Onwetendheid/minderwaardigheidscomplex onder sommige imazghen

Gestart door Amdawkel, 15/01/2010 om 08:41:50

Amdawkel

Reactie van een vrijetijds-moslim na het plaatsen van enkele fotos uit de rif van mensen die yennayer aan het vieren zijn.

"Salaam wa 3alaikoum,

Ik weet echt niet waar dit vandaan komt?
Wat een onzin.
ik kom zelf uit dat gebied, en ik weet met hele grote zekerheid dat de riffijnen en de jbella 1 volk zijn, beiden hebben niets te maken met de berbers.
En de overtuiging bij mij na analyse van de taal van de riffijnen en de huidskleur dat de riffijnen als enige in Marokko maar dan ook als enige in Marokko direct afstammen van de Arabieren.De riffijnse taal bevat van alle mogelijk talen die in Marokko worden gesproken de meeste klasiek arabische woorden.
De rest die claimt arabisch te zijn is daadwerkelijk afstammeling van berbers en natuurlijk de souassa en de slou7, ook hebben de riffijnen geen enkele conecctie met souassa slou7 of kabyle of taouregh berbers.

Zo zie je maar weer in hoeverre het gelukt is om ook deze mensen wijs te maken dat dit hun erfgoed is.
Moge allah s.w.t. ze leiden naar de ware leiding, moge hij dit kwaad verre weg houden van ons, amien.

Bedenk dat in de tijd van 3abd krimm ra7iemahou allah dit soort nonsens niet bestond, en ook had hij het nooit toegelaten.
Dus voor iemand die wil weten wat een echte riffie is, kijk dan naar die oude zwart wit foto's dan zul je zien dat het echte moslims waren, want riaffa bestaan alang niet meer.
Die mensen die je daar ziet met al die rare tekens en versieringen zijn slechts een schim van iets wat nog nooit bij ons heeft gehoord, en ik schaam mij diep namens hen.
Schande."

Lezer

Hadou

Is dit geschiedenis?
Plaats zulke onderwerpen in babbelbox a.u.b.

3ich

Citaat van: Lezer op 15/01/2010 om 14:30:26
Wie heeft die hele onzin bedacht?
Eerste regel van de topic: Reactie van een vrijetijds-moslim na het plaatsen van enkele fotos uit de rif van mensen die yennayer aan het vieren zijn.

K vind het ook een btje vaag gel*l.

???

Amdawkel

Citaat van: Hadou op 15/01/2010 om 15:59:05
Is dit geschiedenis?
Plaats zulke onderwerpen in babbelbox a.u.b.
Zal ik doen lieve Hadou ;) ik dacht dat hier ook wat geschiedenis in stond

Amazigh/rebel

Die man komt hier effe vertellen dat irrifien geen imazighen zijn zonder duidelijke concrete feiten. Hij zegt dat irrifien qua huidskleur op arabieren lijken (hoe verzin je het dat perse irrifien dezelfde huidskleur hebben als arabieren hebben) Ook zegt hij dat irrifien de meest klassieke arabische woorden heeben, ook daar moet hij voorbeelden geven. En ook al is het zo dat zegt compleet niks,Egyptenaren die hebben ook hel veel arabische woorden maar het zijn geen arabieren, Albaniers hebben ook wat griekse woorden maar albaniers zijn wel denk ik de laatste die zich grieken mogen noemen. Hij zegt maar wat er zit geen gedachte achter, kortom een klassiek product van een pseudo moslim die pan arabische aspiraties heeft.

Amdawkel

nieuwe reacties

"Riffijnen zijn arabieren.

Als je anders bweeerd, waar is je onomstotelijk bewijs.
Ik zal je vertellen dat er geen onomstotelijk bewijs is, omdat dat onmogelijk is.

Ten tweede je ghomara berber theorie is oud en al helemaal uitgekauwd.
Wie is je bron?
Ik wil namen hebben van historici, van archeologen, en van vooraanstaande dokters die jou zwakke statement die je hebt gekopierd van mensen zonder enig bewijs kan kunnen onderbouwen.."

