Hoofdmenu

Wat betekent tamjount?

Gestart door Lezer, 25/01/2010 om 18:07:44

Bades

Citaat van: Ashel7iej op 02/02/2010 om 00:50:12
http://www.youtube.com/watch?v=QF_5-EPRBUM 3:50 swessa

die vrouw vraagt waar is idjaa, die andere zegt ze kijkt nu series op tv (parabor) en voelt zich te goed om tmazight te praten


Leuk! ik begrijp heel veel :D

Lezer

#16
Citaat van: almanzah op 10/02/2010 om 22:41:16
amchoum/ tamchoumt

komt het niet uit het Arabische woord  mach-oem ( pessimist) ?



( er zullen ongetwijfeld van die  anti-arabische mensen een aanval doen op deze bewering )

graag zinnige reacties



p.s of bedoelt  lezer  iets anders met  Tamjount ?

Ja, ik bedoel iets anders :)

Jullie weten dat de hoofdrolspeler "Ababou" uit Tamjount is. Tamjount is een dorpje/stad?. Ik vraag me daarom wat deze naam betekent.

In het zuiden is er een stad genaamd "Mguna". Volgens mij is dit hetzelfde als "Tamjunt"/Tamgunt.

Zols hierboven gegeven is, zou "amgun" zoiets als "doe slapen" (endormir). Maar ik heb er eingelijk moeite mee. Want steden/dorpen zouden moeilijk zo'n naam krijgen.

Het volgende studie (?) heeft het zelfde uitgangspunt als ik, toen ik de vraag stelde, maar het kan ook toeval zijn, dan we hetzelfde denken:
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13847.0

Graag jullie bijdrages..

Amazigh/rebel

Citaat van: uzop op 10/02/2010 om 22:33:11
van wat jij spreekt ? waarom jij laster ?


min qaragh tidhet niccan! het is een antropologische constatering en wetenschapper


om het even welke inwoner van Souss beschouwen zich als een het ASHELHI en niet een AMAZIGH, zij noemen hun taal TASHELHIT en niet een TAMAZIGHT


PS: Het probleem van de arabieren interesseert me niet, jij zou moeten doen soortgelijk en je bezetten van jouw land Arrif

als je bent complexvorm door uw oorsprongen, het is uw probleem. mij, ik heb een grote bewondering voor mijn volk. ik ken zeer goed de historische situatie en de huidige context van elk gebied van Tamazgha. mijn conclusie is dat het decennium dat aankomt, hij zal de grondlegging van de tweede Rif-Republiek kennen ;-)
Je scheert alle ishehyen over een kant en dat is fout ik ken persoonlijk genoeg ishelhyen die zich amazigh noemen, maar je hebt ook irrifien die zich geen amazigh noemen maar arrifie dus wat klaagje nou. Laat me een misverstand uit de wegruimen mij land is geen arrif maar tamazgha ik sta voor de rechtvaardigheid van imazighen en niet voor irrifien onthoud dat goed.

arriset

Citaat van: Bades op 11/02/2010 om 00:11:01

Leuk! ik begrijp heel veel :D
mani lemdhedh tashelhit ?


Citaat van: Amazigh/rebel op 11/02/2010 om 18:02:24
Je scheert alle ishehyen over een kant en dat is fout ik ken persoonlijk genoeg ishelhyen die zich amazigh noemen, maar je hebt ook irrifien die zich geen amazigh noemen maar arrifie dus wat klaagje nou. Laat me een misverstand uit de wegruimen mij land is geen arrif maar tamazgha ik sta voor de rechtvaardigheid van imazighen en niet voor irrifien onthoud dat goed.
als ik dan heb begrepen, jij is een verrader, neen?

sinds wanneer dit land Tamazgha bestaat?

