Riffi-Sahraoui connexion

Gestart door Señor Canardo, 10/03/2010 om 12:15:36

Señor Canardo

Citaat van: Mister1979 op 14/03/2010 om 20:51:28
Incognito, probeer een keer inhoudelijk te reageren op me argumenten, want elke keer als je niks meer te zeggen hebt ga je het op de man spelen...

Ik heb jou ook nog steeds niet (inhoudelijk) horen reageren op het artikel van Ali Lmrabat of al die andere artikelen die ik hier eerder dan jij heb geplaatst. Dus ik zou zeggen: voeg maar eerst de daad bij het woord...

Mister1979

Je zou wat beter je huiswerk moeten doen Incognito en niet alleen Saharawi en Polisario propaganda moeten lezen..

CiteerEen veelbetekenend gebeuren was het ijveren voor een onafhankelijke Westelijke Sahara. Dit zorgde ervoor dat de relatie tussen Algerije en Marokko er toch iets op verbeterde nadat die verzuurd was bij de “zandoorlog” in 1963. Later stond hij wel op rand van oorlog met Marokko omdat hij een vrije doorgang wou tot de Atlantische oceaan.

Señor Canardo

#77
Citaat van: Mister1979 op 14/03/2010 om 20:56:42
Je zou wat beter je huiswerk moeten doen Incognito en niet alleen Saharawi en Polisario propaganda moeten lezen..

Je beledigt mijn intelligentie, aangezien je nog steeds weigert om te reageren op het volgende artikel geschreven door een van de beste Riffijnse (Ait Wayagher) journalisten uit Marokko van dit moment....>




Official recounted Moroccan war crimes in Western Sahara

Moroccan official recounts war crimes in Western Sahara: Ould Rachid reveals violations committed by Army Officers against Sahrawi civilians “There are several persons [...], that is three or four army officers who committed what could be called war crimes against prisoners outside off the battlefield” and “many civilians who were thrown into the desert from helicopters or buried alive,” simply because they were Sahrawis.

The one breaking the taboo confirming that several Moroccan officers have committed serious war crimes in Western Sahara is not a known leader of the Polisario Front nor a Sahrawi pro-independence militant. The one who accuses high officers of the Royal Moroccan Army is Khalihenna Ould Rachid, the current president of CORCAS (the Royal Consultative Council for Saharan Affairs).

Ould Rachid is a famous pro-Moroccan Sahrawi who has many times been minister in the governments of [Moroccan] King Hassan II and has been one of the negotiators in the recent discussions with Polisario in Manhasset in the USA.

Ould Rachid did not make these declarations publicly but behind closed doors, during meetings of the Instance of Equity and Reconciliation (IER), an organization created by [Moroccan] King Mohammed VI to clarify the grave human rights violations perpetrated during the reign of Hassan II [1961-1999].

His testimony, recorded and transcribed in 2005, was not to be made public, but the Casablanca -based newspaper Al-Jarida Al-Oula has decided to publish them in their entirety, and announcing at the same time that it possesses other recordings in the same vein from high level Moroccan figures who testified in front of the same body.

Following these serious accusations, which concern a delicate subject in Morocco (the Western Sahara conflict) not normally discussed by the regime, the President of the [Moroccan] Consultative Council of Human Rights, an official body, was dispatched to block Al-Jarida Al-Oula from publishing these documents, not to refute them.

In effect, the publication of these documents in Morocco comes at a bad time. Since March 2007, Spain’s highest judicial body has asked judge Baltasar Garzón to inquire into accusations of “international crimes” committed by “32 Moroccan leaders and officers” in Western Sahara since 1975.

These accusations are the subject of a complaint deposited on 14 September 2006 before the highest Spanish court by several Spanish human rights associations, who estimate that 542 Western Saharans have disappeared since 1975.

Garzón has decided to ask Moroccan judicial authorities if these events have been investigated or if there are penal procedures under-way against the accused persons. But for the moment he has not received anything.

In Rabat, it is feared that many of the persons mentioned in the Spanish complaint, including many still occupying positions in the Moroccan army, have been named by Ould Rachid. For his part, Ali Anouzla, the Director of Al-Jarida Al-Oula, has announced that his newspaper will continue to publish the transcripts.

