeder (verkrijgbaar bij de islamitische slager)
5 stuks aardapelen
3 stuks wortels
200 gram sperziebonen
200 gram doperwten (diepvries mag ook)


Bereidingswijze:

Je doet in een midden grote pannetje (24cm) olie er in.. laat deze beetje warm worden. Doe de hompen vlees er in...
Bak de vlees aan tot ze grijs/bruin worden, daarna snij de uien in stukjes of niet fijn maar grof.
Bak de uien mee met het vlees, doe daarna de tomaten in stukjes gesneden (wel schillen!) erbij...
Bak dit mengsel even aan tot de tomaten een beetje zacht worden. Doe nu de koriander erbij, deze fijnsnijden. Doe daarna de kruiden erin en zout.
Laat dit weer even aanbakken..
Oke nu doe er koud water bij (dit moet namelijk de jus worden) ik heb er boven in gezet een liter maar het moet in ieder geval de vlees nog een beetje zien..
Laat dit koken
In de tussentijd schrap de wortels, halveer deze en doe je ze in de pan.
sperzie bonen schoonmaken en doe deze ook in de pan...
Doe gelijk ook de doperwten erbij..
laat dit even 10 min koken..
Schil de aardapelen, halveer deze en doe deze ook in de pan..
Laat dit goed koken tot het water een beetje laag staat

Botermes

Citaat van: uzop op 22/06/2010 om 11:07:28
volgens diens vocabulaire (mammita), het is zeker een het Amazigh van Arrif!


ouiiii, ayahvenjir, noteer dat maar bij je aantekeningen.

Botermes

#5
Het vlees moet wel met bot zijn. Dat zorgt voor bepaalde aroma's die het lekkerder maken.

Wasilla tarifest

Citaat van: moennatje op 20/06/2010 om 21:06:53
Ik heb echt van alles geprobeerd, maar het lukt me niet de saus lekker te krijgen. Het smaakt gewoon nergens naar.

Wie kan mij helpen aan een goed recept met de juiste hoeveelheden van elk ingredient?

Mijn dank is groot!

wat voor kruiden gebruik je?

arriset

Citaat van: Bouthghmas_Lantirnet op 22/06/2010 om 19:24:34
ouiiii, ayahvenjir, noteer dat maar bij je aantekeningen.
yeeh aya aggarud, exzar wi ci ilin, ma d agharbi nigh d arrifi ? a3del awal inek, essen min tta3nid, manis ttekkid ! necnin d irifiyen ur nedji d i3raben, d imughrabiyen, d imarukiyen, d ifasiyen, d indalusiyen, d ibidawiyen... zid zid


Botermes

#8
Citaat van: uzop op 14/07/2010 om 03:17:16
yeeh aya aggarud, exzar wi ci ilin, ma d agharbi nigh d arrifi ? a3del awal inek, essen min tta3nid, manis ttekkid ! necnin d irifiyen ur nedji d i3raben, d imughrabiyen, d imarukiyen, d ifasiyen, d indalusiyen, d ibidawiyen... zid zid
Qa ira nsawar da x maamita cak rux d wcid umsuki.

Chatt zie arif

#9
Citaat van: allasian op 22/06/2010 om 19:24:34
ayahvenjir

Huh? A7enjir bedoel je toch? Wat is ayahvenjir?



Shit,dit is gewoon te triest voor woorden,een stoofpot-recept vragen op een internet-site...

Weet je wat echt erg erg is? Een vrouw die niet naaien kan tot daaraantoe,daar sterf je niet van,maar eentje die niet koken kan? Das een tragedie, regelrecht leidend tot echtscheiding of de hongerdood !






Marmite a la Chatt:


-Pak een middelgrote pan en zet em op een klein vuur,inductie of keramische plaat op stand vijf of zes.
-Doe een flinke scheut olijfolie in de pan.(Absoluut geen zonnebloemolie of sojaolie:geen smaak en bovendien ga je er eerder dood door,suiker-,hart en vaatziekten en zo... )

-Pas op dat de olijfolie niet gaat roken of verbrandt!

(-Ik ben vegetarier,maar vooruit...voor deze ene keer maak ik een uitzondering;-)

-Wrijf een theelepeltje zout grondig door het vlees (plusminus 400 gram) en aansluitend doe je het in de pan.
-Zet het vuur op de hoogste stand en doe een deksel op de pan,om de dertig seconden moet je het vlees omdraaien zodat het gelijkmatig bruin wordt.(Net zoals op het strand)

-Als het vlees mooi bruin is doe je een grofgesneden halve of hele ui (naar gelang de grootte) aan het vlees toevoegen.Laat het geheel op een half/hoog vuur bakken totdat de uitjes goudgeel en zacht worden.

-Voeg een (afgestreken) eetlepel 'ras el hanout' toe,dat is een mengsel van kruiden die je in elke Marokkaanse winkel kopen kan.
 
-Voeg de geraspte worteltjes (pinkgrootte) toe en daarna fijngehakte koriander met eventueel een beetje peterselie.

-Doe een paar (250 gram) vastkokende aardappels door vieren snijden en leg ze in de pan.Daarna twee handjes vol doperwten van goede kwaliteit.(duur dus)

-Nu komt iets belangrijks:het zout. Doe een theelepel zout in de pan strooien,liever te weinig als teveel,je kunt later nog altijd zout toevoegen.

-Roer het geheel (met een houten lepel) voorzichtig door elkaar.

-Neem drie dikke vleestomaten en knijp het zaad eruit,ja je leest het goed! Als het zaad eruit is doe je met een mesje het hart uit de tomaten snijden.Nu spreid je de tomaat uit en legt ze -met de schil naar boven- op de doperwten en aardappels.

-Laat het geheel een kwartier sudderen op een laag vuur met de deksel op de pan.Na een kwartier pak je een vork en kun je de losgelaten schil van de tomaten eraf halen.

-Proef nu de jus en voeg naar smaak zout,zwarte/witte peper etc toe,als je van heet houdt kun je een peper er op leggen.Als je wil dat het hele gerecht heet smaakt prik je de peper met een vork.


Laat het geheel een uurtje koken op het laagste vuurtje,hoe meer geduld hoe beter het smaakt. Als de tanden van de vork makkelijk door de aardappel glijden is het gerecht klaar.




Dit is echt een eenvoudig gerecht,als je meer zelfvertrouwen krijgt kun je gaan variëren met ingredienten:kip ipv vlees,of geleidelijk (seizoens)groenten,kruiden,knoflook etc toevoegen,maar probeer wel weinig ingredienten te gebruiken.Hoe meer ingredienten hoe meer (onduidelijke) smaken.

Bedenk dat groenten zoals courgette,paprika,bloemkool etc van nature zacht zijn en heel snel gaar worden,de 'zachte' groenten doe je als laatste aan het gerecht toevoegen. Als je eerdergenoemde groenten te vroeg in de pan doet loop je het risico soep ipv mammita te bereiden ;-)

Je moet er wel plezier in hebben en bedenk dat oefening kunst baart...
Ik gebruik nooit vlees of kip, uitsluitend groenten,maar toch denk ik dat je je vingers erbij opeet;-)



PS:Heel veel mensen voegen water toe,ik nooit!


Hamou

Hoe maak je mammita?
mamiat wordt van gietijzer gemaakt en is bijna of nooit van plastic