Riffi-Sahraoui connexion

Gestart door Señor Canardo, 10/03/2010 om 12:15:36

buɛluz

#150
Error 404 - Not found

buɛluz

#151
Error 404 - Not found

Azidane

Citaat van: Señor Canardo Echo op 11/10/2010 om 18:05:45

Waarom zou ik? Voor mij (en voor vele andere Marokkanen) wordt het pas echt een bittere pil als de Spaanse bezetting van Sebta en Mritc overgaat op een Fassisitische overheersing.

Ik heb weinig met Isahrawien en heb me nooit in hun zaak verdiept. maar bovenstaand quote heeft mijn interesse en ik heb er ook een mening over, eigenlijk dezelfde als jij. Ik wil het graag aanvullen om duidelijk te maken dat op het op dit MOMENT juist nadelig voor ons is als Sebta en met name Mritch in Arabische handen komt.


Als Spanje morgen besluit om de huidige (Spaanse) bewoners van Mritch en Sebta te huisvesten op het vasteland, dan komen er een stuk of 100.000 appartementen en huizen vrij. Binnen no time komen er honderdduizenden Arabieren uit Ouijda, Tanger, en overige grote Arabische steden om de `nieuwe steden` te bevolken. Deze steden kunnen dan eindelijk uitbreiden en weldra is Mritch groter dan Nador en vandaar uit verspreiden er nog meer Arabieren over Arif. De 35.000 Iqar3ien (met hun gezinnen erbij zijn dat 100.000 mensen) die nu dagelijks hun brood verdienen in Mritch raken werkeloos. De goedkope belastingvrije producten verdwijnen ook. Op dit moment wonen er al tienduizenden Iriffien in Mritch met Spaanse paspoorten, ik verwacht dat ze met de `echte` Spanjaarden vertrekken, als het ooit zo ver komt, maar stel dat ze blijven, wat zal er met hen gebeuren? Ze zullen niet in gevangenissen verdwijnen, maar toch verliezen ze een paar belangrijke rechten en vrijheden zoals:

-  Echte vrijheid van meningsuiting
-  Vrije ongecensureerde Amazigh media.
-  Het recht om je kinderen namen zoals Yuba, Syphax etc te geven.
-  Mritch is/was de eerste stad waar je vrij de Amazigh taal kon studeren, zonder bemoeienis van de Arabische lakeinen van IRCAM, dat zal straks verplicht Arabische taal worden.

Waarom er hier mensen zijn die pleiten om deze twee enclaves onder Arabisch gezag te brengen is me een raadsel. Als we er cultureel, demografisch, of economisch op vooruit gaan ben ik de eerste die aan de hekken van Mritch zal staan. Maar zoals ik hierboven als schreef gaan we er zeker op achteruit. Denk er maar eens goed over na.

.zw.n

Elke berggeit die de spaanse bezetting goed praat, heeft geen enkel respect voor zijn voorouders. Tfoe 3likum a  shmayath.

Azidane

Citaat van: .zw.n op 12/10/2010 om 09:55:52
Elke berggeit die de spaanse bezetting goed praat, heeft geen enkel respect voor zijn voorouders. Tfoe 3likum a  shmayath.

Tja....

Probeer je emoties te controleren en blijf vooral helder nadenken. Je kunt wel dromen over een Riffijnse bezetting van Mritch, of mijn part een Eskimose bezetting, maar de realiteit van 2010 is dat Mritch slechts in handen kan blijven van de Spanjaarden, of het komt eventueel onder gezag van het Arabisch regime in Rabat. Als je nou eens met een lijstje van voor en nadelen van beide bezettingsmachten komt, dan kunnen we ergens over discussieren. 

Jij kiest duidelijk voor de Arabische vorsten, waarmee je jou voorouders verraadt, die eeuwenlang met man en macht de Arabische Sultans uit ons gebied hebben gehouden. Over hoe onze voorouders stonden tegenover de Spaanse aanwezigheid in Mritch stonden, valt over te twisten. Volgens de onafhankelijkheidsverklaring van de Rif-republiek, en de eerder gedane vredesvoorstellen kon Mritch gewoon in Spaanse handen blijven. Zo wil ik je er nog aan herinneren dat Abd-el-Krim himself vrijwillig werkzaam was in Mritch, zijn bloed begon pas te koken toen de Spanjaarden hun gezag over Arif wilden verspreiden, precies hetgeen wat vandaag de dag Arabieren doen in Arif.

Overigens is het tfoe gafoem, en niet tfoe 3liekum.

Mister1979

#155
CiteerIk heb weinig met Isahrawien en heb me nooit in hun zaak verdiept. maar bovenstaand quote heeft mijn interesse en ik heb er ook een mening over, eigenlijk dezelfde als jij. Ik wil het graag aanvullen om duidelijk te maken dat op het op dit MOMENT juist nadelig voor ons is als Sebta en met name Mritch in Arabische handen komt.