17 Juni 2008

Ali Lmrabat; el Mundo

http://asvdh.net/english/?p=451

Mister1979

#78
Incognito weet je niet dat Houari Boumedienne  zelf vaak op de Algerijnse radio heeft gezegd dat de Spaanse Sahara aan Algerije toebehoord..
Polisario is gefinancieerd door Algerije om in de Sahara een marionetten staat van Algerije te maken.
Ik heb je vaak proberen wijs te maken dat het conflict gaat tussen Marokko en Algerije. Polisario is maar een instrument en als morgen Algerije de autonomie voorstel voor de Sahara accepteert  is het conflict direct afgelopen..
De Algerijnse generaals willen dat niet. Ze hebben zelf president Boudiaf vermoord omdat hij eens en voor altijd de Sahara zaak wou oplossen en de banden met Marokko wou verbeteren..


Een artikel uit 1976 van Herald Journal:



Señor Canardo

#79
Klaar, aangezien ook jij Mr.Makzen angstvallig stil blijft over het artikel van je mede-Riffijn, zijn ik en jij wat betreft de Westelijke Sahara kwestie uitgepraat. Degene die niet wil luisteren, heb ik ook niks te zeggen....>

Citeer
Ali Lmrabet is mostly known for creating the weekly satirical journal Demain on 11 March 2000, which was renamed Demain Magazine after a court case.

On 20 October 2001, Ali published an article where he suggested the possibility of the royal palace of Skhirat being for sale. One month later, he got a four-month prison sentence and a 3000-euro fine for having written the former article by the tribunal of Rabat. They didn't make any distinction between allegations and a "conditional" statement (written in the French tense of "conditionnel").

On 1 April 2003, he was again brought to the tribunal of Rabat and interviewed concerning an article in "Demain" and its Arabic version "Doumane". On 17 April 2003, he was caught by two agents of the DST (the Moroccan secret service) in the airport of Rabat while trying to get to Paris to moderate a debate on liberty in Morocco on the invitation of the JDME (Moroccan Democratic Youth Abroad). On 2 May, the director of Ecoprint â€" his publishing house â€" refused to print the issues of his publications because of the pressure he was under. On 6 May, Ali started a hunger strike to defend his rights. Unfortunately, on 16 May 2003, five simultaneous terrorist attacks shook Casablanca, killing more than 40 people and wounding many more. Following that event, an "anti-terrorist" but liberticide law was passed (similar in essence to the U.S. Patriot Act after 9/11).

On 21 May, Ali was sentenced to four years of prison for insult to the King, threatening the territorial integrity and threatening the monarchic regime. He was also fined 2000 euros and his publications were prohibited. He ended his 7-week hunger strike on 23 June after losing 22 kilograms.

On 7 January 2004, he was released after an official pardon from Mohammed VI. He was taken to court again in 2005 due to comments made in an interview, and was banned from publishing "Demain" or "Doumane" for a period of ten years, as well as being given a heavy fine.

Mister1979

#80
Citaat van: incognito op 14/03/2010 om 21:09:46
Klaar, aangezien ook jij Mr.Makzen angstvallig stil blijft over het artikel van je mede-Riffijn, zijn ik en jij wat betreft de Westelijke Sahara kwestie uitgepraat. Degene die niet wil luisteren, heb ik ook niks te zeggen....

Tuurlijk heeft Marokko mensenrechten geschonden in de Sahara, maar dat hebben ze overal in de Marokko gedaan.
Ik begrijp niet wat je ermee wilt zeggen..
Veel van die slachtoffers hebben schadevergoeding gekregen. Haider heeft ook in de schadevergoeding progamma gezeten en ze heeft iets van 50 000 dollar gekregen.


Hassan 2 heeft veel mensen laten verdwijnen en ombrengen dat is niks nieuws. Franco heeft hetzelfde gedaan en daar wordt in de Spaanse media overgezwegen.
In Algerije zijn 10 000 mensen verdwenen tijdens de burgeroorlog en niemand wil zeggen wat er met ze is gebeurd. Elke dag demonstreren hun moeders en vrouwen in Algiers..



Señor Canardo

#81
Citaat van: Mister1979 op 14/03/2010 om 21:13:12
Tuurlijk heeft Marokko mensenrechten geschonden in de Sahara, maar dat hebben ze overal in de Marokko gedaan.
Ik begrijp niet wat je ermee wilt zeggen..

