Hoofdmenu

Wat betekent tamjount?

Gestart door Lezer, 25/01/2010 om 18:07:44

Lezer

Goeiendag

wat betekenen de volgende woorden:

Tamjount
Tawjtat
Maggona

Dank u

arriset


Lezer

Tamjount lijkt misschien op Magona. Zoals Agadir als Ajdir te vinden in het Tarifit, kan ook zijn dat Tamjount als Tmagount uitgesproken mag worden.

Tamgount lijkt op "Magona". Maar wat betekent Magona?

arriset

je continueert  te beledigen mijn taal

ik houdt op om met toi te spreken, het is nutteloos en jij zegt altijd stommiteiten


stisir aqesh dhin dhi taghyuri inesh!

Lezer

Citaat van: uzop op 29/01/2010 om 19:01:33
je continueert  te beledigen mijn taal

ik houdt op om met toi te spreken, het is nutteloos en jij zegt altijd stommiteiten


stisir aqesh dhin dhi taghyuri inesh!

Je wil dat ik het Berbers of Tamazight noemen. Maar dat is geen goed idee. Dat is helemaal geen belediging; Tarifit is heel neutraal:
http://icsmedia.plexus.leidenuniv.nl/zoek/?cx=015401346675509635810%3Afh_ojvgjb38&cof=FORID%3A11&language=&cls=search&mthd=get_results&q=tarifit&go=Zoek&search_option=onderwerp#701

arriset

ik heb geen behoefte van de buitenlanders om te weten hoe noemen mijn taal

de Amazigh van Rif noemen hun taal TAMAZIGHT!

(2:25) http://www.dailymotion.com/video/xbo733_boarorooooooooo2-nadorcitycom_news

ofwel je eerbiedigen, ofwel je verwijdert uit

Lezer

Tarift is Tamazigh/Berbers, maar nog preciezer is het een variant van Berbers. Die variant moet een naam hebben, en dat is Tamazight. Verschillende woorden zijn Tamazight/Berbers maar zijn geen Tarifit/Riffijnse woorden. Ik moet daarom een onderscheid maken. Het heeft geen zijn om alle varianten Berbers/tamazight te noemen.

arriset

Lezer bent u Riffijnse ? Wat is jouw stam ?


er is slechts een regio in Tamazgha, of de inwoners noemen hun taal Tamazight, het is ARRIF!


ruxa ma attsemedh awal n Arrif Tmazight nigh ruh' attqawdhedh, ij zeg sen!

Hadou

Citaat van: uzop op 30/01/2010 om 20:34:06
ruxa ma attsemedh awal n Arrif Tmazight nigh ruh' attqawdhedh, ij zeg sen!
Irifiyen sawaren Tamazight.
Isousiyen sawaren Tamazight.
Ishel7iyen sawaren Tamazight.
Iqbayriyen sawaren Tamazight.

Amu itarzud?

Amdawkel

Citaat van: uzop op 30/01/2010 om 20:34:06
Lezer bent u Riffijnse ? Wat is jouw stam ?


er is slechts een regio in Tamazgha, of de inwoners noemen hun taal Tamazight, het is ARRIF!


ruxa ma attsemedh awal n Arrif Tmazight nigh ruh' attqawdhedh, ij zeg sen!
http://www.youtube.com/watch?v=QF_5-EPRBUM 3:50 swessa

die vrouw vraagt waar is idjaa, die andere zegt ze kijkt nu series op tv (parabor) en voelt zich te goed om tmazight te praten

arriset

Citaat van: Ashel7iej op 02/02/2010 om 00:50:12
http://www.youtube.com/watch?v=QF_5-EPRBUM 3:50 swessa

die vrouw vraagt waar is idjaa, die andere zegt ze kijkt nu series op tv (parabor) en voelt zich te goed om tmazight te praten
ik spreek over de werkelijkheid en niet een film van fictie!

bovendien zij zegt dat zij niet Tamazight spreekt maar met televisie hij spreekt  in Tamazight.

Amazigh/rebel

Uzop je begint je steeds meer en meer als een Arabier te handele. Jij ziet de Arrif superieur boven de amazigh volkeren,en je probeert ons ook te verdelen en dat is precies zoals arabieren zijn nooit een verenigde macht maar altijd zoveel mogelijk apartheid creeren al is het bevolking van 10000 man.Terwijl wij irrifien van tegenwoordig toch wel het zwakst zijn boven de andere imazighen.

arriset

van wat jij spreekt ? waarom jij laster ?


min qaragh tidhet niccan! het is een antropologische constatering en wetenschapper


om het even welke inwoner van Souss beschouwen zich als een het ASHELHI en niet een AMAZIGH, zij noemen hun taal TASHELHIT en niet een TAMAZIGHT


PS: Het probleem van de arabieren interesseert me niet, jij zou moeten doen soortgelijk en je bezetten van jouw land Arrif

als je bent complexvorm door uw oorsprongen, het is uw probleem. mij, ik heb een grote bewondering voor mijn volk. ik ken zeer goed de historische situatie en de huidige context van elk gebied van Tamazgha. mijn conclusie is dat het decennium dat aankomt, hij zal de grondlegging van de tweede Rif-Republiek kennen ;-)

almanzah

amchoum/ tamchoumt

komt het niet uit het Arabische woord  mach-oem ( pessimist) ?



( er zullen ongetwijfeld van die  anti-arabische mensen een aanval doen op deze bewering )

graag zinnige reacties



p.s of bedoelt  lezer  iets anders met  Tamjount ?

arriset

Citaat van: almanzah op 10/02/2010 om 22:41:16
amchoum/ tamchoumt

komt het niet uit het Arabische woord  mach-oem ( pessimist) ?
jawoord, het is een arabische woord