Als Spanje morgen besluit om de huidige (Spaanse) bewoners van Mritch en Sebta te huisvesten op het vasteland, dan komen er een stuk of 100.000 appartementen en huizen vrij. Binnen no time komen er honderdduizenden Arabieren uit Ouijda, Tanger, en overige grote Arabische steden om de `nieuwe steden` te bevolken. Deze steden kunnen dan eindelijk uitbreiden en weldra is Mritch groter dan Nador en vandaar uit verspreiden er nog meer Arabieren over Arif. De 35.000 Iqar3ien (met hun gezinnen erbij zijn dat 100.000 mensen) die nu dagelijks hun brood verdienen in Mritch raken werkeloos. De goedkope belastingvrije producten verdwijnen ook. Op dit moment wonen er al tienduizenden Iriffien in Mritch met Spaanse paspoorten, ik verwacht dat ze met de `echte` Spanjaarden vertrekken, als het ooit zo ver komt, maar stel dat ze blijven, wat zal er met hen gebeuren? Ze zullen niet in gevangenissen verdwijnen, maar toch verliezen ze een paar belangrijke rechten en vrijheden zoals:

-  Echte vrijheid van meningsuiting
-  Vrije ongecensureerde Amazigh media.
-  Het recht om je kinderen namen zoals Yuba, Syphax etc te geven.
-  Mritch is/was de eerste stad waar je vrij de Amazigh taal kon studeren, zonder bemoeienis van de Arabische lakeinen van IRCAM, dat zal straks verplicht Arabische taal worden.

Waarom er hier mensen zijn die pleiten om deze twee enclaves onder Arabisch gezag te brengen is me een raadsel. Als we er cultureel, demografisch, of economisch op vooruit gaan ben ik de eerste die aan de hekken van Mritch zal staan. Maar zoals ik hierboven als schreef gaan we er zeker op achteruit. Denk er maar eens goed over na.



Ik denk als Melilia en Ceuta ooit terugkeren naar Marokko dat ze gewoon AUTONOME gebieden blijven, maar dan onder Marokko. Ze blijven dan hun eigen regering, vrije belasting systeem etc houden.
Die mensen daar zullen dat eerder accepteren dan helemaal een provincie worden van Marokko.
Als ze autonomie houden betekent het ook dat ze niet overspoeld zullen worden door Marokkanen.
Melilia en Ceuta zijn nu autonomie gebieden met eigen regering, maar dan onder Spanje.
Het enige waar Spanje controle overheeft is het leger en buitenlandse zaken.

Ik denk dat Melilia en Ceuta gewoon hun autonomie mogen behouden, net zoals Hong Kong nadat het teruggegeven is aan China ook nog steeds autonomie heeft en niet iedereen zomaar er naar toe kan gaan.




abrid

Citaat van: Mister1979 op 12/10/2010 om 12:31:32


Ik denk als Melilia en Ceuta ooit terugkeren naar Marokko dat ze gewoon AUTONOME gebieden blijven, maar dan onder Marokko.
Die mensen daar zullen dat eerder accepteren dan helemaal een provincie worden van Marokko.
Melilia en Ceuta zijn nu autonomie gebieden met eigen regering, maar dan onder Spanje.





Vergelijkbaar met Hong Kong?

Mister1979

#157
Citaat van: abrid op 12/10/2010 om 12:34:10
Vergelijkbaar met Hong Kong?


Ja...

Ik weet zeker dat de Spanjaarden en Riffijnen in Melilia en Ceuta nooit hun autonomie zullen opgeven.  Want als ze 100%  deel worden van Marokko dan zijn ze ook geen tax free gebied meer. En Melilia en Ceuta leeft voornamelijk van tax free handel.
En autonomie zal voorkomen dat ze overspoeld worden door honderduizenden gelukszoekers..

Ik denk dat de Marokkaanse regering hun autonomie laat behouden en alleen de taak van het leger en buitenlandse zaken zal overnemen van Spanje..


Azidane

Citaat van: Mister1979 op 12/10/2010 om 12:41:54

Ja...

Ik weet zeker dat de Spanjaarden en Riffijnen in Melilia en Ceuta nooit hun autonomie zullen opgeven.  Want als ze 100%  deel worden van Marokko dan zijn ze ook geen tax free gebied meer.


Marokko heeft zich nooit gericht tot die mensen. Marokko eist enkel en alleen dat de Spaanse overheid het gezag overdraagt aan Marokko, verder niets. Als Marokko het Hong Kong model in wilde voeren, dan hadden ze dat al lang openbaar gemaakt, om zo (een deel) van publieke opinie (in Ceuta en Mritch) voor zich te winnen. Vooralsnog is autonomie puur gespeculeer van jou kant, waarbij je uiteraard `logisch` probeert te denken. Wat je alleen vergeet is dat logica nog niet helemaal doorgedrongen is in Rabat, als dat het geval was geweest, hadden ze al lang een staatsvorm gekozen dat het regime populair(der) had gemaakt :)

buɛluz

#159
Error 404 - Not found

buɛluz

#160
Error 404 - Not found

Mister1979

Iets van 10 000 Saharwis hebben kampen gebouwd de afgelopen weken naast Laayoune om te protesteren voor werk, huisvesting etc. Vele vinden dat de mensen die terugkeren uit Tindouf beter worden behandeld. Zo krijgen mensen die terugkeren uit Tindouf iets van 600 euro uitkering per maand!


Vandaag zijn er twee doden gevallen een Marokkaanse agent en brandweerman  zijn neergestoken in de kampen...

http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-11710400

Mister1979

#162

Mister1979

Senor, dit is wat jou vrienden de Saharwis met een Marokkaanse agent hebben gedaan


buɛluz

#164
Error 404 - Not found