En waarom heb jij dan liever niet dat ik erover die mensenrechtenschendingen praat, als jij nu zelf toegeeft dat de Marokkaanse overheid mensenrechten in de Westelijke Sahara heeft geschonden?


Ps. Denk jij dat die mensenrechtenschendingen zijn opgehouden in de Westelijke Sahara?

Mister1979

Nog een keer voor Incognito
Die nog steeds niet door heeft dat Algerije het Sahara conflict in stand houdt en vroeger hetzelf wou hebben.
Ze hadden zelf het Polisario beter bewapend dan het PLO.




Mister1979

#83
Citaat van: incognito op 14/03/2010 om 21:17:32
En waarom heb jij dan liever niet dat ik erover die mensenrechtenschendingen praat, als jij nu zelf toegeeft dat de Marokkaanse overheid mensenrechten in de Westelijke Sahara heeft geschonden?


Ps. Denk jij dat die mensenrechtenschendingen zijn opgehouden in de Westelijke Sahara?


Nee, iedereen die zich wil afscheiden moet niet van opkijken dat die slecht wordt behandeld. Elke land in de wereld behandeld mensen die zich willen afscheiden niet goed.
Kijk eens naar Indonesie wat ze Molukkers, Javanen etc doen die onafhankelijk willen worden doen. Of kijk naar Turkije wat ze met PKK leden doen of de Russen in Tjetjenie.

Zelf democratische Spanje heeft heel veel ETA mensen laten ombrengen door doodseskaders (GAL). Ze hebben zelf  politici op de Canarische Eilanden die onafhankelijkheid eisten vermoord.
Volgens Amnesty Internationaal schendt Spanje  nog steeds de mensenrechten en martelt ETA leden..
Over Kabyliers hoef ik je niet te vertellen wat ze met ze doen in Algerije als ze autonomie eisen. Of ze krijgen de kogel of worden gemarteld..





Señor Canardo

#84
Citaat van: Mister1979 op 14/03/2010 om 21:23:12
Nee, iedereen die zich wil afscheiden moet niet van opkijken dat die slecht wordt behandeld.

Dus iedereen die een separatistische mening is toegedaan kan volgens jou geen aanspraak maken op zijn onvervreemdbare mensenrechten? Of in ieder geval niet raar van opkijken als deze geschonden worden....

I - Ook al is vast te komen staan dat volgens het artikel van Ali Lmrabat dat niet alle Sahraoui slachtoffers van de Marokkaanse onderdrukking ook daadwerkelijk militante seperatisten waren, maar ook gewoon Sahraoui burgers tussen die massagraven lagen...

II - Ook al heeft de Marokko bij het ondertekenen van Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten van de VN zich verplicht om de VN-supranationaal wetgeving te respecteren en te plaatsen boven de eigen nationale wetgeving van Marokko....

III - Ook al heeft Marokkaanse overheid diezelfde VN-wetgeving nodig om hun juridische aanspraak op de soevereiniteit van Westelijk Sahara te laten erkennen...

IV - Denk jij nou echt dat de Waarheid en Verzoeningscommissie in de Rif haar volledige werk kan doen als Riffijnse mensen zoals jij niet willen dat diezelfde Waarheid en Verzoeningscommissie ook volledige openheid geeft over de Sahraoui burgerslachtoffers?

Señor Canardo

#85
Morocco/Western Sahara: Deliver on promises of equity and reconciliation

In a new report issued today, on the fourth anniversary of his speech marking the end of the
work of the Equity and Reconciliation Commission (Instance Equité et Réconciliation, IER),
Amnesty International called on King Mohamed VI to honour the expectations raised by this
groundbreaking initiative. With the establishment and work of the IER, the Moroccan
authorities promised to tackle the legacy of gross past human rights violations in Morocco and
Western Sahara which prevailed during the period known as the “years of lead” and provide an
effective remedy to its thousands of victims. Despite these promises, only partial truths about
violations of the past have been revealed, justice has not been addressed and much needed
institutional and legal reforms to ensure that such violations do not recur have not been
implemented.

