Belangrijke vraag: Was het Negroide mens ook Berbers ?

Gestart door Lezer, 29/01/2010 om 18:25:54

Amdawkel

Citaat van: matou op 31/01/2010 om 15:43:00
rondom zagora en ouarzazate zijn veel donkere imaghen met negroide gelaatstrekken, daarentegen in de dorpjes rondom taroudannt en agadir omstreken zie je blanke met blauwgroene of amberkleurige ogen
Ja, en die zwarte "ïmazghen" uit rondom ouarzazate en zagora noemen zichzelf geen imazghen. Ouarzazate was ooit een plek waar je alleen imazghen vond, nu stikt het van negers die arabisch spreken.

arriset


matou

Citaat van: Ashel7iej op 31/01/2010 om 19:07:02
Ja, en die zwarte "ïmazghen" uit rondom ouarzazate en zagora noemen zichzelf geen imazghen. Ouarzazate was ooit een plek waar je alleen imazghen vond, nu stikt het van negers die arabisch spreken.

ze noemen zich wel degelijk imazighen hoor, ze zijn niet echt zwart maar donkerbruin

Amdawkel

#18
Citaat van: uzop op 31/01/2010 om 19:55:16
het fysionomie is identiek (rashidia)
 

Je maakt een grap zeker? Ten eerste heeft die man uit rachidia een groter hoofd, ten tweede een langere hoofd, die bushman heeft giga jukbeenderen en bijna geen neus, ze lijken totaal niet op elkaar, die man uit rachidia zal vast ook langer zijn. http://www.youtube.com/watch?v=e_AOl37JrwE


 

Amdawkel

Citaat van: matou op 31/01/2010 om 20:28:30
ze noemen zich wel degelijk imazighen hoor, ze zijn niet echt zwart maar donkerbruin
Ik kom daar vandaan, negers noemen zichzelf geen imazghen. Ik heb het niet over donkerbruin maar over negers.


Amdawkel

Nog even voor de duidelijkheid, ik gebruik alleen het woord neger omdat ik het makkelijker vind, ik ben geen racist ofzo ik heb niks tegen mensen die donker zijn, vooral niet als deze tmazight spreken.

Hadou

Citaat van: Ashel7iej op 01/02/2010 om 08:12:59
Ik kom daar vandaan, negers noemen zichzelf geen imazghen. Ik heb het niet over donkerbruin maar over negers.
Hoe noemen zij zichzelf dan?
Gnawa? ismghan?
Het zijn geen Imazighen in ras, in iedere geval. 

Amdawkel

#23
Citaat van: Hadou op 01/02/2010 om 17:58:34
Hoe noemen zij zichzelf dan?
Gnawa? ismghan?
Het zijn geen Imazighen in ras, in iedere geval. 
Ignawen komen uit nog zuiderlijke streken in de sahara, ze spreken ook tmazight, dit waren vroeger slaven. Deze mensen bij ons noemen zichzelf chleuh maar geen imazghen.  Ik heb zelfs meegemaakt bij een ruzie dat er een donkere man tegen een kennis van ons zij "wie denken jullie imazghen wel niet te zijn"

Maar je hebt nu de nieuwe generatie die zichzelf ook als amazigh zien, vooral studenten.

Hadou

Citaat van: Ashel7iej op 01/02/2010 om 18:38:39
Ignawen komen uit nog zuiderlijke streken in de sahara, ze spreken ook tmazight, dit waren vroeger slaven. Deze mensen bij ons noemen zichzelf chleuh maar geen imazghen.  Ik heb zelfs meegemaakt bij een ruzie dat er een donkere man tegen een kennis van ons zij "wie denken jullie imazghen wel niet te zijn"

Maar je hebt nu de nieuwe generatie die zichzelf ook als amazigh zien, vooral studenten.
Het gaat er mij om, hoe zij elkaar noemen. Niet hoe een paar van hun  in het openbaar zich voor doen.
Andere vraag : Spreken die negers nog ''jouw'' aan met : Sidi of Lalla ( aan een vrouw)?

Amdawkel

#25
Citaat van: Hadou op 01/02/2010 om 19:25:49
Het gaat er mij om, hoe zij elkaar noemen. Niet hoe een paar van hun  in het openbaar zich voor doen.
Andere vraag : Spreken die negers nog ''jouw'' aan met : Sidi of Lalla ( aan een vrouw)?
Wat bedoel je emt jouw? of bedoel je jou? Nee ze spreken anderen niet aan met sidi of lala, maar ze wonen wel apart in dorpen. Er is ook een taboe om met een donkere vrouw of man te trouwen in het zuiden.

Hadou

#26
Citaat van: Ashel7iej op 01/02/2010 om 23:24:02
Wat bedoel je emt jouw? of bedoel je jou? Nee ze spreken anderen niet aan met sidi of lala, maar ze wonen wel apart in dorpen. Er is ook een taboe om met een donkere vrouw of man te trouwen in het zuiden.
Ik heb wel enige indruk over het leven van negers in Warzazate. ( ik ben er ooit geweest) En ik had buren (in NL)  uit warzazate, zowel zwart als blank. Dus ik weet wel wat er speelt en gaande is.
tegenwoordig trouwen sommige negers ook blanke vrouwen en andersom ook.

Wat anders: weet jij waar DVD's   Ahidous van Moha Hussein te verkrijgen zijn in NL?

Chatt zie arif

#27
Citaat van: Ashel7iej op 01/02/2010 om 23:24:02
Wat bedoel je emt jouw? of bedoel je jou? Nee ze spreken anderen niet aan met sidi of lala, maar ze wonen wel apart in dorpen. Er is ook een taboe om met een donkere vrouw of man te trouwen in het zuiden.


Hmmm,wel vreemd dat ik daar (vrijwel) iedere donkere man met een net iets (of veel ) lichter gekleurde vrouw zag lopen,alsof het een wit-was operatie betrof...

Amdawkel

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 02/02/2010 om 00:02:10

Hmmm,wel vreemd dat ik daar (vrijwel) iedere donkere man met een net iets (of veel ) lichter gekleurde vrouw zag lopen,alsof het een wit-was operatie betrof...
raar, een verre familielid van me vader heeft zijn zoon een aantal jaar afgestoten omdat hij met een negerin is getrouwd.

Botermes

Citaat van: Ashel7iej op 02/02/2010 om 00:24:11
raar, een verre familielid van me vader heeft zijn zoon een aantal jaar afgestoten omdat hij met een negerin is getrouwd.
Ik heb heel veel gedeeltelijk negro/amazigh mensen uit zuidMarokko gezien dus die scheidingslijn en apartheid waar je het over hebt is niet zo sterk als het lijkt.