Regeerde de romeinen over imazighen door middel van alianties of met harde hand

Gestart door Amazigh/rebel, 28/02/2010 om 00:17:40

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:22:01
Hij had geen absolute macht. De senaten zijn eigenlijk de baas in pricipe, later zijn het misschien de legioenen.

Een dictator uit de Romeinse tijd, was de machtigste magistraat binnen het Romeins bestuur met verregaande bevoegdheden. Geloof mij maar deze mannetjes hadden nagenoeg absolute macht = Julius Caesar!


Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:22:01
Dictator was niet negatief in die tijd. Als Hannibal Rome bedreigt uit te roeien, moet er een sterk rome zijn. Een sterkte van eenheid.

Zonder eenheid ben je straks zwak tegen de anderen. Maar dat is nog altijd geen absolute macht, een dictator werd toen benoemd om het gevaan het hoofd te bieden. Vergelijk het niet met de moderne dictatuur.

Dat doe ik ook niet. Vandaag de dag zijn de dictators "erger" dan de dictators die de Romeinen hadden, maar dat betekent nog niet dat we het principe van een dictatoriaal bestuur (iemand aan het hoofd die dicteert!) moeten omarmen als iets positiefs. Er zijn ook andere manieren om een grondgebied te besturen ookal is er een noodsituatie uitgebroken.


Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:22:01
Als de Imazighen een dictator had tegen de indringer, dan zijn we nooit zo zwak geweest als toen en nu.

Denk je niet dat een dictator met verregaande bevoegdheden juist indruist tegen de historische autonomie en zelfsbestuur van de Imazighen in Tamazgha?

Lezer

Elke keer als een indringer Noordwest afrika bezet, waren we stelletjes stammen die in strijd waren tegen elkaar;

Als de Berbers het gevaar zien, maken ze een stammenconfederatie tegen die indringers; Maar als snel is een stam verleid en gaat zich allieren met de indringer, en dat is het al gedaan met het veroveren van hun landen.

Grieken:
Deze werden geweigerd door Berberse stammen, maar één heeft ze welkom geheten, en later werden een doorn in hun ogen.

Carthago:
Volgens de legende waren ze welkom door een Berberse koning die zie "hiarbas" noemende.

Romeinen:
Massinissa allieert met de Romeinen wraak te nemen op Syphasx (Berberse koning/leider).

Arabieren:
Berbers hebben meegestreden tegen andere Berbers die al zwak waren door de afwezigheid van de eenheid.

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:37:38
Elke keer als een indringer Noordwest afrika bezet, waren we stelletjes stammen die in strijd waren tegen elkaar;

Ja, maar dan vergeet jij dat ook wanneer we niet bezet waren door een indringer van buiten Tamazgha, dat we een stelletje stammen waren die in strijd waren met elkaar.

Dat was / is nou eenmaal de realiteit van een stammensamenleving.

Lezer

Door de macht te centraliseren kan je vooruitgaan, dan is niet altijd zo. De nazi's bijvoorbeeld waren benadeeld door dictatuur. Mosoloni, misschien bevoordeeld.

Egyptenaren zijn nu eenmaal het meest beschaafd. Hun pharohs waren goden.

Señor Canardo

Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:44:01
Hun pharohs waren goden.

De pharao's werden pas na hun dood tot goden verheven. Tijdens hun leven waren ze soort van halfgoddelijke alleenheersers... maar ze werden tijdens hun leven wel behandeld alsof ze al goden waren.

Amazigh/rebel

Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 17:52:51
De romeinen allieerden met bepaalde Berbers, maar niet al de Berbers. Dat is misschien de verklaring;

Maar in het algemeen waren ze wreed. Ze putten de Berbers uit door veel graan en olie te eisen, slaven en niet te vergeten, de traditie van de gladiatoren waar men het moest opnemen tegen andere gladiatoren of tegen leeuwen....
Geef eens aanwijzingen die erop duiden dat de romeinen met niet alle imazighen allierden. En geef de bron waar in staat dat de romeinen imazighen dwingen graan en olijven te geven?

Hadou


Dit is een DVD serie die de Romeinese keizers beschrijft. Heel mooi en zeer aan te raden om te kijken en te volgen en van te leren.

I claudius.
http://www.dvd-home.nl/review/divers/iclaud.htm

Bades


Señor Canardo

Internet = keuzevrijheid....>




- http://www.torrentz.com/7c869def1e19c876e0c193197edefd9a73689144


Ps. En deze bitlord is ook wel handig daarbij...