The IER, which was mandated to investigate cases of enforced disappearance and arbitrary
detention that occurred between 1956 and 1999, helped shed light on the scale and
seriousness of human rights violations in the past. Its final report, made public in January
2006, acknowledged the responsibility of the Moroccan authorities in the commission of gross
human rights violations, recommended reparation for victims and called for further actions by
the Moroccan authorities to guarantee that such violations do not recur. The Advisory Council
on Human Rights (Conseil Consultatif des Droits de l’Homme, CCDH), the national institution
for the protection and promotion of human rights, was tasked by the King to follow-up on the
IER’s work and recommendations. Amnesty International welcomed the establishment and
work of the IER. The organization enjoyed a constructive dialogue with the IER and its followup
mechanism hoping to contribute to their work by providing recommendations in light of
human rights law and standards.

In a new report entitled Broken Promises: The Equity and Reconciliation Commission and its
Follow-up
, Amnesty International provides an assessment of the work of the IER and its followup.
The organization warned that four years after the IER completed its work, its achievements
risk being debilitated by the lack of political will. Today, the onus is on the Moroccan
authorities to deliver on promises and implement key recommendations made by the IER to
ensure non-repetition.

In order not to undermine the progress made since the inauguration of the IER by King
Mohamed VI in January 2004, it is crucial that the Moroccan authorities tackle the
shortcomings and gaps in the process of addressing the legacy of the past. Amnesty
International believes that there can be no genuine reconciliation without restoring the dignity
of victims by providing a full explanation of reasons why they were victimized. Without holding
perpetrators accountable for their crimes and introducing real safeguards to protect society
from the recurrence of such gross human rights violations, talk of a genuine desire to face the
past in the aim of building a better future seems hollow.

The IER investigated hundreds of cases of enforced disappearance which occurred in Morocco
and Western Sahara particularly between the mid-1960s and the early 1990s. It said that it
had resolved 742 cases. The 66 pending cases were investigated by the CCDH, of which it
confirmed to have resolved about 60. However, in spite of repeated promises, a list of all
clarified cases has not been published to date. While regrettable in itself, this failure is highly
symbolic of undelivered promises of taking concrete measures to genuinely and transparently
address the legacy of the past.

Furthermore, many families of victims of enforced disappearance have been disappointed by
the results of the investigations, particularly by the lack of sufficient information. Information
they received at the end of investigations frequently mirrored what they already knew or had
themselves given to the IER or its follow-up mechanism. This is partially explained by the fact
that neither institution had to power to compel officials to collaborate with the investigations.
A major shortcoming of the IER was its failure to address justice. Notwithstanding that it was
born with a serious flaw as the identification of perpetrators of human rights violations was
excluded from its mandate, it failed even to recommend to the Moroccan authorities to bring
perpetrators to justice. Neither did it recommend establishing a vetting mechanism to ensure
that those reasonably suspected of serious human rights violations do not hold positions of
authority â€" particularly disappointing as some Moroccan high-level serving officials are alleged
to have been responsible for such abuses. Without accountability for human rights violations, a
culture of impunity continues to prevail in Morocco and Western Sahara
.

An area where the IER and its follow-up mechanism made headway is that of reparation for
victims of human rights violations. In addition to awarding financial compensation, some
victims also received medical and social rehabilitation. Nonetheless, the reparation programme
has been marred by some gaps and complaints that it does not fully meet victims’ needs. The
lack of an appeal mechanism enabling victims to challenge the decisions in their cases is
particularly disappointing given that concerns persist regarding the transparency and equity of
the reparation programme. Its other major shortcoming is the treatment of victims in Western
Sahara. Despite the fact that the region suffered and continues to suffer disproportionately
from human rights violations at the hands of the Moroccan authorities, Western Sahara was
excluded from collective reparations designed for areas particularly affected by repression.
Also, no public hearing allowing victims to recount their suffering was organized in Western
Sahara on par with six regions in Morocco where such hearings were held
.

Despite endless talks by the Moroccan authorities and the CCDH on the need to reform and
the launch of official reform initiatives notably in the sector of justice, the overwhelming
majority of the IER’s recommendations to improve the institutional and legal structure that
facilitated the commission of human rights violations have not been put in place. This failure
to deliver even on less sensitive recommendations such as the ratification of additional
international human rights instruments reveals a lack of political will to put in place effective
safeguards for the protection of human rights and to change the political structure that allowed
violations to occur in a climate of virtually total impunity.

