Hoofdmenu

Woorden beginnen met A

Gestart door Rbaaz, 21/02/2010 om 14:50:26

Rbaaz

Woorden beginnen met A.

De bedoeling is met jullie hulp om Amazigh woorden bijeen te verzamelen. Hiervan maken we een lijst en kan achteraf op de homepage van Amazigh.nl worden gezet.

Het maakt niet uit wat de oorsprong van het woord is, het gaat erom dat het woord gebruik wordt in Arif.

We beginnen met de letter “A”. Aangezien veel Amazigh woorden met “A”beginnen moet het niet veel moeite om op minstens 100 woorden te komen. Daarna gaan we over tot een andere letter.

Het is de bedoeling dat ook het meervoud van het woord wordt genoemd en de Nederlandse vertaling.

voorbeeld:

Adrar zn. |mv. Idura | nl. berg

TamurtIno

Arabische taal overvol met woorden die met A beginnen en deze worden ook in Rif gebruikt.
Je hebt minstens 500 pagina's voor de letter A.

Hier een paar worden die met A beginnen en natuurlijk Arabische woorden":
Arayas ( President)
Almalik( koning)
Al3amil(burgemeester)
Asabora( boord)
Achari3 ( straat)

Er zijn nog duizenden andere woorden. Je kunt beter Arabische woordenboek pakken en daar vind je alle die woorden die we in Rif gebruiken.




Hadou

Citaat van: Rbaaz op 21/02/2010 om 14:50:26
Woorden beginnen met A.
Je kan beter met  Aa beginnen. En beter met echte amazigh woorden.
Aa..
aarc = kruit

en dan nemen wij Ab in behandeling..
zoals abrid, abuhari, abenay, abarcan...

Señor Canardo

#3
Askayri zn. |mv. Iskayriyin | nl. dronkelap
Adfel zn. |mv. ?? | nl. sneeuw  
Azbag zn. |mv. Izbagen | nl. afvalbak; asbak
Aqnenni zn. |mv. Iqninyen | nl. konijn
Aghenjay zn. |mv. Ighenjayen | nl. lepel     verkleinwoord = taghenjajt ??
Aencic zn. |mv. ?? | nl. lip
A7enjar zn. |mv. I7enjarn | nl. kleuter  
Amawas  zn. |mv. Imawusa | nl. schuld  
Axebbic zn. |mv. Ixebbac | nl. litteken
Acthi zn. |mv. ?? | nl. deeg

Debouz

"Acthi zn. |mv. ?? | nl. deeg"

Er bestaat geen mv voor het woord "acthi" (denk ik)

Rbaaz

Citaat van: Debouz op 21/02/2010 om 18:03:49
"Acthi zn. |mv. ?? | nl. deeg"

Er bestaat geen mv voor het woord "acthi" (denk ik)

Acthi / aythi zn. |mv. itha | nl. deeg

Bades

Citaat van: Rbaaz op 21/02/2010 om 14:50:26
Woorden beginnen met A.

De bedoeling is met jullie hulp om Amazigh woorden bijeen te verzamelen. Hiervan maken we een lijst en kan achteraf op de homepage van Amazigh.nl worden gezet.

Het maakt niet uit wat de oorsprong van het woord is, het gaat erom dat het woord gebruik wordt in Arif.

We beginnen met de letter “A”. Aangezien veel Amazigh woorden met “A”beginnen moet het niet veel moeite om op minstens 100 woorden te komen. Daarna gaan we over tot een andere letter.

Het is de bedoeling dat ook het meervoud van het woord wordt genoemd en de Nederlandse vertaling.

voorbeeld:

Adrar zn. |mv. Idura | nl. berg


Mv. van Adrar is Idurar.

Señor Canardo

Iemand nog de meervoud van "lip"-"lippen" = Aencic, ??

TamurtIno

#8
Mag ik vragen wat de bedoeling is van deze actie?

Als je Rifijnse woorden wilt verzamelen dan wil ik je graag laten weten dat het gedaan is.
Beheerder van deze site heeft dat in het verleden gedaan. Alisatie heeft dat volgens mij ook gedaan.

In Marokko heb je ook mensen die woorden hebben verzameld in een woordenboek.

je kunt beter die woorden gebruiken.
Mensen op deze site beheersen Tamazight niet goed. Daarvoor moet je echt naar de bergen om die woorden te verzamelen.

