Twee Berberse salvinnen met één borst

Gestart door Lezer, 01/03/2010 om 18:26:54

Lezer

وأصاب في السبي جارتيتين من البربر ليس لكل واحدة منهما غير ثدي واحد ورجع سالمًا‏.‏

Vertaling:
En hij heeft twee Berberinnen als slaven genomen, die ieder maar enkel één borst had, en keerde hij ongedeerd terug.

Amdawkel


Lezer

een zin uit een klassieke boek, het gaat om een strijd tussen de Arabieren en de Berbers. Ik vraag me dan waar de andere borst is.

Waarom hebben ze één enkel borst? (hoe zeg je dat eigenlijk), wat iedereen heeft één borst? Heb je een beter woord?

Amdawkel

Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:32:51
een zin uit een klassieke boek, het gaat om een strijd tussen de Arabieren en de Berbers. Ik vraag me dan waar de andere borst is.

Waarom hebben ze één enkel borst? (hoe zeg je dat eigenlijk), wat iedereen heeft één borst? Heb je een beter woord?
Doet me denken aan de amazone

matou

dat heeft te maken met de amazones, zonder rechterborst konden ze beter boogschieten heb ik ooit gelezen, wacht ik zoek het op

Lezer



Lezer

Hierboven een link naar de Berberse theorie van de amazons, zie mijn link hierboven

De auteur (van eerst bericht) heeft helaas niet uitgelegd waarom ze maar één borst hadden. :D

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:40:47
De auteur (van eerst bericht) heeft helaas niet uitgelegd waarom ze maar één borst hadden. :D

Toch geen borstkanker hoop ik...

matou

incogniet toch  hahaha   had ik ook gezien

matou

Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:40:47
Hierboven een link naar de Berberse theorie van de amazons, zie mijn link hierboven

De auteur (van eerst bericht) heeft helaas niet uitgelegd waarom ze maar één borst hadden. :D

ivm boogschieten wat dan beter mogelijk was, de amazones waren de eerste feministen  v die tijd

Lezer

Néé, geen borstkanker, dat kenden ze toen niet.

Misschien waren ze wel strijdsters die tegen die arabieren streden, maar toch als slaven genomen zijn wanneer ze verloren?

matou

was kahina ook niet een soort amazone?

Señor Canardo

#13
Citaat van: matou op 01/03/2010 om 18:47:59
was kahina ook niet een soort amazone?

ff voor de duidelijkheid; amazone heeft verschillende betekenissen. Je hebt zeg maar het mythologische volk van de Amazones wat dateert uit de klassieke oudheid. Maar indien onze matou ook besluit op een blauwe maandag op een paard (geen ezel!) te stappen en een rondje te rijden op dat paard dan kan zij ook met recht bestempeld worden als een amazone. Amazone betekent namelijk ook een vrouwelijke ruiter, net als Ankie van Grunsven of Kahina (ik ga ervanuit dat de joodse prinses uit de 7e eeuw ook overweg kon met een paard)... 

matou

nee een amazone is per definitie een strijdster incogniet, alleen op een paard zitten is niet voldoende