De panberberse geschiedenis (beschaving) is zeer arm

Gestart door Lezer, 27/02/2010 om 11:31:10

Maroccaan

Heel Nederland kotst de Marokkanen uit en toch hebben jullie 't over de beschaving.
Wat voor beschaving? De Marokkaanse beschaving die we elke dag in de krant lezen?
Donder toch eens op met die onzin

Amazigh/rebel

Citaat van: Maroccaan op 27/02/2010 om 19:35:30
Heel Nederland kotst de Marokkanen uit en toch hebben jullie 't over de beschaving.
Wat voor beschaving? De Marokkaanse beschaving die we elke dag in de krant lezen?
Donder toch eens op met die onzin

Waar slaat dat nou weer op. Je hebt het over marokanen maar wij praten over imazighen. Dat zijn twee verschillende dingen.

Maroccaan

Hoezo twee verschillende dingen?

Over welke beschaving heb jij het over?
Ik constateer eerder schoftigheid dan beschaving

Amazigh/rebel

Citaat van: Maroccaan op 27/02/2010 om 20:18:35
Hoezo twee verschillende dingen?

Over welke beschaving heb jij het over?
Ik constateer eerder schoftigheid dan beschaving
Bij marrokanen ja maar bij imazighen hoezo imazighen zijn niet alleen mensen in marokko. Luister goed marrokaan = iemand uit marokko. Amazigh is iemand uit Tamazgha(canarie marokko mauretanie mali niger algerije tunesie libie siwa)

Amazigh/rebel

Even richting de stelling ben ik het niet echt mee eens. Numidiers hebben veel mooie dingen laten zien. Andalucie, En marokko onder dynastien als al mowahidien. Amazigh stammen in meknes hebben mooie gebouwen gemaakt stammen in libie hebben okk veel laten zien. Guancies op de canarische eilanden hebben prachtige gebouwen gemaakt.

Maroccaan

Citaat van: Amazigh/rebel op 27/02/2010 om 21:03:34
Even richting de stelling ben ik het niet echt mee eens. Numidiers hebben veel mooie dingen laten zien. Andalucie, En marokko onder dynastien als al mowahidien. Amazigh stammen in meknes hebben mooie gebouwen gemaakt stammen in libie hebben okk veel laten zien. Guancies op de canarische eilanden hebben prachtige gebouwen gemaakt.
Ik heb het over nu
Als we zo slim waren gebleven dan waren we geen zigeuners geworden

Amazigh/rebel

Maar wat bedoel je nou ik begrijpje gewoon niet. Wie is we imazighen of marokanen en wat moesten we anders doen anders waren we zigeuners.
PS: Je hoort ons  imazighen niet met met (alle respect )richting zigeuners te vergelijken

Maroccaan

We zijn ontopic bezig en dat wordt niet gewaardeerd.
en het zijn niet de Imazigfhen die ik met zigeuners vergelijk.


Amdawkel

Citaat van: Maroccaan op 27/02/2010 om 19:35:30
Heel Nederland kotst de Marokkanen uit en toch hebben jullie 't over de beschaving.
Wat voor beschaving? De Marokkaanse beschaving die we elke dag in de krant lezen?
Donder toch eens op met die onzin

Wat bazel jij nou weer allemaal..... We hebben het over amazigh beschavingen in het verleden, niet over de inwoners van een land die is bedacht door fransen ... En wie geeft er een fuck wat Nederland vindt van Marokkanen? Jij bent zeker zon achterlijke hangmarokkaan  ....

Lezer

Citaat van: Mister1979 op 27/02/2010 om 19:25:32
Heel veel wetenschappers denken dat er vroeger een grote Amazigh beschaving was die ...

Wie zijn die wetenschappers? En wat voor een grote beschaving is het?

