Riffi-Sahraoui connexion

Gestart door Señor Canardo, 10/03/2010 om 12:15:36

arriset

"Le valeureux peuple sahraoui s'est avéré encore plus courageux que les disciples d'Abdelkrim."

zij geloven zich beter dan de Riffijnen, deze honden leven in hutten in Tindouf, Taz

jij kent de benaming "état région" ?

hun minachting voor de Amazigh is zo groot dat zij een nieuwe termijn hebben uitgevonden, zij beschouwen de Riffijnen niet als een natie.

zij zijn een volk, wij zijn ons niets

tfu i tasirat n imma hum, a3rab d a3rab

buɛluz

#106
Error 404 - Not found

arriset

Citaat van: Señor Canardo Echo op 11/08/2010 om 03:25:11
De Riffijnen hebben de anti-koloniale strijd wel eerder opgegeven dan de Sahraoui's. Terwijl wij Irifiyen in 1956 ons lieten ontwapenen en rustig achterover gingen leunen met de gedachte dat de strijd afgelopen was, bleven strijders van Armee Liberation National in het zuiden nog jaren verder vechten tegen de Franse en Spaanse kolonisator. Wat dat betreft kun je wel degelijk stellen dat de Isahraouien wat vasthoudender zijn geweest in hun anti-koloniale strijd zoals Abdelkrim dat had voorzien, dan de Irifiyen zelf.

Nee.

Waar baseer je dat op dat zij de Imazighen als natie minachten? Op jouw hersenloze arabofobie of jouw hersendodende xenofobie?

Ik zie dat de Good Berber-Bad Arab doctrine nog steeds heerst in Frankrijk.
u wilt onverdedigbaar verdedigen, het is uw keus. maar vervalst niet de geschiedenis ayaqzin

de polisario en de Armee Liberation National zijn twee verschillende organisaties, creëren aan twee verschillende tijdperken.

bepaalde Riffijnen (het hoofd ben hamou) eveneens gevochten gedurende de verrichting écouvillon, de meerderheid van de soldaten waren geen saharouien maar van de amazigh.

de Riffijnen hebben een werkelijke stand gevormd en polisario izan, zij worden aan tindouf verborgen.

ik leef niet in Frankrijk ayachekem

buɛluz

#108
Error 404 - Not found

arriset

jouw bedekte toespeling zijn duidelijk "Armee Liberation National van het zuiden = saharouien" en aangezien de saharouien zijn polisario, alsdan jij doet een amalgaam.

haalt ik aan een hoofd van het Armee Liberation National van het zuiden van saharouie oorsprong?


ttettegh tarumit, ik eet geen kikker


buɛluz

#110
Error 404 - Not found

Mister1979

After independence, the Rif-based Moroccan Liberation Army branched out into the Saharan Liberation Army (SLA) as it redirected its focus to the still-occupied southern zone. They reached Layoun and Dakhla (Villa Cisneros), but as happened with Abdelkrim al-Khattabi in the Rif, they were repelled by a combined French-Spanish military operation code-named Ouragan. 

buɛluz

#112
Error 404 - Not found

Ifri

Ik ga eerlijk zijn, ik was ooit naar een garage geweest, en er was een garagist die was zo supervriendelijk, het was een marokkaan, hij zei tegen mij "Ben je Riffi" ik antwoordde "ja"

En dan was hij nog vriendelijker en supervriendelijk, ik kreeg gratis voordelen,

en dan begon hij ,hij zei "Ik ben een Sahrawi", en hij zei "Jullie Riyafa zijn onze broeders, jullie zijn dappere mensen, hetgeen de koning doet trekt op niets, corruptie enzo, jullie zijn nu een financiele macht"

Enzo, hij zag er uit als een Rifi

Mister1979

Citaat van: Señor Canardo Echo op 13/08/2010 om 15:34:08
Het klopt dat de ALN in het zuiden verslagen is door een Frans-Spaans militaire operatie genaamd Ouragan beter bekend onder de naam operatie Ecouvillon. Alleen vergeet onze Mr.Makhzen uiteraard erbij te vermelden dat de zuidelijk ALN pas ging verliezen, nadat het werd gereorganiseerd door toenmalige prins H2 en nadat H2 de interne organisatie van de ALN ging tegenwerken uit angst voor een te grote politieke macht van het ALN.

In de Rif liet hij het aan de Istiqlal partij over om de macht van de ALN te breken. De Istqilal partij gebruikte de herbegrafenis van oud ALN-leider el Messaoudi om de ALN strijders in het kwaad daglicht te stellen, wat weer uitmondde in een conflict tussen ALN en Istiqlal en waardoor prins H2 groen licht kreeg om de el Hoceima regio te bombarderen.   

