Het Grote Piramide-Mysterie

Gestart door Señor Canardo, 02/03/2010 om 18:43:58

Lezer

Waarom is zahi hawwas een vervalser?

Señor Canardo

#46
Citaat van: Lezer op 04/03/2010 om 13:02:30
Waarom is zahi hawwas een vervalser?

Wetenschappelijke onderzoekers die zomaar een entertainmentprijs krijgen vertrouw ik zowiezo niet. Emmy award of niet, showbizz = showbizz....>





Zahi Hawass krijgt Emmy

Het gebeurt niet vaak dat een onderzoeker in niet-vakgerelateerde prijzen valt. Het overkwam de bekende Egyptische piramideconservator Zahi Hawass. Hij werd de eerste Egyptenaar die een Emmy in ontvangst mocht nemen, en meteen de allereerst winnaar die geen televisiecarriere heeft. Hawass, door velen misprijsd omwille van zijn conservatisme, kreeg de lauwering vanwege zijn contributie aan een Egyptische special. Deze documentaire werd gemaakt door David Jackson, tevens de persoon die de trofee aan Zahi Hawass in zijn kantoor te Zamalek overhandigde. Hawass won in de categorie internationale film voor het verlenen van zijn stem als achtergrondcommentaar. Op de prijs, een gouden beeldje van een gevleugelde vrouw die een bal vasthoudt, staat de naam van Hawass gegraveerd.

29 Juni 2006

http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Zahi-Hawass-krijgt-Emmy/


Ps. De laatste tijd is de Zahi Hawass veel te vaak met zijn kop op de entertainmentzender van National Geographic.

Lezer

Maar hij is nog geen vervalser als zich met media bemoeit, vind ik.

Señor Canardo

#48
Maar ik vind die Hawass een geschiedvervalser, omdat hij tot nu toe heeft geweigerd te erkennen dat hij fout zat wat betreft de grottenstelsel onder de Piramides van Gizeh. En dat terwijl de "alwetende" Dr. Hawass zich graag laagdunkend uitlaat over mensen die onwetend zin over de Egyptische cultuur....>


Intriges rond grottenstelsel Gizeh Plateau

Toen Andrew en Sue Collins samen met Nigel Skinner-Simpson in maart 2008 het vergeten grottenstelsel onder het Gizeh Plateau betraden wisten ze dat ze een uiterst belangrijke ontdekking hadden gedaan. In een 200 jaar oud, obscuur dagboek dat ergens in het British Museum verborgen lag waren de grotten kort beschreven. Gedurende die 200 jaar werd Gizeh uitgebreid uitgekamd en onderzocht waarbij de bijna ontelbare vondsten plichtmatig werden gecatalogeerd. Maar niemand herontdekte de grotten. De mythe van een labyrint van grotten onder Gizeh - een opslagplaats van alle geheime en verloren kennis - bleef een mythe.


(Andrew Collins)

Volgens de officiële catalogus van archeologische plaatsen in Gizeh bestaat er geen natuurlijk grottenstelsel. Dat was zo tot maart 2008, toen de verborgen ingang van niet geregistreerde grotten in een diep en duister graf - dat bekend staat als 'NC2' - gevonden werd. Collins ontdekte NC2 in het noorden van het Gizeh Plateau door aanwijzingen uit het 200 jaar verborgen dagboek.

Het zou niet meer dan normaal zijn dat de ontdekking van Andrew Collins en zijn team door de Egyptische overheid gewaardeerd zou worden, maar wat ze zeker niet verwacht hadden was een officiële ontkenning dat de diepe en gevaarlijke plaats die ze met de nodige stoutmoedigheid ontdekt hadden bestond. Maar de officiële ontkenning voor het bestaan van grotten onder Gizeh - van Dr. Zahi Hawass himself, manager van het Gizeh Plateau - creëerde een nog grotere intrige.

