Amazigh krijgsgevangene van Polisario vertelt zijn aangrijpende verhaal

Gestart door Mister1979, 17/01/2010 om 18:03:23

Mister1979

Atman Ali

   




Citeer

17-01-2010

Boek Release: Ali Atman - krijgsgevangenen
Atman Ali: "Het was een hel, met het Polisario ..."

De absurde conflict van de Westelijke Sahara, dat heeft geëist duizenden mensen het leven, keert de laatste tijd terug naar de schijnwerpers .  Ali Atman, een voormalige piloot in het Marokkaanse leger, is een van de slachtoffers.  Hij bracht de beste jaren van zijn leven in de angstaanjagende gevangenissen van het militaire regime in Algerije en het Polisario.



***Oulhadj: Kun je een paar woorden zeggen?

Atman Ali: Ik ben Amazigh (Berber), een inwoner van het stadje Midelt in de Hoge Atlas in 1947.  Ik was een officier piloot in de Koninklijke Strijdkrachten (FAR). Ik heb deelgenomen aan de oorlog van de Marokkaanse Sahara, waar mijn vliegtuig werd neergeschoten door een raket in 1977. Ik werd toen onmiddellijk gevangen genomen en pas na  26 jaar later vrijgelaten, namelijk op 1 september 2003. Ik ben daarna begonnen met het schrijven van een boek over grammatica Berbers, die binnenkort zal worden gepubliceerd.


***Bent u in staat om ons te vertellen over de omstandigheden ?

Op August 24, 1977, was ik bezig met een patrouille van twee vliegtuigen, moest ik de hulp bieden aan  een eenheid van het leger, die een gewelddadige botsing kwam met  het Polisario.  Tijdens de operatie, was mijn vliegtuig getroffen door een raket type SAM7. Na het verlaten van het vliegtuig  werd  ik helaas  gearresteerd en vervolgens aangehouden.


***Wie heeft u gearresteerd ?

Zij waren mensen van verschillende achtergronden: er waren zwarten,  blanken en zelfs  blonde.  Sommige sprak mij in het Arabisch Hassani, anderen in het Spaans, anderen in het Frans en enkele zwegen. De ondervragingen werden uitgevoerd in onmenselijke omstandigheden, door ambtenaren van  de Algerijnse regio Tindouf, daarna in de gevangenis in Blida, Algerije, en tenslotte Boufarik Boughar.


***Waarom was je genomen naar  het noorden van Algerije?

Omdat het Algerije was die de oorlog  in Marokko steunde.  Bij verschillende gelegenheden,  verborgen mijn ondervragers hun Algerijnse identiteit niet, dat hadden ze me openlijk en duidelijk erkend. In Boughar, bijvoorbeeld (honderd kilometer ten zuiden van Algiers), waren er twee kampen, elk met niet minder dan 300 gedetineerden: een voor de Marokkanen en de andere voor Mauritaniërs.

***In welke gevangenis was u het langst  en hoe breng je dagen?

Het was in verschrikkelijk in Rabouni kamp, gelegen 23 km ten zuid-oosten van Tindouf. W werkten  als slaven. Et  En dit, voor maanden achtereen.  Zodra we helemaal uitgeput waren en uitgeput, mochten we terug te vorderen voor bepaalde tij.d Voor militairen en burgers, is nog erger.  Ze werkten non-stop, net als lastdieren. Zelfs tijdens de islamitische feestdagen, hadden zij geen recht op rust.

***Kunt u ons een typische dag beschrijven?

Een normale dag is in het kort als volgt: Wakker worden tot om vier uur in  de ochtend, we kregen  verzamelen  zwepen , vijf uur, de bewakers teelden de gevangenen  en gedeeld door het aantal open plaatsen (de steenfabriek, metselen, graven putten ...) We kregen  een kleine schotel linzen te eten en een hap van het brood en het brak dan weet je hoe hard het was. het hardst. We bleven werken tot  het holst van de nacht, het diner kwam neer op een kleine schaal met rijst of pasta. En dit was voor  26 jaar zo.

***En de nacht was er rust?

Nee, helaas. Onze folteraars verdubbelde zelfs sadisme: we waren vaak gewekt door klappen van slagen, beledigingen en vernederingen van allerlei denkbare en onvoorstelbaar aard. Het was gewoon de hel op aarde.  En voor de rest dag, we hadden elk een plek van 2 meter bij 93 cm met een klein deken waar we sliepen en waar we aten op hetzelfde tijdstip. We werden gedwongen te blijven dubbelgevouwen gedurendende de hele dag.

