Voorspellingen gemeenteraadsverkiezingen

Gestart door Sa3ieD, 03/03/2010 om 19:57:30

Sa3ieD

Potentiële kiezers:

Amsterdam
Turken jonger dan 18   12062
Turken ouder dan 18    22846

Marokkanen jonger dan 18   24289
Marokkanen ouder dan 18    36726
Totaal 18+   59572

Den Haag   
Turken jonger dan 18   11744
Turken ouder dan 18    19560

Marokkanen jonger dan 18   9809
Marokkanen ouder dan 18    13906
Totaal 18+   33466

Rotterdam   
Turken jonger dan 18   14458
Turken ouder dan 18    26312

Marokkanen jonger dan 18   14948
Marokkanen ouder dan 18    19547
Totaal 18+   45859

Utrecht   
Turken jonger dan 18   4084
Turken ouder dan 18    7660

Marokkanen jonger dan 18   10043
Marokkanen ouder dan 18    13903
Totaal 18+   21563

MBTiza

Citaat van: Sa3ieD op 04/03/2010 om 14:26:46

Ja klopt. Hij had ook geen ambities om in de raad te zitten. Het ging er gewoon om om een islamitische partij in de raad te krijgen. Khoulani was veruit de beste spreker van de lijst. Maarja het draait niet enkel om het zitting nemen in de raad. Ik ben benieuwd of zowel de Islam Democraten als Lijst Khoulani hun verantwoordelijkheid gaan nemen richting de kiezers. Want we moeten niet vergeten dat wanneer je GEKOZEN bent niemand iets te zeggen heeft over je agenda, die bepaal je zelf. Je krijgt als partij een jaarbudget voor personeel en organisatiekosten, als het goed is circa 70.000 euro per jaar voor een fractie met 1 zetel. Je krijgt dus de middelen om 4 jaar lang iets op te bouwen.

Dia agenda was ook trouwens een van de redenen van de breuk tussen Lijst 11 in Den Haag en Islam Democraten, Khoulani maakt zich de afgelopen jaren sterk voor dingen als gescheiden zwemmen, islamitisch bankieren etc. heeft echter niet veel effect gehad, gescheiden zwemmen is bijv. afgeschaft hier.

Sa3ieD

Den Haag is wel opmerkelijk:
Er zijn 33.466 kiesgerechtigde Marokkanen en Turken in Den Haag. De Islam Democraten en Lijst Khoulani hebben samen ruim 8900 stemmen gekregen.

De opkomst van "allochtonen" is meestal zo rond de 35%. Laten we het voor het gemak stellen op 40% want door Wilders zijn er meer moslims gaan stemmen. Er hebben dan 13.386 Marokkanen en Turken in Den Haag gestemd. Laten we stellen dat 80% van de stemmen op beiden lijsten, want je hebt ook pakistanen etc in Den Haag, van Marokkanen en Turken afkomen. Dit zijn dan 7120 stemmen. Maar liefst 53% van de Turken en Marokkanen die in Den Haag gestemd hebben hebben op een Islamitische partij gestemd.

Sa3ieD

Citaat van: ElGalloNegro op 05/03/2010 om 10:34:49
Dia agenda was ook trouwens een van de redenen van de breuk tussen Lijst 11 in Den Haag en Islam Democraten, Khoulani maakt zich de afgelopen jaren sterk voor dingen als gescheiden zwemmen, islamitisch bankieren etc. heeft echter niet veel effect gehad, gescheiden zwemmen is bijv. afgeschaft hier.

De breuk kwam om andere zaken joh. Hij kon geen lijsttrekker meer worden. Is ook logisch want Khoulani was tot voor kort een onbekende binnen de islamitische gemeenschap. Maarja er was ook gewoon sprake van een politiek correcte nummering van de kieslijst. Bij de vorige verkiezingen stond een Marokkanen bovenaan en kwam in de raad vanwege voornamelijk koerdische stemmen. Dit keer moest er gewoon een Koerd bovenaan staan. Islamitisch gezien slaat het eigenlijk nergens op maarja.

MBTiza

Citaat van: Sa3ieD op 05/03/2010 om 10:43:52
Den Haag is wel opmerkelijk:
Er zijn 33.466 kiesgerechtigde Marokkanen en Turken in Den Haag. De Islam Democraten en Lijst Khoulani hebben samen ruim 8900 stemmen gekregen.

De opkomt van "allochtonen" is meestal zo rond de 35%. Laten we het voor het gemak stellen op 40% want door Wilders zijn er meer moslims gaan stemmen. Er hebben dan 13.386 Marokkanen en Turken in Den Haag gestemd. Laten we stellen dat 80% van de stemmen op beiden lijsten, want je hebt ook pakistanen etc in Den Haag, van Marokkanen en Turken afkomen. Dit zijn dan 7120 stemmen. Maar liefst 53% van de moslims die in Den Haag gestemd hebben hebben op een Islamitische partij gestemd.

Daarnaast waren er ook velen die strategisch hebben gestemd, dus op de PvdA.

Dit soort politici:

http://www.youtube.com/watch?v=Ob9eFJlLBuU

Sa3ieD

Hahaha daar heeft Hadou waarschijnlijk op gestemd.

Haha Moussi is wel grappig.

3ich

Citaat van: Sa3ieD op 04/03/2010 om 13:37:21
Je kunt hooguit spreken van een erg klein stapje naar rechts.
Op basis van de resultaten van gisteren kun je enkel stellen dat een Den Haag en Almere veel rechtser hebben gestemd. In de rest van de gemeentes valt dat dus reuze mee.