In de Westelijke Sahara waar de ALN de koloniale strijd tegen Frankrijk en Spanje nog steeds werd voortgezet, speelde H2 zelf een belangrijke aandeel bij het vleugellam maken van de ALN. Na aanvankelijke successen werd het blijkbaar iets teveel voor H2 en gooide hij het op een akkoord met de vijanden van ALN, namelijk Spanje en Frankrijk. In ruil voor teruggave van een gedeelte Saharaans grondgebied (Tarfaya), zou prins H2 de aanvoerlijnen en de logistiek van het ALN in de war schoppen en zich dus feitelijk afzijdig houden toen Frankrijk en Spanje op hun beurt delen van de Sahara plat bombardeerden.

Dus eigenlijk zou je kunnen stellen dat de zuidelijk ALN: "were repelled by a combined French-Spanish-and-Hassan-II military operation code-named Ouragan".



Hassan II en zijn idiote politiek...
Als hij de ALN zijn werk had gedaan dan was de Sahara nu internationaal erkend als deel van Marokko.
Net zoals Sidi Ifni en Tarfaya.

buɛluz

#115
Error 404 - Not found

arriset

Citaat van: Señor Canardo Echo op 11/08/2010 om 17:12:27
Dat jij met jouw gebrekkig Nederlands vrij weinig snapt van hetgeen wat ik schrijf is jouw probleem en niet de mijne. Ik had namelijk nergens ook maar iets beweerd over Polisario als zijnde een voortzetting van het ALN. Dat zijn de woorden die jij in mijn mond probeert te leggen. Ik had het enkel en alleen over de strijdbaarheid van de Isahraouien wat betreft Abdelkrims anti-koloniale strijd. En die strijdbaarheid is zoals gebleken is uit het verleden bij de Isahraouien een stuk vasthoudender geweest dan bij de Irifiyen. Zoals eerder gezegd toen de ALN strijders uit de Rif zich lieten ontwapenen en de strijd tegen de Franse en Spaanse kolonisators opgaven, bleven de ALN strijders uit de Sahra nog enkele jaren door vechten tegen de koloniale vijanden van Abdelkrim el Khattabi. En sindsdien zijn de Isahraouien meer dan de Irifiyen bereid geweest om de wapens op te pakken tegen iedereen die hun territorium wil koloniseren en hun grondstoffen wil exploiteren. In dat opzicht heeft de auteur van het stuk wel degelijk gelijk als hij stelt:

"Le valeureux peuple sahraoui s'est avéré encore plus courageux que les disciples d'Abdelkrim."
lofprijst uw meesters aan zolang u het wilt, denkt onwaarheden uit aan zolang u het wilt, nooit het irrifiyen volk zal van de sympathie voor dit bedoeïenen hebben.

ik ga uw leugens nog eens rectificeren, de soldaten van A.L.N zijn geen saharouies, maar Amazigh voor het merendeel. ALN van Arrif, dat meer soldaat had dan FAR, niet volledig naar is het leger van marokko teruggekeerd. een deel is in het zuiden naar beneden gaan om de Spaanse bezigheid te bestrijden, in Arrif zijn de gevechten opgehouden want de Europeanen was vertrokken.

er is nooit een saharouies volksorganisatie die de Spaanse kolonisatie hebben bestreden. Saharaanse organisaties zijn ontstaan in de jaren '70, deze organisaties zijn het product van het Algerijnse regime, teneinde marokko per wraak te destabiliseren..

de Saharaanse zijn slechts marionetten van de Algerijnse, zij verbergen zich in Algerije en zij geloven een oorlog te doen.

"la vérité, c'est que les saharouies ne sont que des lâches",

Mister1979

Als Marokko slim was geweest hadden ze de Sahara al in de jaren 80 autonomie moeten geven. Dan zou het van de dekolonisatie lijst van de VN zijn geschrapt.
Volgens de VN dekolonisatie lijst (1960 resolutie 1514 (XV) zijn gebieden als Gibraltar, Guam, Kaaimaneilanden, Maagdeneilanden, Sahara etc gebieden die gedekoloniseerd moeten worden ,omdat de bevolking in die gebieden geen zelfbestuur heeft. Maar omdat VS, Engeland en Frankrijk  machtig zijn wordt op hun geen druk uitgeoefend om hun kolonieen op te geven.  Marokko die niet machtig is  wordt wel als enige aangesproken.

Spanje heeft het ook slim gespeeld. Ze hebben Melilia en Ceuta autonomie gegeven zodat ze niet op de dekolonisatielijst van de VN komen te staan. Melilia en Ceuta zijn 2 kleine steden met eigen parlement en premier..De bevolking in deze steden heeft dus zelfbestuur en dan ben je volgens de VN geen bezette gebied meer.


http://www.unric.org/html/nederlands/un/abc7.html

buɛluz

#118
Error 404 - Not found

buɛluz

#119
Error 404 - Not found