Een nieuw expansionisme wacht de Riffijnen op

Gestart door arriset, 03/06/2010 om 19:08:26

Amdawkel

Citaat van: Asrem op 15/06/2010 om 02:48:46
Uzop heeft gelijk!
We zouden geen eer doen aan al onze voorouders,broeders en zusters die voor ons Arif gestreden hebben.
Wij Riffijnen zouden trots op onze taal en afkomst moeten zijn en geen minderwaardigheidscomplex aan laten praten door ishelhiejen, al dan niet in samenwerking met die piraten van IRCAM en Rabat.
Desnoods 2 talig met Darija als tweede taal, maar nooooit Tarifit inruilen voor ook weer een onbekende taal uit het zuid-westen,of welk andere dan ook.
Geen Tifinagh bullshit,maar gewoon latijn !
Geen Darija,Tassousiet-tashelhieth-tamazight of wat dan ook maar Tarifit !

Waar zijn de ishelhiyn die jou hun taal aan willen smeren? Ik moet nog 1 ashelhiey ontmoeten die dat wil. Wel leuk dat jij je taal tarifit noemt en geen tmazight zoals uzop er steeds op stampt

azenzar_souss

#31
“Al die Tachelhijt woorden op TV zijn “neologismen”. “Er is een expansie van Tachelhijt bezig”, “Tachelhijt is geen Tamazight en is een apparte taal" en nu spreken de “Ichelhijen” (alle 10 miljoen wss) Riffijnen een minderwaardigheidscomplex aan in samenwerking met de IRCAM (want daar zitten natuurlijk geen andere Imazighen) en de Piraten in Rabat”. Nu heb ik het allemaal gehoord.

Het Riffijns niet willen inruilen voor het Tachelhijt (Tamazight-variant vh Zuiden) is 1 ding en is begrijpelijk en meer dan normaal. Ik zou mijn moedertaal ook niet willen inruilen voor een ander. Daar staat ook geen Ashelhij (buiten een paar id  IRCAM mss) op te wachten. Maar dit als excuus gebruiken om het Tachelhijt als Amazightaal en indirect Ichelhijen aan te vallen, veralgemenen en beledigen is weer iets anders. Sommigen zullen hier weer dankbaar gebruik van maken zoals een paar jaar geleden. Anderzijds moet men wel begrijpen dat een Standaard Amazightaal of purificatie dan ook niet reëel is,  3 Amazightalen samenvoegen en verwachten dat het nooit ten kosten gaat van een anders zijn Amazightaal/dialect is onmogelijk.



Botermes

Citaat van: azenzar_souss op 15/06/2010 om 10:07:40
“Al die Tachelhijt woorden op TV zijn “neologismen”. “Er is een expansie van Tachelhijt bezig”, “Tachelhijt is geen Tamazight en is een apparte taal" en nu spreken de “Ichelhijen” (alle 10 miljoen wss) Riffijnen een minderwaardigheidscomplex aan in samenwerking met de IRCAM (want daar zitten natuurlijk geen andere Imazighen) en de Piraten in Rabat”. Nu heb ik het allemaal gehoord.
Agma, trek het je niet zo aan. Je moet daar boven staan. Het is sowieso tijd voor ons elkaar beter te leren kennen en to reach out, weet je wel. Ik begin jullie net pas echt een beetje te leren kennen via Tamazight TV.
Citeer
Het Riffijns niet willen inruilen voor het Tachelhijt (Tamazight-variant vh Zuiden) is 1 ding en is begrijpelijk en meer dan normaal. Ik zou mijn moedertaal ook niet willen inruilen voor een ander. Daar staat ook geen Ashelhij (buiten een paar id  IRCAM mss) op te wachten. Maar dit als excuus gebruiken om het Tachelhijt als Amazightaal en indirect Ichelhijen aan te vallen, veralgemenen en beledigen is weer iets anders. Sommigen zullen hier weer dankbaar gebruik van maken zoals een paar jaar geleden. Anderzijds moet men wel begrijpen dat een Standaard Amazightaal of purificatie dan ook niet reëel is,  3 Amazightalen samenvoegen en verwachten dat het nooit ten kosten gaat van een anders zijn Amazightaal/dialect is onmogelijk.
Wat vind jij eigenlijk van dat plan ? Denk je dat Imazighen er voor moeten gaan of moeten we eerst bij andere dingen beginnen alvorens we aan een standaard Amazightaal mogen denken ?


azenzar_souss

Citaat van: Bouthghmas op 17/06/2010 om 16:35:15
Agma, trek het je niet zo aan. Je moet daar boven staan. Het is sowieso tijd voor ons elkaar beter te leren kennen en to reach out, weet je wel.