Collins detailleerde de ontdekking van grotten onder het Gizeh Plateau in zijn boek 'Beneath The Pyramids' (verschenen in oktober 2009). Maar net voor zijn nieuwe boek uitgegeven werd verschenen er al op diverse internetfora meldingen van een opzienbarende ontdekking van grotten onder Gizeh. Verschillende artikels en persberichten - samen met beeldmateriaal en verslaggeving door MSNBC, Discovery Channel en nog andere gewaardeerde nieuwsbronnen - onthulden het bestaan en de grootte van een nooit eerder ontdekt labyrint van grotten onder Gizeh.



In april 2009 had Collins al een persoonlijk, gedetailleerd verslag van zijn ontdekking overhandigd aan Dr. Hawass. Hawass heeft het verslag naast zich neer gelegd en verworpen. Maar in oktober 2008 toont Hawass - vreemd genoeg - tijdens een vergadering in zijn bureau in Caïro foto's van het grottenstelsel. Tijdens die meeting laat Hawass zich ontvallen dat het grottenstelsel hem totaal onbekend is.

Nog niet zo lang geleden beantwoordde Hawass de controverse over de grotten door te verwijzen naar de NC2 graftombe - Collins noemde het graf de 'Tomb of the Birds', omdat de begraafplaats gebruikt werd als een vogelnecropolis - die welgekend en volledig onderzocht was. Hawass speculeerde dat Collins en zijn team zich vergisten en de grafkamer met een grottenstelsel verwarden. Maar uit de beschrijving die Hawass geeft van de graftombe blijkt zeer duidelijk dat hij diegene is die verward is. Het was duidelijk dat Hawass helemaal niets afwist van een grottenstelsel dat zich op een aanzienlijke afstand van de ingang aan de achterkant van de graftombe openbaarde.


(Ingang van graftombe NC2)

Nadien kwam Hawass met een andere verklaring voor de pinnen waarbij hij onthulde dat een archeologisch team bezig was de tombe te ontruimen en dat hij in de nabije toekomst een formeel rapport zou uitvaardigen. Vreemd genoeg verwierp Hawass op zijn website de meldingen van internetfora over de grotten door te zeggen: "Ik hoop dat mensen die meer willen weten over de graftomben van Gizeh academische bronnen raadplegen, bijvoorbeeld boeken van geleerden zoals ik, en niet afgaan op onbetrouwbare meldingen op het internet". Juist meneer de geleerde... gebruik een internetpublicatie om internetartikels te bagatelliseren...

Begin november 2009 beschreef Hawass zangeres, songwriter, actrice en winnares van zestien Grammy Awards Beyonce Knowles als 'stupid', waarmee hij aantoont dat hij zich diep beledigd voelt in wat hij ervaart als het binnendringen van buitenstaanders in de Egyptologie en mensen die de kern van de Egyptologie niet weten te waarderen. Het is meer dan waarschijnlijk dat Hawass zich als de énige bewaker en beschermer van Gizeh ziet en dat het tot diepe wrokgevoelens leidt wanneer een nieuwe ontdekking als een verrassing aankomt. Maar ere wie ere toekomt. Het is wel een feit dat Hawass in bepaalde opzichten gelijk heeft als hij zich de bewaker en beschermer van Gizeh noemt.


(Zahi Hawass)

Toen Collins Hawass de eerste keer over de grotten benaderde raadpleegde Hawass de gekende archeologische rapporten en archieven. Al snel concludeerde Hawass dat Collins gewoon de NC2 tombe was binnengewandeld. Die gevolgtrekking lag hem waarschijnlijk in het feit dat de graftombe met verschillende ruimten en compartimenten op zich al meer dan 30 meter diep was. Hawass besloot dat de beschrijving van een grottenstelsel dat zich honderden meters ver uitbreidde verkeerd was en herhaalde dat Collins zich vergist had of in de war was gebracht. Deze verklaring bevestigt en herhaalt zijn eerste verklaring dat een grottenstelsel niet bestaat.