The fact that human rights violations continue to take place today in Morocco and Western
Sahara â€" albeit at a reduced scale compared to the period falling under the IER’s mandate â€"
highlights the importance of delivering on the promises of the IER and ending the culture of
impunity.

Amnesty International made a series of recommendations in its report to ensure that the gains
made in the process of addressing the legacy of the past are consolidated, including:
For the CCDH to:

- publish without delay the list of all cases of enforced disappearance brought to the
attention of the IER and the CCDH. The list should contain the names of the
disappeared, the circumstances of their disappearance, the information gathered in
each case, and whether the case has been transferred to the authorities for further
investigations.

For the Moroccan authorities to:

- ensure that full, impartial and independent investigations are conducted into all cases
of human rights violations committed between 1956 and 1999. The investigative body
should have the authority to compel witnesses including past and current state
officials and powers of subpoena, search and seizure;
- bring suspected perpetrators to justice in fair proceedings without further delay and
establish a vetting system to ensure that those reasonably suspected of crimes under
international law or human rights abuses are not placed in positions where they could
repeat such violations;
- establish an appeal mechanism to enable victims of human rights violations who feel
that their claim for reparation had not been examined adequately to challenge the
decision; and
- implement the recommendations of the IER to reform the judicial system and ensure
its independence in line with international law and standards.
Unless the Moroccan authorities show the necessary political will to implement these
recommendations without further delay, there is a risk that the process initiated six years ago
with the inauguration of the IER will be perceived as a public relations exercise designed to
improve Morocco’s image and pacify victims with financial compensation and other benefits.

6 Januari 2010

Amnesty International

http://www.amnesty.org/en/library/asset/MDE29/002/2010/en/0e4cb06b-fc7b-4886-bb73-a2b4ec7ce3cd/mde290022010en.html

Señor Canardo

UN body says Morocco's IER should be model for other countries

Geneva - The UN Working Group on Enforced or Involuntary Disappearances has commended the actions carried out by Morocco's Equity and Reconciliation Commission (IER), stressing that this experience "should serve as a model for other countries." The commission was created in 2004 to seek out-of-court settlement of human-rights abuses committed between 1956 and 1999. It  identified the victims of those abuses who were compensated accordingly.

In a report on its mission to Morocco last June, presented on Monday in Geneva at the 13th session of the UN Human Rights Council, the group hailed in particular "the IER's gender mainstreaming approach, its public-hearing practice, its efforts to establish truth on serious human-rights violations and its creative approach to redress, which distinguishes between individual and collective redress."

"The working group deems the IER process in Morocco a remarkable endeavour which would serve as a model for other countries of the region or other regions of the world,” the report says. The group said Morocco has, over the past years, opened up to democracy by devising mechanisms to promote and protect human rights, and can, thus, “be considered a true model for the Middle East countries.”

The report noted that “it is quite unusual that a country goes back so farther in its history,” adding that some victims who met the group lauded the process. It said the IER’s decision to develop collective redress has been unanimously welcomed.

8 Maart 2010

MAP

http://www.map.ma/eng/sections/social/un_body_says_morocco/view

Mister1979

#87
Citaat van: incognito op 14/03/2010 om 21:33:54
Dus iedereen die een separatistische mening is toegedaan kan volgens jou geen aanspraak maken op zijn onvervreemdbare mensenrechten? Of in ieder geval niet raar van opkijken als deze geschonden worden....

.

IV - Denk jij nou echt dat de Waarheid en Verzoeningscommissie in de Rif haar volledige werk kan doen als Riffijnse mensen zoals jij niet willen dat diezelfde Waarheid en Verzoeningscommissie ook volledige openheid geeft over de Sahraoui burgerslachtoffers?


Waar heb ik gezegd dat er geen openheid moet komen over de Saharaoui burgerslachtoffers?
Van mij mag alles naar boven tafel komen en moeten de daders die het gedaan hebben ook gestraft worden.






Señor Canardo

#88
Citaat van: Mister1979 op 15/03/2010 om 19:51:32

Waar heb ik gezegd dat er geen openheid moet komen over de Saharaoui burgerslachtoffers?
Van mij mag alles naar boven tafel komen en moeten de daders die het gedaan hebben ook gestraft worden.

