Gedetailleerde uitslagen gemeenteraads verkiezingen met commentaar

Gestart door Sa3ieD, 05/03/2010 om 13:56:35

Sa3ieD

Hieronder links naar de gedetailleerde uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen:

Utrecht:
Tot op wijk / buurt niveau en op kandidaatniveau:
http://www.utrecht.nl/images/BCD/Bestuursinformatie/publicaties/2010/GemeenteraadUTR2010.pdf

3 Marokkanen in de raad en 2 Turken. 2 Marokkaanse vrouwen zitten voor de PvdA in de raad, dat is 1 minder dan de vorige periode, beiden stonden ze op een verkiesbare plek maar hebben desondanks genoeg voorkeursstemmen. In de gehele gemeenteraad zitten 2 Turken, dat waren er als het goed is 3. Een Turkse man zit voor de PvdA in de raad en is verkozen door middel van voorkeursstemmen, stond op een onverkiesbare plaats. Bij D66 komt een Turkse vrouw in de raad door middel van voorkeursstemmen. Zij stond op een onverkiesbare plaats. Voor Groenlinks komt er een Marokkaanse vrouw in de raad. Stond op een verkiesbare plek maar heeft zoals de dames van de PvdA genoeg voorkeursstemmen.

Opvallend in Utrecht is dat het verlies van de PvdA nog groter zou zijn als de allochtonen niet op ze hadden gestemd. In buurten met veel allochtonen is het percentage PvdA stemmers soms 250% ten opzichte van het stedelijke.

Samengevat 3 Marokkanen en 1 Turk in de raad.

Den Haag:
Op kandidaat niveau
http://www.denhaag.nl/web/file?uuid=a1d41bda-5a61-447b-a5db-ec9b012abab7&owner=97d7a716-b2c4-458c-b886-56601c5fa366

Op stembureau niveau:
http://www.denhaag.nl/web/file?uuid=a09e1d78-789d-433d-9bf5-0855fe3ff9b1&owner=c3790e08-ebbb-4fc5-9d33-2eddb1b06e12

Op wijkniveau:
http://www.denhaag.nl/web/file?uuid=e029e067-ddab-437c-b982-b7899e1aa6c4&owner=c3790e08-ebbb-4fc5-9d33-2eddb1b06e12

Er komen voor de PvdA een Turk en Marokkaan in de raad. Beiden stonden wel op verkiesbare plekken, weliswaar lage verkiesbare plekken, maar hebben beiden meer dan genoeg voorkeursstemmen. Voor d66 komt er 1 Marokkaan in de raad, stond op een verkiesbare plek, nummer 2, heeft wel voorkeursstemmen maar te weinig. Voor de Islam Democraten zijn er 2 personen met genoeg voorkeursstemmen, de nummer 3 en de nummer 4, respectievelijk Turks-Koerdisch en Pakistaans. Kandidaat nummer 3 heeft 500 meer voorkeursstemmen dan kandidaat nummer 4. Het is onbekend wie de raadszetel in gaat nemen. Voor lijst Khoulani heeft de lijsttrekker Khoulani de meeste stemmen, 2098 van de 4755. Iets meer dan 50% van de stemmen op Lijst Khoulani waren voor de Turkse kandidaten die verspreid stonden op de lijst. Bij beide islamitische partijen zou je dus kunnen stellen dat de meeste stemmen voor bepaalde personen op de lijst waren gezien het feit dat de lijsttrekkers geen 50% van de stemmen hebben gekregen.

Samengevat, 3 Marokkanen en 2 Turken in de raad.

Amsterdam:
Op kandidaat niveau
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2010_gemeenteraad_definitieve_uitslag.pdf

Op buurtniveau:
http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2010_gemeenteraad_definitieve_uitslag

Voor de PvdA komen 2 Marokkanen en 1 Turk in de raad. Beide Marokkanen stonden op onverkiesbare plekken, Marcouch op 29 en Aadroun op 18. Beide komen in de raad dankzij voorkeursstemmen waarbij Marcouch maar liefst 12.000 voorkeursstemmen kreeg. Dat is ruim 7x meer dan de grens van 25% van de kiesdeler. De Turkse kandidaat stond op een verkiesbare plek maar kreeg alsnog genoeg voorkeursstemmen. Voor Groenlinks komt er 1 Marokkaanse vrouw in de raad. Fenna Ulichki, oud voorzitster van Mvvn. Ze stond op een verkiesbare plek maar had ook genoeg voorkeursstemmen. Voor d66 komt 1 Turk in de raad. Stond op een verkiesbare plek maar had ook genoeg voorkeursstemmen.

Samengevat 3 Marokkanen en 2 Turken in de raad. 