Omdat de belangstelling over het grottenstelsel onder Gizeh met de publicatie van het boek van Collins bleef toenemen stuurde Hawass een team naar de graftombe. Tot hun grote verbazing stelden ze vast dat het niet geregistreerde grottenstelsel in feite... wél bestaat. Iedereen had er naast gekeken. Hoewel Hawass de nodige capaciteiten bezit om iemand 'stupid' te noemen blijkt hij onbekwaam om toe te geven dat hij al die tijd verkeerd was. En voor een academicus en geleerde is dat heel dom.


(Eerste kamer van graftombe NC2)

Collins was bezorgd over het feit dat de graftombe voor iedereen open en toegankelijk was. Een bezorgdheid die hij verschillende keren aan het adres van Hawass overmaakte. Iedereen kon namelijk in het geheim de tombe exploreren en er stiekem met de mogelijke archeologische vondsten vandoor gaan. Hawass antwoordde door de graftombe voor iedereen toegankelijk te laten, maar stuurde - vreemd genoeg - een professioneel team dat hij in een e-mail beschreef als "archeologen, geologen, ingenieurs en architecten die de graftombe volledig zullen uitgraven".

De uitgravingen en verdere exploratie van de graftombe begon - in alle stilte - in augustus 2009, net nadat Hawass op de hoogte gebracht was dat het grottenstelsel onder het Gizeh Plateau wel degelijk bestond. De omvang van het grottenstelsel en de nieuwe ontdekkingen door het team van Hawass worden steeds duidelijker, en wat ze mogelijk vinden kan allemaal nog wel eens heel beschamend worden voor Hawass.

Waarschijnlijk geholpen door de beschrijving en de foto's van de ingang van het grottenstelsel in het boek van Collins slaagde Richard Gabriel, een landgenoot van Collins, er onlangs in het grottenstelsel te bereiken en tientallen foto's te nemen. Collins heeft er recent een artikel aan gewijd waarbij de foto's gepubliceerd werden. Het artikel en de foto's maken nog maar eens duidelijk dat Collins gelijk heeft en Hawass verkeerd zat. Bovendien is het vrij duidelijk dat Gabriel het grottenstelsel vrij recent bezocht heeft en op dat tijdstip het speciale onderzoeksteam niet aanwezig was.


(Ingang van graftombe NC2 tov het Gizeh Plateau)

Op de recente foto's is te zien dat de toegang tot het grottenstelsel ondertussen vrijgemaakt is van puin en stof. Bovendien liggen de gereedschappen en de uitrusting van het ontruimingsteam verspreid over verschillende plaatsen in de tombe. Binnen de antikamer van het graf zijn twee niet eerder ontdekte afdalende trappen te zien en de onlangs ontruimde kamers onder de vloer zijn ook zichtbaar. Hoe Hawass de ontruiming van de grotten - waarvan hij eerder verklaarde dat ze niet bestonden - zal omschrijven is nog niet geweten, maar het is onwaarschijnlijk dat hij zal toegeven dat hij fout was.

Er schijnt slechts een groep mensen de situatie te begrijpen en dat is het Egyptologist's Electronic Forum, een 'subscription-only' forum dat bestaat uit sommige van 's werelds grootse Egyptologen. Maar zelfs de leden van het forum raken verward door verkeerd te stellen dat de grotten die Collins ontdekte misschien vroeger al door Dr. Mark Lehner - een Egyptoloog die gedurende 25 jaar honderden monumenten en graven in Gizeh catalogeerde en directeur van de Ancient Egypt Research Associates - werden geëxploreerd. Op het Egyptologist's Electronic Forum - en ook op andere belangrijke Egyptologische fora - zijn er discussies over de controverse met de gevolgtrekking dat de grotten onder Gizeh nooit gecatalogeerd lijken te zijn en dus verder onderzoek absoluut noodzakelijk is.

