Riffi-Sahraoui connexion

Gestart door Señor Canardo, 10/03/2010 om 12:15:36

Mister1979

#60
Citaat van: incognito op 11/03/2010 om 20:32:32
Maar voor degenen die met mij willen discussieren op een wat hogere niveau dan het usual internetspam waar Mister1979 Mister Makhzen mee aan komt zetten, die verwacht ik op zijn minst dat degene ook zijn huiswerk heeft gedaan. En zich naast de spam wat welig tiert op het internet ook verdiept in het primaire bronmateriaal over Polisario. En om mensen een beetje op de goede weg te helpen bij deze wat artikelen uit de jaren 70 en 80.... de tijd voordat het Marokkaanse en Algerijnse propagandamachine goed op gang was gekomen...>


- http://www.scribd.com/doc/28221647/Western-Saharan-Deadlock-Yahia-H-Zoubir
- http://www.scribd.com/doc/28221619/The-Struggle-for-Western-Sahara-Tami-Hultman
- http://www.scribd.com/doc/28221634/The-Western-Sahara-File-Tony-Hodges
- http://www.scribd.com/doc/28221614/France-Attacks-Polisario-Nigel-Disney
- http://www.scribd.com/doc/28221626/The-Western-Sahara-Conflict-Regional-and-International-Dimensions-Yahia-H-Zoubir
- http://www.scribd.com/doc/28221616/Spanish-Sahara-Decolonized-but-is-It-Liberated-Man-Chester-Guardian-Weekly-Le-Monde-New-York-Times
- http://www.scribd.com/doc/28221660/With-the-POLISARIO-Front-of-Sahara-Jim-Paul-Susanne-Paul-Mohamed-Salem-Ould-Salek-Hadssan-Ali-Tami-Hultman


Ps. Bovenstaande artikelen zijn naar mijn mening stuk voor stuk informatiever en objectiever dan je dagelijkse portie MAP of Reuterspropaganda die je voor je kiezen krijgt dankzij sommige hersenloze mensen hier....


En dat zegt iemand die hier dagelijks Saharawi, Polisario propaganda sites plaatst.
Ik heb vaak die leugens van de sites ontmaskerd, maar dan reageer je niet meer en ga je het op de man spelen.

Zoals toen je een artikel plaatste van de Saharawi sites dat Haider huisarrest had en niet mocht reizen. Terwijl westerse media  melden dat ze gewoon in Spanje zat waar ze interview gaf aan Spaanse tv..

By the way, Reuters is geen propaganda...

Mister1979

Citaat van: incognito op 12/03/2010 om 10:07:51
Arabofonen zitten ook in het Noorden van Marokko (Jbella / Ghomara), maar voor hen is dat wel een geschikte plek om Arabiertje te spelen volgens jou?


Ps. Jouw respons riekt naar arithmétique hollandaise....

De jbella willen geen aparte staat creeren in het Noorden. Anders zouden wij Riffijnen ze ook bekritiseren..


Señor Canardo

Citaat van: Mister1979 op 12/03/2010 om 12:46:25

En dat zegt iemand die hier dagelijks Saharawi, Polisario propaganda sites plaatst.
Ik heb vaak die leugens van de sites ontmaskerd, maar dan reageer je niet meer en ga je het op de man spelen.

Zoals toen je een artikel plaatste van de Saharawi sites dat Haider huisarrest had en niet mocht reizen. Terwijl westerse media  dat ze gewoon in Spanje zat waar ze interview gaf aan Spaanse tv..

By the way, Reuters is geen propaganda...

Igg min texseth. Ouranec athegher min exser!

Señor Canardo

#63
Citaat van: Mister1979 op 12/03/2010 om 12:48:44
De jbella willen geen aparte staat creeren in het Noorden. Anders zouden wij Riffijnen ze ook bekritiseren..

En dank je wel nog voor het bevestigen van mijn punt, namelijk dat de Saharaanse kwestie louter een politieke kwestie is en geen Arabier-Amazighkwestie... Jij bent toch nuttiger dan ik dacht...