Iemand vroeg hier wat universeel  in het Tarifit is. Dit woord heb ik vorige zomer van een man in Rif gehord. Dat woord ben ik vergeten. Het is mij ook opgevallen dat sommige stammen nog Rifijnse woorden gebruiken en andere stammen gebruiken het Arabische woord.

Het is beter om naar de bergen  van alle stammen te gaan .

Señor Canardo

#9
Citaat van: TamurtIno op 21/02/2010 om 22:16:22
Mag ik vragen wat de bedoeling is van deze actie?

Als je Rifijnse woorden wilt verzamelen dan wil ik je graag laten weten dat het gedaan is.
Beheerder van deze site heeft dat in het verleden gedaan. Alisatie heeft dat volgens mij ook gedaan.

In Marokko heb je ook mensen die woorden hebben verzameld in een woordenboek.

je kunt beter die woorden gebruiken.
Mensen op deze site beheersen Tamazight niet goed. Daarvoor moet je echt naar de bergen op die woorden te verzamelen.

Iemand vroeg hier wat universeel  in het Tarifit is. Dit woord heb ik vorige zomer van een man in Rif gehord. Dat woord ben ik vergeten. Het is mij ook opgevallen dat sommige stammen nog Rifijnse woorden gebruiken en andere stammen gebruiken het Arabische woord.

Het is beter om naar de bergen te gaan van alle stammen.

De bedoeling van deze discussie lijkt mij nogal voor de hand liggend. Namelijk de (gebrekkige) kennis over de Riffijnse woordenschat vergroten.

Heb jij hier iets tegen dan?

Bades

Citaat van: TamurtIno op 21/02/2010 om 22:16:22
Mag ik vragen wat de bedoeling is van deze actie?

Als je Rifijnse woorden wilt verzamelen dan wil ik je graag laten weten dat het gedaan is.
Beheerder van deze site heeft dat in het verleden gedaan. Alisatie heeft dat volgens mij ook gedaan.

In Marokko heb je ook mensen die woorden hebben verzameld in een woordenboek.

je kunt beter die woorden gebruiken.
Mensen op deze site beheersen Tamazight niet goed. Daarvoor moet je echt naar de bergen om die woorden te verzamelen.

Iemand vroeg hier wat universeel  in het Tarifit is. Dit woord heb ik vorige zomer van een man in Rif gehord. Dat woord ben ik vergeten. Het is mij ook opgevallen dat sommige stammen nog Rifijnse woorden gebruiken en andere stammen gebruiken het Arabische woord.

Het is beter om naar de bergen  van alle stammen te gaan .


Het is beter om naar de bergen  van alle stammen te gaan .

hahaha!

Maar je hebt gelijk, als de bedoeling verzameling van woorden is, dan hoeft men niet weer het wil uit te vinden.

Hadou

#11
Citaat van: incognito op 21/02/2010 om 22:06:37
Iemand nog de meervoud van "lip"-"lippen" = Aencic, ??
lip = ancuc . lippen = incuccen.
maar meervoud uitspraak is toch : ancucen. Deze keer begint het meervoud met een A ipv i.
net zoals wimpers. enkelvoud = abruw. mv = abriwen. moet schriftelijk ibriwen zijn. in theorie.

TamurtIno

Citaat van: Hadou op 21/02/2010 om 22:21:56
lip = ancuc . lippen = incuccen.

Er  zijn mensen die het heel anders uitspreken.

Ait Wayagher zeggen Iqanchechen / Iqancecen

Hadou

Citaat van: TamurtIno op 21/02/2010 om 22:23:29
Er  zijn mensen die het heel anders uitspreken.

Ait Wayagher zeggen Iqanchechen / Iqancecen
Dat is waar. Iedere gebied heeft zijn eigen dialect.

Señor Canardo

#14
Blijkbaar weten sommigen mensen nog steeds niet dat herhalen doet beklijven. Dus als we willen dat Tamazight voor eeuwig blijft beklijven dan kunnen we zulke topics alleen maar toejuichen ipv ze in de doofpot te stoppen of te bestempelen als "been there done that"...lijkt mij.


Ps. Hoeveel woordenboeken of woordenlijsten kennen jullie die naast Nederlands-Tarifit ook tevens een Tarifit-Nederlands mogelijkheid aanbiedt?

Pps. En met Tarifit bedoel ik uiteraard Tamazight; om de uzopiaanse spraakverwarring te voorkomen.