Hoe oud is de Berberse taal?

Gestart door Lezer, 21/03/2010 om 18:06:51

Lezer

Heeft er iemand een wetenschappelijk studie waarin de aftakking/ontstaan van de Berberse talen geschat wordt?


arriset

0 jaar, er bestaat geen taal die Berberse heet!

Lezer


arriset

wisselen de titel, na zal men bespreken :-)


Machmoed

We zouden meer weten van onze oorsprong als die arabieren minder hadden vernietigd en onderdrukt. Maar ik kan je vertellen dat het ouder is dan fir3aun. De egyptische faroa's hebben aardig wat overgenomen en myzra (het land van de stenen) (egypte) is een amazigh naam. Egypte is pas in de 8e en 9e eeuw gearabiseerd en pas in de 10e eeuw geislamiseerd. Augustinus (je weet wel diegene die o.a. de drieeenheid bedacht in het christendom en overgenomen door kerkvaders) was deels amazigh en deels romein. Er zijn een heleboel imazighen in de geschiedenis waar je niet 123 zou zeggen dat het imazighen waren en toch is dat zo. Tegenwoordig staan we in de schaduw van bepaalde onzin mensen met een bepaalde ideologie zonder uit te weiden wat ik daarmee bedoel. UZOP begrijpt het denk ik wel. 3antais noemen we iemend die groot en/of reus is en inderdaad Anteus zien we ook terug bij de grieken en boesathoen (de man met het paard) zien we ook terug bij de grieken als Poseidon. Ook met een soort van paard en de gelijkenis van het beeld van Poseidon is niet te vergelijken met andere griekse voorstellingen van Grieken. Logisch..Poseidon is Boesathoen..een amazigh held of God.

@ Uzop: berberse taal bestaat idd niet. Barbaroi is een denigrerend woord en de grieken en later de romeinen noemden ons zo omdat de imazighen niet veroverd konden worden. Amazigh betekent letterlijk vrije mens. Vandaar dat we niemand dulden als baas/machthebber etc. Toen de Marokkanen (arabischdeel) de Fransen hun hulp in hadden geschakeld om met de imazighen af te rekeken, bedacht Frankrijk en Marokko om de imazighen een koning te sturen waarvan ze dachten dat ze hem zouden accepteren. Hier en daar was deze politiek ingezetten koning als afleidingsmanouvre goed gelukt, totdat ze vlakbij Boekidaan (geboorteplaats van 3berkiem) duar alhoceima kwamen. Irifien hebben ze zijn kop afgehaald en op een spies gezet zichtbaar voor iedereen die het wilde zien. De boodschap was: Dit is wat we doen met bemoeizuchtige arabieren en verraders die over ons willen heersen. Tegenwoordig is het anders. r3afith tijad thnifesth!

Lezer


TheCFO

#6
ff zeuren, Machmoed, sorry. Schoolmeesterschap is alleen maar de puntjes op de i zetten.", zoals WF Hermans al zei.

Citaat van: Machmoed op 22/03/2010 om 17:14:35
Barbaroi is een denigrerend woord en de grieken en later de romeinen noemden ons zo omdat de imazighen niet veroverd konden worden.
Is een beetje overdone. Niet alleen jullie onoverwinnelijke imazighen werden zo genoemd, iedereen die geen Grieks (later Romeins) sprak werd zo genoemd. Het betekent volgens mij iets als brabbelaars.

Citeer(God is voorstellingsloos=Antropomorph).
Dit slaat helemaal nergens op. Antropomorf is iets als 'mensvormig' en dus zeker niet voorstellingsloos.

(edit 6.44 hrs: het feit dat velen God inderdaad zien als antropomorf is juist onderdeel van het probleem. Daardoor wordt het bv geen blasfemie als je stelt dat 'je God een jaloerse god is', zoals de christenen doen. Iedere sadistische mensentrek is aldus op te waarderen, iets wat kerken dan ook al eeuwen doen)

God is amorf?

matou

mischien bedoelt hij dat het een voorstelling vd mens is aangezien een mens alleen een beeld v zichzelf kent en niet in staat is zich een ander beeld te vormen v god, voorstellingsloos dus toch

TheCFO

#8
Citaat van: matou op 24/03/2010 om 14:25:48
mischien bedoelt hij dat het een voorstelling vd mens is aangezien een mens alleen een beeld v zichzelf kent en niet in staat is zich een ander beeld te vormen v god, voorstellingsloos dus toch
Het ging mij niet zozeer om het woord voorstellingsloos, met dat begrip ken ik zelfs nog wel wat in deze context.

Waar het mis ging in mijn ogen is het hilarische gebruik van het pompeus klinkende woordje antropomorph. Dat botst volgens mij volledig met de rest van zijn verhaal.

Maar ja, hij is politicus ( of wil dat worden) en zal dus wel geen probleem zien in een beetje interne inconsistentie of een loos gebruik van woorden.

arriset

Citaat van: Machmoed op 22/03/2010 om 17:14:35
Tegenwoordig is het anders. r3afith tijad thnifesth!
min i bdelan ?