Een nieuw expansionisme wacht de Riffijnen op

Gestart door arriset, 03/06/2010 om 19:08:26

Botermes

Citaat van: uzop op 06/06/2010 om 07:53:19
Eerst jij excuseert voor de belediging jegens Amghar Mohand Khattabi. ik zou het debat na uw verontschuldigingen hernemen.
U dufid min gha dinid ruxa ma ? Dawdid zi thghorfat ma uxa ticad ayd marka ni usaqsi ? Majd thibohrya...

arriset

hij is van traditie bij arabisch imperialistisch de anderen van de misdaden te beschuldigen begaan door hen

ons de Imazighen, we hebben nooit de arabieren van hun cultureel recht verboden, wij hebben nooit de Arabieren van hun aarde gekoloniseerd en verjaagd, wij hebben nooit bij duizendtallen van de Arabieren afgeslacht...

alsdan, wie zijn de racisten, wij of u ?

betreffende Amghar Mohand Khattabi, heeft hij altijd de arabieren als kolonisatoren beschouwd:

bron: Guerres et paix au Maroc: reportages, 1950-1990 Par Attilio Gaudio

Citaat van: Lezer op 06/06/2010 om 13:55:36
Iedereen verdient respect, maar niets en niemand is heilig! echt niets of niemand, tenzij je het of hem of heilig verklaard hebt.
Sauf mohamed allouie (M666) bien sûr, lui tu le vénères!

Citaat van: Bouthghmas op 06/06/2010 om 13:57:08
U dufid min gha dinid ruxa ma ? Dawdid zi thghorfat ma uxa ticad ayd marka ni usaqsi ? Majd thibohrya...
ok, dus bevestigt jij jouw belediging

marra ammen ruh' uwc taxna i arebi inek mohamed allouie

Lezer

Citaat van: uzop op 06/06/2010 om 14:00:42

Sauf mohamed allouie (M666) bien sûr, lui tu le vénères!

Je maakt de uitzondering, want je wil niet begrijpen of horen, je moet altijd je denkbeeld handhaven zodat je uitgangpunt altijd als geldig blijft beschouwen. Vergeet niet dat "zyada man ras lhmaq".

+ je taalgebruik verraadt aan je achterlijkheid.

arriset

Vergeet niet dat "aghyul ittghima aghyul", j'espère que votre reine vous comble.

u bent dat een hypocriet, il n'y a que la vérité qui blesse, vos insultes montrent clairement votre double petit jeux, allez au diable vous et votre clique d'adorateur du satanistes mohamed allouie

buɛluz

Error 404 - Not found

arriset

Contrairement à toi, je ne fait pas endosser des opinions (ordurière) à des personnes mortes alors que ne les ont jamais prononcés.

Cela montre que tu es une crapule et que tu as un manque totale de respect envers Amghar Mohand Khattabi.

Amghar Mohand Khattabi savait très bien à quoi s'attendre avec les impérialistes arabes puisque il en a fait les frais, ces colonisateurs n'ont cessé de le dénigrer et de l'insulter (montagnard, sale amazigh, vieux...)

Amghar Mohand Khattabi était un nationaliste rifain et voulait l'indépendance de son pays, et je m'inscris dans le même état d'esprit philosophique et politique que notre noble héros, à savoir azuraf n arrif

buɛluz

Error 404 - Not found

arriset

:-)

Wat hebt jij verstaan ?

ten eerste, zijn eerste zin is duidelijk, vervolgens de tweede moet men het zetten in zijn context

mais = but
à présent = at present, now
fils de l'islam = tarwa n imselmen

dus spreekt hij over de politieke situatie van zijn tijdperk. op dat moment, de Arabieren controleerden niet de politiek van het Maghreb. nu is de situatie ernstiger de Arabieren zijn de meesters van het Maghreb (het versterkt de eerste zin). Vervolgens spreekt hij over de draden van de islam, hij omvat iedereen islamitisch niet alleen de Arabieren (hij vraagt de hulp van de moslims zoals in 1925 voor de "société des nations", maar geen enkel muslim land heeft de Riffijnen geholpen, integendeel op dat moment, werden de Arabieren aan het Frans en het Engels tegen osmanisch verbonden!).

de geschiedenis heeft ons getoond dat de Arabieren de politieke ideeën van Amghar Mohand Khattabi niet hebben willen volgen, zij hebben met de westerse machten (plan van USA en Egypte tegen URSS) samengewerkt om hun vazal in onze aarde te zijn. de Imazighen worden door de Arabieren met de hulp van westers en de Arabieren van het Midden-Oosten gekoloniseerd.

daarentegen de ophelderde huidige context nog meer de zin van Amghar Mohand Khattabi.

ik ga je terugsturen jouwe zin : "Waarom plaats je ook niet de zin volgend op bovenstaande quote uit Guerres et paix au Maroc: reportages, 1950-1990 - Attilio Gaudio?"