Rotterdam:

Op kandidaatniveau:
http://www.rotterdam.nl/PZR/Uitslagen%20verkiezingen%20Rotterdam/Microsoft%20Word%20-%20P22-2_PV%20csb%20vaststelling%20uitslag_GR2010_Rotterdam.doc.pdf

Voor de PvdA zitten er 3 Marokkanen en 3 Turken in de raad. Slechts 1 Turk en 1 Marokkaan stonden op een verkiesbare plek de rest stond op een onverkiesbare plek en is er middels voorkeursstemmen in gekomen. Voor de PvdA hadden maar liefst 12 kandidaten de voorkeursdrempel gehaald. Voor het CDA zit een Turk in de raad dankzij voorkeursstemmen. Voor Groenlinks zit 1 Marokkaan in de raad, niet vanwege voorkeursstemmen. Lijsttrekker van d66 is een Marokkaanse en is dus verkozen.

Samengevat zitten er 4 Turken en 5 Marokkanen in de raad .

Señor Canardo

#1
Bij deze ook wat gedetailleerde achtergrondinfo over de bestuursstructuur van gemeenten....>










Van Deth, J. (2006) Regeren in Nederland

Sa3ieD

Rotterdam staat er nu ook bij. Ze hadden de lijst ergens verstopt, erg onlogisch.

Señor Canardo

#3
Dit is wat er gebeurt als er massaal gestemd wordt op incompetente politici....>


TON-lijsttrekker weigert Utrechtse raadszetel

Niemand van de eerste vijf kandidaten op de Utrechtse kieslijst van Trots op Nederland gaat de gemeenteraad in. De partij won woensdag één zetel in Utrecht maar de lijsttrekker zegt dat hij het te druk heeft met zijn werk. Ook de nummers twee tot en met vijf willen niet in de raad. Daarom neemt de nummer zes van de kieslijst de zetel van Trots op Nederland in. Dat is de 23-jarige politieagent Paul Werensteijn.

Ad Verdonk

In Utrecht was de broer van Rita Verdonk lijstduwer. Hij stond twaalfde en kreeg woensdag 1200 voorkeursstemmen. Hij passeerde Werensteijn daarmee ruim, die nog geen honderd stemmen kreeg, maar hij gaat toch niet in de raad zitten. De Utrechtse kiescommissie bepaalt uiteindelijk wie er namens de partij in de raad komt. Die commissie zal de kieslijst afgaan totdat er iemand is die de zetel accepteert.

6 Maart 2010

NOS

http://nos.nl/artikel/141927-tonlijsttrekker-weigert-utrechtse-raadszetel.html

Sa3ieD

Citaat van: incognito op 06/03/2010 om 19:21:51
Dit is wat er gebeurt als er massaal gestemd wordt op incompetente politici....>


TON-lijsttrekker weigert Utrechtse raadszetel

Niemand van de eerste vijf kandidaten op de Utrechtse kieslijst van Trots op Nederland gaat de gemeenteraad in. De partij won woensdag één zetel in Utrecht maar de lijsttrekker zegt dat hij het te druk heeft met zijn werk. Ook de nummers twee tot en met vijf willen niet in de raad. Daarom neemt de nummer zes van de kieslijst de zetel van Trots op Nederland in. Dat is de 23-jarige politieagent Paul Werensteijn.

Ad Verdonk

In Utrecht was de broer van Rita Verdonk lijstduwer. Hij stond twaalfde en kreeg woensdag 1200 voorkeursstemmen. Hij passeerde Werensteijn daarmee ruim, die nog geen honderd stemmen kreeg, maar hij gaat toch niet in de raad zitten. De Utrechtse kiescommissie bepaalt uiteindelijk wie er namens de partij in de raad komt. Die commissie zal de kieslijst afgaan totdat er iemand is die de zetel accepteert.

6 Maart 2010

NOS

http://nos.nl/artikel/141927-tonlijsttrekker-weigert-utrechtse-raadszetel.html

Die Rita is na juni verleden tijd joh. We hebben het gezien in Den Haag waar de kiezer ook uit een PVV kon kiezen. Niemand koos voor Rita omdat ze voor Wilders konden kiezen. Ze gaat dan ook 0 zetels halen in juni.

Wel debiel dat die Ton'ers niet hun verantwoordelijkheid nemen en in de raad gaan zitten. Wat kan een 23jarige agent nou weer bijdragen aan discussies in de raad. Denk dat hij geen hol zal snappen van de beleidsdocumenten die langs de raad komen.

Hadou

Citaat van: Sa3ieD op 09/03/2010 om 21:47:38
. Wat kan een 23jarige agent nou weer bijdragen aan discussies in de raad. Denk dat hij geen hol zal snappen van de beleidsdocumenten die langs de raad komen.
Hij kan zeker van toegevoegde waarde zijn. De raad controleert het college en bespreekt het heden  en de toekomst van een gemeente. En er zijn zoveel zaken die een gemeente belangrijk maakt.
Neem het water, verkeer, natuur, inovatie, werkgelegenheid enz. 