Sa3ieD

Citaat van: incognito op 11/03/2010 om 01:26:17
Heb jij redenen om aan zijn uitspraken te twijfelen? En zoja wat zijn die redenen dan? (Die man weet in ieder geval meer te vertellen over mensenrechtensituatie in Marokko dan ikzelf dus daarom gebruik ik hem ff als referentiekader ipv "mezelf autoriteit toe te kennen")


Ik weet ook wel dat je met cijfertjes alles kan bewijzen wat je wilt. Maar wat voer jij dan aan als argument dat het onderwijs in Marokko is verbeterd in de afgelopen jaren?

Met jouw vergelijking met Gaza probeer jij dit ook te doen (zie beneden).

Onderwijs verbetering heeft nogmaals weinig te maken met alfabetisering. Ik heb al aangegeven dat alfabetisering ook te maken heeft met uberhaupt naar school gaan. Je begrijpt toch wel dat de middelen in Marokko beperkt zijn in rurale gebieden. Zowel beperkt in het kunnen volgen van onderwijs, de kinderen zijn bijv. thuis nodig, als de afstand tot de scholen. Alfabetisering neemt sowieso enkel af als je de oudere groep leert lezen en schrijven, volwasseneneducatie. Wil je een correcter cijfer van de alfabetisering hebben dan moet je kijken naar de alfabetisering van mensen geboren na 1970. Dat mijn en jouw tantes die in 1950 geboren zijn ergens in een dorpje in de Rif worden meegeteld in de alfabetisering cijfers van nu klopt natuurlijk niet. Een nog betere graadmeter is enkel te kijken naar stedelijke gebieden. Daarnaast is het onduidelijk wat nou alfabetisering is. Iemand die in de moskee leert lezen en schrijven van de Imam is alsnog een analfabeet in de statistieken omdat een moskee geen regulier onderwijs is.


Citeer
Ik noem specifiek Gaza, een gebied wat jarenlang verscheurt is door een oorlog en vandaag de dag nog steeds een warzone is. Maar desondanks weten die Palestijnen volgens bovenstaande cijfers 10 x beter te presteren wat betreft onderwijsniveau dan de Marokkanen in Marokko. Zo triest is het gesteld met het onderwijs in Marokko.

Mankeer jij iets aan het ogen of gewoonweg aan je denkvermogen? Zoals ik zei je kunt Marokko alleen vergelijken met landen die overeenkomen met de eigenschappen van Marokko, eigenschappen zoals inwoneraantal, urbanisatiecijfers, natuurlijke omgeving, taal diversiteit, etc. Jouw vergelijking met Gaza overschrijdt dan alle grenzen van de logica.

Gaza:
CiteerThe Gaza Strip (Arabic: قطاع غزة‎ Qiṭāʿ Ġazza/Qita' Ghazzah, Arabic pronunciation: [qitˤaːʕ ɣazza]) lies on the Eastern coast of the Mediterranean Sea. It borders Egypt on the southwest and Israel on the south, east and north. It is about 41 kilometers (25 mi) long, and between 6 and 12 kilometers (4â€"7.5 mi) wide, with a total area of 360 square kilometers (139 sq mi). This piece of land is home to about 1.5 million Palestinians.

In Marokko wonen 20 keer zoveel mensen. Gaza is verder erg geürbaniseerd. Marokko is verder 1241 keer zo groot als Gaza, namelijk 360m2 tegenover 447.000m2. En dan niet eens te spreken over de ontoegankelijkheid van veel gebieden. Ik ga dan verder ook niet met jou in discussie over dit onderwerp. Kan net zo goed tegen een muur praten, die zegt tenminste niets onzinnigs terug.

Señor Canardo

#65
Citaat van: Sa3ieD op 12/03/2010 om 12:50:28
Met jouw vergelijking met Gaza probeer jij dit ook te doen (zie beneden).