***Bent u al onderworpen aan andere misstanden?

Absoluut.  Onder dreiging van geweld , werden we regelmatig gebruikt voor  het Polisario-radio om ons land zwart te maken.  Oh wee voor de gene die durfde te weigeren!  Erger nog, we werden stelselmatig  gebruikt als bloedpompen om bloed te doneren  aan de Polisario ambtenaren,  in grote hoeveelheden.  Wat verder verergerde ons  gezondheidstoestand van de gevangenen die al wankel was . Veel kameraden zijn gestorven voor onze ogen.  In het boek beschrijf ik deze praktijken. Ik hoop dat het zal worden gepubliceerd zo spoedig mogelijk!

***Wie waren je beulen?

Het was voor rekening van het Polisario, dat onze folteraars waren , maar de Algerijnse leger is nooit ver weg. Zij waren de leiders, en ze besloten om standrechtelijke executies. De elementen van het Polisario luisterden naar  de bevelen van hun meesters.


***Wat zijn de scènes van marteling die u persoonlijk het meest heeft gekend?


In mijn persoonlijke geval zou ik zeggen dat ik nog steeds lijdt.  Maar ik zal je vertellen twee gevallen: de eerste was stroom in 1985. Ik was het zat  om  mijn land te beledigen via de radio dat ik categorisch geweigerd had om het opnieuw te doen, met alle daarmee gepaard gaande risico's

***Hoe reaeerden  uw cipiers?

Zoals ik verwacht, niet alleen ik was zwaar en heftig aangevallen, maar ze gaven me de meest onmenselijke straf. Ze maakten me vast aan  zware stenen en over een afstand van 500 meter, gevolgd door een oude bloeddorstige sadist die sloeg mij met al zijn kracht, met een elektrische kabel terwijl ik alleen gekleed was in  een hemd. Na elke klap scheurde mijn huid. ... De pijn was verschrikkelijk, intens, ondraaglijk ...  Erger nog, doordat we moesten  lopen in een ongelooflijk hoog hitte (47 graden in de schaduw), omdat we in het midden van augustus werden de zolen van mijn voeten verbrand. Er was een arts die een Marokkaanse gevangene met  volledig de huid liet snijden zonder verdoving om de wonden schoon te maken . Ik vond mezelf geworteld op de grond, niet in staat om te lopen voor ten minste twee maanden.

***En de laatste?

Op  Oktober 17, 1987, was een klasgenoot ontsnapt in het donker.  De volgende ochtend, waren alle officieren genadeloos geslagen, maar het ergste kwam nog .  De  Polisario stelde een meer vernederende schouwspel voor.  We moesten 500 m naakt kruipen terwijl we ondertussen met de kabel klappen kregen op onze rug en billen . Deze  vernedering zal  ik nooit zal vergeten.

***Wat  deed de Marokkaanse regering? ? Heeft men hun dankbaarheid getoond ?


Nee, we werden gezien of , alsof we verraders waren, we hebben we geen erkenning gekregen  van het verschrikkelijke lijden dat we hebben doorgemaakt.  In de hoop om  justitie, schreef ik meerdere malen aan Zijne Majesteit de Koning, maar tevergeefs.  Ik ben erg getroffen door het dove oor dat wij hebben gekregen op onze  onze klachten hebben.


***Uw terugkeer  was een vreselijke schok, is het niet?

Het was een verschrikkelijke schok.  Bij onze aankomst in Agadir, verwachtten we dat we werden  ontvangen met lof.  Maar tot onze verbazing  was dat niet zo , mijn kinderen werden willekeurig belet om  naar mij te ontmoeten. En als een ongeluk komt nooit alleen, leerden we het verschrikkelijke nieuws dat we gingen met pensioen.  Het was des te meer onredelijk omdat  onze klasgenoten die waren allemaal nu hoge officieren met alle voordelen van dien. Mijn familie, worstelde nog steeds met  de armoede, en ik leefde nog met  een vreselijk trauma. Ikk wil niet iedereen laten vertelen  wat ik heb doorstaan.

***Waarom klaagt u de  Marokkaanse staat voor  uw rechten en de Algerijnse overheid voor compensatie?

Het is niet zo makkelijk als men denkt.

***Was je verrast door de  repatriëring van de Amazigh?

Ik vond goed dat  er verenigingen en Koninklijk Instituut van de Amazigh nu zijn , maar persoonlijk ben ik niet geïnteresseerd in.  In feite is mijn eerste zorg  de Amazigh cultuur in zich. Sans plus. Vandaar mijn taalkundig onderzoek om  de  lezers  beter inzicht te geven in de Tamazight en transcriptie zo efficiënt mogelijk.  Dit heeft mij gemotiveerd in mijn keuze van het schrijven van een grammatica van die taal.

***Toen u gevangen zat had  u de gelegenheid gehad om Tamazight spreken?

Ja, de hele tijd ik sprak Tamazight. Maar ik deed het in het geheim, of wanneer de bewakers niet ons horen.

