Woordenlijst ivm Tamazight TV

Gestart door Botermes, 15/04/2010 om 16:41:46

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

overwinning=tarnawt

politiek=tasertit

graden (celsius)= tiskfal

revolutie = tagrawla

mening = tannayt

midden, centrum = ammas dus centraal is anammas

zee = yil


Botermes

#46
Dank je wel , ayuma.

Heb je trouwens de laaste tijd op Tamazight TV gezien dat ze heel de tijd dat liedje uit die film ' The time machine' gebruiken ? Je wordt er gewoon kotsmisselijk van. Dat liedje van de Eloi, dat toekomstige primitief volkje dat door die monsters wordt opgegeten. Best wel een mooi nummer, alleen moet je dat nou net niet te vaak horen.

Wat ik ook nog wat minder vind van de zender is de taboe die er heerst over de Amazigh-vlag. En de Algerijnse Tamazight zender daar heb ik helemaal geen goed woord voor over. Niks anders dan heel de dag nationalistisch gezeik over hoe heilig Algerije zogenaamd voor de Imazighen is.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Citaat van: Vuthghmas op 02/03/2012 om 16:39:02
Dank je wel , ayuma.

Heb je trouwens de laaste tijd op Tamazight TV gezien dat ze heel de tijd dat liedje uit die film ' The time machine' gebruiken ? Je wordt er gewoon kotsmisselijk van. Dat liedje van de Eloi, dat toekomstige primitief volkje dat door die monsters wordt opgegeten. Best wel een mooi nummer, alleen moet je dat nou net niet te vaak horen.

Wat ik ook nog wat minder vind van de zender is de taboe die er heerst over de Amazigh-vlag. En de Algerijnse Tamazight zender daar heb ik helemaal geen goed woord voor over. Niks anders dan heel de dag nationalistisch gezeik over hoe heilig Algerije zogenaamd voor de Imazighen is.

Ik heb een probleem met die Tawayighalt Fadwa Amghar die ongebruikelijke woorden als dounith voor atass en te veel Arabische termen gebruikt, ze mag een voorbeeld nemen aan Nadya Soussi, tsawal Tamazight iyizdign, nettat telmad Toutlayt nichan s iwaln imaynoutn

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

boom: askloe (s tarifit: as-shroe)

boer: amkraz (komt van kerz (sherz s tarifit) wat landbouw bedrijven betekent

merk op hoe we de 'k' in schrijftaal als een 'sh' gebruiken

bos: tagant

dieren: imoedar

jacht: tagmart (taymart s tarifit)

zout: tissint ipv remre7 (arabisch)

ajuin: azzalim

wedstrijd: am7izwar

bedrijf: tadrawt (ipv sharika)

handel: tasbabt (ipv tijara)

economie: tadamsa

nationaal: tanamoert (bijvoorbeeld: nationale ploeg = taraboet tanamoert)

probleem: tamoekrist (ipv moeshkil)

volk: agdoed (tagdoeda: republiek)

tentoonstelling: asfsar (denk aan fsar (uithangen) )

werk: tawoeri (ipv rkhadmeth)

familie: tawashoelt (tawja s tachl7it)

oplossing: afsay

antwoord: tamraroet

vraag: asqsi


Botermes

Tqadixc ay Amakraz,

Als je zo nu en dan ons een woordenlijst voorschotelt is dat goed voor de ontwikkeling van onze mede-imazighen. Hiermee bereik je meer  dan alleen maar een verwijzing naar een url.


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

tidhet atawmat, tanmirt. twaridh ntag tizmar

uw commentaren zijn dan weer verhelderend en hebben voor mij heel wat in perspectief geplaatst, vooral wanneer ik me erger aan de laksheid van Imazighen die niet op zoek gaan naar hun taal of zelfs naast zich neerleggen.

Botermes

Weet je wat ik jammer vind van die zender ? Dat ze nooit van die echt bekende Imazighen, met name topsporters, voor hun shows weten te strikken terwijl sommigen echt welwillend zijn. Neem bijvoorbeeld Nordin Amrabat, die liep een keer van het veld af  en wees een franstalige journalist af en zei dat hij alleen maar Nederlands, Riffijns en Arabisch spreekt. Pas later, de volgende wedstrijden, gingen die schijtluizen daar op af om hem iets te vragen in het Riffijns.

Ik denk dat het geen probleem voor hem is om zelfs naar die shows te komen. Het is een gezellige jongen. Berrada die spreekt ook een Tamazight. Die donkere jongen, die Asousi, El Arabi als ik het goed heb, die ook. Dit is nog allemaal zonder de Nederlandse Riffijnen. Kijk wat er allemaal aan mogelijkheden zijn en ze doen geen flikker. Met topsporters haal je ook hogere kijkcijfers. dat mag ook wel eens ipv dat ze alleen maar van die zangers en cabaretiers ontvangen.

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Inderdaad, dat kan het bewustzijn echt bevorderen onder de jonge Imazighen. Wat ik wel een goed initiatief vind is al ze naar Libië of Tunesië trekken om de Amazigh gemeenschap daar in de aandacht te brengen. Dat schept voor de mensen een band, dat onze wensen en verzuchtingen worden gedeeld over verschillende gebieden.

Het is belangerijk dat we één entiteit vormen binnen Tamazgha en over de grenzen heen samenwerkingen onderhouden of een Amazigh Unie ofzo, er zou alleszins meer consensus bestaan dan bij die irghmen i3rabn.


Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Een volledige en nauwkeurige woordenboek van de algemene mediatermen --> http://www.ircam.ma/doc/divers/Lexiquemediasfr.pdf

Deze zal je zeker wegwijs maken in ons volwaardig lexicon.

Azul, sitimagh adtlamden atass zi amawal a, tanmirt

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

asenfar: project

asdaw: dossier

aboerez: trots, fierheid