Wat is de geschiedenis van dit natie? (diens koningen of diens voorzitters, diens oorlogen…)

de inwoners van dit fictieve natie begrijpen hebben zij tussen hen ?

arabier en hebreëers zijn zij van hetzelfde natie?

wat zijn de acties van solidariteit van de inwoners van Tamazgha voor ramp van de aardbeving van 2004?

voor mij, Tamazgha is alleen maar een aanduiding van een gebied zoals voor de benaming Afrika. _momenteel,  zij vertegenwoordigen niets politiek. aan het voorbeeld van de Europese Unie, de grondlegging van Deelstaat van Tamazgha is een lang ding en ingewikkeld. men moet het dingen zien empirisch, de eerste etappe is dat elk Amazigh gebied diens soevereiniteit hernemen. vervolgens zal de etappe van de RECONQUISTA van Tamazgha komen.

dewwer kh ubrid n umghar Mohand Khattabi, wa ttbuhrur ;-)

Bades

Citaat van: uzop op 11/02/2010 om 22:58:55
mani lemdhedh tashelhit ?

als ik dan heb begrepen, jij is een verrader, neen?

sinds wanneer dit land Tamazgha bestaat?

Wat is de geschiedenis van dit natie? (diens koningen of diens voorzitters, diens oorlogen…)

de inwoners van dit fictieve natie begrijpen hebben zij tussen hen ?

arabier en hebreëers zijn zij van hetzelfde natie?

wat zijn de acties van solidariteit van de inwoners van Tamazgha voor ramp van de aardbeving van 2004?

voor mij, Tamazgha is alleen maar een aanduiding van een gebied zoals voor de benaming Afrika. _momenteel,  zij vertegenwoordigen niets politiek. aan het voorbeeld van de Europese Unie, de grondlegging van Deelstaat van Tamazgha is een lang ding en ingewikkeld. men moet het dingen zien empirisch, de eerste etappe is dat elk Amazigh gebied diens soevereiniteit hernemen. vervolgens zal de etappe van de RECONQUISTA van Tamazgha komen.

dewwer kh ubrid n umghar Mohand Khattabi, wa ttbuhrur ;-)



Yak tennid qqarennas Tamazight war dji ca 'Tacelhit' ?

Tefhamegh zzayes cway waha. awaren.

arriset

Citaat van: Bades op 11/02/2010 om 23:04:31
Yak tennid qqarennas Tamazight war dji ca 'Tacelhit' ?

Tefhamegh zzayes cway waha. awaren.
ik niet doe ideologie

de inwoners van Souss noemen hun taal Tashelhit, alsdan ik noem hun taal Tashelhit

de inwoners van Arrif noemen hun taal Tamazight (thmazighth), alsdan ik noem hun taal Tamazight

ik vraag alleen maar dat men de aanduidingen eerbiedigt gebruikten door de personen.

ik begrijp niet deze schizofrenie. jara negh tsemma awar negh thmazighth, macca x iforumen ntqqar tarifit!! gwamigh adh fahmegh manaya.

men moet een rem aan deze vervreemding zetten!

aqa min qaregh, ewa fahmedh-ay ma la ?

Bades

Fehmeghac, aqay akidec, maca xmin nesswar di ij n niveau mani narezzu a narni i Tmazight, twarigh mnadem ixessak adisen mixef tesswared. Maca mara d awar waha twarighj mnadem adissexdem Tmazght.

arriset

war fahmegh ca niccan min ttxsed ad tinnid. :-)




Amdawkel

#23
Citaat van: uzop op 10/02/2010 om 20:17:21
ik spreek over de werkelijkheid en niet een film van fictie!

bovendien zij zegt dat zij niet Tamazight spreekt maar met televisie hij spreekt  in Tamazight.
Jij ish niet spreken goeet niederlands? Iki niet jij biegraajp, of is jij zo spreken jouw gimmick?

Awal negh tmazight, chleuh chelha teshelhiejt zijn verzinsels van arabieren en hebben negatieve betekenissen.

Botermes

Citaat van: Lezer op 25/01/2010 om 18:07:44
Goeiendag

wat betekenen de volgende woorden:

Tamjount
Tawjtat
Maggona

Dank u
Kom jij uit een Tamazight sprekend gezin ? Wie ben jij , eigenlijk. Sorry om het maar zo bot te zeggen.

Lezer

Ja, ik kom eigenlijk uit een tamazighttalig gezin. Ik spreek tamazight als moedertaal.

Botermes

#26
Ah ok, ik had weleens de neiging te denken dat je een outsider was die geinteresseerd was in Amazighisme. Zou toch kunnen, ook die mensen zijn natuurlijk erg welkom,  maar gelukkig heb je die twijfel nu de wereld uitgeholpen, tenzij je liegt, haha.

Lezer

Dat laat zien dat ik een neutrale/objectieve mens ben :D