Waar k op doelde was, de steden waar gestemd kon worden op de PVV hebben ze ook massaal op de PVV gestemd. Stel dat de PVV in meerdere gemeentes meededen dan durf k me hand er voor in de vuur te steken dat ze daar ook de grootste of één na grootste waren geworden. Je kan dus niet spreken van een klein stapje naar rechts, omdat de analyse die gemaakt is niet op alle stemmers gebasseerd is.

Hadou

Citaat van: Sa3ieD op 05/03/2010 om 11:09:53
Hahaha daar heeft Hadou waarschijnlijk op gestemd.

Haha Moussi is wel grappig.
Hij is een goede raadslid.

Hadou

Citaat van: Sa3ieD op 05/03/2010 om 10:34:20
Potentiële kiezers:

Amsterdam
Turken > 18   12062
Turken < 18    22846
> = groter dan / ouder dan . Bedoel jij dat?
<  = jonger dan

Sa3ieD

Citaat van: Hadou op 05/03/2010 om 18:15:35
> = groter dan / ouder dan . Bedoel jij dat?
<  = jonger dan

Klopt had niet goed opgelet. Heb het aangepast.

Hadou

Citaat van: Sa3ieD op 05/03/2010 om 10:34:20
Potentiële kiezers:

Amsterdam
Turken jonger dan 18   12062
Turken ouder dan 18    22846

Marokkanen jonger dan 18   24289
Marokkanen ouder dan 18    36726
Totaal 18+   59572
Die potentiele kiezers zullen niet allemaal hun stem brengen. Nu is het precentage stemmers onder de Marokkanen zeer laag. Misschien dat het in de toekomst verandering in komt.

Heb jij over nagedacht waardoor weinig  Marokkanen in  Utrecht bijv. hun stem niet laten horen bij de gemeenteraadverkiezingen?
Ik zelf denk aan : 1- niet gewend.
2- Het maakt niet uit .
3- Willen als allochtoon niet partij kiezen voor bepaalde autochtoon.
4- Mensen worden afgeraden / ontmoedigt/ dwarsgezeten. ( bijv.  vrouwen door hun echtgenoten)
5- weinig kennis van democratie ( verkiezingen) en laaggeletterd.

arriset

Citaat van: Hadou op 05/03/2010 om 19:36:28
Die potentiele kiezers zullen niet allemaal hun stem brengen. Nu is het precentage stemmers onder de Marokkanen zeer laag. Misschien dat het in de toekomst verandering in komt.

Heb jij over nagedacht waardoor weinig  Marokkanen in  Utrecht bijv. hun stem niet laten horen bij de gemeenteraadverkiezingen?
2- Het maakt niet uit .
4- Mensen worden afgeraden / ontmoedigt/ dwarsgezeten. ( bijv.  vrouwen door hun echtgenoten)
en onder Riffijnen, welk is het percentage?

Sa3ieD

Citaat van: Hadou op 05/03/2010 om 19:36:28

2- Het maakt niet uit .

Ja dat is bekend, rond de 35 a 40% brengt zn stem uit. Er staat ook potentiële, elke kiesgerechtigde is namelijk een potentiële stemmer. Hoe hoog of hoe laag dit bij de turken is weet ik niet, zal vast wel ook zoiets zijn gezien de lage opkomst in zwarte wijken. Het is een zeer begrijpelijk percentage. Bij Nederlanders in een soort gelijke sociaal economische positie stemmen ook niet veel mensen. Ik weet verder ook niet bij welke groep dat percentage zo laag is binnen de Marokkaanse gemeenschap. Zoals ik het al jaren zie is dat oudere Marokkanen, eerste generatie, wel de moeite nemen om te gaan stemmen.

Die argumenten zijn wel open deuren. Ik denk dat je langs alle deuren moet gaan om het even te vragen. Gewenning is geen argument want de meesten zijn of hier geboren of wonen hier al 20 jaar of langer. Dat derde is een vaag argument. Veel Marokkanen hebben een beter beeld van de Nederlander dan van de Marokkaan als het gaat om bestuur. Nooit gehoord dat vrouwen dwars worden gezeten door hun echtgenoot als het gaat om stemmen, lijkt me verder ook weer een "wit" argument. Je hoeft geen verstand te hebben van democratie of kunnen lezen om te stemmen. Stemmen gaat over macht en macht kent geen taal of opleiding. Je zou het allemaal misschien kunnen samenvatten in: "Iwa safie waarom zou ik". Ik ken namelijk genoeg "hoger" opgeleiden die ook niet stemmen puur omdat ze geen zin hebben. Het is verder ook geen trend enkel onder de Marokkanen. Nederland kent steeds meer zwevende kiezers. Stemmen kent verder ook geen overtuiging. Ik stem bijv. niet omdat ik geloof dat ik op deze manier invloed krijg op de politiek. Ik stem ook niet omdat ik overtuigd ben van het belang. Het interesseert mij verder ook niet waarom ik stem. Ik stem gewoon, puur uit routine. Het kost vaak meer moeite om jezelf te overtuigen niet te stemmen dan om het gewoon te doen. Het is dan ook niet aan de ander om je te overtuigen om wel te gaan stemmen.

Chatt zie arif

Je voorspellingen waren -op z'n zachtst gezegd- een beetje 'rudimentair',maar je schijnt goed ingelicht te zijn en te weten waar je het over hebt...

Dus mijn vraag:Said wil de bolitik in?

Chatt zie arif

Citaat van: uzop op 05/03/2010 om 19:40:41
en onder Riffijnen, welk is het percentage?

En Hollande la majorité des Marocains sont Riffains,je croix dans l'ordre d'environ quatre-vingt pour cent ou peut-être encore plus...