Dat vind ik ook awma maar sommigen kunnen er echt in overdrijven, op den duur is het meer propaganda jegens een hele Amazigh bevolkingsgroep dan een onschuldige opmerking. Soms lees ik opmerkingen van personen die niet eens geprovoceerd zijn om zulke onnodige veralgemeningen en denigrerende uitspraken te maken jegens een volledige Amazighvolk. Om het te houden bij een paar recente voorbeelden:

“Last time I checked waren de Ichel7iyen uit de Atlasgebergte een van de meest verarabiseerde Imazighen en tevens ook een van de passiefste Imazighen van vandaag....”

“Het feit dat jij nooit de moeite hebt genomen om een keer met een Ase7raoui in discussie te gaan of te vragen naar zijn mening, terwijl je wel jouw Soussie mening al klaar hebt staan, zegt al genoeg over jouw kortzichtige en haatvolle wereldbeeld”

“Omdat sommige Ichel7iyen zo kortzichtig zijn dat ze anno 2010 nog steeds niet hun vijand kunnen herkennen, wil ik best wel een handje helpen om hun simplistische wereldbeeld te verbreden….>”

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13474.390

“ben jij trouwens zo dom naief geworden dat je ondertussen niet weet hoe het komt dat er meer isisiyyen en icelhiyyen op tv zijn?”

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13570.msg259423#msg259423

“Niet helemaal. Dat jongetje dacht dat je het wijnglas moest eten en de drank teruggeven, zoals het een goede Soessie betaamt.”

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=12166.msg244273#msg244273

Zonder een slachtofferol te willen spelen, merk ik toch dat het blijkbaar doodnormaal is geworden en word er nauwelijks iets over gezegd. Vervang nu Ichelhijen of Soussi met Riffijn en je zult zien wat voor reacties je zult krijgen dan is het niet zo onschuldig meer. Dit is toch nergens voor nodig, als een Ashelhij hier een Arifi provoceert en de Arifi scheld terug, dan kan ik dat nog begrijpen. Dit niet, toch niet op een Amazighforum.

Zo’n uitspraken maken het alleen moeilijker om als Imazighen dichter bij elkaar te komen. Tussen ons staat al -buiten geografisch een grote afstand-, onwetendheid, vooroordelen, tribalisme en allerlei gestook vd Makhzen en mensen die ons opzettelijk uit elkaar proberen te halen. We hoeven het niet erger te maken.

azenzar_souss

#34
Citaat van: Bouthghmas op 17/06/2010 om 16:35:15
Ik begin jullie net pas echt een beetje te leren kennen via Tamazight TV.  Wat vind jij eigenlijk van dat plan ? Denk je dat Imazighen er voor moeten gaan of moeten we eerst bij andere dingen beginnen alvorens we aan een standaard Amazightaal mogen denken ?

Dit is een zéér moeilijke kwestie, 3 Amazightalen ff gaan standaardiseren. Hoe kan je zoiets bewerkstelligen vraag ik mij dan af, welke woorden uit welke dialecten/talen ga je dan gebruiken. Er zal niet altijd een oud gemeenschappelijk woord te vinden zijn. Ik ben persoonlijk geen voorstander van een Standaard-Amazightaal omdat ik niet overtuigd ben dat het zal werken. Ik denk niet dat je een Masmuda-Zenata-Senhaja taal/dialecten in 1 kan mixen, ik snap niet eens het nu ervan eerlijk gezegd want wat ben je ermee?

Ik zou liever zien dat men gaat werken met hetgeen nu al klaarstaat. Er zijn zoveel vertaalde Amazighwoordenboeken in het lattijns/Arabisch, velen dateren zelfs vd protectoraat, anderen zijn daarna vernieuwd, in elke Amazightaal is er wel 1 te vinden. Onderwijs deze Amazightalen al in de Amazighregio’s (Souss, Rif, Atlas) en erken ze als officiële Marokkaanse talen naast het Arabisch en Frans. Mss met het Zwitsers model in gedachte.