Sa3ieD

Citaat van: Hadou op 09/03/2010 om 23:41:51
Hij kan zeker van toegevoegde waarde zijn. De raad controleert het college en bespreekt het heden  en de toekomst van een gemeente. En er zijn zoveel zaken die een gemeente belangrijk maakt.
Neem het water, verkeer, natuur, inovatie, werkgelegenheid enz. 

Dat zeg ik toch. En wat kan een 23jarige agent daar aan bijdragen?

Señor Canardo

#7
Citaat van: Sa3ieD op 10/03/2010 om 13:15:31
Dat zeg ik toch. En wat kan een 23jarige agent daar aan bijdragen?

Om eerlijk te zijn denk ik 0,0....>



Paul Werensteijn, in 1986 geboren in Nieuwegein en opgegroeid in Houten. Na 18 jaar in Houten gewoon te hebben ben ik op mijn 18e in Utrecht komen wonen. Na een tijdje in Pijlsweerd gewoond te hebben woon ik nu in de mooie wijk Zuilen die met recht een pracht cq krachtwijk genoemd kan worden. Nadat ik de middelbare school afgerond heb ben ik verpleegkunde gaan studeren vanuit deze opleiding ben ik terecht gekomen in de psychiatrie en ouderenzorg, waar ik 3 jaar in gewerkt hebt. Omdat ik meer wilde dan zieke mensen te verplegen en mijn werk toch maatschappelijk betrokken wilde houden ben ik in 2006 begonnen te werken bij de regionale politie Utrecht. Van 2006 tot en met 2008 heb ik mijn gewerkt in het politiedistrict Rijn en Venen. Vanaf 2008 tot en met eind 2009 heb ik gewerkt in het politiedistrict Utrecht West waaronder de wijken Vleuten, De Meern, Leidsche rijn en Lage Weide vallen. Ik was daarbij verbonden aan het wijkteam Leidsche rijn. Inmiddels ben ik weer terug op mijn oude plek in het district Rijn en Venen, waarbij ik voornamelijk noodhulp diensten verricht. Vanaf juni 2008 tot en met november 2009 ben ik tevens parttime werkzaam geweest in de jeugdzorg. In deze periode heb ik een gezin begeleid waarin een autistische jongen van 17 woonde. Een pittige uitdaging waarbij ik gezien heb wat de problemen zijn waar ouders van moeilijk opvoedbare jeugd tegen aanlopen.

De reden dat ik mij verkiesbaar gesteld heb voor trots op Nederland is relatief simpel, Ik heb namelijk teveel de keerzijde van de Nederlandse samenleving gezien. Ik weet hierdoor dat er veel zaken in Nederland zijn die aangepakt moet worden. Deze zaken moeten aangepakt worden door mensen die met hun poten in de klei gestaan hebben en uit ervaring weten waar ze over praten. Ik wil mij dan ook vooral inzetten voor veiligheid en jeugdbeleid en mensen die verstand hebben van deze zaken betrekken bij de besluitvorming. Het gaat juist nu mis doordat belangrijke beslissingen door mensen die geen gevoel hebben met de realiteit genomen worden. Ook word het tijd dat mensen de gemeente weer serieus kunnen nemen, op het moment dat er wat beloofd word gebeurd het ook. Het wordt tijd dat er iets veranderd in dit land. Ik wil er voor zorgen dat Utrecht binnen nu en 4 jaar niet meer voorkomt in de top 25 van onveiligste gemeentes (volgens de AD misdaadmeter). Op het moment dat ook u wilt dat er iets veranderd, kan ik u maar één stemadvies geven: "stem op 3 maart trots op Nederland!"

http://utrecht.trotsopnederland.com/index.php?pageID=11


Ps. Het is gewoon amusant om te lezen dat een 23-jarige politicus - vers van de pers - praat over ervaring....

Hadou

Citaat van: Sa3ieD op 10/03/2010 om 13:15:31
Dat zeg ik toch. En wat kan een 23jarige agent daar aan bijdragen?
je weet niet wat hij allemaal wel kan. Hij kan best met goede ideeen komen.

Sa3ieD

Citaat van: Hadou op 10/03/2010 om 16:54:55
je weet niet wat hij allemaal wel kan. Hij kan best met goede ideeen komen.