Ik maak deel deze afstammelingen uit, ik duw dezelfde schreeuw : Imazighen ghar Fes

de berichten is duidelijk, wij moeten de meesters bij ons zijn

buɛluz

Error 404 - Not found

arriset

u ontkent dat de Imazighen worden gekoloniseerd zoals Amghar Mohand Khattabi zegt.

u ontkent dat de Imazighen vrij moeten zijn zoals Amghar Mohand Khattabi zegt.

u ontkent dat de Imazighen hun land moeten besturen zoals Amghar Mohand Khattabi zegt.

u ontkent dat de Imazighen een volk staatloosheid zijn want hij wordt door de arabieren gekoloniseerd!

ik achternagaan de gedachte en de politieke filosofie van groot en edel Amazigh Mohand Khattabi, hij is de denker van het anti-imperialisme, de theoreticus van de dekolonisatie, de gids van het grootst de leider van de wereld (Mao, che guevara…)...

84 jaar van kolonisatie, bestrijden en bevrijden onze aarde !!

Botermes

Een paar dagen geleden was ik op een regenachtige middag in de bibliotheek, doe ik vaker.
Ik lees van alles wat me interesseert en toen kwam ik een boek tegen die heet geloof ik "1000 talen", over van alle talen die er op de wereld gesproken worden en sommige waarvan nog slechts 2 of 3 sprekers leven en de uitgestorven talen.
Vreemd genoeg zag ik Tacelhvit appart van Tamazight. Dus niet als onderdeel van maar naast, en dat Tacelhvit 8 miljoen sprekers heeft en Tamazight maar slechts 3 miljoen. Hé dat wist ik niet.
Maar ik begrijp begrijp de term Tacelhvit eigenlijk niet omdat ik het altijd al als gewoon een andere tamazight variant zoals alle anderen. Wat maakt het dan zo anders dat het zich helemaal afsplitst  van Tamazight ?

arriset

een studie (with Swadesh list) van David Hart Montgomery (The Aith Waryaghar of the Moroccan Rif) toont aan dat de het Tamazight (Rif) en de het Tashelhit hebben zich geleden 2900 jaar gescheiden.

het is hetzelfde met de Arabische taal en de Hebreeuwse taal

Amdawkel

Citaat van: uzop op 14/06/2010 om 20:35:53
een studie (with Swadesh list) van David Hart Montgomery (The Aith Waryaghar of the Moroccan Rif) toont aan dat de het Tamazight (Rif) en de het Tashelhit hebben zich geleden 2900 jaar gescheiden.

het is hetzelfde met de Arabische taal en de Hebreeuwse taal
Dus tachelhit is geen tmazight? En jouw taal wordt nooit aangeduid als tarifit?

Amdawkel

Citaat van: Bouthghmas op 14/06/2010 om 19:57:21
Een paar dagen geleden was ik op een regenachtige middag in de bibliotheek, doe ik vaker.
Ik lees van alles wat me interesseert en toen kwam ik een boek tegen die heet geloof ik "1000 talen", over van alle talen die er op de wereld gesproken worden en sommige waarvan nog slechts 2 of 3 sprekers leven en de uitgestorven talen.
Vreemd genoeg zag ik Tacelhvit appart van Tamazight. Dus niet als onderdeel van maar naast, en dat Tacelhvit 8 miljoen sprekers heeft en Tamazight maar slechts 3 miljoen. Hé dat wist ik niet.
Maar ik begrijp begrijp de term Tacelhvit eigenlijk niet omdat ik het altijd al als gewoon een andere tamazight variant zoals alle anderen. Wat maakt het dan zo anders dat het zich helemaal afsplitst  van Tamazight ?
Al deze talen zijn dialecten van het tmazight, tachelhit is gewoon de noordwestelijk dialect van het tmazight.  Deze imazghen zijn veel eerder naar het westen vertrokken, de riffijnen van vandaag zijn imazghen die jonger in het westen zijn dan de huidige zuidelijke imazighen, volgens mij is de taal die nog door een kleine groep jbala gesproken wordt sterk te vergelijken met het tmazight uit de atlas. De rifijnen van vandaag hebben kwa taal veel met de chaoui uit de aures gebergtes in Algerije en Tunesie.

Maar alsnog zijn al deze sterk verbonden met elkaar. Amazigh in Egypte  http://www.youtube.com/watch?v=MtK3sCs-Jlk

Asrem

Uzop heeft gelijk!
We zouden geen eer doen aan al onze voorouders,broeders en zusters die voor ons Arif gestreden hebben.
Wij Riffijnen zouden trots op onze taal en afkomst moeten zijn en geen minderwaardigheidscomplex aan laten praten door ishelhiejen, al dan niet in samenwerking met die piraten van IRCAM en Rabat.
Desnoods 2 talig met Darija als tweede taal, maar nooooit Tarifit inruilen voor ook weer een onbekende taal uit het zuid-westen,of welk andere dan ook.
Geen Tifinagh bullshit,maar gewoon latijn !
Geen Darija,Tassousiet-tashelhieth-tamazight of wat dan ook maar Tarifit !