Exposer

#71
Citaat van: Amazigh/rebel op 27/02/2010 om 13:57:27
Ik denk dat je je vergist beste exposer. De fenesiers die hebben geen kolonies in griekenland gesticht. Ik kom vrij veel grieken in mijn omgeving tegen en die hoor je nooit de culturen van andere tot die van hun berekenen. De italianen als die over hun voorouders praten spreken ze met name over romeinen. En geen andere culturen. Dus graag zou ik willen dat je voorbeelden over welke steden je het precies hebt.
Ik heb geen tijd gehad om dit onderwerp grondig uit te zoeken, maar ik zal je kort hierover berichten dat de stad Athene niet door de feniciers gesticht. Dat was een vergissing van me.
De feniciers kolonisten hebben de stad Thebe (tegenwoordig wordt Thiva genoemd)gesticht  en die was de hoofdstad van Griekse provincie Boiootia.  Deze kolonisten werden vroeger Kadmeiers genoemd en later kregen ze de naam Thebeiers.  De feniciers hadden ook andere gebieden  in Griekenland gekoloniseerd zoals het eiland Thara en het gebied Thasos…enz. Deze kolonisten hadden een belangrijke rol gespeeld in het ontstaan van de Griekse beschaving en ze worden gewoon als Grieken beschouwd.
Zelfs de Spartanen die tot Lakedaimoniers behoren waren van oorsprong   Egyptenaars  kolonisten.
De vraag is, waarom worden de finiciers kolonisten en hun beschaving (in Griekland) door de Grieken toegeëigend, terwijl de finiciers van Noord Afrika en hun beschaving wordt als iets aparts gezien?   

Exposer

Citaat van: Lezer op 27/02/2010 om 15:14:36
Ook al is het verzonnen, blijft het onberispelijk dat Carthago Fenicisch is.
???

Señor Canardo

Citaat van: Exposer op 02/03/2010 om 10:33:13
De feniciers kolonisten hebben de stad Thebe (tegenwoordig wordt Thiva genoemd)

Citaat van: Exposer op 02/03/2010 om 10:33:13
Zelfs de Spartanen die tot Lakedaimoniers behoren waren van oorsprong   Egyptenaars  kolonisten.

Aangezien bovenstaande 2 uitspraken mij zeer onwaarschijnlijk in de oren klinken, wilde ik je ook vragen of je ook bronnen hebt voor ons, die jouw 2 "vreemde" uitspraken ondersteunen...

Exposer

Citaat van: incognito op 02/03/2010 om 10:41:38
Aangezien bovenstaande 2 uitspraken mij zeer onwaarschijnlijk in de oren klinken, wilde ik je ook vragen of je ook bronnen hebt voor ons, die jouw 2 "vreemde" uitspraken ondersteunen...
Het verhaal gaat als de volgende:  De Egyptenaar Zeus heeft Europa, de dochter van  Agenoor, die de koning van feniciers was, ontvoerd en met haar naar Kreta is gevlucht. De kinderen van Europa hebben het Miniosche beschaving in Kreta tot stand gebracht.
Agenoor heeft zijn kinderen opdracht gegeven om Europa te gaan zoeken. Een van zijn kinderen was Kadmos. Deze ging met een groep finiciers naar Griekenland. Hij heeft daar de stad Thebe gesticht en ze zijn daar gebleven. De nakomeling van deze kolonisten krijgen de naam Kadmeiers en later Thebeiers.  Deze kolonisten hebben het finicische schrift in Griekenland  verspreid die later tot het Griekse schrift is gevormd (lees Herodotoe hoofdstuk 5 pagina 279) Ik heb .
Nu zal Ik het voor nog ingewikkelder  maken. Agenoor was de zoon van Poseidom en Libya.  Zowel de naam van Libya als Poseidom komen in Noord Afrika voor. Poseidom is volgens  Herodotos afkomstig uit Noord Afrika en alleen bij de libyers bekend was. Noord Afrika werd vroeger Libya genoemd en haar inwoners werden Libyers genoemd. Zouden de Libyers hun naam van Libya (vrouw van Poseidom) afgeleid?

Wat betreft de Egyptenaar kolonisten in Griekenland kom ik nog een keer op terug.

Je kan het boek van Herodotos als bron, maar er zijn meerder bronnen hierover te vinden.
Als je klein beetje zelf gaat zoekt dan vindt jij het zelf.