Oak Island en Tifinagh

Gestart door Amdawkel, 23/05/2010 om 11:50:25

Amdawkel


Oak Island is een eiland in de provincie Nova Scotia in Canada. Het met eikenbomen bedekte eiland is een van de meer dan 350 eilanden in de Mahonebaai. De dichtstbijzijnde steden zijn Halifax in het noordoosten, Chester  in het westen en Lunenburg in het zuiden.

Oak Island is vooral bekend wegens verhalen over een put met geld (The Money Pit) die zich op het eiland zou bevinden. In de laatste twee eeuwen hebben tientallen schatgravers hier hun geluk beproefd. Het eiland is tegenwoordig privé-bezit.

De geschiedenis van de geldput begint in 1795. De zestienjarige Donald Daniel McGinnis ontdekte bij een alleenstaande eik een kale tak waaraan ooit iets zwaars leek te zijn opgetakeld. Hieronder bevond zich een ondiepe vierkante kuil. Samen met zijn vrienden John Smith en Anthony Vaughan werd de kuil uitgediept. Op 1,20 meter diepte vonden ze een laag platte stenen en in de wanden waren houweelsporen te zien. Op 10, 20 en 30 voet (± 3, 6 en 9 meter) diepte ontdekten ze horizontaal naast elkaar gelegde rijen boomstammetjes. Toen ze op tien meter diepte het grondwaterpeil bereikten en nog niets hadden gevonden gaven ze het op.


Op deze plek is een stuk steen gevonden met letters die sterk lijken op het tifinagh van de imazghen ..



buɛluz

#2
Error 404 - Not found

Lezer

Tifinagh werd in alle richtingen geschreven!

Er is zo'n boek (dat ik niet gelezen heb):
Proto-Tifinagh and proto-Ogham in the Americas
door David H. Kelley

buɛluz

#4
Error 404 - Not found

Lezer

Ik baseer me niet op dat boek.
Het werd gewoon in alle richtingen geschreven!

buɛluz

#6
Error 404 - Not found

Lezer


arriset

Citaat van: Señor Canardo Temporalmente op 23/05/2010 om 12:10:57
De gelijkenis is voor een leek wel allemaal leuk en aardig, maar de oude Imazighen schreven het Tifinagh bijna altijd in verticale richting van beneden naar boven. Pas in de moderne tijd is men het Tifinagh (of eigenlijk het neo-Tifinagh) in horizontale richting gaan schrijven....
het is vals!

http://tamazight.forumactif.com/tamazight-historique-f5/recueil-des-inscriptions-libyques-t352.htm


trouwens hoe jij weet of hij loodrecht of horizontaal schrijft ?

buɛluz

#9
Error 404 - Not found

Lezer

Dat dat iets met andere te maken heeft, zou ik niet weten, noch beweren! Wel, dat het in alle richtingen geschreven wordt, en dat zie je op die rotsen onder de schitterende zon of in grotten!

buɛluz

#11
Error 404 - Not found

Lezer

Blijf kalm, haal diepe adem, bij complicaties bel het noodnummer!

Gekalmeerd?
Dan is mijn nut om je argument te verbeteren:
"maar de oude Imazighen schreven het Tifinagh bijna altijd in verticale richting van beneden naar boven".

Nogmaals een oproep om kalm te blijven, want dat is schadelijk voor uw zenuwen! (De mijne ook :D )

buɛluz

#13
Error 404 - Not found

arriset

Citaat van: Señor Canardo Temporalmente op 24/05/2010 om 12:45:44
Tuurlijk als jij te zenuwachtig wordt om een eigen mening te vormen in deze discussie dan zal ik je wel ff de tijd gunnen om die hersenen aan het werk te zetten. Hoeveel tijd heb je trouwens nodig om erachter te komen dat de meeste Tifinagh sporen die gevonden zijn in Marokko/West-Algerije/Canarische eilanden/Westelijke Sahara (= westelijke varianten van het Tifinagh) in de meeste gevallen op verticale wijze werden geschreven?   
het is vals!