Onderwijs deze talen in het Lattijns/Arabisch ipv in het Tifinagh, daar is het wat mij betreft veel te vroeg voor. Men kan mss een kleine basic Tamazight vd Atlas, Arif en Souss (genoeg om te communiceren met Imazighen, het hoeft geen dichtersniveau te zijn..) onderwijzen in Marokko verspreid over verschillende jaren, afhankelijk vd regio moet men zien op welke vd 3 Amazightalen er nadruk gelegd moet worden bv: In Tanger, Tetouan, Chaouen, Oudja, Larache.. een basis Tamazight n’Arif ( aangezien zij daar een grote groep vormen). Meknes, Fes, Rabat: Atlas Tamazight. Casablanca, El Jadida, Marrakech,.. een basic Tashelhit. Hetzelfde op Douanes, luchthavens en vluchten naar Marokko: Tamazight n’arif in de luchthavens van Nador, El Hoceima enz en het Tamazight vd regio ook gebruiken bij de instructies tijdens de vluchten… Mss is dit allemaal te simplistisch en onrealistisch voorgesteld maar persoonlijk zou ik meer in die richting denken dan een onbestaande taal te creëren.

In mijn mening hoort een Marokkaanse instituut niet zomaar te gaan prutsen aan het Tifinagh of een Standaardtamazight, hier moeten Imazighen uit alle regio’s aan meewerken. Dus Touaregs, Chawi’s, Chenwa’s, Inefusen enz betrekken bij de standaardisering vh Tamazight en zien of het wel kan en dan pas bekijken hoe dit per land kan aangepakt worden. Vooral die Tifinagh, het is een geschrift van alle Imazighen, niet alleen de Marokkaanse Imazighen. Op den duur heeft iedereen zijn eigen Tifinagh wordt het een boeltje.

Ik zie de Standaardisering vh Tamazight zelfs als een gevaar voor de Amazigh-eenheid want als er wel iets is dat redelijk verschilt (ondanks alle gelijkenissen) tussen de Imazighen in Marokko is het wel de taal. Velen zullen niet willen “lenen” uit andere Amazightalen, of zullen geen aangepaste of vernieuwde Algemene Tamazight willen spreken. Dus dit zal enkel voor meer verdeeldheid zorgen, vrees ik. Het is nu al begonnen, zie enkel al deze topic.

Tanmirt awma,

buɛluz

#35
Error 404 - Not found

Botermes

Jonge, doe eens een keer normaal man ! Je kan toch gewoon aangeven waarom je het niet met hem eens bent zonder al dat soesie dit soesie boy dat. Je bent hier om gedachten en ideeën uit te wisselen niet om mensen lesjes te leren.
Maar ik weet het. Slechte gewoontes leer je nou eenmaal heel moeilijk af.

buɛluz

#37
Error 404 - Not found

Botermes

Ik kan me voorstellen dat hij juist daar gevoelig voor is. Houd je daar dan geen rekening mee ? Je bent zo kil en meedogenloos. Waarom eigenlijk ?

buɛluz

#39
Error 404 - Not found

Botermes

In dat geval vallen arrogantie, gebrek aan fatsoen-zelfrespect-manier en onbeschoftheid zeker onder mannelijkheid.
Haqram iju badad a bouthaqihvt...Met je spanjolennaam. Wat wordt je volgende nick ? La isla bonita ...

3ich

Citaat van: Bouthghmas op 24/06/2010 om 07:11:42
In dat geval vallen arrogantie, gebrek aan fatsoen-zelfrespect-manier en onbeschoftheid zeker onder mannelijkheid.


Onder jou soort mannelijkheid zeker.

Ach man, je kan niet eens een fatsoenlijk antwoord geven op hoe je een marmita klaar maakt.

Elke nieuweling die hier komt, jaagt men net zo hard weer weg. Zo blijven jullie maar op elkaar reageren en als kippen kakelen. K wil hier ook wel is andere reacties en meningen van andere mensen uit andere gebieden lezen bijv uit de Souss of Atlas, Iqbeliën wat mij betreft uit Tora Bora.

K heb het hier wel gezien met jullie. Stakkers!