Belangrijke vraag: Was het Negroide mens ook Berbers ?

Gestart door Lezer, 29/01/2010 om 18:25:54

Lezer

Waren de Negroide mensen die eens in het land waarover de Berbers zich verspreidden ook Berberstalig?

Hoe verklaart men de aanwezigheid van de Negroide bevolking?

Waren de Ethiopiers van Herodotus ook Berbers?

Amdawkel

Citaat van: Lezer op 29/01/2010 om 18:25:54
Waren de Negroide mensen die eens in het land waarover de Berbers zich verspreidden ook Berberstalig?

De negers in Marokko die tmazight spreken zien zichzelf niet eens als amazigh, in het zuiden waar imazghen samen met negers leven, heeft amazigh dezeldfe betekenis als " blank".  Die negers komen uit donker afrika die dan naar het noorden zijn vertrokken, deze hebben zichzelf volledig aangepast aan imazighen.

Hadou

De minderheid past zich aan de cultuur, taal, wet, regel, omganhsvorm van de meerderheid.
( over welke gebied heb jij het over eigenlijk?)
Citeer
jouw vraag is niet compleet. aanwezigheid? waar? op welke plaats?
Citeer
bedoel je  in taal? of in ras?

TamurtIno

Ethiopiër is geen Neger, maar een Hamiet.
Hamistische volkeren in Afrika vind je in Noord-Afrika, Egypte, Ethiopië en Zuid-Afrika. Negers hebben veel landen van Hamieten bezet en geroofd. Namibia bijvoorbeeld is het land van Hamieten en hun land is bezat door negers. 
Dit zijn de autochtonen van Namebia. Maar hun land is nu van negers.

Ze lijken op Imazighen van de Sahara

Amdawkel

Citaat van: TamurtIno op 30/01/2010 om 23:33:26
Ethiopiër is geen Neger, maar een Hamiet.
Hamistische volkeren in Afrika vind je in Noord-Afrika, Egypte, Ethiopië en Zuid-Afrika. Negers hebben veel landen van Hamieten bezet en geroofd. Namibia bijvoorbeeld is het land van Hamieten en hun land is bezat door negers. 
Dit zijn de autochtonen van Namebia. Maar hun land is nu van negers.

Ze lijken op Imazighen van de Sahara
Een Ethiopiër heeft niks te maken met een bushman uit zuid afrika, een Ethiopiër heeft ook weinig met een Amazigh uit Noord Afrika.
Bushman

Ethiopiër

Een gemiddelde amazigh
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Nomadic_Berber_in_Morocco.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c9/Chleuh_Morocco.JPG

Die hamieten theorie is onzin ...

TamurtIno

Citaat van: Ashel7iej op 31/01/2010 om 02:56:26
Die hamieten theorie is onzin ...
Ik geloof ook niet 100% in de Hamitische volkeren, maar ik ontken het niet.

Niet alle Ethobier lijken op Gebrselassie.  bushman is geen ras en het betekent mensen die in de bos wonen.

Ken je de leider van Imazighen in Malie? Hij lijkt op bushmen.

Amdawkel

Citaat van: TamurtIno op 31/01/2010 om 03:36:22
Ik geloof ook niet 100% in de Hamitische volkeren, maar ik ontken het niet.

Niet alle Ethobier lijken op Gebrselassie.  bushman is geen ras en het betekent mensen die in de bos wonen.

Ken je de leider van Imazighen in Malie? Hij lijkt op bushmen.
Die touareg zijn geen volbloed imazghen meer, zij hebben zich ingemixt met negers, dus dat slaat ook nergens op.

TamurtIno

Citaat van: Ashel7iej op 31/01/2010 om 12:26:03
Die touareg zijn geen volbloed imazghen meer, zij hebben zich ingemixt met negers, dus dat slaat ook nergens op.

Dan kan je ook zeggen over Andere Imazighen. Sommige hebben Europese bloed, anderen hebben Romeinse, Griekse, Arabische, Phenicierse  bloed. Zelfs in Marokko heb je Zwarte Imazighen.

Amdawkel

Citaat van: TamurtIno op 31/01/2010 om 13:03:11
Dan kan je ook zeggen over Andere Imazighen. Sommige hebben Europese bloed, anderen hebben Romeinse, Griekse, Arabische, Phenicierse  bloed. Zelfs in Marokko heb je Zwarte Imazighen.
Natuurlijk, maar deze invloeden zijn klein, de kern van marokko is nog altijd amazigh, dit kun je niet vergelijken met een klein groepje imazghen die zuidwaarts zijn gegaan en die zich hebben ingemixt met zwarte afrikanen.  De zwarte donkeren imazghen in marokko noemen zich in feite geen amazigh, omdat deze niet van imazghen afstammen, deze mensen hebben de taal en cultuur overgenomen. De touareg stammen wel af van imazghen en noemen zichzelf dan wel imazghen.

