De panberberse geschiedenis (beschaving) is zeer arm

Gestart door Lezer, 27/02/2010 om 11:31:10

Exposer

Citaat van: Lezer op 27/02/2010 om 13:16:00
We kunnen ook beweren dat we de beschaving naar de mensheid brachten, en dat we alles gebouwd hebben. Maar dat is een illusie.

Het is niet of jij die dat gaat beslissen. Geef één bron dat Carthago (zonder omzeiling) een Berberse beschaving is. Ik heb het duidelijk niet over Berberse invloed, maar over de beschaving zelf.
Ik heb en ik zal nooit beweren dat Imazighen de beschaving aan de mensheid hebben gebracht, maar ik geloof heilig in dat alle beschavingen rond middellandzee landen hebben voordurend elkaar beinvloed.
Mijn bron dat Carthago beschaving een noord afrikaanse beschaving (dus ook Amazigh beschaving) omdat Carthago was en is altijd in noord Afrika (Tamazgha) geweest en gebleven.

Amazigh/rebel

De auteur van dat stuk vergeet veel echte berberse beschavingen. Numidie Andalucie Egypte in de dynastien waar imazighen de leiding hadden.

Lezer

Citaat van: Exposer op 27/02/2010 om 13:25:01

Mijn bron dat Carthago beschaving een noord afrikaanse beschaving (dus ook Amazigh beschaving) omdat Carthago was en is altijd in noord Afrika (Tamazgha) geweest en gebleven.

Nee, het is niet zo. Er beschavingen die gebracht zijn door colonisaties. Je kunt zeggen dat ze afrikaans zijn (naar plaats), maar niet berbers (naar volk). Op die manier kan je ook niet zeggen dat de romeinsen overblijfsels Berbers is, zeker in die zin "van een Berberse gees" waarover ik het had in het begin (panberbers).

Lezer

Citaat van: Amazigh/rebel op 27/02/2010 om 13:26:35
De auteur van dat stuk vergeet veel echte berberse beschavingen. Numidie Andalucie Egypte in de dynastien waar imazighen de leiding hadden.
Numidie is wel een voorbeeld van een Berberse beschaving met een Berberse geest (de rest niet). Maar de Numidische beschaving is arm.

Hadou

Citaat van: Lezer op 27/02/2010 om 13:30:47
Numidie is wel een voorbeeld van een Berberse beschaving met een Berberse geest (de rest niet). Maar de Numidische beschaving is arm.
Wat betekent eigenlijk Numidia? waar uit is het afgeleid?

Amazigh/rebel

Citaat van: Exposer op 27/02/2010 om 13:25:01
noord afrikaanse beschaving (dus ook Amazigh beschaving)
Dus noord afrikaans is ook per definitie een amazigh beschaving. Lijkt me nogal sterk. Waarom werden griekse kolonies in libie zoals Cyrencya of appolonia niet als amazigh berkend en de romeinse kolonies niet als amzigh bestempeld dat moet volgens jou uitspraak wel zo .

Amazigh/rebel

Citaat van: Lezer op 27/02/2010 om 13:30:47
Numidie is wel een voorbeeld van een Berberse beschaving met een Berberse geest (de rest niet). Maar de Numidische beschaving is arm.
Waarom de rest niet

Exposer

Citaat van: Lezer op 27/02/2010 om 13:30:05
Nee, het is niet zo. Er beschavingen die gebracht zijn door colonisaties. Je kunt zeggen dat ze afrikaans zijn (naar plaats), maar niet berbers (naar volk). Op die manier kan je ook niet zeggen dat de romeinsen overblijfsels Berbers is, zeker in die zin "van een Berberse gees" waarover ik het had in het begin (panberbers).
Geef me een bron waarin staat dat fenisische kolonisten hebben Carthago gebouwd en dat de berbers volk (god mag het weten wat je hiermee bedoelt) niets met de beschaving van deze stad te maken had.
Zelfs de Romeinse overblijfsels die in noord afrika is gevonden beschouw ik als Amazigh produkt.

Señor Canardo

#23
Citaat van: Amazigh/rebel op 27/02/2010 om 13:37:52
Dus noord afrikaans is ook per definitie een amazigh beschaving. Lijkt me nogal sterk. Waarom werden griekse kolonies in libie zoals Cyrencya of appolonia niet als amazigh berkend en de romeinse kolonies niet als amzigh bestempeld dat moet volgens jou uitspraak wel zo .

Voor een 15-jarige vmbo leerling weet jij nog best wel veel Griekse termen en woorden, termen die ik op het gymnasium niet eens heb gehad....ma tegged can "thuisstudie" erbij nigh?

Amazigh/rebel

Citaat van: incognito op 27/02/2010 om 13:43:43
"thuisstudie" erbij nigh?
Bedankt voor het compliment. En het is inderdaad vrije tijd studie

Exposer

Citaat van: Amazigh/rebel op 27/02/2010 om 13:37:52
Dus noord afrikaans is ook per definitie een amazigh beschaving. Lijkt me nogal sterk. Waarom werden griekse kolonies in libie zoals Cyrencya of appolonia niet als amazigh berkend en de romeinse kolonies niet als amzigh bestempeld dat moet volgens jou uitspraak wel zo .
Ze worden niet als amazigh bestempelt omdat de sterke landen die de algemene geschiedenis bepalen.
De fenisiche kolonisten hebben in het verleden ook veel steden in Griekland en in Italia gesticht, maar de Grieken en Italianen hebben de beschaving toegeigend.

Lezer

Citaat van: Exposer op 27/02/2010 om 13:39:59
Geef me een bron waarin staat dat fenisische kolonisten hebben Carthago gebouwd en dat de berbers volk (god mag het weten wat je hiermee bedoelt) niets met de beschaving van deze stad te maken had.
Zelfs de Romeinse overblijfsels die in noord afrika is gevonden beschouw ik als Amazigh produkt.

Met Berberse beschaving bedoel ik een beschaving die zijn wortels bij de Berbers zelf te vinden is.
Dit is een bron:
http://www.bertsgeschiedenissite.nl/bronstijd/eeuw9/eeuw9carthago.html

Señor Canardo

#27
Citaat van: Amazigh/rebel op 27/02/2010 om 13:46:53
Bedankt voor het compliment. En het is inderdaad vrije tijd studie

Maar wel eentje waar je goed je hoofd bij dient te gebruiken dit in tegenstelling tot het vmbo waar de leerlingen (inclusief jij dus) gewend zijn om juist met hun handen te werken....LOI, NTI?

Exposer

Citaat van: Lezer op 27/02/2010 om 13:48:53
Met Berberse beschaving bedoel ik een beschaving die zijn wortels bij de Berbers zelf te vinden is.
Dit is een bron:
http://www.bertsgeschiedenissite.nl/bronstijd/eeuw9/eeuw9carthago.html
Dat verhaal van Dido en Aenes heb ik al eerder en meerdermalen ontkracht, maar je blijft koppig aan je fantasie houden zonder inhoudelijk op mijn argumenten te reageren. (lees o.a. topic Hannibal)

Lezer

Waarom denk je dat ik tegen je stelling zou zijn? Denk je dat ik mijn eigen geschiedenis zou maar zou vervreemde? Het is gewoon zo dat Carthago volgens alle bronnen (zonder achtbare uitzondering) een Fenicische nederzetting.