***Waren er veel Imazighen met u?

Er waren veel. We spraken in het Tamazight met elkaar. Ik vind het normaal om te communiceren met mijn collega Amazigh.

***Bent u begonnen met het schrijven van uw boek over grammatica Berber tijdens uw gevangenschap?

In de gevangenis kon ik niet schrijven en mijn  documenten bewaren.  Maar ik had nagedacht over de structuur van wat ik moet schrijven. Pas na mijn vrijlating, dat ik begon te schrijven, dat kostte me twee jaar in totaal.

****Vertel mij wat redenen waarom ik uw boek zou kopen ?

Het is de hoop van het ontdekken van een manier om onze taal goed te schrijven.  Dus ontwikkelde ik grammatica regels die schreven we allemaal hetzelfde.  Ik ben ervan overtuigd dat de groei van onze cultuur door de standaardisatie van het transcript van de Amazigh taal.

http://marocains-d-algerie.niceboard.com/maroc-f13/sortie-de-livre-ali-atman-prisonnier-de-guerre-du-polisario-t2760.htm#24015


Señor Canardo

Een kat in het nauw, maakt rare sprongen. Bijvoorbeeld de etnische kaart spelen...

Chatt zie arif

#2
Citaat van: incognito op 17/01/2010 om 18:25:18
Een kat in het nauw, maakt rare sprongen. Bijvoorbeeld de etnische kaart spelen...

In dit geval ben jij de kat,incogniet...
Je hebt last van 'selective sympathy' wanneer het gaat om de slachtoffers van jouw slachtoffers.

Wanneer Algerije de Polisario als proxy gebruikt om de meest weerzinwekkende martelingen (op Imazighen) uit te voeren kom je niet verder als je zielige 'etnische kaart spelen' commentaar...

Gaat er geen belletje rinkelen als talloze krijgsgevangenen van de Polisario aangeven gemarteld te zijn door Algerijnse autoriteiten in het uiterste noorden van Algerije,heel ver van Tindouf in de Sahara?

Gaat er geen belletje rinkelen als Algerije Marokkaanse krijgsgevangenen die door Polisario zijn gemaakt inruilt voor Algerijnse krijgsgevangenen, gemaakt door Marokko tijdens de 'guerre des sables' tussen Algerije en Marokko in 1963 ?


magertjes Inco,magertjes...


Señor Canardo

Dan stel ik dezelfde vraag die ik aan Mr.1979 / Mr.Makhzen heb gesteld maar nog geen antwoord terug ook aan jou... >


Is dit nou de manier waarop de Marokkaanse overheid de militairen en oudgedienden bedankt die hun leven hebben gewaagd om de "Groot-Marokko"-gedachte van de Fassi's in de Westelijke Sahara te verwezenlijken?



http://www.sauver-kaddour-terhzaz.org/fr/


Chatt zie arif

#4
Citaat van: incognito op 20/01/2010 om 00:26:32
Dan stel ik dezelfde vraag die ik aan Mr.1979 / Mr.Makhzen heb gesteld maar nog geen antwoord terug ook aan jou... >


Is dit nou de manier waarop de Marokkaanse overheid de militairen en oudgedienden bedankt die hun leven hebben gewaagd om de "Groot-Marokko"-gedachte van de Fassi's in de Westelijke Sahara te verwezenlijken?


Groot-Marokko gedachte van Fassi? Kom op,man!! Ben je nou dom,of speel je dom ? Wie is de baas in Marokko? Fassi of Alaoui ?

De familie Fassi denkt niet,de familie Fassi is op z'n Engels de 'enforcer' of in het Nederlands de 'uitvoerder' van de gedachte van de top-dog,de Alaoui!

Maar voor die naam ben je allergisch,isn't it?

Señor Canardo

Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 20/01/2010 om 00:43:21
Groot-Marokko gedachte van Fassi? Kom op,man!! Ben je nou dom,of speel je dom ? Wie is de baas in Marokko? Fassi of Alaoui ?

Alaoui mag wel de baas zijn op papier, maar de Fassi's zijn de uitvoerende macht van de Marokkaanse regering. En zij zijn ook degene die het decentralisatieproces in Marokko aansturen.

Chatt zie arif

#6
Citaat van: incognito op 20/01/2010 om 00:47:52
Alaoui mag wel de baas zijn op papier, maar de Fassi's zijn de uitvoerende macht van de Marokkaanse regering. En zij zijn ook degene die het decentralisatieproces in Marokko aansturen.

Ik heb de nare gewoonte voor iedereen in mijn omgeving een bijnaam te verzinnen, bij deze noem ik je van nu af aan: Hypocriet!