De onlangs vrijgegeven foto's van Gabriel bieden enige geloofwaardigheid aan een lokale legende die verhaalt dat de grotten door een reuzenslang worden bewaakt. Een van nature uitstekend rotsreliëf in een kamer van het grottensysteem lijkt immers op een massieve slangenkop. Een onlangs vrijgegeven 'satellite-based ground penetrating radar'-beeld dat Collins onderzocht heeft wijst er op dat het grottensysteem wellicht de richting van de lokale geologische breuk tot aan de tweede grootste piramide van Gizeh volgt. Collins vestigt er de aandacht op dat deze piramide, en niet de Grote Piramide, werd aangeduid als de locatie van de verloren grottombe van Hermes, een legendarische wijsheer en stichter van de Egyptische beschaving.


(Een van nature uitstekend rotsreliëf lijkt op een massieve slangenkop)

Deze intrigerende samenvatting van gebeurtenissen zal nog interessanter worden als de grotten opengesteld worden voor het grote publiek. Hawass heeft enkel de intrige en het mysterie rond het grottenstelsel onder het Gizeh Plateau groter gemaakt door te dakschreeuwen dat de locatie die hij onderzoekt eigenlijk niet bestaat. Wat er uiteindelijk in de grotten zal ontdekt en gevonden worden zal zeker van belang zijn voor Gizeh en de Egyptologie, maar het zit er dik in dat Hawass de ontdekking op zijn naam zal schrijven door te verklaren dat hij er al lang van op de hoogte was.

Wat Hawass ook uit zijn mouw mag schudden: de Egyptologie mag best wat eerbied en erkenning verlenen aan Andrew Collins als diegene die er voor zorgde dat het grottenstelsel onder Gizeh werd toegevoegd aan de officiële catalogus van archeologische plaatsen in Gizeh. Maar zoals het er nu uitziet lijkt het meer dan waarschijnlijk dat Collins dat op zijn buik zal kunnen schrijven.

Fotocredits: Richard Gabriel

Dit blog is een vertaling en bewerking van het artikel 'What is Happening Under Giza? Lost Cave System Becomes More Mysterious & More Controversial' van Dr. Greg Little in het Alternate Perceptions Magazine van Februari 2010.

1 Maart 2010

http://www.grenswetenschap.nl/blogs/Intriges-rond-grottenstelsel-Gizeh-Plateau/

Lezer

Hij is dus een arrogant. De meeste egyptenaren lijden aan die ziekte.

Señor Canardo

#50
Citaat van: Lezer op 04/03/2010 om 14:17:16
Hij is dus een arrogant. De meeste egyptenaren lijden aan die ziekte.

Arrogantie hoort niet in de egyptologie, vandaar dat ik sommige dingen die Hawass zegt of doet (lang niet allemaal hoor!) met een flinke korrel zout neem. En dat geldt ook als hij met zijn kop op Discovery Channel of National Geographic te zien is...

arriset

Citaat van: incognito op 03/03/2010 om 20:40:08
Kan onze uzop mij - de gek - dan vertellen hoe de Egyptenaren de piramides hebben gebouwd?


Ps. Wie is nou de dwaas? Ik of jij?
désolé comme je te l'ai dit mister je sais tout, demandes à tes semblables, moi je ne suis qu'un simple être humains je n'ai pas les capacités surnaturelle et paranormal des gens de ton espèce.

Moi je ne parles que des sujets que j'ai étudié et qui sont rationels.

aqec din gi taghuri inek!

