Berber and Arabic both descend from the same language.

Gestart door Amdawkel, 19/01/2010 om 21:22:55

Massinissa

Waarom draaien t nou niet om. Wie was eerst. Tmazight of Arabisch??
Wie heeft wat van de ander overgenomen. Dat is niet erg maar overdreven is soms "kunst"!!!

d wenni netta

***************************************************
aməṭṭuṯ “woman” < Ar. ṭāmiṯ طامث “menstruator”
argaz “man” < Ar. rakīza(tu l-'usrā) ركيزة الأسرى “pillar (of the family)”
ixəf “head” < Ar. xf' خفأ “appear”, because the head stands out
tadaγt “armpit” < Ar. daγdaγah دغدغة “tickling”
alγəm “camel” < Ar. luγām لغام “the foam that comes out of camels' mouths”

Many others are clearly genuine loanwords, often featuring sounds that cannot be reconstructed for Proto-Berber, though I don't think many of these are original suggestions, eg:

(p. D) axərraz “cobbler” < Ar. xaraza خرز “to sew leather”
(p. H) abrid “road” < Ar. barīd بريد (confirmed by the Tuareg pronunciation of this word, abărid)
(p. 38) ləbṣəl “onion” < Ar. baṣal بصل (Siwi happens to preserve an older word for "onion": afəllu)
(p. 78) taħzamt “belt” < Ar. ħizām حزام

A couple are known Phoenician loanwords:

(p. 57) agadir, ažadir "wall" - Ar. jidār جدار

A few are well-known Afroasiatic cognates, and scattered among them may be other valid cognates:

(p. 250) iləs “tongue” - Ar. lisān لسان
(p. 110) iđammən “blood” - Ar. dam دم
(p. 292) tiqqad “burning” - Ar. wqd وقد

*****************************************

Chatt zie arif

#16
Citaat van: ElGalloNegro op 27/01/2010 om 14:43:18
Kom op dan he met dat verhaal.

Maar over Surinaamse dames gesproken, er was eens een tijd dat er bij ons (bij gebrek aan ander vrouwelijk schoon) in een buurthuis-feest/disco (beginjaren 90) zelfs gevochten werd om die Makumba look-a-likes, een vechtpartij had je der wel voor over...als je maar kon scheuren op de bubblin-beats van DJ Moortje........oh donna oh donna.

Ook excuses voor het 'rapen' van je topic,maar als Amazigh.nl-dorpsgek hoef ik eigenlijk aan niemand verantwoording af te leggen!

Dat verhaal is nog in volle gang...


Ik heb in 97 een half jaar (en nog wat) ehmmm 'intimate omgang' gehad met een hele mooie 'makumba'. Wat is dat nou weer,Gallo?
Zij was HET toppunt van vrouwelijk schoon,man!

Op een dag was er een rai-party in Tilburg en daar ging ik toen heen met mijn makumba en eveneens diamantzwarte 525i. De vrienden en vriendinnen die ons kenden waren ons al gewend,maar ik zal nooit meer de blikken van de Marokkaanse meisjes vergeten. Ik was bang dat ik en mijn vriendin een pak slaag zouden krijgen van een groep uitzinnige Marokkaanse meisjes.

Mijn Surinaamse vriendin (meskienet) maakte zich zo klein mogelijk en klampte zich zo hard aan me vast dat ik me nauwelijks bewegen kon.

Ik heb nu weer prijs,maar ik ben te oud voor deze shit,man!


PS: bubblin was dat droogn....,jegh?

MBTiza

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 28/01/2010 om 17:49:53
Ook excuses voor het 'rapen' van je topic,maar als Amazigh.nl-dorpsgek hoef ik eigenlijk aan niemand verantwoording af te leggen!

Dat verhaal is nog in volle gang...


Ik heb in 97 een half jaar (en nog wat) ehmmm 'intimate omgang' gehad met een hele mooie 'makumba'. Wat is dat nou weer,Gallo?
Zij was HET toppunt van vrouwelijk schoon,man!

Op een dag was er een rai-party in Tilburg en daar ging ik toen heen met mijn makumba en eveneens diamantzwarte 525i. De vrienden en vriendinnen die ons kenden waren ons al gewend,maar ik zal nooit meer de blikken van de Marokkaanse meisjes vergeten. Ik was bang dat ik en mijn vriendin een pak slaag zouden krijgen van een groep uitzinnige Marokkaanse meisjes.

Mijn Surinaamse vriendin (meskienet) maakte zich zo klein mogelijk en klampte zich zo hard aan me vast dat ik me nauwelijks bewegen kon.

Ik heb nu weer prijs,maar ik ben te oud voor deze shit,man!


PS: bubblin was dat droogn....,jegh?

Een 5.25i en een Surinaamse aan jouw zijde...ook al was een Marokkaanse geweest, dodende blikken zou ze dan ook hebben gehad. Was het een negerin of een sunita/charita/rosida?

Die sunita's kunnen best mooi, zat een bij ons op school...leek alsof ze zo was weggeplukt uit bollywood man...mooier dan haar heb ik ze zelden gezien.



Tering he...rai-party's in the nineties....waren meer iskayriyen dan meiden te vinden, ging vaak in R'dam op de vrijdagmiddag naartoe, wekelijks was er wel een vechtpartij en de meiden die daar kwamen die kwam je daar iedere week tegen....geen verandering van spijs  man.