Wie is er ons op televisie komen vertellen dat het 'decentralisatie/regionalisatie-proces' het best is voor ons land?

De pionnen worden gespeeld Hypo,ze lopen niet vanzelf!

Señor Canardo

Zoals ik al zei: de Fassi's zijn / waren de feitelijke politieke machthebbers in Marokko. Dat geldt zeker voor het Westelijke Sahara conflict... >




http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Western_Sahara_history

Mister1979

Incognito de koning in Marokko heeft de absolute macht. Hij kan ministers ontslaan, benoemen, wetten invoeren, wetten afwijzen etc. El Fassi is alleen maar een marionet.
Het staat zelf in de Marokkaanse grondwet dat de absolute macht heeft, dat de koning heilig is en onschendbaar is.

Misschien weet je niet dat de Istiqlal heeft liefst een constititutionele monarchie wil omdat ze het parlement meer macht willen hebben.
De koning mag El Fassi niet en vind de oude politici  maar vastgeroest en onbetrouwbaar. Daarom heeft de een van zijn vrienden El Himma  die 'De Ogen van de Koning' wordt opgeroepen  om in de politiek in te gaan..

Het parlement en de premier in Marokko zitten er voor spek en bonen bij..



Mister1979

Citaat van: incognito op 20/01/2010 om 00:47:52
Alaoui mag wel de baas zijn op papier, maar de Fassi's zijn de uitvoerende macht van de Marokkaanse regering. En zij zijn ook degene die het decentralisatieproces in Marokko aansturen.


Onzin...

Waarom denk je dat de koning , El Himma zijn persoonlijke vriend in de politiek heeft gebracht? De koning vind El Fassi clan niet meer geschikt  om het land te leiden. El Fassi is alleen premier geworden omdat de koning had beloofd dat de grootste partij ook de premier mag leveren.
El Himma die doet wat de koning wil, en heeft zelf gezegd dat El Fassi zwak en oud is ..




Citeer
El Himma is dan ook een persoonlijke vriend van koning Mohammed VI. Zelf houdt de winnaar er niet van als dat voortdurend meetelt in de beoordeling van zijn daden, maar iedereen in Marokko beseft dat wat El Himma doet en zegt waarschijnlijk met goedkeuring van de koning wordt gedaan en gezegd

El Himma benoemde omstandigheden die het land verlammen. Hij wil de corruptie hard aanpakken en hij heeft de Marokkanen opgeroepen niet bang te zijn voor machthebbers die zich van dit middel bedienen. Premier Abbas El Fassi noemde hij oud en zwak.

Paleiskenners zeggen wel dat ook de koning genoeg heeft van slappe, imcompetente politici. Als de PAM in 2012 de landelijke verkiezingen wint, mag duidelijk zijn wie de volgende premier wordt.



http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article1244070.ece/Marokko_en_de_koning_blij_met_helder_verhaal






Sa3ieD

Wel een aangrijpend stuk. Onrecht komt altijd van twee kanten. Blijf me erover verbazen dat er mensen zijn die de polisario op een voetstuk plaatsen. Het is als het ware kiezen tussen twee kwaden. De Marokkaanse overheid is geen lieverdje maar de Polisario evenmin. De link tussen de polisario en andere authoritaire regimes is ook altijd aanwezig geweest. Het grote aantal zuid amerikanen / cubanen aan de kant van de Polisario is ook evident en in het verleden de steun van de communisten. De kunst is om dan juist om geen kant te kiezen. Het is ook een strijd die losstaat van de gewone man.

Mister1979

Citaat van: Sa3ieD op 22/01/2010 om 13:20:06
Wel een aangrijpend stuk. Onrecht komt altijd van twee kanten. Blijf me erover verbazen dat er mensen zijn die de polisario op een voetstuk plaatsen. Het is als het ware kiezen tussen twee kwaden. De Marokkaanse overheid is geen lieverdje maar de Polisario evenmin. De link tussen de polisario en andere authoritaire regimes is ook altijd aanwezig geweest. Het grote aantal zuid amerikanen / cubanen aan de kant van de Polisario is ook evident en in het verleden de steun van de communisten. De kunst is om dan juist om geen kant te kiezen. Het is ook een strijd die losstaat van de gewone man.


Polisario is een marionet van de Algerijnse generaals net als Bouteflika. Abdelaziz de leider van de Polisario is door de generaals gekozen en het is Algerije die bepaald of ze wel of niet de wapens moeten oppakken.
En de Algerijnse generaals zijn gestoord. Ze hebben zelf hun eigen volk vermoord tijdens de burgeroorlog en een van de generaals Lamari heeft ooit gezegd dat hij bereid is om 3 miljoen Algerijnen te vermoorden om de orde te handhaven..