Woordenlijst ivm Tamazight TV

Gestart door Botermes, 15/04/2010 om 16:41:46

Botermes

#30
Dit onderwerp is meer bedoeld om woorden zelf te bespreken ipv de schrijfwijze in het abc.
Gisteren met oud en nieuw heb ik weer eens een avondje TamazightTV gekeken en weer eens wat opmerkelijke woorden opgepikt.
Thraboet,NLse schrijfwijze of thrabout FRse schrijfwijze. Dit vind ik wel een leuk woordje. Het kan naar mijn gevoel 3 dingen betekenen : Een lied, een optreden of een show.
Wie weet hier meer over te vertellen ?

Azidane

Citaat van: Marlist op 01/01/2011 om 11:14:06
Dit onderwerp is meer bedoeld om woorden zelf te bespreken ipv de schrijfwijze in het abc.
Gisteren met oud en nieuw heb ik weer eens een avondje TamazightTV gekeken en weer eens wat opmerkelijke woorden opgepikt.
Thraboet,NLse schrijfwijze of thrabout FRse schrijfwijze. Dit vind ik wel een leuk woordje. Het kan naar mijn gevoel 3 dingen betekenen : Een lied, een optreden of een show.
Wie weet hier meer over te vertellen ?


Gezien je bron zou het in Tmazight dat ze in Atlas of Souss spreken een van de drie van jou betekenissen kunnen hebben. In onze taal, het Riffijns lijkt het het meest op "dragen", "op de rug dragen".

- Ta7enjaat (Ta7ramt) Thrabout asegmie goe3roe - Het meisje droeg een baby op haar rug

- Thrabout erginsit - Zak dragen (is een Riffijns spreekwoord vergelijkbaar met de NL woorden slijmbal, of hielenlikker)


Botermes

Citaat van: Azidane op 01/01/2011 om 18:16:19
Gezien je bron zou het in Tmazight dat ze in Atlas of Souss spreken een van de drie van jou betekenissen kunnen hebben. In onze taal, het Riffijns lijkt het het meest op "dragen", "op de rug dragen".

- Ta7enjaat (Ta7ramt) Thrabout asegmie goe3roe - Het meisje droeg een baby op haar rug

- Thrabout erginsit - Zak dragen (is een Riffijns spreekwoord vergelijkbaar met de NL woorden slijmbal, of hielenlikker)
Wat jij bedoelt is een werkwoordsvorm. Mijn thraboet is een zelfstandignaamwoord. Er komen nieuwe woorden die hoef je niet te meteen te zien als Sous of Atlas. Heey maat,vergis je niet, Imazighen verzinnen ook nieuwe woorden. Daar naast komen oude woorden die in de vergetelheid zijn geraakt ook weer terug.
Echte Tamazight is niet zo iets van : Ewa mlih cha ma, ofzo iets. Begrijp je wat ik bedoel, athawmat ino ?

Azidane

Citaat van: Marlist op 02/01/2011 om 04:20:14
Wat jij bedoelt is een werkwoordsvorm. Mijn thraboet is een zelfstandignaamwoord. Er komen nieuwe woorden die hoef je niet te meteen te zien als Sous of Atlas. Heey maat,vergis je niet, Imazighen verzinnen ook nieuwe woorden.

Wat jij hebt gehoord weet ik natuurlijk niet, het zou handiger zijn als je de zin plaatst waarin je het woordje hebt gehoord. Context needed!

Wat ik wel wist is dat jij suggereerde dat het show, lied, of optreden "moest" betekenen. Nou wist ik dat Swasa, dat wel vaker gebruiken in relatie met muziek, vandaar dat ik een link zag met onze broeders in het zuiden.

Zie hier enkele commentaren op Swasa muzieksites:

trabot inerzaf ayouznsn ntnid oudadn 3zan bzafffffffffff
http://www.babrio.com/partie-25--musique-amazigh--bnat-inerzaf-musique-du-souss,894.html

tnmirt bahra izozwan i trabot n toudert
http://rachidino.musicblog.fr/698471/toudert-zrih-ajig-ilan-tojjout/

azul aytmatnkh arkntchkar ba8ra f tchjilnon i3azan trabot nojoum tata tanmirt non ba8ra i3zan
http://ouchrif.musicblog.fr/693888/Raissa-Fatima-Tabaamrante/

azoul i3zan ayat trabout i3zan bahra
http://sport-trops.com/marocfoot/2008/01/03/video-clip-imghran-et-dmseria/



Citaat van: Marlist op 02/01/2011 om 04:20:14Daar naast komen oude woorden die in de vergetelheid zijn geraakt ook weer terug.
Echte Tamazight is niet zo iets van : Ewa mlih cha ma, ofzo iets. Begrijp je wat ik bedoel, athawmat ino ?

Ja dat is mij bekend, daar kan ik je uren over vertellen, maar laten voor nu ons eerst concentreren op Thrabout.

Botermes

Het ligt voor de hand dat het een lied betekent, nu nog even een bevestiging van een Asousi of Achelhi.
Hey Amdawkel maak je zelf eens nuttig. Wat is het ?

argaz

trabut/terrabut/trabbut = team, groep... (waarschijnlijk van arabische oorsprong)


Medeplichtige

thrabout betekent music group
tabadout tamazight betekent canaal tamazight
tagathart betekent tamaqrant(tamazight zayan).

Botermes

Wat ik van mezelf begrepen heb is dat een "amsawar" een interview is, maar nou hoor ik ook van een "amsawad" en dat is denk ik een uitzending of een reportage.

Medeplichtige

Citaat van: Alasian op 26/05/2011 om 02:33:43
Wat ik van mezelf begrepen heb is dat een "amsawar" een interview is, maar nou hoor ik ook van een "amsawad" en dat is denk ik een uitzending of een reportage.

[/quote
wat ik wel weet is dat juist amsawad een ontmoeting of al liqaa betekent.

abrid

Citaat van: Alasian op 26/05/2011 om 02:33:43
Wat ik van mezelf begrepen heb is dat een "amsawar" een interview is, maar nou hoor ik ook van een "amsawad" en dat is denk ik een uitzending of een reportage.


Amsawad=Communicatie

Medeplichtige

amsuthes betekent computer volgens de ircam woordenboek.
kijk hier voor nader informatie > www.ircam.ma/doc/publica/lexique-amazigh
je moet wel tifinagh lezen.




abrid

Citaat van: Medeplichtige op 26/05/2011 om 22:30:31
amsuthes betekent computer volgens de ircam woordenboek.
kijk hier voor nader informatie > www.ircam.ma/doc/publica/lexique-amazigh
je moet wel tifinagh lezen.





Dat was ooit Iselkem

yuba wis sin

aghatar betekent niet ameqran, het betekent president.



Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

Citaat van: Vouthghmas op 01/05/2010 om 16:11:19
Hey trouwens, weet iemand wat in het sousisch of chelhvisch een woord dat ongeveer klinkt als 'scart'. Net als scart van een scartaansluiting, weet je wel.
Ze zeggen vaak " mat scart". Wat betekent dat ? Tis wel een werkwoord, denk ik.

mat skard wil zeggen 'mayn taggad' of wa doe je

Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ

wereld=amadal

regering= tanbadt

muziek=azawan

amkraz=landbouwer

economie=tadamsa