Citaat van: uzop op 03/03/2010 om 18:09:07
de gekken kunnen geloven in alle dwaasheden van de wereld!

vragen aan jouw vriendinnen de antwoorden op jouw vragen :
http://www.terugnaardebron.com/
http://planeetx.blogspot.com/
http://www.dirkbradshaw.com/
d'après les cinglés de ton genre, il y aurait plusieurs hypothèses envisagées :

1- c'est les extra-terrestres qui auraient construits ces pyramides
2- c'est les franc-macons qui auraient voyagé dans le temps et auraient construits ces pyramides
3- c'est sidna moussa avec son baton magique qui auraient construits ces pyramides
4- c'est astérix et obélix qui auraient construits ces pyramides
....

tu as l'embarras du choix mais je suis persuadés que des gens de ton espéce trouveront comment a été construit ces pyramides, vous êtes capables de prouesse inimaginable, bon courage ;-)

Señor Canardo

#52
Citaat van: uzop op 04/03/2010 om 16:34:21
désolé comme je te l'ai dit mister je sais tout, demandes à tes semblables, moi je ne suis qu'un simple être humains je n'ai pas les capacités surnaturelle et paranormal des gens de ton espèce.

Moi je ne parles que des sujets que j'ai étudié et qui sont rationels.

aqec din gi taghuri inek!
d'après les cinglés de ton genre, il y aurait plusieurs hypothèses envisagées :

1- c'est les extra-terrestres qui auraient construits ces pyramides
2- c'est les franc-macons qui auraient voyagé dans le temps et auraient construits ces pyramides
3- c'est sidna moussa avec son baton magique qui auraient construits ces pyramides
4- c'est astérix et obélix qui auraient construits ces pyramides
....

tu as l'embarras du choix mais je suis persuadés que des gens de ton espéce trouveront comment a été construit ces pyramides, vous êtes capables de prouesse inimaginable, bon courage ;-)

Als ik iets niet zeker weet, dan geef ik het eerlijk toe. En ik geef eerlijk toe dat ik niet weet hoe piramides gebouwd zijn. Jij daarentegen bent zo'n persoon, die indien het niet rationeel verklaard kan worden gelijk andere mensen voor schut moet gaan zetten. Maar dat doe je ook alleen maar om je eigen onwetendheid te camoufleren. Net zoals die Dr. Hawass doet met zijn belerend vingertje.

Nogmaals niemand dwingt jou om mee te doen aan deze discussie, waar jij blijkbaar toch nix van af weet en ook nix van wilt weten...  

arriset

Citaat van: incognito op 03/03/2010 om 20:40:08
Ps. Wie is nou de dwaas? Ik of jij?
Citaat van: incognito op 04/03/2010 om 16:42:19
Als ik iets niet zeker weet, dan geef ik het eerlijk toe. En ik geef eerlijk toe dat ik niet weet hoe piramides gebouwd zijn. Jij daarentegen bent zo'n persoon, die indien het niet rationeel verklaard kan worden gelijk andere mensen voor schut moet gaan zetten. Maar dat doe je ook alleen maar om je eigen onwetendheid te camoufleren. Net zoals die Dr. Hawass doet met zijn belerend vingertje.

Nogmaals niemand dwingt jou om mee te doen aan deze discussie, waar jij blijkbaar toch nix van af weet...   
dr. hawass a fait des études, et toi tu n'es pas en capacité de critiquer ce monsieur.

tu n'es qu'un âne (dwaas), donc reste à ta place et arrête de polluer ce forum de sujet qui ne servent à rien et qui sont surtout psyquédélique, car personne dans ce forum (à ma conaissance) n'a fait la moindre étude dans le génie civile ou l'égyptologie.

soit tu parles des sujets qui concernent les Amazighs, soit passe ton chemin achkem!

Señor Canardo

#54
Citaat van: uzop op 04/03/2010 om 16:59:42
dr. hawass a fait des études, et toi tu n'es pas en capacité de critiquer ce monsieur.

Aangezien ik op de hoogte ben van de bevindingen van Andrew Collins en tevens ook op de hoogte ben van de tv-programma's die Dr. Hawass maakt voor de infotainmentzender National Geographic, acht ik mij capabel genoeg om Dr. Hawass te bekritiseren.