Onderwijs verbetering heeft nogmaals weinig te maken met alfabetisering. Ik heb al aangegeven dat alfabetisering ook te maken heeft met uberhaupt naar school gaan. Je begrijpt toch wel dat de middelen in Marokko beperkt zijn in rurale gebieden. Zowel beperkt in het kunnen volgen van onderwijs, de kinderen zijn bijv. thuis nodig, als de afstand tot de scholen. Alfabetisering neemt sowieso enkel af als je de oudere groep leert lezen en schrijven, volwasseneneducatie. Wil je een correcter cijfer van de alfabetisering hebben dan moet je kijken naar de alfabetisering van mensen geboren na 1970. Dat mijn en jouw tantes die in 1950 geboren zijn ergens in een dorpje in de Rif worden meegeteld in de alfabetisering cijfers van nu klopt natuurlijk niet. Een nog betere graadmeter is enkel te kijken naar stedelijke gebieden. Daarnaast is het onduidelijk wat nou alfabetisering is. Iemand die in de moskee leert lezen en schrijven van de Imam is alsnog een analfabeet in de statistieken omdat een moskee geen regulier onderwijs is.


Mankeer jij iets aan het ogen of gewoonweg aan je denkvermogen? Zoals ik zei je kunt Marokko alleen vergelijken met landen die overeenkomen met de eigenschappen van Marokko, eigenschappen zoals inwoneraantal, urbanisatiecijfers, natuurlijke omgeving, taal diversiteit, etc. Jouw vergelijking met Gaza overschrijdt dan alle grenzen van de logica.

Gaza:
In Marokko wonen 20 keer zoveel mensen. Gaza is verder erg geürbaniseerd. Marokko is verder 1241 keer zo groot als Gaza, namelijk 360m2 tegenover 447.000m2. En dan niet eens te spreken over de ontoegankelijkheid van veel gebieden. Ik ga dan verder ook niet met jou in discussie over dit onderwerp. Kan net zo goed tegen een muur praten, die zegt tenminste niets onzinnigs terug.

Met mij logica is blijkbaar iets aan de hand volgens jou. Hoe zit het dan met een vergelijking tussen Marokko en Libie of Algerije of Egypte? Of gaan die vergelijkingen volgens jou ook niet op.

Plus je hebt nog steeds geen argument gegeven waarom jij denkt dat Marokko op het gebied van onderwijs is verbeterd... je probeert tot nu toe alleen mijn argument onderuit te halen...

Plus je hebt ook nog geen reden gegeven waarom ik zou moeten twijfelen aan de woorden van Abdelwahab Tadmouri....

Mister1979

#66
Citaat van: incognito op 12/03/2010 om 12:50:23
Dank je wel voor het bevestigen van mijn punt, namelijk dat de Saharaanse kwestie louter een politieke kwestie is en geen Arabier-Amazighkwestie... Jij bent toch nuttiger dan ik dacht...

De Sahara kwestie is een Algerije versus Marokko kwestie. Maar dat wil je niet inzien.
Als Algerije morgen besluit  om de autonomie te steunen is het conflict opgelost.
Je weet nog niet dat de Algerijnse politiek en media anti-Marokko is. Marokkaanse bedrijven mogen Algerije niet in, Marokkanen in Algerije mogen niks bezitten etc.

De Sahara kwestie wordt door de generaals gebruikt om hun positie veilig te stellen en de mensen af te leiden van de sociale problemen in Algerije.

Waarom denk je dat veel oprichters van de Polisario zijn teruggekeerd naar Marokko, omdat ze zagen dat het conflict misbruikt werd door Algerije.

Señor Canardo

Citaat van: Mister1979 op 12/03/2010 om 12:56:05
De Sahara kwestie is een Algerije versus Marokko kwestie. Maar dat wil je niet inzien.
Als Algerije morgen besluit  om de autonomie te steunen is het conflict opgelost.
Je weet nog niet dat de Algerijnse politiek en media anti-Marokko is. Marokkaanse bedrijven mogen Algerije niet in, Marokkanen in Algerije mogen niks bezitten etc.

En jij kan mij niet vertellen hoe dat is gekomen of wel soms?


Citaat van: Mister1979 op 12/03/2010 om 12:56:05
De Sahara kwestie wordt door de generaals gebruikt om hun positie veilig te stellen en de mensen af te leiden van de sociale problemen in Algerije.

Hetzelfde geldt ook voor de Marokkaanse legergeneraals.... dat ontken ik ook niet.

Mister1979

#68
Citaat van: incognito op 12/03/2010 om 12:57:58
En jij kan mij niet vertellen hoe dat is gekomen of wel soms?