Is dat inclusief de schuldige generaals (Hamidou Laanigri) die vandaag de dag nog steeds werkzaam zijn om de orde te bewaren in Westelijk Sahara?



Señor Canardo

#89
Zoek de verschillen I....>


Massagraf ontdekt in Nador

Op 28 april [2008] is er per “toeval” een massagraf ontdekt nabij de Militaire Kazerne “Tawima” net buiten Nador. In het massagraf bevonden zich 16 lichamen, die destijds slachtoffers zijn geworden van het Marokkaanse regime. De lichamen zijn overgebracht naar het ziekenhuis “Al Hassani” te Nador voor DNA onderzoek. Het is nog onduidelijk of het om slachtoffers gaat van de studenten demonstratie in het jaar 1984 of van het Riffijnse opstand tijdens de jaren 1956-1958. Van beide jaren zouden er meerdere massagraven zijn.

In de eerste periode 1956-1958 vond de Riffijnse opstand plaats tegen de marginalisatie, onderdrukking en uitsluiting van Riffijnen in het besturen van het onafhankelijk geworden Marokko. De Arabisch nationalistische partij “Istiqlal”, die de macht geschonken kreeg van Frankrijk, heeft een zeer grote bijdrage geleverd in het uitsluiten van Riffijnen. Een voorbeeld was het ontslaan van Riffijnse ambtenaren, en tegelijkertijd de installatie van Arabisch talige ambtenaren om zo het Arabisch nationalistische propaganda van de “Istiqlal” partij verder te verspreiden. En uiteindelijk heeft “Istiqlal” een groot rol gespeeld tot het koninklijk militaire optreden(o.l.v. toenmalige kroonprins Hassan 2), tegen Riffijnse burgers. Daarbij werd er genocide(executies, aanrandingen, martelingen) gepleegd onder Riffijnse burgers, die hun leven gaven voor onafhankelijkheid. In de correspondentie brieven van Abdelkrim Khattabi, de leider van het Riffijnse verzet tegen het Spaanse kolonialisme van de jaren 1920-1926, wordt er gesproken over massagraven in Nador.

Andere massagraven dateren uit het jaar 1984 waarin de voedselprijzen in Marokko sterk zijn gestegen. Het was het jaar 1984 dat de studenten in Nador, El Hoceima en andere steden in Marokko gingen demonstreren tegen de hoge voedselprijzen. Hierop kwam het regime in actie met haar militaire apparaat, er zijn daarbij vele slachtoffers gevallen in verschillende Marokkaanse steden. Naar Nador stuurde het regime als versterking tanks en militairen uit Taza en Oujda. De straten van Nador werden belegerd en de inwoners van Nador konden dagenlang hun huis niet uit, zonder het risico te lopen dat zij voor hun deur werden opgepakt of geëxecuteerd. Tijdens deze dagen zijn er studenten en nietsvermoedende burgers van Nador op straat opgepakt, mishandelt en jarenlang in de gevangenis te hebben gezeten of geëxecuteerd en afgevoerd naar een massagraf. Een ooggetuige vertelt dat een van de aangehoudenen door twee militairen opgetild werd en hem met zijn rug lieten vallen op een stuk rots. Korte tijd later overleed hij.

Dat er zich een massagraf bevond in de buurt van de Militaire Kazerne “Tawima”, was altijd al bekend onder de nabestaanden, burgers van Nador en Riffijnse organisaties. Alleen moest het “per toeval” ontdekt worden. Kennelijk willen de verantwoordelijken voor deze massagraven het niet aan de grote klok hangen en het lokaliseren en publiekelijk bekendmaking van massagraven tegenwerken. Het laat ook zien dat burgers of nabestaanden om nog angst hebben om publiekelijk over massagraven te praten.

De vraag is wat gaat er gebeuren met deze ontdekking? Word er een gerechtelijke onderzoek gestart? Worden de verantwoordelijken nog terecht gesteld en wordt daarmee aan de nabestaanden en collectief de Riffijnen tegemoet gekomen? Wordt dit massagraf als een herdenkingsplaats ingericht? Of krijgen we de Marokkaanse versie van “Wij hebben het niet geweten”, want dan moet er weer “per toeval” een nieuw massagraf ontdekt worden.

tawiza.nl

http://www.tilelli.nl/wpress/?p=220