Geloof je het zelf? Zoals ik al zei, de meeste beleidsdocumenten zijn te ingewikkeld voor een gemiddelde leek. Denk je dat een onderwerp als verkeer makkelijk is? Ben je zelf weleens aanwezig geweest bij een commissie of raadsvergadering? Als je geen kaas hebt gegeten van een onderwerp kun je erg weinig bijdragen als eenmansfractie, mits je je richt op het onderwerp waar je wel verstand van hebt. Je kunt alleen iets bereiken als je het samen met andere partijen doet. In het geval van "Trots" denk ik eerlijk gezegd dat geen een partij een meerwaarde ziet in die partij om mee samen te werken. Die partij is een lachertje en de mensen die er bij zitten helemaal. Vergelijk het maar met een LPF.


@incognito: Leuke vakantiefoto hahaha, Italie?

Hadou

Citaat van: Sa3ieD op 10/03/2010 om 21:10:24
Geloof je het zelf? Zoals ik al zei, de meeste beleidsdocumenten zijn te ingewikkeld voor een gemiddelde leek. Denk je dat een onderwerp als verkeer makkelijk is? Ben je zelf weleens aanwezig geweest bij een commissie of raadsvergadering? Als je geen kaas hebt gegeten van een onderwerp kun je erg weinig bijdragen als eenmansfractie, mits je je richt op het onderwerp waar je wel verstand van hebt. Je kunt alleen iets bereiken als je het samen met andere partijen doet. In het geval van "Trots" denk ik eerlijk gezegd dat geen een partij een meerwaarde ziet in die partij om mee samen te werken. Die partij is een lachertje en de mensen die er bij zitten helemaal. Vergelijk het maar met een LPF.


@incognito: Leuke vakantiefoto hahaha, Italie?
Mensen gaan met een bepaalde intentie de raad in. Dus geloof ik er wel in. Verder zet jij de lat heel hoog wat betreft jouw perfecte selectie criterium. Door jouw denegerende stemming richting deze onbekende man, maakt het heel moeilijk voor mensen om op een kieslijst te komen. Mensen die volgens jouw wel op een lijst ´´moeten´´ staan zijn te hoogopgeleid en te ervaren op een bepaalde gebied dat deze mensen meestal afzien van het bedrijven van politiek.

Sa3ieD

Citaat van: Hadou op 10/03/2010 om 23:29:49
Mensen gaan met een bepaalde intentie de raad in. Dus geloof ik er wel in. Verder zet jij de lat heel hoog wat betreft jouw perfecte selectie criterium. Door jouw denegerende stemming richting deze onbekende man, maakt het heel moeilijk voor mensen om op een kieslijst te komen. Mensen die volgens jouw wel op een lijst ´´moeten´´ staan zijn te hoogopgeleid en te ervaren op een bepaalde gebied dat deze mensen meestal afzien van het bedrijven van politiek.


Intentie van een partij als Trots is om allochtonen in een hoekje te drijven. Snap dan ook absoluut niet waarom jij Trots aan het verdedigen bent. Het zegt toch al genoeg dat er EERST 6 mensen of zo moesten afhaken voordat deze malloot de raad in kon. Mijn selectie criterium is dat je de kiezer SERIEUS neemt. De lijsttrekker haakt opeens af omdat het niet te combineren is met zijn werk, dat wist hij toch ook voordat hij meedeed. Hetzelfde geldt voor de andere kandidaten die de plek hebben afgewezen. Het is een partij van mensen die hun taak NIET serieus nemen. Ik heb dus ALLE recht om grote twijfels te hebben bij die persoon. Of geloof jij in goede raadsleden bij slechte partijen? Iemand hoeft ABSOLUUT niet hoog opgeleid te zijn om een goed raadslid te zijn. Iemand moet BETROKKEN zijn en zijn taak SERIEUS nemen. Daarnaast vervul je een raadsfunctie niet alleen. Veel kleinere lokale fracties hebben een hele groep vrijwilligers achter zich die bijv. WEL inhoudelijk ingelezen zijn en verstand van zaken hebben. In het geval van Trots is dat denk ik, weet het wel zeker, niet het geval. Die partij had verwacht met 5 zetels of zo in de raad te komen. Dat is dan ook de reden dat al die debielen afgehaakt waren. Die dachten nou ik ga daar echt niet in mijn eentje zitten. Het is dan ook afgelopen met elke vorm van betrokkenheid omdat die betrokkenheid gevoed werd door pure opportunisme.

Señor Canardo

Citaat van: Sa3ieD op 10/03/2010 om 21:10:24
@incognito: Leuke vakantiefoto hahaha, Italie?

Waar zie jij Italie? Ik zie alleen maar 2 grote flaporen....

Sa3ieD

Citaat van: incognito op 11/03/2010 om 00:09:47
Waar zie jij Italie? Ik zie alleen maar 2 grote flaporen....

Wuhaha ja we moeten denk ik maar even het weerbericht van die dag erbij pakken om te bepalen hoe de wind stond. Ik schat een zuid oostelijke wind. Met die oren kom je wel in Italie denk ik zo.