Israël en politieke partijen in NL

Gestart door Amando, 08/04/2010 om 16:40:24

Amando

Wat wil de partij waarop u gaat stemmen met Israel? Bijna alle voorlopige verkiezingsprogramma's zeggen er iets over; niet altijd positief. Hier de passages van bijna alle partijen: ze kunnen nog geamendeerd worden!Het volgende vonden wij, in alfabetische volgorde, in de voorlopige verkiezingsprogramma's. Alleen dat van de PVV ontbreekt nog. Dit zeggen ze er nu over; als de uiteindelijke tekst bekend is, staat dat erbij vermeld.

Amando

#1
CDA-programma; Deze partij besteedt geen aandacht aan het Midden-Oosten. Minister van Buitenlandse Zaken, Maxime Verhagen verwijst desgevraagd naar zijn toespraak voor het CIDI symposium in het Vredespaleis op 9 maart. Het CDA beleid komt overeen met zijn CIDI speech, zegt Verhagen. Daarom hieronder de beleidspunten van zijn toespraak:?Het lijkt wel alsof je iets uit te leggen hebt, alsof je je moet verantwoorden, als je de zaken ook vanuit het Israëlisch perspectief wilt bezien. Bijvoorbeeld als ik in New York ben of in Genève, bij de Verenigde Naties, waar Israël bashing een soort rituele dans is geworden. (?)  Natuurlijk uit ik kritiek waar kritiek gerechtvaardigd is. U kent mij niet als iemand die van zijn hart een moordkuil maakt. Over het nederzettingenbeleid zijn harde woorden gewisseld tijdens mijn laatste bezoek aan Israël, en ik steek mijn teleurstelling over het stagneren van vredesbesprekingen ook niet onder stoelen of banken, of dat nu Palestijnse of Israëlische stoelen of banken zijn.

Amando

tegelijkertijd vind ik het onbestaanbaar dat het bestaansrecht van de staat Israël nog steeds niet algemeen aanvaard is, sterker nog, ter discussie wordt gesteld. Er zijn krachten die Israël van de kaart willen vegen. De Iraanse president laat zich regelmatig in die termen uit. Hamas heeft Israël nooit willen erkennen, noch het principe van geweld afgezworen. Waarom kost het toch zoveel moeite die zaken veroordeeld te krijgen in de VN? En waarom lijkt het wel, ook hier in Nederland, alsof men daar toch meer vergoelijkend tegenover staat? De rollen van David en Goliath zijn in de afgelopen decennia omgedraaid in de publieke opinie. Maar dat is een te eenzijdige voorstelling van zaken. Laat de criticasters van Israël zich eens uitspreken over de vraag hoe Israël zich veilig kan voelen in een omgeving die Israël niet erkent, naar het leven staat zelfs. Tegelijkertijd is en blijft het voor vrede en veiligheid in het Midden Oosten noodzakelijk dat er een Palestijnse staat komt op basis van de grenzen van '67.


Amando

CIDI is weer eens bezig mensen stemadvies te geven?