TamurtIno

Citaat van: Ashel7iej op 31/01/2010 om 13:34:26
Natuurlijk, maar deze invloeden zijn klein, de kern van marokko is nog altijd amazigh, dit kun je niet vergelijken met een klein groepje imazghen die zuidwaarts zijn gegaan en die zich hebben ingemixt met zwarte afrikanen.  De zwarte donkeren imazghen in marokko noemen zich in feite geen amazigh, omdat deze niet van imazghen afstammen, deze mensen hebben de taal en cultuur overgenomen. De touareg stammen wel af van imazghen en noemen zichzelf dan wel imazghen.
Zwarte Imazighen in Marokko noemen zichzelf Imazighen en ze stammen ook van Imazighen. Ze wonen al eeuwen lang met Imazighen en trouwen al eeuwen lang met Imazighen.  Zelf in Rif heb je zwarte Imazighen laat staat in het zuiden. Deze zwarte Imazighen hebben Tamazight niet overgenomen. Hun voorouders hebben 100% Amazigh bloed, alleen een van die voorouders is wel een zwarte. Ik kan niet voorstellen dat een neger die 14 eeuwen lang tussen de Imazighen woont nooit met Imazighen is getrouwd. Dit is onmogelijk.

Amdawkel

Citaat van: TamurtIno op 31/01/2010 om 14:08:35
Zwarte Imazighen in Marokko noemen zichzelf Imazighen en ze stammen ook van Imazighen. Ze wonen al eeuwen lang met Imazighen en trouwen al eeuwen lang met Imazighen.  Zelf in Rif heb je zwarte Imazighen laat staat in het zuiden. Deze zwarte Imazighen hebben Tamazight niet overgenomen. Hun voorouders hebben 100% Amazigh bloed, alleen een van die voorouders is wel een zwarte. Ik kan niet voorstellen dat een neger die 14 eeuwen lang tussen de Imazighen woont nooit met Imazighen is getrouwd. Dit is onmogelijk.
Ik kom uit het zuiden en heb nooit een neger gezien die zichzelf als amazigh ziet, die negers stammen niet af van imazghen, maar van sub sahara afrika, dat wil niet zeggen dat ze nooit met een imazghen in contact zijn gekomen bijvoorbeeld door met een tamazight te trouwen. Negeroide is geen amazigh kenmerk, imazghen zijn een mediterraanse volk. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze nu buitensluit, ik heb liever een neger die tmazight praat dan een verarabisseerde amazigh.

TamurtIno

Citaat van: Ashel7iej op 31/01/2010 om 14:44:08
Ik kom uit het zuiden en heb nooit een neger gezien die zichzelf als amazigh ziet, die negers stammen niet af van imazghen, maar van sub sahara afrika,
Ik ken wel zwarte Imazighen uit Agadir en zien zichzelf als Imazighen. Ze komen uit Marokko en niet uit sub Sahara. Zelfs in Rif heb ik een neger ontmoet en toen ik hem vroeg naar zijn land van herkomst, lacht hij en zei: "Ik ben een Rifijn in bloed"

Amdawkel

Citaat van: TamurtIno op 31/01/2010 om 14:58:58
Ik ken wel zwarte Imazighen uit Agadir en zien zichzelf als Imazighen. Ze komen uit Marokko en niet uit sub Sahara. Zelfs in Rif heb ik een neger ontmoet en toen ik hem vroeg naar zijn land van herkomst, lacht hij en zei: "Ik ben een Rifijn in bloed"
haha Natuurlijk, ik heb nog gekkere ontmoet in Marrakech, deze jongens (studenten)  hadden een hele grote amazigh vlag in hun kamer, onder de matras waar 1 van die jongens sliep had ie kapmessen gekke rambo messen etc, dit waren dan ook diehard amazigh activisten.

matou

rondom zagora en ouarzazate zijn veel donkere imaghen met negroide gelaatstrekken, daarentegen in de dorpjes rondom taroudannt en agadir omstreken zie je blanke met blauwgroene of amberkleurige ogen

Lezer

Bedankt voor al jullie bijdrages!

Ik heb het eigenlijk over de Negroiden van het zogenaamde Tamzgha (Berberije) van voor Christus/ onze jaartelling.

Opmerking: ik permitteer 't me om "negroid' te zeggen (want ik heb geen alternatief), maar in plaats van "neger" te zeggen zou ik "zwart" zeggen.