Hoe maak je van Berbers een Arabische dialect ? (arabisch)

Gestart door Lezer, 14/03/2010 om 20:26:35

Lezer

Het is slordig geschreven, maar hier vind je de methoden die die mensen gebruiken om straks te concluderen dat Berbers een Arabische dialect is, of beter gezegd een oud variant van Arabisch. Het is niet verbazend om te lezen dat de Berbers arabischer dan de arabieren zelf op basis van hun taalkundige conclusies.

Hun conclusies zijn heilig omdat ze ook de koran gebruiken om die conclusie te bekomen.

Dit is in arabisch:
http://xtmazight.blogspot.com/2010/03/blog-post.html

Machmoed

Waarom zou je in godsnaam thmazighth willen veranderen in een arabisch dialect. Zijn imazighen helemaal de kluts kwijt en geloven ze die onzin van de arabieren?

Op de vraag hoe maak je van berbers (thmazigth) een arabisch dialect is het antwoord: NIET!
Hoevaak hoor ik imazighen tegen hun kinderen zeggen Ajie hna (kom hier). Als wij ook onze taal ook nog gaan verkopen, wat rest ons dan nog?
NEE! er moeten meer thifinagh-scholen/cursussen komen opdat de amazigh weer weet wie hij was en wie hij is. Het wordt tijd om uit de schaduw van de arabier te stappen, zoals de held 3berkiem dat ook inzag en ernaar handelde, maar zoals vaak zijn de verraders altijd afkomstig uit je eigen volk en zo is hij dus verraden....door een imam/refkhi nog wel en dan durven sommigen hier over islam etc. te praten alsof het mensen beter maakt.

agezzaa_iakien

Citaat van: Machmoed op 18/03/2010 om 17:06:52

NEE! er moeten meer thifinagh-scholen/cursussen komen opdat de amazigh weer weet wie hij was en wie hij is. Het wordt tijd om uit de schaduw van de arabier te stappen, zoals de held 3berkiem dat ook inzag en ernaar handelde, maar zoals vaak zijn de verraders altijd afkomstig uit je eigen volk en zo is hij dus verraden....door een imam/refkhi nog wel en dan durven sommigen hier over islam etc. te praten alsof het mensen beter maakt.
Wie is 3berkiem? Bedoel je Moulay Mohand? Deze was een grote rafqi en Islam geleerde!

Señor Canardo

#3
Citaat van: agezzaa_iakien op 18/03/2010 om 18:57:20
Wie is 3berkiem? Bedoel je Moulay Mohand? Deze was een grote rafqi en Islam geleerde!

Die ook wel eens een biertje lustte...

agezzaa_iakien

Citaat van: incognito op 18/03/2010 om 19:00:43
Die ook wel eens een biertje lustte...
Heb jij hem zien drinken? Laten we zeggen hij dronk is het dan een rede om het overal te gaan rondbazuinen? Als hij dronk hij zal gestraft worden voor zijn daden en niet jij! Hij was ook maar een mens je gaat me niet zeggen dat iedereen perfect is!

Señor Canardo

#5
Citaat van: agezzaa_iakien op 18/03/2010 om 21:08:13
Heb jij hem zien drinken? Laten we zeggen hij dronk is het dan een rede om het overal te gaan rondbazuinen? Als hij dronk hij zal gestraft worden voor zijn daden en niet jij! Hij was ook maar een mens je gaat me niet zeggen dat iedereen perfect is!

Daarom moet je hem niet op gaan hemelen voor de verkeerde dingen. Als je je geroepen voelt om Abdelkrim el Khattabi op te gaan hemelen, doe dit dan aub adhv zijn prestaties = militaire overwinning op de Spanjaarden en zijn poging tot modernisering van de Riffijnse stammenmaatschappij. En ga hem aub niet de hemel in prijzen, omdat hij een "grote refqi en islamgeleerde" was, want dat heb je ook alleen maar van horen zeggen....

agezzaa_iakien

Citaat van: incognito op 18/03/2010 om 21:13:29
Daarom moet je hem niet op gaan hemelen voor de verkeerde dingen. Als je je geroepen voelt om Abdelkrim el Khattabi op te gaan hemelen, doe dit dan aub adhv zijn prestaties = militaire overwinning op de Spanjaarden en zijn poging tot modernisering van de Riffijnse stammenmaatschappij. En ga hem aub niet de hemel in prijzen, omdat hij een "grote refqi en islamgeleerde" was, want dat heb je ook alleen maar van horen zeggen....
niet van horen zeggen mijn grootvader allahi rahmoe heeft hem persoonlijk gekend. Ik prijs niemand de wereld in ik zeg gewoon waar het op staat. 3aaweth dat interesseert me niet wat die mens heeft gedaan ik viseer me gewoon op machmoud shittan awargan

Señor Canardo

Citaat van: agezzaa_iakien op 18/03/2010 om 22:11:54
3aaweth dat interesseert me niet wat die mens heeft gedaan ik viseer me gewoon op machmoud shittan awargan

Jouw antwoord is veelzeggend, maar desalniettemin vraag ik mij oprecht af wat je nou precies bedoeld met viseren?

Amdawkel


agezzaa_iakien

Citaat van: incognito op 18/03/2010 om 22:31:37
Jouw antwoord is veelzeggend, maar desalniettemin vraag ik mij oprecht af wat je nou precies bedoeld met viseren?
Met viseren bedoel ik "ik richt mij tot een bepaalde persoon"

MBTiza

Citaat van: Machmoed op 18/03/2010 om 17:06:52
zoals de held 3berkiem dat ook inzag en ernaar handelde, maar zoals vaak zijn de verraders altijd afkomstig uit je eigen volk en zo is hij dus verraden.....

abdkrim had de oude amazigh politieke structuur ook ingeruild voor een arabische structuur, de amghar werd een qaid, de aith arw3ien werden niet meer gebruikt etc.

Mister1979

Abdelkarim Elkatabbi was een grote bewonderaar van Ataturk en wou naar zijn model een staat creeren. Dus een scheiding van moskee en staat en geen religueze leiders die de macht hebben.

Lezer

Waaruit blijkt dat hij een gorte bewonderaar van Atatur? Hij was maar een prestigieuse islamtische geleerde. Ik heb zelf geen hoge sterbewondering voor Abdelkarim, want het is zeker het volk die te bewonderen was.