Hoofdmenu

Un Prophète

Gestart door Señor Canardo, 15/03/2010 om 20:57:20

Señor Canardo

Naast verhitte discussies om de kennis op amazigh.nl te vergroten, ben ik ter ontspanning ook bereid om deze filmtip met jullie te delen. En ondanks dat de Algerijnse hoofdpersonage van de volgende film in een gebrekkig Darija-Frans-Corsicaans taaltje praat, heb ik hem ook betrapt op een leuke Amazigh poster aan de muur...  in zijn Franse gevangeniscelletje....>

Un Prophète wint 9 Césars

De film Un Prophète won afgelopen zaterdag 9 Césars, de Franse Oscars. Tahar Rahim won er een voor beste acteur, maar ook een voor de meest veelbelovende acteur. Un Prophète is een gevangenisfilm van Jacques Audiard. Het vertelt het rauwe leven in de gevangenis en volgt de analfabeet Malik El Djebena, gespeeld door Tahar Rahim. Om te overleven gaat El Djebena samenwerken met de leider van de Corsicaanse mafia, maar gaandeweg krijgt El Djebena zijn twijfels over de werkwijze van deze leider. Ondertussen heeft hij ook nog te maken met onderlinge ruzies tussen zijn moslim medegevangenen. Audiard zei dat zijn film geen boodschap heeft. Hij wilde slechts een film maken over 'een aardige jongen net zoals ik, maar die toevallig ook moordt'.

Het gevangenisdrama won 9 Césars, behalve voor de beste acteur, ook voor onder meer de beste film en de beste regisseur. De film dingt ook mee voor een Oscar in de categorie Buitenlandse film. Die uitreiking vindt op 7 maart in de VS plaats.

Rahim is in 1981 in Frankrijk geboren uit Algerijnse ouders. Hij studeerde sociologie en drama, maar werkte ondertussen om zijn brood te verdienen. Binnenkort verschijnt hij in de film Bitch. Dit is een film geregisseerd door de controversiële Chinese regisseur Lou Ye. Op het moment is hij betrokken bij de biopic van Si Kaddour Benghabrit, stichter van de Grote Moskee in Parijs. De film zal worden geregisseerd door Ismaël Ferroukhi van de eveneens bejubelde flim Le Grand Voyage.

Un Prophète is landelijk in verschillende bioscopen in Nederland te zien.

1 Maart 2010

http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2010/03/01/un_proph_te_wint_9_c_sars/

Ps. Voor de bitlord-ers heb ik ook nog de download-links....

Señor Canardo

Azjdhiedh

Heb de film gezien, en dat Amazigh plaatje was me ook opgevallen :).

Voor de rest is de film echt een aanrader. Vond het een ontzettendddd goeie film.

miss.F.

Ik vond de film ook heel goed, soms best rauw (vb toen hij met dat scheermesje in zn mond moest oefenen) maar dat maakte het wat geloofwaardiger

Amdawkel

Wie de film heeft gezien ziet gelijk ook dat die Corsicanen Amazigh woorden in hun taal hebben, toen die gast zogenaamd moest afluisteren omdat ie hun taaltje kon spreken. Een van die Corsicanen schreeuwde  FOEG! FOEG! van ga naar buiten ga naar buiten.

Amdawkel

http://www.youtube.com/watch?v=9OypJMdmXJY

Voor de mensen die de soundtrack ook gangster vonden... :)