Offtopic...>



The Pirate Bay blijft online ondanks vonnis

Downloadsite The Pirate Bay, de grootste torrentsite ter wereld, heeft het vonnis van de Nederlandse rechter genegeerd. De rechter oordeelde dat de site voor 1 maart 2010 alle torrentbestanden die inbreuk maken op het auteursrecht moest verwijderen. Ook moest de site ontoegankelijk worden gemaakt voor Nederlanders. De site is ook op 1 maart nog gewoon te bezoeken. Ook zijn nog altijd vele duizenden torrentbestanden beschikbaar om te downloaden. Met torrentbestanden kunnen bezoekers films, tv-series, muziek en games downloaden, die vaak auteursrechtelijk zijn beschermd.

Dwangsom

De drie Zweedse eigenaren van de site, riskeren nu een dwangsom per bestand van 5000 euro, met een maximum van 3 miljoen euro. Volgens de Nederlandse advocaat van stichting Brein, de organisatie die de rechtszaak had aangespannen, is de kans aanwezig dat de maximum dwangsom al is bereikt, maar dat moet nog verder uitgezocht worden.

Moeilijk bereikbaar

Brein eist dat de Zweedse eigenaren voldoen aan het vonnis van de rechter en wil dat ze gedwongen worden de dwangsom te betalen. Dat wordt volgens de advocaat van Brein nog lastig. De drie Zweden worden niet meer door een Nederlandse advocaat vertegenwoordigd. Brein overweegt om, als de Zweden in gebreke blijven, de Nederlandse internetproviders te dwingen om The Pirate Bay onbereikbaar te maken voor Nederlanders.

Miljoenen bezoekers

The Pirate Bay trekt dagelijks 4,6 miljoen bezoekers. Iedere maand komen er ongeveer een miljoen unieke Nederlandse bezoekers naar de site. Eerder bepaalde de rechter ook dat torrentsite Mininova bestanden moest verwijderen. Die site voerde het vonnis van de rechter wel uit en verloor vervolgens miljoenen bezoekers. Naast The Pirate Bay zijn er nog tientallen andere torrentsites populair in Nederland.

1 maart 2010

NOS

http://nos.nl/artikel/140784-the-pirate-bay-blijft-online-ondanks-vonnis.html

Señor Canardo

Citaat van: incognito op 02/03/2010 om 00:05:11
Internet = keuzevrijheid....>




- http://www.torrentz.com/7c869def1e19c876e0c193197edefd9a73689144


Ps. En deze bitlord is ook wel handig daarbij...

Voor degenen die bovenstaande serie al hebben gedownload. Bij deze ook de ondertiteling. In het Engels, alleen voor de 6e aflevering heb ik een Nederlandse ondertiteling gevonden....>

- http://www.allsubs.org/search-subtitle/i+claudius+english+subtitles+en/
- http://www.opensubtitles.org/nl/subtitles/3251257/i-claudius-nl


Ps. En deze VLC is ook wel handig daarbij...

Mister1979

Vroeger werd de serie I Claudius uitgezonden op tv en ik heb ook een paar uitzendingen van gezien.
Claudius kon heel moeilijk praten en stoterde veel.

Hadou

Citaat van: Bades op 01/03/2010 om 23:57:03
Heb jij heb a Haddu? maak ij n koppie fisabillah!
Ik heb deze serie nog op video. Ik heb het zo vaak gekeken , ik kreeg niet genoeg van.
DVD reeks zal toch niet duur zijn?

Hadou

Citaat van: Mister1979 op 03/03/2010 om 14:53:15
Vroeger werd de serie I Claudius uitgezonden op tv en ik heb ook een paar uitzendingen van gezien.
Claudius kon heel moeilijk praten en stoterde veel.
Al die acteurs die de personages hebben gespeeld hebben hun rol uitstekend ingevuld. Dat maakt deze sereie zo goed.

Bades

Citaat van: Hadou op 04/03/2010 om 20:13:37
Ik heb deze serie nog op video. Ik heb het zo vaak gekeken , ik kreeg niet genoeg van.
DVD reeks zal toch niet duur zijn?


ok thanx. ik kijk wel ff rond.

Amazigh/rebel

Citaat van: Lezer op 01/03/2010 om 18:37:38
Grieken:
Deze werden geweigerd door Berberse stammen, maar één heeft ze welkom geheten, en later werden een doorn in hun ogen.


Heb je daar een bron van