Was de wereldberoemde slavenleider "Spartacus" Berbers?

Gestart door Lezer, 31/01/2010 om 21:46:59

Lezer


trinita

Neeeeeee !!!!

Spartacus komt uit Thrace , antiek Bulgaria

Señor Canardo

#2
Citaat van: trinita op 31/01/2010 om 22:02:32
Neeeeeee !!!!

Spartacus komt uit Thrace , antiek Bulgaria

Dat denk ik ook.

Dus Lezer aan jou de vraag: wat is je bewijslast voor je hypothese dat Spartacus Amazigh is?

trinita

Een deel van de Berberse culturele elite wordt volledig diskrediet door vermenigvuldiging van de nuttige toepassing van gevaarlijke aangeboden zonder enige strengheid en overvloedig gepopulariseerd door media-netwerken of fora Berber. Dit laatste maakt me aan het lachen is goed herstel van Spartacus, gebaseerd op een  fout van de vertaling aan het idee te leggen dat "de Berber Spartacus" was een Numidische. Het is belachelijk, gemakkelijk te verwijderen, maar veel Berbers worden geleidelijk herontdekken de rijkdom van hun verleden nu zijn er van overtuigd ...


sorry voor de vertaling maar ik hoop dat je begrijp wat ik wil schrijven..


Lezer

@trinta, dat heb je geciteerd van een forum en vertaald. Dat heb ik ook gelezen tijdens mijn zoektocht. Dat heeft eigenlijk ook geen nut, want het is uiteindelijk ook uit een forum. Of zijn de Berberse fora het enige wat gediskrediteerd moet worden?

Probeer nog grondig op te zoeken. Dan wordt de discussie nog informatiever. Dank u voor je reacties.

Lezer

Kan iemand het oude Grieks van Plutarch vertalen? dan lossen we dit grondig op.


matou

#7
ik ben wel dit tegengekomen:

http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=399

(genoeg "bewijslast"  incogniet?  of toch weer niet..)

Lezer

Citaat van: matou op 04/02/2010 om 16:02:02
ik ben wel dit tegengekomen:

http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=399

(genoeg "bewijslast"  incogniet?  of toch weer niet..)

Het is ingewikkeld. Het lijkt dat de geleerden het niets mee zijn over de zin van Plutarch. De ene vertaalde het Griekse zin als "van Nomadische oorsprong" (ongeveer) en anderen vertaalden het als "van Numidische oorsprong".

Misschien was er toen geen onderscheid tussen nomad en numidier.

Amazigh/rebel

Citaat van: matou op 04/02/2010 om 16:02:02
ik ben wel dit tegengekomen:

http://www.north-of-africa.com/article.php3?id_article=399

(genoeg "bewijslast"  incogniet?  of toch weer niet..)
Dat bewijst volgens mij niks. Ik kan ook een site openen met de titel ''Was Mark Anthony een Amazigh,,


Amazigh/rebel


Lezer

Ik wantrouw ook de site van "North Africa", maar daar schrijven ze de Berberse oorsprong toe aan de Griekse historicus "Plutarch".
Het is moeilijk om daar constructief te reageren.  Niet dat ik ervanuit ga dat zijn oorsprong onomstreden is, maar dat we serieus onderzoek moeten doen naar de waarheid van hun toeschrijven aan de Berbers :D

Amazigh/rebel

Citaat van: Lezer op 04/02/2010 om 16:28:02
Ik wantrouw ook de site van "North Africa", maar daar schrijven ze de Berberse oorsprong toe aan de Griekse historicus "Plutarch".
Het is moeilijk om daar constructief te reageren.  Niet dat ik ervanuit ga dat zijn oorsprong onomstreden is, maar dat we serieus onderzoek moeten doen naar de waarheid van hun toeschrijven aan de Berbers :D
Heb je al iets gevonden dan. verder wou ik wel zeggen dat er 100 jaar verschil is tussen spartacus en plutarch

Lezer

Citaat van: Amazigh/rebel op 04/02/2010 om 16:36:27
Heb je al iets gevonden dan. verder wou ik wel zeggen dat er 100 jaar verschil is tussen spartacus en plutarch

A ja??? Dat is mij ontlopen!!!! Probeer positief na te denken, of anders spaar je reacties!!! Wat den je van een archeoloog die over de geschiedenis van 100000 jaar geleden schrijft? Je zou me willen overtuigen dat enkel de geschiedschrijving van de australopithicus mee zou tellen.

Het is geen kwestie van koppigheid, maar constructief meedenken.