Citaat van: uzop op 04/03/2010 om 16:59:42
tu n'es qu'un âne (dwaas), donc reste à ta place et arrête de polluer ce forum de sujet qui ne servent à rien et qui sont surtout psyquédélique, car personne dans ce forum (à ma conaissance) n'a fait la moindre étude dans le génie civile ou l'égyptologie.

soit tu parles des sujets qui concernent les Amazighs, soit passe ton chemin achkem!

Zolang ik nog Amazigh ben, kun jij mij het recht niet ontnemen om hier te discussieren over onderwerpen die ik relevant acht. Maar als je zo graag andere Imazighen wilt gaan censureren, misschien moet jij een carriereswitch overwegen en eventueel gaan solliciteren bij de Ircam, waar je je "tamazight-indoctrinatie" kan laten botvieren op makke Amazighschaapjes.


Citaat van: uzop op 04/03/2010 om 16:59:42
tu n'es qu'un âne (dwaas)

Ik gelukkig niet, maar jij wel.

3ich

Vervuil je topic niet door in te gaan op dit soort types. Eigenwijs, koppig, eenzijdig wereldbeeld, waar jij of ik niks aan kunnen veranderen.

K zou zeggen NEXT!

3ich

Citaat van: Lezer op 04/03/2010 om 12:27:26
We zijn niet in staat om deskundig te denken.

Haha, ja daar hebben we het al over gehad.

Señor Canardo

Citaat van: 3ich op 04/03/2010 om 17:27:58
Vervuil je topic niet door in te gaan op dit soort types. Eigenwijs, koppig, eenzijdig wereldbeeld, waar jij of ik niks aan kunnen veranderen.

K zou zeggen NEXT!

Misschien moet ik inderdaad de uzopiaanse negeer-knop gaan indrukken....

Señor Canardo

Citaat van: 3ich op 04/03/2010 om 17:29:06
Haha, ja daar hebben we het al over gehad.

De volle 100% wordt inderdaad lastig, maar ik ben al blij als we al 10% van het geheim van de piramiden kunnen ontrafelen....

arriset

#59
Citaat van: incognito op 04/03/2010 om 17:22:41
Aangezien ik op de hoogte ben van de bevindingen van Andrew Collins en tevens ook op de hoogte ben van de tv-programma's die Dr. Hawass maakt voor de infotainmentzender National Geographic, acht ik mij capabel genoeg om Dr. Hawass te bekritiseren.


Zolang ik nog Amazigh ben, kun jij mij het recht niet ontnemen om hier te discussieren over onderwerpen die ik relevant acht. Maar als je zo graag andere Imazighen wilt gaan censureren, misschien moet je een carriereswitch overwegen en eventueel gaan solliciteren bij de Ircam, waar je je "tamazight-indoctrinatie" kan laten botvieren op makke Amazighschaapjes.


Ik gelukkig niet, maar jij wel.
tu es capable de quoi, quelle est ta formation pour pouvoir critiquer ou affirmer tel ou tel hypothèse mais tu es un complétement fou, va consulter un psychiatre!

si tu parles des sujets qui concerne les Amazighs, tu as le libre choix d'être pour ou contre mes idées. mais si c'est pour parler sur des sujets qui sont de l'ordre de l'irréel et du fanstamagorique alors il vaut mieux que tu ailles voir ailleurs, la sphére du web est immense tu peux t'endonner à coeur joie tandis  qu'il y a peu de sites, d'espace sur la civilisation Amazigh alors respecte cela et évite de polluer notre culture avec tes bêtises!
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?board=15.0


Citaat van: incognito op 04/03/2010 om 17:32:12
De volle 100% wordt inderdaad lastig, maar ik ben al blij als we al 10% van het geheim van de piramiden kunnen ontrafelen....
:)
heureusement que le ridicule ne tue pas!