Boumediene wou een haven bouwen in de Sahara om zo de Algerijnse olie snel te kunnen exporteren, de inval van Marokko maakte een einde aan dat idee.
Boumediene was woedend toen Marokko de Sahara binnenviel en besloot daarna om alle Marokkanen het land uit te zetten. Mensen werden in rivieren gegooid en uit ziekenhuizen gesluurd en over de grens gedumpt..

Deze extreme reactie van Algerije laat zien dat de  Sahara heel belangrijk was en is  voor Algerije.



Señor Canardo

#69
Citaat van: Mister1979 op 12/03/2010 om 13:06:37
Boumediene wou een haven bouwen in de Sahara om zo de Algerijnse olie snel te kunnen exporteren, de inval van Marokko maakte een einde aan dat idee.
Boumediene was woedend toen Marokko de Sahara binnenviel en besloot daarna om alle Marokkanen het land uit te zetten. Mensen werden in rivieren gegooid en uit ziekenhuizen gesluurd en over de grens gedumpt..

Deze extreme reactie van Algerije laat zien dat de  Sahara heel belangrijk was en is  voor Algerije.

En waar past dan de Zandoorlog van 1963 tussen Algerije en Marokko dan in jouw verklaring?

Of heb je die gewoon ff buiten beschouwing gelaten omdat het niet past in jouw simplistisch antwoord?

Señor Canardo

#70
Omdat het weer angstvallig stil blijft aan de kant van Mr.Makhzen, wil ik hem wederom weer een beetje op de goede weg helpen. Dus bij deze wat achtergrondinfo over de Zandoorlog tussen Algerije en Marokko in 1963....En aub nu wel goed opletten op de rol van H2, Istiqlal, Frankrijk, Algerije en ALN...>






War in the Sahara: 1963 - Karen Farsoun and Jim Paul

Mister1979

Citaat van: incognito op 12/03/2010 om 17:41:00
En waar past dan de Zandoorlog van 1963 tussen Algerije en Marokko dan in jouw verklaring?

Of heb je die gewoon ff buiten beschouwing gelaten omdat het niet past in jouw simplistisch antwoord?


De Zandoorlog was niet de echte reden. Vergeet niet dat de banden erna goed waren tot 1975.
Marokko tekende na de Zandoorlog verdrag met Algerije dat men niet maar aanspraak zou maken op Tindouf en Bechar.


De Zandoorlog kwam Algerije ook goed uit, want Algerije was na de onafhankelijkheid verdeeld. De Kabyliers waren aan het vechten tegen de regering en er was geen eenheid. De oorlog met Marokko verenigde de verschillende groepen..





Mister1979

#72
Heel veel Algerijnse ex-generaals zeggen dat Algerije de schuldige is en dat Marokko niet Algerije heeft aangevallen.



CiteerAccording to Jamal Habibi ex Algerian veteraan Morocco never attacked Algeria in 1963. He said president Ben Bella made this story up to unite all the divided Algerian parties.






Citeer

Source:
Alkhabar Al-Ousbouai


http://img233.imageshack.us/img233/2668/naamloosz.jpg

Señor Canardo

#73
Citaat van: Mister1979 op 13/03/2010 om 12:24:35
De Zandoorlog was niet de echte reden. Vergeet niet dat de banden erna goed waren tot 1975.
Marokko tekende na de Zandoorlog verdrag met Algerije dat men niet maar aanspraak zou maken op Tindouf en Bechar.


De Zandoorlog kwam Algerije ook goed uit, want Algerije was na de onafhankelijkheid verdeeld. De Kabyliers waren aan het vechten tegen de regering en er was geen eenheid. De oorlog met Marokko verenigde de verschillende groepen..

Citaat van: Mister1979 op 13/03/2010 om 12:31:20
Heel veel Algerijnse ex-generaals zeggen dat Algerije de schuldige is en dat Marokko niet Algerije heeft aangevallen.

Hey Mister Makhzen, wanneer ga je jezelf een keer wakker maken uit die diepe hypnose waarin je verkeert?... Of ben jij gewoon een phoney net als Rasti Rostelli?...>


 

Mister1979

Incognito, probeer een keer inhoudelijk te reageren op me argumenten, want elke keer als je niks meer te zeggen hebt ga je het op de man spelen...