Amdawkel

" salaam wa 3alaikou,

Zoals ik al zei,

Je ziet hier een fenomeen ontstaan na de kolonisatie van Noord-Afrika.
Dit fenomeen is helaas een ziekte geworden.
Riffijnen zoals velen deze mensen noemen zijn op zijn minst Arabieren die gewoon afstammen van de Arabische stammen uit het midden-oosten.
Door de tijden heen hebben zij zich vastgehouden aan het geloof van hun voorouders de islam.
Na de kolonisatie heeft men gebruik gemaakt van het gebrek aan informatie die normaal van vader op zoon ging om de jeugd op een dwaalspoor te zetten wetende dat de jeugd op zoek is naar een identiteit zoals alle jeugd dat uiteindelijk is.
Ze zijn zelfs zo ver gegaan om mensen al hanibal de cartagher te gebruiken.
Dit terwijl alle boeken en vondsten onomstotelijk duidelijk maken dat hanibal geen amazigh kon zijn maar een cartagher die uiteindelijk afstamt van de feniciers uit het midden-oosten.
Zo gaat de lijst door.
Ze zijn bezig geweest om een amazigh clan te creeeren tegenover een arabieren clan.
Dit is onmogelijk omdat klaarblijkelijk de donkergekleurden diegenen zijn die afstammen van imazighen ongeacht of ze een arabisch of een ander dialect spreken.
Ik moet zeggen dat de taal die de riffijnen bezigen echt een arabisch dialect is.
Verder hebben zij boeken tevoorschijn gehaald waarin woorden staan die de oude riffijnen nooit gebruikt hebben om zo de hoofden van de jeugd te vullen met nonsens.
ook hebben zij salaam wa 3alaikoum proberen te veranderen in een woord wat vbij ons nooit bestaan heeft.
Ook claimen velen dat onze taal niet geschreven word en hebben zij 1 of ander tekentjes taal van de taouregh uit de woestijn gehaald om dit als geschreven taal te nemen.
De mensen die claimen dat riffijns niet egschreven werd hebben het mis.Men schrijft luga el 3arabia namelijk nog steeds, dat wij daar een dialect van spreken zegt ons dat wij weer terug moeten naar de taal van onze voorouders de arabieren.
Daaraan toevoegend hebben riffijnen niks te maken met de amazigh groepen die bekend zijn zoals souassa en shlou7.
En zo gaat de lijst met verzinsels door zonder dat mensen daar bewijs voor vragen of deskundig oordeel.
Als iemand op zoek is in zijn pubertijd naar de roots dan is dit een normaal verschijnsel,maar men moet ook accepteren dat het iets heel anders kan zijn dan hij verwacht had.

Zo zie op het internet allemaal teksten en verhalen, maar je ziet nooit bewijs of uberhaupt over welke berbers zij het hebben.

Zoals ik al zei mohamed abd elkrimm el khattabi rahimouh allah waarvan veel mensen hebben gezegd dat hij afstamt van omar elkhattab r.t.a. wa allah u a3lam zou dit soort nonsens nooit geaccepteerd hebben. "

Amdawkel

" Voor de mensen die echt willen weten wat er gebeurd is stel ik voor dat je alle gebruikte woorden van de riffijnen van nu vergelijkt met die van riffijnen in Marokko die ouder zijn dan 80 jaar.Om zo te concluderen dat de woorden die je ziet in die lijstjes op het net nooit zijn gebruikt door ons.

Begin bij het simpele.

El hoceima=El hozama lavendel.
Beni bou3ayach= een moslim arabier die eeuwen geleden heeft geleefd lang voordat deze plek zo werd genoemd.
bij de volgende woorden zitten er woorden tussen die niet gebruikt worden door de gearabiseerde berbers maar wel door ons.

Thadart=huis=afgeleid van dahr
Ashfir=aloe vera=sabera
Ermafte7=e; mifta7
Er weth wath=vleermuis=el wet wat
helkeghth=ik heb hem vernietigd=ehleknahoum zie el quran
emchen=plek=el makan
eghem=kamer/afzeonderings plek=afgeleid van el chaima
erkabous=pistool=el kabus(pistool of nachtmerrie)word in egypte ook gebruikt.
Esbhed=stop=ithbet word in egypte precies zo uitgesproken zoals wij dat doen.
Erhiedh=el hayt
ifessen=handen=enfousina zie el quran.
thawthant=vrouwelijk=el ountha
diekheth=eenzaamheid treur=da ikhat zie quran
erbhiet=kamer=el bayt
sjhath=boom=shajara.

Ik heb een hele grote lijst.
Ben nu bezig met de woorden die afkomstig zijn van de echte arabieren uit yemen.Die schijnen heel veel woorden te gebruiken voor 1 ding.Zoals ouchen oftewel wachaan voor wolf.

Het gaat hier niet om of er imazighen waren, want die waren er natuurlijk wel hoewel zij als nomaden ronddwaalden.De vraag is, wat hebben wij daar mee te maken?
Ik weet zeker dat dat niets is.
En niemand dringt mij woordjes op die mijn voorouders nooit hebben gebruikt. "

Amazigh/rebel

Citaat van: Ashel7iej op 15/01/2010 om 21:09:41
nieuwe reacties

Ik zal je vertellen dat er geen onomstotelijk bewijs is, omdat dat onmogelijk is.

Ten tweede je ghomara berber theorie is oud en al helemaal uitgekauwd.
Wie is je bron?
Ik wil namen hebben van historici, van archeologen, en van vooraanstaande dokters die jou zwakke statement die je hebt gekopierd van mensen zonder enig bewijs kan kunnen onderbouwen.."
Praat hij nou rechstreeks tegen mij?

Amazigh/rebel

Citaat van: Ashel7iej op 15/01/2010 om 21:09:41

Dna testen wijzen erop dat alle imazighen geen arabieren zijn, dus ook irrifien

Amdawkel

hij praat tegen mij op dit forum